If the time has come for you to make a career change, perhaps you should consider entering the information and communication technology (ICT) sector, where talent is needed. By 2020, a whole 800,000 jobs will be vacant in this field, according to the European Commission… The number is impressive, yet it represents only the tip of the iceberg when it comes to the challenges our societies are currently facing. More...
Post-bac : "la solution du tirage au sort est indigne"
L’analyse du système d’enseignement supérieur français doit s’inscrire dans le temps long. Il y a dix ans, une parenthèse s’ouvrait à l’occasion du vote de la loi de 2007 sur l’autonomie des universités. Cette parenthèse, refermée depuis, portait une vision, une stratégie, des moyens. Plus...
Droit au détachement des agrégés ou certifiés sur des postes d’ATER ou de doctorant contractuel
Le bureau de la CP-CNU demande que le ministère de l'enseignement supérieur et de l'innovation et le ministère de l'éducation nationale règlent ce problème au plus vite et qu'une solution pérenne soit trouvée, afin de garantir le détachement dans le supérieur d'un agrégé ou certifié ayant réussi un concours de recrutement (ATER ou contrat doctoral élargi). Plus...
Edumix : remixer l'enseignement supérieur, c'est possible !
L'enseignement supérieur moteur du développement durable: une perspective mondiale
L'AIU publie le rapport de son enquête 2016 sur l'enseignement supérieur et la recherche au service du développement durable (en anglais).
Avec ce rapport, l'AIU veut mettre en avant le rôle clé que joue l'enseignement supérieur dans la réalisation des objectifs de développement durable (ODD). Les conclusions sont fondées sur les résultats d'une enquête menée par l'AIU en 2016, à laquelle 120 établissements d'enseignement supérieur ont participé. Plus...
Six reasons why higher education and local growth have converged
Almost 140 universities, colleges, local councils and NHS bodies have started work as part of the new Local Growth Academy – a unique programme designed to build stronger collaboration at the local level. More...
Mobilising higher education to fast-track literacy and lifelong learning in sub-Saharan Africa
Sub-Saharan Africa (SSA) is home to a vibrant youth and adult population with around one-seventh of the world’s population living in the region. Yet, SSA accounts for almost half of all youth with low literacy and more than a quarter of adults with low literacy globally. Clearly, with decades of limited progress in literacy rates and despite claims of renewed commitment and coordinated action across Africa, new, innovative ways of expanding adult literacy and lifelong learning opportunities need to be explored. More...
Conference Conversation Starter: how right-wing politics can alter the course of higher education
This blog is the second of three complementing the 2017 Conference Conversation Starter. This year’s volume features seven articles aiming to make you think more about your goals regarding internationalisation. Today’s blog comes from Norbert Sabic, who contributed a piece to the Conference Conversation Starter about recent legislation in Hungary that may be threatening academic freedoms in the country. More...
British Council report on global higher education
The British Council has released a report, The shape of global higher education: National Policies Framework for International Engagement, by Janet Ilieva and Michael Peak. Four countries, Australia, China, Germany, Malaysia and the United Kingdom, get very high scores for openness and for quality assurance and recognition while Ethiopia is the only country to receive a very low score for openness. However, six countries get a very low grade for quality assurance: Brazil, Chile, Colombia, Ethiopia, Mexico and Nigeria. More...