Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
23 décembre 2013

Budgets 2014 : plafonds d’emplois

http://blog.educpros.fr/pierredubois/wp-content/themes/longbeach_pdubois/longbeach/images/img01.jpgBlog Educpros de Pierre Dubois. 3 chroniques sur les emplois de personnels, enseignants-chercheurs et BIATSS, titulaires et contractuels, dans les universités. La première est consacrée à la réglementation en vigueur. La deuxième aux dotations d’emplois par l’État en 2014. La troisième aux gels d’emplois dénoncés dans les motions votées par les Conseils d’administration en décembre 2013, puis votés ou non par ces CA sur proposition de leurs présidents. L’autonomie financière des universités, instaurée par la loi Faure de 1968, est sévèrement encadrée. 
Le décret en vigueur est celui du 19 août 2013, décret de mise en application de la loi ESR du 22 juillet 2013 et modifiant certains articles du décret du 27 juin 2008, pris dans le cadre de la loi LRU d’août 2007. 
Article R719-52 du Code de l’éducation. Le budget agrégé de l’établissement… comporte en annexe un projet annuel de performances et les documents et tableaux permettant le suivi des emplois, des programmes pluriannuels d’investissement et des restes à réaliser sur les contrats de recherche. Voir l'article entier...
23 décembre 2013

21500ème article sur le blog / S’orienter dans l’enseignement supérieur en 2014

http://orientation.blog.lemonde.fr/files/2011/08/Edhec-Olivier-Rollot-208x300.jpgBlog "Il y a une vie après le bac" d'Olivier Rollot. A partir du 20 janvier 2014, il va être possible pour les élèves de terminale – mais aussi les étudiants en réorientation - de commencer à classer leurs vœux sur le site admission-postbac. Parmi les quelque 588 000 élèves à obtenir le bac chaque année 89% s’inscrivent dans l’enseignement supérieur. Un choix que prend la quasi-totalité des bacheliers généraux (ES, L, S) et des trois quarts des bacheliers technologiques (STI2D, STL, STMG, etc.) et moins d’un quart des bacheliers professionnels. S’orienter en 2011 c’est bien autre chose que s’orienter en 2000 et à fortiori en 1990 quand l’enseignement supérieur comptait 1,7 million d’étudiants contre 2,3 millions aujourd'hui (ils étaient seulement 310 000 en 1960 !). De nouvelles filières se sont créées, l’université s’est professionnalisée. Voir l'article entier...
Les autres repères du blog:
21000ème article sur le blog/Debt,

20500ème article sur le blog/L’Université à l’écoute du monde professionnel,
20000ème article sur le blog/Annexe Formation professionnelle du PLF,

19500ème article sur le blog/A quand une grande marque pour l’université de Paris ?
19000ème article sur le blog
/The benefits of studying outside London,
18500ème article sur le blog/Service public de l'orientation,
18000ème article sur le blog/En juillet, la professionnalisation en nette progression, l'apprentissage en légère baisse,
17500ème article sur le blog/Conventionnements et contrat de formation,
17000ème article sur le blog/Le plan de formation - Ile-de-France,

16500ème article sur le blog/Les nouveaux défis de la pédagogie,
16000ème article sur le blog/Une formation qualifiante différée pour les jeunes non diplômés,
15500ème article sur le blog/Signature de cinq accords,
15000ème article sur le blog/Financez votre formation,
14500ème article sur le blog/Votre service public régional d'information sur l'emploi et la formation,
14000ème article sur le blog/Observatoire VAE,
13500ème article sur le blog/La Sorbonne université d’élite et de masse,
13000ème article sur le blog/Booster son parcours universitaire grâce à un stage,
12500ème article sur le blog/La disparition brutale de Vincent MERLE,
12000ème article sur le blog/Correspondant Informatique et Libertés (CIL),
11500ème article sur le blog/Enquête nationale sur les Conditions de vie des étudiants,
11000ème article sur le blog
/Conférence européenne des Experts de Bologne,
10500ème article sur le blog/Futur centre universitaire Fernando Pessoa dans l'Hérault,
10000ème article sur le blog/Organisme de formation,
9500ème article sur le blog/Un crédit d'impôt innovation pour les PME,
9000ème article sur le blog/La VAE dans les ministères certificateurs en 2011,
8500ème article sur le blog
/Cahier n°3 Enseignement supérieur du CESER,
8000ème article sur le blog/La VAE à l’Università di Corsica Pasquale Paoli,

7500ème article sur le blog
/
Les enjeux de la qualité au sein de l’ESS,

7000ème article sur le blog
/
Osez l'Université dans l'un de ses 31 CFA,

6500ème article sur le blog
/
Le CV
,
6000ème article sur le blog/L'Association ASSPRO,
5500ème article sur le blog/Apprentissage le guide régional,
5000ème article sur le blog
/La formation continue des adultes dans le supérieur
,
4500ème article sur le blog
/40 ans de formation professionnelle,

4000ème article sur le blog
/Les chiffres 2010 de la VAE à La Réunion,
3500ème article sur le blog
/La VAE en Poitou-Charente en 2010,
3000ème article sur le blog/Contrats apprentissage et pro,
2500ème article sur le blog
/Journées Nationales des MDE et des PLIE,
2000ème article sur le blog
/Question Formation n°1,
1500ème article sur le blog/Seniors - le groupe SPB signe son accord,
1000ème article sur le blog
/Fête de la musique dans les jardins du MESR,
500ème article sur le blog/L'archipel de l'ingénierie de formation,
1er article sur le blog/Un forum de la Commission européenne pour promouvoir la coopération entre l’université et le monde des affaires.

23 décembre 2013

Point sur la situation de l'université Versailles Saint-Quentin

Geneviève Fioraso tient à rassurer les étudiants et salariés de l'université Versailles Saint-Quentin, suite aux propos alarmistes qui ont circulé sur l'avenir de cette université. 
La ministre précise que la rumeur évoquant une fermeture de l'université n'a aucun fondement puisque la subvention de l'Etat, versée et en hausse ces deux dernières années, couvre l'intégralité des salaires des personnels titulaires et l'essentiel du fonctionnement de l'établissement, soit plus de 80 % de son budget.
La ministre veut aussi rappeler aux élus qui aujourd'hui l'interpellent, que le ministère gère les errements du passé et le manque d'accompagnement de l'université au moment de son passage à l'autonomie, en 2010 avec un impact négatif sur les budgets suivants. Au moment du passage à l'autonomie (R.C.E.), cela s'est traduit par plusieurs dysfonctionnements signalés dans le rapport provisoire de la Cour des Comptes : 

  • des prévisions de recettes (hors subvention de l'Etat)  exagérément optimistes dès 2011 et jamais réalisées. En 2012 l'impasse budgétaire était de 14,7 millions d'euros en fonctionnement et 2,6 millions d'euros en investissement et de 12 millions d'euros en 2013 ;
  • une croissance trop rapide et non soutenable de la masse salariale : 156 personnes recrutées sur la période 2010-2013, dont 147 non-titulaires financés sur ressources propres donc hors subvention de l'Etat ;
  • des contrats de partenariat public-privé (P.P.P.) mal négociés avant 2012. Le deuxième contrat en particulier qui, porte sur des prestations de fourniture énergétique, de nettoyage et de maintenance, représente une dépense supplémentaire de 1,2 million d'euros en 2012 et de 2,4 millions d'euros en 2013 sans effets d'économies à ce jour.

La ministre rappelle que, sans l'intervention du ministère, à son initiative, l'établissement aurait été placé fin 2013, à la suite de ces déficits cumulés, dans la situation inédite d'une rupture de trésorerie avec l'impossibilité de procéder à quelque paiement que ce soit, notamment des salaires. Le ministère a pris ses responsabilités et engagé plusieurs mesures :

  • recouvrement de près de 2,5 millions d'euros de créances anciennes dues à l'université par des opérateurs extérieurs et dont les paiements à l'université n'avaient jamais été réclamés ;
  • étalement ou différé de paiements ;
  • avance de trésorerie par le ministère de 0,8 million d'euros garantissant largement  la continuité des paiements et de l'activité ;
  • intervention de la ministre auprès de l'operateur concerné qui a abouti à une renégociation du P.P.P. énergie avec une économie substantielle pour l'université.

Aujourd'hui, le ministère, comme il l'a fait avec succès avec d'autres établissements, accompagne l'université Versailles Saint-Quentin dans un plan de retour à l'équilibre sur plusieurs années.

23 décembre 2013

The University of Michigan Press/HASTAC 2014 Publication Prize for Notable Work in the Digital Humanities

In conjunction with the University of Michigan Series in Digital Humanities, the University of Michigan and the Humanities, Arts, Science, and Technology Alliance and Collaboratory (HASTAC) are pleased to announce the 2014 UM Press/HASTAC Digital Humanities Publication Prize. The prize, an advance contract, will be awarded for an innovative and important project that displays a critical and rigorous engagement in the field of Digital Humanities.  The winner will be announced at the 2014 HASTAC Conference.  Submissions will be accepted on a rolling basis.
Eligible projects will be peer reviewed, with the winner determined by the HASTAC Steering Committee, the general editors and the advisory board of the University of Michigan Press Series in Digital Humanities. The series editors are Julie Thompson Klein (Wayne State University), Tara McPherson (University of Southern California) and Paul Conway (University of Michigan). The series advisory board members include Cathy Davidson (Duke University), Sidonie Smith (University of Michigan), Daniel Herwitz (University of Michigan), Wendy Chun (Brown University), Timothy Murray (Cornell), and Kathleen Fitzpatrick (MLA). Read more...

23 décembre 2013

HASTAC 2014, the 6th international conference for the Humanities, Arts, Science, and Technology Alliance and Collaboratory

HASTACWelcome to HASTAC 2014, the 6th international conference for the Humanities, Arts, Science, and Technology Alliance and Collaboratory.   HASTAC 2014 will be hosted by the Ministerio Cultura of Lima, Peru, making this event the first HASTAC conference to be hosted outside of North America. 
12/20/13 - Flights to Lima are very low right now. If you plan on attending HASTAC 2014, consider purchasing a ticket now, rather than closer to the event. 
Questions or comments can be sent to/ Para preguntas y comentarios, por favor dirigirse a: conference-team@hastac.org
Call For Proposals 
Hemispheric Pathways: Critical Makers in International Networks
April 24-27, 2014 Ministerio de Cultura, Lima, Peru
Submissions Deadline: 5:00 p.m. EST, November 30, 2013
Proposal Submission
The challenges facing the Western hemisphere are multidimensional  and complex.  Urban agglomeration, economic development, ecological crisis, military conflict, digital privacy, impediments to advanced learning, negotiations of multiple cultural and historical perspectives—these are problems with scientific and human factors that must be considered together.  HASTAC 2014 challenges participants to consider the interplay of science, technology, the social sciences, the humanities, and the arts in the context of addressing the urgent contingencies facing the evolving hemisphere.  Themes addressed by the conference include:
– humanities research and hemispheric grand challenges
– indigenous culture and technology
– technology and education–open learning, peer learning, and issues of access, equity for primary and/or higher education
– technology and interhemispheric communication of knowledge and publishing
– Heritage, Patrimony, Memory and the Digital
– new publics, movements going global and communities of the future
– technology and social identity and roles:  gender, race, and other identities
– digital animation and other visualization media arts and sciences
– games and gaming, including for learning
– community development including the importance of art and culture districts
– Mobile technologies and everyday life
– Improvisation, tinkering, hacking
HASTAC 2014 will be composed of keynote addresses, paper presentations (variations detailed below), hackathons, workshops, birds of a feather meet ups, as well as performances and tech demos.

23 décembre 2013

About HASTAC

Learning the Future Together
HASTAC is an alliance of more than 11,500 humanists, artists, social scientists, scientists and technologists working together to transform the future of learning for the 21st century.
Since 2002, HASTAC (“haystack”) has served as a community of connection where members share news, tools, research, insights, and projects to promote engaged learning for a global society. Issues of access and equality are as important to HASTAC’s mission as the latest technological  innovations; creative contribution is as important as critical thinking. Keywords include learning and teaching, education design, digital humanities, media, communication, social engagement, and the collaborative workplace. We are dedicated to sharing information, ideas, and practices about the future of learning. Read more...

23 décembre 2013

9th International EUREDOCS Conference - "Missions of higher education and research in the 21st century"

Euredocs : European Research and Higher Education Studies9th International EUREDOCS Conference - Missions of higher education and research in the 21st century 
Centre de Sociologie des organisations Sciences Po Paris 23 - 24 May 2014 
The 9 th EUREDOCS Conference will focus on the theme: “Missions of higher education and research in the 21st century”
To submit a proposal, please fill in the form p. 5, and send it to: pauline.ravinet-2@univ-lille2.fr
The 9th EUREDOCS conference will explore the broad question of the evolving purposes and missions of higher education and research in the 21st century. Both globalization and the cur rent economic crisis are reputed to have caused an important redefinition of European higher education and research missions. Yet the exact mechanisms and implications of this assumption have not been sufficiently questioned. Is there such a redefinition of higher education and research purposes and missions? If so, what are the drivers for this redefinition? What are its implications in terms of policy reforms, institutional governance, and academic culture?
The 2014 EUREDOCS conference will deal with th is set of questions, assuming that the mission of higher education and research is in no way univocal, but on the contrary results from the confrontation of multiple and competing definitions of higher education and research missions, values, role in society, and expected contributions for economy, social progress, or democracy.
Three sub-themes corresponding to three conference sections have been identified (but they are non exhaustive and other communications related to the notion of evolving purposes and missions of higher education and research are also welcome).
(a) The influence of European union and international institutions in the redefinition of higher education and research missions
This first section engages with the influence of the EU and diver se international institutions. Contributions to this section should go beyond the statement that more and more norms governing the sector are formulated at the European and international levels, in order to analyse more in depth the production of these nor ms, the vectors of their circulations, their reception and re-appropriation by institutions and actors etc.
(b) The transformations of higher education and research purposes and the changing university boundaries
This second section questions the evolving ro le and relation of higher education and research with society. With the current economic crisis, higher education and research have often been presented as problem solvers, because of their role in the production and transmission of knowledge. How did it m ove university boundaries with the economy and the rest of society, in terms of discourse but also in terms of organisational forms? Contributions on topics such as academic expertise, innovation, technological transfer will be of great interest. Contribut ions addressing the questions of the reformulation of the political and civic missions of universities are equally welcome.
(c) Evolving higher education and research missions, the academic profession and the students
How is this broad process of redefinitio n of higher education and research missions associated to a transformation of what it means to be an academic and what it means to be a student? Contributions to this third section are expected to analyse academics and students’ practices, strategies and r epresentations in their individual or collective experience of higher education and research purposes redefinition.
Calendar:
The deadline for the submission of a proposal is 30 January 2014 .
All papers selected for presentation should be available by 30 April 2014.
The Conference will be held at the Centre de Sociologie des organisations, Sciences Po Paris, from Friday 23 May (noon) to 24 May (night) 2014, with the support of the RESUP .
What is Euredocs?

Euredocs is a new doctoral network on europeanisation of higher education and research, animated by Sciences Po. This network concerns doctoral students and young doctorates (thesis defence within the three last years) addressing europeanisation on issues such as: the structure of study programmes, evaluation/accreditation procedures, change in national public policies, transformation in university government, academic career patterns, production of knowledge, the impact of internationalisation/globalisation, etc. 
It aims at facilitating and enabling more communication among those doctoral students and young researchers. This network also aims at promoting publication and diffusion of research results, as well as facilitating exchange and mobility among young scholars in this field. 
Who is concerned? 
The network concerns doctoral students and young doctorates (having promoted within the three last years) working on these issues in different disciplines such as sociology, political science, economics, history, educational studies…

23 décembre 2013

EUREDOCS conference for PhD candidates

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-prn1/174887_161806250531786_2075947517_q.jpgBy Marielk. 9th EUREDOCS conference “Missions of higher education and research in the 21st century” will be held at Centre de Sociologie des organisations, Sciences Po Paris in France at 23-24 May 2014.
EUREDOCS is a network of European doctoral students working on issues related to the Europeanization of higher education and research. It aims to facilitate and enable more communication among doctoral students and new doctoral candidates and to promote publication and dissemination of research results and to facilitate exchange and mobility among young scholars in this field. EUREDOCS is an interdisciplinary network and accepts membership from doctoral students and recent doctoral candidates in sociology, political science, economics, history, and educational studies. 
The deadline for the submission of a proposal is 30 January 2014.
Download the call for more information on the conference theme, how to submit a proposal and  the application form. Read more...

23 décembre 2013

Niedersachsen schafft als letztes Land Studiengebühren ab

Seit 2005 ist es jedem Bundesland möglich, Studiengebühren einzuführen. Doch das Konzept setzte sich nicht durch. Nun schafft auch Niedersachsen die Unimaut ab. Zum Wintersemester 2014/2015 ist es so weit: Als letztes Bundesland schafft auch Niedersachsen die Studiengebühren ab. Pro Semester fallen dort seit 2006 rund 500 Euro an. Mehr...

23 décembre 2013

Drei Monate Uni, drei Monate Büro

Von Klaus Heimann. Immer mehr Studenten absolvieren ein duales Studium. Sie schätzen Sicherheit und Gehalt. Gerade bei Kindern von Nicht-Akademikern ist das Angebot beliebt. Seit Christian Schumann studiert, kann er kostenlos Bahn fahren. Er gehört zur kleinen, aber wachsenden Gruppe dual Studierender und kombiniert Betriebswirtschaftslehre mit einer Berufsausbildung bei der Deutschen Bahn. 2012 hat er mit dem Unternehmen einen Studienvertrag abgeschlossen. Drei Monate ist er im Betrieb, dann drei an der Hochschule. Die Hälfte des sechssemestrigen Studiums hat Schumann bereits hinter sich. Am Ende steht der Bachelor-Abschluss. Duale Studiengänge sind begehrt. Laut Sabine Behrenbeck, Leiterin der Abteilung Tertiäre Bildung beim Wissenschaftsrat, würde ein Drittel der Studienanfänger gerne im Doppelpack studieren. Aktuell sind es gerade einmal 3,4 Prozent. Mehr...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 785 557
Formation Continue du Supérieur
Archives