Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
30 juin 2014

Nouvelles pratiques : Évaluation et Accréditions, de l'AERES vers l'HCERES - Dispositif national et accréditation

Vendredi 11 juillet, nous organisons une conférence sur le thème : Nouvelles pratiques : Évaluation et Accréditions, de l'AERES vers l'HCERES - PARIS - Salle de conférence de la CPU.
11 juillet - Conférence du réseau
Vendredi 11 juillet, nous organisons une conférence sur le thème :Lieux - PARIS - Salle de conférence de la CPUNouvelles pratiques : Évaluation et Accréditions,  de l'AERES vers l'HCERESCette journée s'articulera autour de l'évolution des dispositifs nationaux d’évaluations et d'accréditations, avec les témoignages de la CPU, du ministère et de l'AERES, des retours d’expériences en formation et en gouvernance ainsi que des ateliers autour des démarches et méthodes pour l'autoévaluation.Nous profiterons également du témoignage d'une démarche à l'international présenté par le Vice-recteur Qualité de la HES-SO - Haute École Spécialisée de Suisse Occidentale.Le programme définitif est à votre disposition en cliquant ICI. Réservez d'ores et déjà cette date sur vos agenda
.

11 juillet 2014 - Conférence De l’AERES à l’HCERES - Nouvelles pratiques d’auto évaluation - Dispositif national et accréditation

Programme de la Conférence : Téléchargement
 
Inscription : cliquez ICI

De l’AERES à l’HCERES    -   Nouvelles pratiques d’auto évaluation  - Dispositif national et accréditation

Vendredi 11 juillet 2014 (salle de conférence)

09h00         Accueil des participants

09h30         Présentation du déroulement de la journée 

09h35         Introduction  

10h00         Contexte et évolution des dispositifs nationaux : État des lieux et nouvelles  exigences

- AERES : les changements dans l’évaluation des formations, Thierry CACHOT, délégué scientifique AERES à la section des formations et diplômes

- Cahier des charges et attendus  par le Conseil national de l'enseignement supérieur et de la recherche (CNESER), Thierry COME, MCF Université de Reims Champagne-Ardenne

11h00         Retour d’expérience Vague A - Formation

Auto-évaluation  croisée des formations pilotée par les établissements : Toulouse 3 et Lyon 1, Université Claude Bernard

- Philippe LALLE, VP CEVU, Université Lyon 1

- Régine ANDRE-OBRECHT, VP CEVU, Université Toulouse 3

11h40         Retour d’expérience Vague E - Gouvernance

- Mise en place de l’auto-évaluation de la gouvernance : évaluation interne/évaluation externe en 2014

- Pierre COURAUD, Directeur du développement UPEC (Université Paris Est Créteil) 

12h15         Déjeuner (à la charge des participants)

13h30         Ateliers :    Quelle démarches et quelles méthodes pour l’autoévaluation : Exemples d’outils

15h00         Pause

15h15         Conférence « Quelle place pour la qualité dans la planification stratégique d’une institution d’enseignement supérieur ? »

- Dr Denis BERTHIAUME, Vice-recteur Qualité HES-SO - Haute École Spécialisée de Suisse Occidentale

16h30         Conclusions de la journée

- CPU et RELIER

17h00         Fin

Contact : contact@relier-univ.fr

Retrouver plus d’informations sur www.relier-univ.fr et www.amue.fr                              

Programme_conférence_20140711_RELIER.pdf.

30 juin 2014

Guide des métiers territoriaux

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)Le CNFPT publie une version grand public de son répertoire des métiers de la fontion publique territoriale (voir le répertoire). Ce guide synthétise des informations utiles à ceux qui souhaiteraient intégrer la fonction publique territoriale : définition du métier, des tâches, du cadre d'emploi et des conditions d'accès.

Sont présentés 233 métiers répartis en 35 familles professionnelles autour des cinq grands domaines d’intervention des collectivités :
- Pilotage, management des ressources
- Politiques publiques d’aménagement et de développement territorial
- Interventions techniques
- Services à la population
- Sécurité publique et Incendie- secours.

Consulter le Guide des métiers territoriaux (cnfpt, juin 2014, 329 p.)

30 juin 2014

Journée sur l’évaluation

Le Réseau RELIER organise avec l’AMUE une journée le 11 juillet prochain sur l’évaluation intitulée : "De l’AERES à l’HCERES, nouvelles pratiques d’auto-évaluation". De plus amples informations sur le site de l’AMUE.

30 juin 2014

« Avec vous, pour vos projets ! », nouvelle signature du Crij

Orientation Pays de la LoireL’assemblée générale du Centre régional information jeunesse des Pays de la Loire (Crij), a été l’occasion de réaffirmer les grands principes de l’information jeunesse et de présenter officiellement le tout nouveau site web infos-jeunes.fr.
Fort de son centre régional, de ses 6 autres centres ancrés dans les départements et de ses 70 points information maillant tout le territoire ligérien, l’information jeunesse est un réseau structuré et performant, animé et coordonné par le Crij.
Accès au site infos-jeunes.fr. Voir l'article...

30 juin 2014

Issues & ideas in higher education

The University of Melbourne logoThe CSHE conducts the research and policy seminar series Ideas and Issues in Higher Education.  These seminars are open to the public.
Seminars are normally held from 1:00 to 2:00 pm on Mondays at CSHE (Level 1, 715 Swanston Street, Carlton).
People interested in giving a seminar should contact Professor Hamish Coates (hamishc@unimelb.edu.au) with their proposal. Registration enquiries to Molly McKew (events-cshe@unimelb.edu.au) or +61 3 8344 4605).
Online registration below.

Seminar details

Monday 28th July, 1-2pm
The place of private providers in higher education? 

Helen Zimmerman
Helen has worked in leadership roles in Australian public and private education for over 30 years. She is currently a senior executive of Navitas Limited, an Australian top 100 Company and global education provider that delivers higher education, English language training and settlement services, creative media education, workforce and professional education, and student recruitment.

Prior to joining Navitas, Helen was Managing Director of the ACL Group of companies, the largest private provider of English language education in Australia. She is President of the International Education Association of Australia and has served on the boards of a number of peak professional education associations and regulatory bodies. In 2010 she was one of five national finalists for the award of Leading CEO for the Advancement of Women.

Helen is a Fellow of the Australian Institute of Company Directors and a director of the Australian Business and Community Network, a national partnership of highly committed business leaders and companies creating business and education partnerships through mentoring and coaching programs.
--------

Monday 11 August, 1-2pm
Evaluating National Systems of Higher Education: Beyond Ranking of Research Intensive Universities

Abstract
The criteria used in the international rankings of universities are distorting national systems of higher education by encouraging all institutions to be comprehensive in scope and research intensive.    What matters for a nation is the total system that caters for a range of interests and abilities.  The Universitas 21 (U21) annual rankings rate national systems of higher education in 50 countries on 24 attributes grouped into four modules: Resources, Environment, Connectivity and Output.  The modules recognise that to be successful a system needs both adequate resources and a favourable regulatory and policy environment.  

The absolute performance of a country’s higher education system will depend on the national level of income as measured by GDP per capita.  In recognition of this we construct auxiliary rankings that allow for differences in income levels.  We also examine relationships between input and output variables and the findings provide guidance for policy makers. 

Ross Williams
Gaétan de Rassenfosse
Melbourne Institute

--------

Friday 22nd August, 12:30-2pm
Does Higher Education Make You Think?

Abstract
Higher education is a noble and longstanding enterprise. And yet, curiously, it has not been a particularly self-reflective one. Especially in times of economic or political difficulty, the academic community has been more ready to analyse and campaign about what is being done to it than what it does to itself and to its most important members—its students. All too often we can focus on issues like funding, economic returns on investment, relative institutional prestige and the like, and ignore what tutors and researchers working directly with students frequently hear in interviews: “it changed my life”. This seminar is based on my new book, The Question of Conscience: higher education and personal responsibility  (London, Institute of Education Press, 2014).  In it I examine several distinct claims about what higher education does to and for students: in existential terms (how students come to be); in epistemological terms (how they think and appraise information); in behavioural terms (how they learn to conduct themselves); and in positional terms (both through competition and collaboration).

Professor Sir David Watson
Principal, Green Templeton College, University of Oxford

--------

Friday 29th August, 12:30- 2pm
What Australia should not learn from UK Higher Education

Abstract
Although Australia became a quasi-independent dominion in 1901 and achieved a more definite national independence after World War 2, the higher education systems in Australia and UK remain similar. At times the two systems almost feel like one. There are also interesting differences, and larger variations in society, history and world geo-context. This seminar will reflect on these patterns.

Professor Simon Marginson
Professor of International Higher Education, Institute of Education, University of London

--------

Friday 17th October, 11am- noon
The world is flattening: Higher education in comparative perspective

Abstract
Higher education, once the preserve of the elite, has become increasingly universal as nations everywhere realized that knowledge workers were needed to compete in the global economy.  Borrowing from the American model, public universities expanded to meet the demand. In recent years, however, the norms and forms of the market have become increasingly important. Tuition has increased, competition for students and professors has gone international, for-profit universities enroll an ever-growing number of students.  How, for good and bad, are these changes affecting higher education?  Reference: Shakespeare, Einstein and the Bottom Line: The Marketing of Higher Education (Harvard 2003)

Professor David L. Kirp
James D. Marver Professor of Public Policy
Goldman School of Public Policy
University of California

30 juin 2014

How is education performance measured?

This report card benchmarks the provinces and Canada against 15 international peer countries. Version française.
The peer countries are chosen based on three criteria: standard of living, population size, and geographic size (to exclude city-states). They are the most advanced and wealthiest countries in the world. (For more information on how the peer countries were selected, see the methodology section.) This may mean, however, a country that is a leader in one of the performance areas or on select indicators may not be included in the peer group because it did not meet the selection criteria. Singapore and South Korea, for example, were among the top performers on the 2012 student skills test indicators, but are not included in the report card because they do not meet the criteria for inclusion.
A total of 23 indicators are used to assess provincial performance in the Education and Skills category. Comparable international data are available for 21 of these indicators. Like all How Canada Performs report cards, the Education and Skills report card focuses on outcomes. It tells us what countries and provinces are achieving, not what their efforts are. Consequently, education inputs—the human, financial, and material resources channelled into the education system—are not graded. More...

30 juin 2014

BA grads have better pay, more career options

Go to the Globe and Mail homepageBy Cecilia Brain. As most of this year’s crop of university graduates will soon find out, a university education has retained its value in the labour market. Will this surprise them? Likely so given the attention to reports of underemployment among university grads and narrowing earnings between high school and postsecondary grads. More...

30 juin 2014

Americans Think We Have the World’s Best Colleges. We Don’t.

The New York TimesBy Kevin Carey. Americans have a split vision of education. Conventional wisdom has long held that our K-12 schools are mediocre or worse, while our colleges and universities are world class. While policy wonks hotly debate K-12 reform ideas like vouchers and the Common Core state standards, higher education is largely left to its own devices. Many families are worried about how to get into and pay for increasingly expensive colleges. But the stellar quality of those institutions is assumed. More...

30 juin 2014

Bourses : l’échelon 0 revalorisé

Orientations : études, métiers, alternance, emploi, orientations scolaireBenoît Hamon, ministre de l’Education nationale, vient d’annoncer une aide supplémentaire pour les étudiants boursiers à l’échelon 0.
Jusqu’à présent, l’échelon 0 de la bourse sur critères sociaux comptait l’exonération du paiement des droits universitaires dans les établissements publics et du paiement de la cotisation à la sécurité sociale étudiante. Selon le ministre de l’Education nationale, Benoît Hamon, cet échelon sera modifié dès la rentrée prochaine. Il permettra ainsi à 77 500 étudiants  issus de familles modestes de recevoir une aide de 1 000 euros pour leur année universitaire. Suite...

30 juin 2014

Une fusion entre les universités de Marne-la-Vallée et Créteil en 2017

Orientations : études, métiers, alternance, emploi, orientations scolaireLes universités de Marne-la-Vallée (UPEM) et Créteil (UPEC) se sont réunies les 26 et 27 juin : leurs conseils d’administration ont décidé d’approuver le principe, les modalités et le calendrier pour une fusion des deux établissements en 2017.
Elles l’avaient annoncé par communiqué le 18 février 2014. L’université de Marne-la-Vallée (UPEM) et celle de Créteil (UPEC) se dirigent vers une fusion. C’est ce que leurs conseils d’administration respectifs ont voté, les 26 et 27 juin derniers, à une large majorité. Suite...

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 > >>
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 784 150
Formation Continue du Supérieur
Archives