Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
29 avril 2014

À propos du portail eTwinning

Alt ImageLe portail eTwinning du Bureau d'assistance européen (BAE) est géré par European Schoolnet au nom de la Commission européenne.
Ce portail constitue le point de rencontre européen officiel de toutes les personnes intéressées par ou impliquées dans l’action eTwinning. Il s’agit d’un espace de rencontre virtuel où les établissements scolaires peuvent échanger des informations. Cet espace offre tous les outils et services dont les établissements scolaires ont besoin pour d’une part trouver partenaires, ressources, conseils, assistance, informations et d’autre part mettre sur pied des projets eTwinning en partenariat avec d’autres établissements.
Le portail du BAE eTwinning est étroitement lié aux divers portails implémentés aux niveaux nationaux par les différents Bureaux d'assistance nationaux (BAN).

29 avril 2014

En savoir plus... sur la VAE à l'Université

Osez la VAE dans l’enseignement supérieur !
Trouvez, dans la Région PACA (Provence-Alpes-Côte d'Azur) et dans toute la France,
l'Université qui vous permettra de valider vos acquis dans l’enseignement supérieur.
En Provence-Alpes-Côte d'Azur, cinq établissements peuvent valider vos acquis dans l’enseignement supérieur :

Voir les détails et les coordonnées de ces établissements dans l'article Trouvez l'Université où vous pourrez valider vos acquis.

En France, plus de 80 autres universités peuvent valider vos acquis dans l’enseignement supérieur : Université Angers, Université d'Artois, Université d'Auvergne, Université de technologie de Belfort-Montbéliard, Université Blaise Pascal - Clermont-Ferrand, Université de Bordeaux, Université Bordeaux 1 - Sciences Technologies, Université Bordeaux Segalen, Université Montesquieu - Bordeaux IV, Université Bordeaux Montaigne, Université de BourgogneRéUniva4, Université Européenne de Bretagne (UEB), Université de Bretagne Occidentale (UBO), Université de Bretagne-Sud (UBS), Université Caen Basse-Normandie, Université de Cergy-Pontoise, Centre Universitaire Jean-François Champollion (CUFR), Conservatoire national des arts et métiers (CNAM), Université de technologie de Compiègne, Università di Corsica Pasquale Paoli, Université d'Évry-Val d'Essonne, Université de Franche-Comté, Université de Grenoble, Université Joseph-Fourier - Grenoble 1, Université Pierre-Mendès-France, Université Stendhal-Grenoble 3, Université de Haute-Alsace - Mulhouse-Colmar, Institut national des langues et civilisations orientales (INALCO), Université de La Réunion, Université de La Rochelle, Université du Havre, Université Lille 1 - Sciences et Technologies, Universite Lille 2 - Droit et Santé, Université Charles de Gaulle - Lille 3, Universite de Limoges, Université du Littoral Côte d'Opale, Université de Lorraine, Université Claude-Bernard Lyon 1, Université Lumière Lyon 2, Université Jean Moulin Lyon 3, Université du Maine, Université Montpellier 1, Université Montpellier 2 Sciences et Techniques, Université Paul-Valéry Montpellier 3, Université de Nantes, Université de Nîmes, Université de la Nouvelle-Calédonie, Université d'Orléans, Université Paris-1 Panthéon-Sorbonne, Université Panthéon-Assas (Paris 2), Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3, Université Paris-Sorbonne, Université Paris Descartes, Université Pierre et Marie Curie, Université Paris Diderot Paris 7, Université Paris 8, Université Paris-Dauphine, Université Paris Ouest Nanterre La Défense, Université Paris-Sud, Université Paris-Est Créteil Val-de-Marne, Université Paris 13 Nord, Université Paris-Est Marne-la-Vallée, Université de Pau et des Pays de l'Adour, Université de Perpignan Via Domitia, Université de Picardie Jules Verne, Université de Poitiers, Université de la Polynésie française, Université de Reims Champagne-Ardenne, Université Rennes 1, Université Rennes 2, Université Jean Monnet Saint-Étienne, Université de Savoie, Université de Strasbourg, Université Toulouse 1 Capitole, Université de Toulouse II - Le Mirail, Université Toulouse III – Paul Sabatier, Université François-Rabelais de Tours, Université de Technologie de Troyes, Université de Valenciennes et du Hainaut-Cambrésis, Université de Versailles-Saint-Quentin-en-Yvelines.

29 avril 2014

Cultivez l'Akkadien à l'Académie des Langues Anciennes - 14-25 juillet 2014 - Digne-les-Bains

affiche-ALA-2014ALA 2014 - 33ème année
Université d’été - Apprentissage intensif des langues anciennes
Du 14 au 25 juillet 2014
Digne-les-Bains – IUT
Grec – Copte – Arabe – Latin – Hittite – Sanskrit – Syriaque – Egyptien – Araméen – Hébreu – Akkadien – Sumérien – Slavon
Depuis plus de trente ans,
l’ACADEMIE DES LANGUES ANCIENNES dispense un enseignement de qualité dans une ambiance détendue.
Elle offre une occasion unique d’apprendre à lire pendant l’été des textes anciens de la Méditerranée, du Proche et de l’Extrême-Orient. Vous accéderez à un héritage culturel, en devenant des lecteurs autonomes du plus vieux patrimoine écrit de l’Humanité.
Cette « Université d’été », organisée par Aix-Marseille Université et le Centre Paul-Albert Février du CNRS, a lieu, dans la seconde quinzaine de juillet, à Digne-les-Bains, au coeur des Alpes provençales.
Contact et Infos : www.academie-des-langues-anciennes.fr - Tél. : 04 67 72 56 95
Renseignements
S. H. AUFRERE : 04 67 72 56 95
academie.langues.anciennes@gmail.com - www.academie-des-langues-anciennes.fr
Bulletin d’inscription
A renvoyer par la Poste avec le chèque (ou virement) à :
Inscription ALA/Sydney H. Aufrère
1, rue Cyrano de Bergerac, bât. B
34090 MONTPELLIER
Académie des Langues Anciennes - 14 > 25 juillet 2014.

Brochure-recto-ALA-2014

PROGRAMME

Voir le programme sur le flyer ci-dessus ou sur le site : www.academie-des-langues-anciennes.fr.
Détails pratiques et bulletin d'inscription ci-dessous ou sur le site : www.academie-des-langues-anciennes.fr.
Bulletin d’inscription
A renvoyer par la Poste avec le chèque (ou virement) à :
Inscription ALA/Sydney H. Aufrère
1, rue Cyrano de Bergerac, bât. B
34090 MONTPELLIER
Académie des Langues Anciennes - 14 > 25 juillet 2014.

Brochure-verso-ALA-2014Grande

For over thirty years, the ACADEMY OF ANCIENT LANGUAGES provides quality education in a relaxed, fundable by the DIF for employees. It offers a unique opportunity to learn to read during the summer ancient texts of the Mediterranean the Near and Far East. You access to a cultural heritage, becoming independent readers of the oldest written heritage of humanity. This "Summer School", organized by the Aix-Marseille University and the Centre Paul-Albert Fevrier CNRS, held in the second half of July, Digne-les-Bains, in the Alps of Provence.

Voir sur le blog tous les articles concernant les précédentes éditions :
Académie des Langues Anciennes, édition 2013: Akkadien, Egyptien, Etrusque, Grec, Hébreu et Hittite,
Académie des Langues Anciennes, édition 2012: Sumérien, Copte, Sanskrit et Tibétain,
Académie des Langues Anciennes, édition 2011: Proto-sinaïtique, Ethiopien, Géorgien et Tibétain,
Académie des Langues Anciennes, édition 2010: Géorgien, Ougaritique et Tibétain,
Académie des langues anciennes, édition 2009: Akkadien, Arménien, Arabe, Copte, Egyptien, Ethiopien, Grec, Hébreu, Hittite, Latin, Sanskrit, Syriaque,
Académie des Langues Anciennes, édition 2008.

Voir aussi : Plongée studieuse dans les langues anciennes, Université d’été des langues anciennes, à partir du 16 juillet, Université d’été des langues anciennes, L’Académie des langues anciennes a 30 ans, Session 2011, Digne du 19 au 29 juillet, L’Académie des langues anciennes a 30 ans, Session 2010, Digne du 13 au 23 juillet, Session 2009, Digne du 13 au 24 juillet, Session 2008, Digne du 14 au 25 juillet.

Nos étudiants sont aussi des artistes. Voici quelques jolis vers de Claude Tappero d’après la Légende de la Nonne de Victor Hugo, mise en musique par Georges Brassens, que les anciens de l'Académie se plairont à retrouver:
On sait que dans la ville de Digne,
Chaque année au milieu de l’été,
Les professeurs les plus insignes
Ont rendez-vous à l’IUT.
Que personne ne se tracasse,
C’est sûr on va se régaler.
Ami, c’est de l’hébreu, potasse !
Ou Emmanuel va râler.
Les élèves avec leur cartable
Se retrouvent tous les matins
Pour traduire, chose impensable,
Des textes grecs ou du latin.
Dans le grand amphi ils s’entassent,
Les cours vont bientôt commencer.
Ami, c’est de l’hébreu, potasse !
Sinon Axel va te tancer.
Ils viennent de tous les coins de France,
Quelques uns même de l’étranger.
Un manuscrit les met en transe,
La grammaire les fait gamberger.
Même si c’est dur il faut faire face
Et ne pas se décourager.
Ami, c’est de l’hébreu, potasse !
Sinon Frédéric va rager.
Avouez que l’après-midi 
La chaleur et la digestion
Viennent à bout des plus hardis
On arrive à saturation.
Et par moment, quoi que l’on fasse,
L’envie vous gagne de roupiller
Ami, c’est de l’hébreu, potasse!
Sinon tu vas te faire houspiller.

http://www.academie-des-langues-anciennes.fr/wp-content/uploads/Affiche-2011.jpgMoi, j’ai choisi l’ougaritique
Pour ne pas me lever trop tôt.
La formule B c’est bien pratique,
De plus, le prof c’est Cassuto.
Il nous explique sa méthode,
Ras Shamra et son alphabet.
Oula ce n’est pas si commode
De s’y retrouver dans ce chantier.

Déchiffrer le cunéiforme,
Ce n’est pas toujours rigolo;
Heureusement qu’Edouard Dhorme,
Bauer et aussi Virolleaud
Ont trouvé la clef qui nous ouvre
L’accès à ce monde inconnu.
Ami, viens avec nous, découvre
Un langage encore méconnu.
Nos traductions parfois divergent
D’avec la version de Caquot.
On n’est pas sorti de l’auberge,
Le nez plongé dans le dico.
Même Philippe reste perplexe:
Que d’hypothèses farfelues !
Ami, ne fais pas de complexe !
Tu n’as peut-être pas tort non plus.
C’est que dans cette langue antique
On est toujours un peu dans le flou.
Les voyelles sont hypothétiques
Le scribe se trompe parfois de clou.
Si tout cela nous embarrasse
Bordreuil est là pour nous sauver.
Si la syntaxe nous terrasse,
Philippe vient nous relever.
Cette vieille littérature
N’a rien d’austère ni de lassant.
Carnages, meurtres et forfaitures
Font couler des fleuves de sang.
L’inceste et la pornographie
Etaient là il y a trois mille ans.
Ami, la paléographie,
Qu’on se le dise, c’est excitant.
Au réveil, si je me sens patraque,
Je pense à ceux qui vont trimer,
Qui s’usent les yeux sur du syriaque
Ou grimpent à l’Echelle de Mahomet.
Ça me redonne du courage
Pour m’occuper d’Anat et de Baal,
Et à chaque nouvelle page
J’affine le système verbal.
Après dix jours d’efforts intenses
Les stagiaires sont lessivés.
Mais grâce à ce labeur immense
Ils sont fiers d’y être arrivés.
Egyptien, copte, langues sémitiques,
Hittite, pour eux n’ont plus de secret.
C’est de l’hébreu, pas de panique !
A l’Académie c’est le pied !

Déjà nos cours de langues anciennes
Sont sur le point de s’achever.
Avant de fermer les persiennes
Il est encore temps de lever
Son verre à la beauté de la Science,
Aux professeurs et aux amis.
Mon Dieu, que nous avons de la chance
D’avoir connu l’Académie !

28 avril 2014

Education and Training Monitor

European Commission logoWhat is it?
The Education and Training Monitor is an instrument to foster and encourage evidence-based policy making. It is an annual report that illustrates, in a succinct document, the evolution of education and training systems across Europe. It takes into account a variety of benchmarks and indicators, as well as recent studies and policy developments.
Why is it needed?
In 2012 the strategic framework for European cooperation in education and training, Education and Training 2020 (ET 2020) was redesigned to bring it in line with the EU strategy for growth and jobs . The Monitor contributes to the analytical basis for the European Semester and provides input to national debates.
What has been done so far?
To date, two editions of the Monitor have been published. The latest reportpdf(1.19 Mb) Choose translations of the previous link , published in October 2013, dealt with:

The report also included a summary of key findingspdf(147 kB) Choose translations of the previous link . The latest Education and Training Monitor is accompanied by 28 country reportspdf(11.66 Mb) Choose translations of the previous link , as well as a visualisation tool to evaluate the performance and progress of the Member States in relation to the ET2020 targets. The visualisation tool covers comparable performance data on:

  • Early leavers from education and training
  • Tertiary education attainment
  • Early childhood education and care
  • Low achievement in reading, maths, and science
  • Employment rate of recent graduates
  • Adult participation in lifelong learning
What are the next steps?
In early 2015, the DG will publish the next edition of the Education and Training Monitor.
Find out more
28 avril 2014

Statistics - Directorate General for Education and Culture (DG EAC)

28 avril 2014

Electronic Platform for Adult Learning in Europe (EPALE)

European Commission logoWhat is it for?
The Electronic Platform for Adult Learning in Europe (EPALE) is an upcoming online space to exchange, showcase, and promote methods of good practice in adult education, scheduled to come online in late 2014. Individuals involved in organising and delivering adult education will be able to access an adult learning platform to share the latest developments and learn from each other.
What will it involve?
EPALE will support the following goals:

  • make lifelong learning and exchange of experience a reality;
  • improve the quality and efficiency of adult learning;
  • Promote equality, social cohesion and active citizenship through adult learning.
Who can take part?
Anyone involved in providing and organising adult education, including teaching and administrative staff, researchers, policy-makers, media, etc. employed at adult education organisations within the participating countries will be able to take part, among others. Anyone will be able to view ‘open access’ content online. Further information will be provided as the initiative develops.
Find out more
28 avril 2014

Lifelong Learning Programme

European Commission logoWhat was it?
The Lifelong Learning Programme (LLP) was designed to enable people, at any stage of their life, to take part in stimulating learning experiences, as well as developing education and training across Europe.
With a budget of nearly €7 billion, the programme, which ran from 2007-2013, funded a range of exchanges, study visits, and networking activities.
The activities of LLP continue under the new Erasmus+ programme from 2014-2020. See more...

28 avril 2014

National Academic Recognition Information Centres

European Commission logoWhat are they?
The NARIC network supports the recognition of diplomas and periods of study undertaken in other countries. It consists of national centres in the countries covered by the Erasmus+ programme and works closely with the wider European Network of Information Centres covering the whole of the European Higher Education Area .
How do the centres work?
The status and scope of work of individual centres differs from country to country. In most countries, higher education institutions are autonomous, taking their own decisions on the admission of foreign students, as well as any exemptions for students on the basis of education undertaken abroad. While some NARIC centres make binding decisions on recognition cases, most offer advice on international education systems and qualifications.
What are the benefits?
The European Commission supports the activities of the NARIC network through the exchange of information and experience between countries, the identification of good practices, the comparative analysis of systems and policies in this field, and by supporting cooperation projects such as the development of the European Area of Recognition Manual . See more...

28 avril 2014

Diploma Supplement (DS)

European Commission logoWhat is it?
The Diploma Supplement (DS) is a document accompanying a higher education diploma, providing a standardised description of the nature, level, context, content and status of the studies completed by its holder. It is produced by the higher education institutions according to standards agreed by the European Commission, the Council of Europe and UNESCO. The Diploma Supplement is also part of the Europass framework transparency tools . The supplement is designed as an aid to help (but not guarantee) recognition – it is not a CV or a substitute for the original qualification. It has the following eight sections of information:

  • the holder of the qualification
  • the qualification
  • its level and function
  • the contents and results gained
  • certification of the supplement
  • details of the national higher education system concerned (provided by the National Academic Recognition Information Centres (NARICs) )
  • any additional relevant information.

Graduates in all the countries taking part in the Bologna Process have the right to receive the Diploma Supplement automatically, free and in a major European language.
What are the benefits?
For students:

  • a qualification that is more readable and easily comparable abroad;
  • a precise description of their academic career and the competencies acquired during their studies;
  • an objective description of their achievements and competencies;
  • easier access to opportunities for work or further studies abroad.

For higher education institutions:

  • more transparent qualifications (thanks to easier academic and professional recognition);
  • continued national/institutional autonomy within a common framework accepted throughout Europe;
  • informed judgements about qualifications that can be understood in other educational contexts;
  • greater visibility of the institution abroad;
  • enhanced employment prospects for their graduates, both at home and abroad;
  • time savings – by answering many of the questions commonly asked of institutions about the content and portability of their qualifications.
Find out more
Model of the Diploma Supplement
Diploma Supplementpdf Choose translations of the previous link. See more...
28 avril 2014

European Credit and Accumulation System (ECTS)

European Commission logoWhat is it?
The European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) is a tool that helps to design, describe, and deliver study programmes and award higher education qualifications. The use of ECTS, in conjunction with outcomes-based qualifications frameworks, makes study programmes and qualifications more transparent and facilitates the recognition of qualifications.
Why is it needed?
By making higher education comparable across Europe, ECTS makes teaching and learning in higher education more transparent and facilitates the recognition of all studies. It aids curriculum design and quality assurance and allows for the transfer of learning experiences between different institutions, greater student mobility and more flexible routes to gain degrees. ECTS is closely related to the modernisation of higher education in Europe. In particular, it is a central tool in the Bologna Process (link to page) which aims to make national systems more compatible.
How does it work?
Participating institutions publish their course catalogues on the web, including detailed descriptions of study programmes, modules, university regulations and student services. Course descriptions contain ‘learning outcomes’ (i.e. what students are expected to know, understand and be able to do) and workload (i.e. the time students typically need to achieve these outcomes). Each learning outcome is expressed in terms of credits, with a student workload ranging from 1 500 to 1 800 hours for an academic year, and one credit generally corresponds to 25-30 hours of work. A series of documents help with credit transfer and accumulation

Find out more
ECTS Users’ Guide
The ECTS Users' Guidepdf(628 kB) Choose translations of the previous link provides guidelines for implementation of ECTS. It also presents the ECTS key documents. The Guide is being revised, in order to take account of recent developments in student-centred learning. The new Guide will be ready in 2015.
Translations: (DISCLAIMER - translations provided by national agencies, in case of dispute only the English version is valid). Hard copies of the ECTS Users Guide can be ordered at the EU Bookshop. See more...
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 885
Formation Continue du Supérieur
Archives