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Formation Continue du Supérieur
9 mars 2014

Obama, touting a college education, urges seniors: fill out financial aid form

Christian Science MonitorBy . President Obama visited a Miami high school Friday to raise awareness about the Free Application for Federal Student Aid (FAFSA) and outline his efforts to get more students to complete it.
President Obama visited a school in Miami Friday to announce steps to boost the number of high school seniors who apply for college grants and loans.
The FAFSA Completion Initiative, referring to the Free Application for Federal Student Aid, includes new resources to help states and high schools support students who don’t know how to complete the form – or perhaps aren’t even aware it exists. More...

9 mars 2014

L'effet MOOC sur la formation professionnelle

Par Karine Colovic. MOOC par-ci, MOOC par-là, tout le monde en parle mais savez-vous vraiment ce dont il s’agit ? Petit tour d’horizon du phénomène MOOC et des bouleversements qu’implique l’arrivée de ces cours gratuits sur le secteur de la formation professionnelle.
Le phénomène MOOC
Les premiers Massive Online Open Courses (MOOC) sont des cours gratuits en ligne ouverts à un nombre illimité de participants. L’assiduité des internautes peut entrainer l’acquisition d’une certification payante. Selon le Monde daté du 16 janvier 2014, 80 % des établissements proposent des cours en ligne aux États-Unis, ils sont moins de 3 % en France. La durée moyenne d’un MOOC est de 10 à 12 semaines. Il requiert un investissement personnel de 2 à 12 heures hebdomadaires et le taux de transformation est de 14% pour les étudiants atteignant la certification.
Les MOOC ont été créés par le Massachussets Institute Technology de Boston (MIT) en 2001. Le premier, MIT OpenCourseWare, proposait des ressources pédagogiques gratuites sur la linguistique, l’architecture mais aussi les biotechnologies. De prestigieuses universités américaines, dont Stanford avec la plateforme Coursera, ont depuis emboité le pas du MIT. De son côté, la France a lancé en 2013 France Université Numérique (FUN) avec l’ouverture de 25 MOOC d’ici avril 2014 en collaboration avec le CNAM, l’École Centrale Paris, l’Institut Mines-Télécom, Sciences Po, … Suite...

9 mars 2014

Universités et Validation des Acquis de l'Expérience

Osez la VAE dans l’enseignement supérieur !
Trouvez, dans la Région PACA (Provence-Alpes-Côte d'Azur) et dans toute la France,
l'Université qui vous permettra de valider vos acquis dans l’enseignement supérieur.
En Provence-Alpes-Côte d'Azur, cinq établissements peuvent valider vos acquis dans l’enseignement supérieur :

Voir les détails et les coordonnées de ces établissements dans l'article Trouvez l'Université où vous pourrez valider vos acquis.

En France, plus de 80 autres universités peuvent valider vos acquis dans l’enseignement supérieur : Université Angers, Université d'Artois, Université d'Auvergne, Université de technologie de Belfort-Montbéliard, Université Blaise Pascal - Clermont-Ferrand, Université de Bordeaux, Université Bordeaux 1 - Sciences Technologies, Université Bordeaux Segalen, Université Montesquieu - Bordeaux IV, Université Bordeaux Montaigne, Université de BourgogneRéUniva4, Université Européenne de Bretagne (UEB), Université de Bretagne Occidentale (UBO), Université de Bretagne-Sud (UBS), Université Caen Basse-Normandie, Université de Cergy-Pontoise, Centre Universitaire Jean-François Champollion (CUFR), Conservatoire national des arts et métiers (CNAM), Université de technologie de Compiègne, Università di Corsica Pasquale Paoli, Université d'Évry-Val d'Essonne, Université de Franche-Comté, Université de Grenoble, Université Joseph-Fourier - Grenoble 1, Université Pierre-Mendès-France, Université Stendhal-Grenoble 3, Université de Haute-Alsace - Mulhouse-Colmar, Institut national des langues et civilisations orientales (INALCO), Université de La Réunion, Université de La Rochelle, Université du Havre, Université Lille 1 - Sciences et Technologies, Universite Lille 2 - Droit et Santé, Université Charles de Gaulle - Lille 3, Universite de Limoges, Université du Littoral Côte d'Opale, Université de Lorraine, Université Claude-Bernard Lyon 1, Université Lumière Lyon 2, Université Jean Moulin Lyon 3, Université du Maine, Université Montpellier 1, Université Montpellier 2 Sciences et Techniques, Université Paul-Valéry Montpellier 3, Université de Nantes, Université de Nîmes, Université de la Nouvelle-Calédonie, Université d'Orléans, Université Paris-1 Panthéon-Sorbonne, Université Panthéon-Assas (Paris 2), Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3, Université Paris-Sorbonne, Université Paris Descartes, Université Pierre et Marie Curie, Université Paris Diderot Paris 7, Université Paris 8, Université Paris-Dauphine, Université Paris Ouest Nanterre La Défense, Université Paris-Sud, Université Paris-Est Créteil Val-de-Marne, Université Paris 13 Nord, Université Paris-Est Marne-la-Vallée, Université de Pau et des Pays de l'Adour, Université de Perpignan Via Domitia, Université de Picardie Jules Verne, Université de Poitiers, Université de la Polynésie française, Université de Reims Champagne-Ardenne, Université Rennes 1, Université Rennes 2, Université Jean Monnet Saint-Étienne, Université de Savoie, Université de Strasbourg, Université Toulouse 1 Capitole, Université de Toulouse II - Le Mirail, Université Toulouse III – Paul Sabatier, Université François-Rabelais de Tours, Université de Technologie de Troyes, Université de Valenciennes et du Hainaut-Cambrésis, Université de Versailles-Saint-Quentin-en-Yvelines.

Voir les détails et les coordonnées de ces universités dans l'article Trouvez l'Université où vous pourrez valider vos acquis.

9 mars 2014

Brain Drain Favoring Latin America?

By Ivan Pacheco. A few weeks ago I was invited to present Paying the Professoriate, a comparative study of academic salaries, to ACUP, the Catalan Association of Public Universities in Barcelona.  I had been a collaborator on this project while at the Center for international Higher Education at Boston College.   As soon as we arrived, we confronted a group of people wearing orange T-shirts printed with “Excel·lència Precária” (Precarious Excellence).  Many of them were also holding banners alluding to their situation, one said “La Nostra ‘Excel·lència’ la pagueu amb misèria" (Our ‘excellence’ paid with misery”). Read more...

9 mars 2014

Peer-Driven Learning: Entertain Yourselves

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/large/public/CRW.jpgBy Lee Skallerup Bessette. Today is yet another snow day around here. This winter has been particularly hard in a lot of places, leaving parents and guardians scrambling to keep children occupied while we frantically try to keep teaching, keep writing, keep grading, just keep going because even with a snow day, technology means never having to stop working. Read more...
9 mars 2014

CDD, CDI, salarié ou pas, quelle forme d’emploi pour demain ?

avatarPar Bertrand Moulin. La flexibilité de l’emploi est un terme de plus en plus présent dans notre paysage socio-économique,  à ce titre l’on parle souvent aussi d'autres formes d’emploi. Sous ce terme générique se cache une réalité plurielle dans ses formes mais peut-être pas si différente que cela dans le fond.
Alors quelle différence entre un CDI, un CDD ou travailler à la mission, que cela soit en tant que consultant « freelance » ou via le portage salarial ?
Outre la réalité du choix pour le salarié cadre, se pose directement la dimension du marché et de la réalité de ses besoins.
Cette flexibilité est ou serait donc tant le fait des besoins du marché que celui des cadres soucieux d’une autre relation au travail et à la hiérarchie. Une adaptation aux contraintes et réalités économiques de notre marché peut se faire sur le fond mais aussi sur la forme et c’est là l’objet de ce billet. Suite...

9 mars 2014

Presidential Decree to End Nasty Emails

By Steven Bahls. If my 23 years as a senior administrator in higher education has taught me anything, it’s this: to be a leader on a college campus, whether as president, faculty chair, dean or director, is to be a magnet for nasty emails, angry letters, vitriolic blog posts and acerbic face-to-face interactions. Some are one-line zingers, others are exhaustive diatribes. Some are mildly amusing, and others are somewhat disturbing. So, today, I decided I would address this problem with a Presidential Decree: Henceforth, I will receive no more nasty emails. This decree covers all condescending letters, nasty blog posts and unsavory editorials. You heard me correctly: they are herewith and forever after banished. Read more...

9 mars 2014

Goldilocks and Informed Consent

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/blog_landing/public/law.jpg?itok=7sode5LvBy Tracy Mitrano. When you authenticate to a service, do you know what information about you is being communicated between the login page and the service provider? Are there distinctions among services, for example, Facebook or Google or Yahoo?  Does it make any difference whether the service is for consumers, or, in higher education, under an enterprise contract?  Is there a bridging authentication service, for example InCommon?  If so, what difference does that make in terms of the release of “attributes,” or pieces of information, about your identity?  If looked at by a human, would those attributes identify you as a distinct individual?  Or are they unidentifiable parts for a human reader, but easily mined and recombined in ways that even pedestrian software programs can (re)create your identity?  What do service providers do with that information? Read more...

9 mars 2014

Alexander the MOOC Lifts Off

By Guy M. Rogers. Alexander the MOOC is up - and flying. Lift-off took place on the morning of Tuesday February 4th. By then more than 17,000 had registered to take History 229X “Was Alexander Great?” Our numbers have actually grown over the past month and we now have about 17,500 people from over 130 countries, ages 12 to 86, taking our EdX/WellesleyX course. Read more...

9 mars 2014

Five Ways that 21st and 20th Century Learning Will Differ

By Steven Mintz. How will teaching and learning in the early 21st century differ from its 20th century predecessor? Some shifts are already well underway. These include the growing embrace of open educational resources and of courses collaboratively designed and developed by teams including content area specialists, educational technologists, and instructional designers. Peer mentoring and grading are becoming more common, as is a gradual shift toward learner-centered pedagogies and competency-based, outcomes-oriented approaches. Read more...

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