Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
7 avril 2012

Distance Education as a Concept for Success

http://www.eucen.eu/themes/eucen/images/small_logo.pngHamburg-Conference: Distance Education as a Concept for Success

The Section for Distance Education (AG-F) within the German Association for University Continuing and Distance Education (DGWF) will host its annual spring conference from May 30 to June 1 in cooperation with the Center for University Continuing Education of Hamburg University (AWW). The conference will look into the following theme:
Distance Education as a Concept for Success:  Student Support, Individualization, Mix of Methods and Virtuality
The following keynote-speakers have confirmed their participation:
  • Prof. Dr. Alan Tait, Pro Vice-Chancellor of the Open University, UK, will talk about „Student support“
  • Prof. Dr. Ada Pellert, President of the Berlin University for Professional Studies will talk about „Individualization“
  • Prof. em. Dr. Heinz Mandl, Ludwig-Maximilians-Universität Munich, will talk about „Mix of Methods and Virtuality“

A Call for Ccontributions in the subsections is out. You are invited to submitting a paper. Please, follow this link for the full call. You can also download here the provisional conference programme.
Please forward this information within your network. DGWF-Membership is not a part of the terms and conditions for participation or attendance of the conference.
The conference will have two strands: one in German and one in English. Subject to the language of your paper you will be allocated to the German or the English strand. The German versions of the call and the basic information can be found here http://www.dgwf.net/.
See also Erfolgskonzept Fernstudium: Betreuung, Individualisierung, Methodenmix und Virtualität.

26 mars 2012

Le e-learning en entreprise… Priorité à la vision

http://www.solutions-ressources-humaines.com/logo/e227bb344af67d5logo_formaguide_gf.gifPar Michel Diaz. Le développement du e-learning entraîne de profonds changements dans l'entreprise. Des changements qui doivent être portés par une véritable vision des responsables de formation…
Le e-learning au sens le plus large: l'application des nouvelles technologies de l'information et de la communication dans le champ de l'éducation et de la formation… Un mot-valise récemment entré dans le dictionnaire; d'aucuns diront "fourre-tout", une polysémie largement partagée par les principaux acteurs, aussi bien du côté de la demande que de l'offre.
Le changement introduit par le e-learning dans l'entreprise est considérable. D'abord, il bouleverse des pratiques pédagogiques (face à face) centenaires sinon millénaires, et qui ont encore largement cours(*).
Ensuite il va toucher progressivement l'ensemble des salariés de l'entreprise, et durablement: les investissements sont tels (contenus, technologies, services) que le dispositif est en effet construit pour durer… C'est la condition de son retour sur investissement: le nombre de salariés touchés et de contenus délivrés dans la durée.
Force est de constater que la plupart des entreprises sous-estiment les efforts qui doivent accompagner ce changement. Faute d'avoir reconnu les obstacles (techniques, pédagogiques, humains) dressés devant ces nouveaux dispositifs; faute aussi d'y accorder une réflexion suffisante… Nombre d'échecs du e-learning sont imputables à ces faiblesses.
Les responsables de formation pourront y remédier dans le cadre d'un plan concerté, partagé, durable, adapté aux diverses parties prenantes (apprenants, managers, formateurs, fonctions support…) et mobilisant divers médias… A commencer par l'Intranet sur lequel il faudra obtenir un peu de place!
Ils pourront aussi s'inspirer de la formule de Beckhard et Smith : D x V x F > R… Prenant appui sur l'insatisfaction (D) des salariés devant les services rendus par les dispositifs de formation existants, en particulier dans le champ du support à la performance, les responsables de formation développeront une vision (V) de ce qu'il est possible d'accomplir grâce au e-learning et feront partager les premières réalisations concrètes (F) de cette vision… Maximiser D, V et F, c'est se donner la force de renverser la résistance (R) au changement!
Priorité, donc: développer une vision claire, cohérente du e-learning dans l'entreprise!
(*) Le marché français du e-learning représente environ 1% de celui de la formation professionnelle continue selon l'étude "L'Offre Professionnelle e-learning en France" (Féfaur, automne 2010: disponible sur www.fefaur.com) A propos de l’auteur:
Michel Diaz
est Directeur associé de Féfaur (www.fefaur.com), premier cabinet d'études et de conseil e-learning indépendant sur le marché français et l'un des leaders européens, au sein duquel il conseille et accompagne les grandes entreprises et organisations dans leur stratégie et gouvernance e-learning et formation mixte. Conférencier recherché, il intervient et publie régulièrement en France et à l'étranger.
http://www.solutions-ressources-humaines.com/logo/e227bb344af67d5logo_formaguide_gf.gifMichel Diaz. Rozvoj e-learningu vedie k zásadným zmenám v spoločnosti. Zmeny, ktoré musia byť opotrebovaný skutočné vízie osôb zodpovedných za vzdelávanie...
E-learning v širšom slova zmysle: uplatňovanie nových informačných technológií a komunikácie v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy... portmanteau nedávno vstúpil do slovníka, možno niektorí hovoria, že "vláčiť", čo je polysémie všeobecne zdieľaný hlavných aktérov, a to ako zo strany dopytu a ponuky
. Viac...

26 mars 2012

Les grandes écoles misent sur le distant learning

http://le-stand.fr/blog/wp-content/uploads/2011/10/realisation-de-stand-salon-vocatis.jpgPar Yves Rivoal. Après avoir conquis l’univers de la formation professionnalisante, l’e-learning s’attaque désormais à la formation diplômante, mais en concédant souvent une petite dose de présentiel. Un mariage que d’aucuns appellent le « distant learning ».
En 2011, l’EM Normandie est devenue la première école de commerce à proposer l’obtention de son Master Grande Ecole en e-learning, à l’issue d’un cursus de deux ans. Ici, plus de tableaux noirs, plus de traditionnelles salles de classe… Les cours sont virtuels et à la carte, avec au menu des vidéos, des quizz, des activités interactives et autres études de cas... Un dispositif que l’équipe pédagogique de l’école appuie toutefois en répondant aux interrogations des stagiaires.
- A l’IAE de Caen, pas moins de neuf diplômes sont aujourd’hui proposés en e-learning: un Master d’Administration des Entreprises, un Master Management, un M2 Gestion des Ressources Humaines, un M2 Management des Organisations Sociales… Toutes ces formations s’adressent à des techniciens supérieurs ou à des agents de maîtrise titulaires d’un diplôme bac+2, justifiant d’une expérience professionnelle d’au moins trois ans. Du côté des écoles d’ingénieurs, le service de formation continue de l’Ecole des Mines d’Alès propose d’accéder au diplôme d’ingénieur en suivant la première année de formation en e-learning, la seconde année se déroulant sur le campus à Alès.
Tout le contenu des cours sur i-Pad

- Certains établissements vont encore plus loin en ouvrant tous leurs diplômes au distant learning, un mode d’enseignement qui mélange présentiel et e-learning, les étudiants étant libres de choisir le mode de fonctionnement qui leur convient le mieux. C’est notamment le cas de SABI, une école de commerce finlandaise créée en 2006 à Helsinki, et qui a ouvert un second campus en France il y a deux ans. Dans cette école, tous les diplômes sont accessibles en distant learning: un MBA, un Master of Diplomatic Studies, un doctorat en diplomatie et relations internationales…
- « A la différence du e-learning où il n’y a en général pas de contacts humains, le distant learning permet d’alterner entre les cours sur le campus et en e-learning, en fonction de l’emploi du temps et des disponibilités de chacun, explique Claire Colbach, assistante marketing de l’école en France. Nos étudiants peuvent également participer à des séminaires sur le campus ou en ligne, et dialoguer avec leurs professeurs à distance. Ils ont enfin une semaine d’études en Asie dans une de nos écoles partenaires, et les examens n’ont pas lieu en ligne, mais sur notre campus. »
- Au début de la formation, tous les étudiants se voient remettre un i-Pad qui abrite l’ensemble du matériel pédagogique. « Ce matériel est accessible sans avoir besoin de se connecter à Internet puisqu’une fois que vous avez téléchargé les cours, vous n’avez plus ensuite qu’à télécharger les actualisations, précise Claire Colbach, Et grâce à leur i-Pad, les étudiants peuvent également accéder à des bibliothèques en ligne, à des dictionnaires, à des supports de cours... Autrement dit, ils peuvent transporter leur école avec eux ».
http://le-stand.fr/blog/wp-content/uploads/2011/10/realisation-de-stand-salon-vocatis.jpgBy Yves Rivoal. Having conquered the world of professional training, e-learning is now attacking the diploma course, but often conceding a small dose-face. Un mariage que d'aucuns appellent le « distant learning ». A marriage that some call "remote learning". More...
21 mars 2012

Cartographie de la recherche en e-éducation

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)Une enquête initiée par le ministère de l’Enseignement supérieur et de la Recherche s’intéresse à la capacité des sciences de l’éducation à s’emparer des nouvelles technologies.
L’objectif est de réaliser un état des lieux de la recherche et de l’innovation en e-éducation, de l’enseignement scolaire à la formation des adultes.
Si vous travaillez sur le thème de l’e-éducation, participez à l’enquête en ligne accessible sur le site: http://ife.ens-lyon.fr/e-education/. Les premiers résultats seront présentés en avril 2012.
La recherche en e-éducation recouvre toutes les disciplines qui s'intéressent aux apports, progrès et transformations de l'éducation et de la formation liés au numérique.

Les enjeux autour de l'e-éducation sont nombreux et stratégiques, y compris à l'international : en effet, elle facilite notamment la personnalisation de la formation selon les parcours, le niveau de connaissance et le rythme d'apprentissage de chacun. Elle permet également de s'adapter aux nouvelles habitudes des utilisateurs, qui sont à la fois connectés, mobiles, et grands consommateurs de formats numériques comme sources d'information et moyens d'échange.
Institut francais de l'educationDans ce domaine fondamentalement pluri-disciplinaire et insuffisamment identifié, le ministère de l'enseignement supérieur et de la recherche souhaite repérer les acteurs afin de trouver avec eux des pistes d'actions prioritaires et favoriser les collaborations transdisciplinaires. Pour mener à bien ce projet, il s'appuie sur un groupe de pilotage composé de représentants du ministère (DGESIP-MINES, DGRI), d'institutions universitaires (l'IFE de l'ENS de Lyon, l'université Pierre et Marie Curie, l'université de Lorraine, laboratoire STEF) et du réseau ATIEF…
Cette démarche est préparée par un état des lieux de la recherche et innovation en e-éducation, réalisé notamment grâce à une enquête auprès des équipes de recherche, des entreprises et des associations professionnelles.
Il est essentiel que tous les acteurs dont les recherches peuvent enrichir l'e-éducation renseignent le formulaire le plus tôt possible pour qu'un premier point puisse être fait en avril 2012, lors de la semaine du web organisée à Lyon du 16 au 21 avril.
En vous remerciant par avance,
Alain Coulon, Chef du service de la stratégie de l'enseignement supérieur et de l'insertion professionnelle, Direction générale de l'enseignement supérieur et de la recherche, Ministère de l'enseignement supérieur et de la recherche.
Cette enquête s'adresse à toutes les équipes de recherche et entreprises déjà impliquées dans des projets de recherche sur l'e-éducation. Elle s'adresse également aux associations et aux structures d'appui de l'enseignement supérieur qui contribuent ou sont susceptibles de contribuer à ces mêmes projets.
La cartographie porte donc sur la recherche publique et sur la recherche privée, et vise tous les niveaux d'éducation et de formation : enseignement scolaire, enseignement supérieur, formation des adultes.
En tant que répondant, vous avez la possibilité de créer des fiches, de modifier les fiches que vous avez créées et de consulter les fiches existantes rentrées par d'autres répondants. La validation d'une fiche organisme (association, entreprise, équipe ou structure d'appui) vous offre la possibilité de saisir un ou plusieurs projets de recherche ou de rattacher votre organisme à un ou plusieurs projets déjà saisis.
Les annuaires ainsi créés et la base de projets associés seront mis à la disposition du public prochainement sur un site hébergé par l'École normale supérieure de Lyon.
Chaque fiche sera préalablement validée. C'est la dimension recherche de l'activité qui sera examinée. Si votre organisme ne peut justifier de publications, ni mentionner les projets de recherche auxquels il participe, il est attendu que la présentation clarifie la position de l'organisme vis-à-vis d'une activité de recherche et de partenariats éventuels. Pour toute question sur l'enquête, vous pouvez vous adresser à e-education@ens-lyon.fr.
Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)Začaté šetrenie ministerstva vysokého školstva a výskumu sa zameriava na schopnosť vedy vzdelávanie chopiť sa nových technológií.
Cieľom je vytvoriť zoznam výskumu a inovácií v oblasti elektronického vzdelávania, vzdelávania na školách, vzdelávanie dospelých.

Ak pracujete na tému e-vzdelávanie, účasť v on-line prieskumu je k dispozícii na adrese: http://ife.ens-lyon.fr/e-education/.
Prvé výsledky budú predložené v apríli 2012.
Výskum v oblasti e-vzdelávania sa týka všetkých odborov, ktorí majú záujem o príspevky, pokroku a transformácie vzdelávania a odbornej prípravy v súvislosti s digitálnou. Viac...
20 mars 2012

Les entretiens filmés sur la FOAD de Formasup - vidéos

http://www.formasup.fr/sites/all/themes/formasup/images/formasup_logo.gifComité Mondial pour les Apprentissages tout au long de la vie (CMA), Evolution mondiale de la formation, Yves Attou, Président, et  Pierre Landry, Délégué général.
Université de Provence, Licence pro : "Conception et mise en oeuvre de projets culturels", Entretien avec une étudiante.

Université Bordeaux 1, Master MIAGE "spécialité Systèmes d'Information et Informatique Décisionnelle", Entretien avec une étudiante.
Fédération Interuniversitaire de l'Enseignement à distance - FIED, Présentation, Jacques Carpentier, Président.
Conservatoire national des arts et métiers, Direction Nationale des Formations, Se former en informatique, Gérard-Michel Cochard, Directeur délégué aux TICE.
Centre Audiovisuel d'Études Juridiques - CAVEJ, Se former en droit, Jean-Claude Masclet, Directeur et professeur de droit public à l'université Paris 1 Panthéon-Sorbonne.
Le financement de l'enseignement à distance. Table ronde - animation: André ESCURE.
Université Clermont Ferrand 2, Licence Pro d'agriculture biologique, M. Boulet, enseignant.
Conseil régional de la région Centre, Service Formation Tout au Long de la Vie/Visas "Libres Savoirs", Mme Paris et Mme Khelil.
Conseil régional Nord-Pas-de-Calais, Mme Lecocq , présidente de la Commission Formation professionnelle et Apprentissage.
Conseil régional Nord-Pas-de-Calais, Monsieur Bernard Quandalle, vice-président, chargé de l'apprentissage.
Conseil régional Nord-Pas-de-Calais, Monsieur Philippe Kemel, vice-président, chargé de l'apprentissage.
ANDRH, Association Nationale des Directeurs de Ressources Humaines, Mme Charlotte Duda, présidente nationale.
AGEFOS PME Nord Picardie- Financement, Mme Joëlle Dehaynin.
Bilan de compétences mode d'emploi, Mme Fontaine, société Pygmalion, partie 1: présentation et financement.
Bilan de compétences mode d'emploi, Mme Fontaine, société Pygmalion, partie 2: les différentes phases d'un bilan.
Bilan de compétences mode d'emploi, Mme Fontaine, société Pygmalion, partie 3: se former après un bilan.
Bilan de compétences mode d'emploi, Mme Fontaine, société Pygmalion, partie 4: perspectives.
Université Bordeaux 1, service formation Continue et Apprentissage, Campus E-MIAGE, Isabelle Sand, co-responsable du Campus E-MIAGE.
Eduter-CNPR - enseignement agricole à distance - Présentation, Olivier FERRON, directeur.
Université européenne de Bretagne, Projet Points Etude, Laëtitia Casimir.

http://www.formasup.fr/sites/all/themes/formasup/images/formasup_logo.gifWorld Committee for Learning throughout life (CMA), Evolution of global training, Yves Attou, President and Pierre Landry, Executive Vice President.
University of Provence, pro License: "Design and implementation of cultural projects," Interview with a student.
University Bordeaux 1, Master MIAGE "Information Systems and Specialty Business Intelligence," Conversation with a student.
Interuniversity Federation of Distance Education - FIED, Presentation, Jacques Carpentier, President. More...

20 février 2012

Qu'est ce que l'enseignement à distance

logo formasupQuelles différences entre une formation classique et une formation à distance?
Le contenu de l'enseignement, le diplôme visé, le calendrier, les examens sont équivalents à ceux de la même formation en présence, Il n'y aura aucune différence entre un diplôme obtenu en présentiel ou à distance, les modalités d'enseignement ne figurent pas sur le diplôme.
Les différences:
- La plupart de ces formations sont dites formations "en ligne": elles utilisent des technologies de l'information et de la communication (TIC). On vous demandera donc de disposer d'un ordinateur, d'un navigateur Internet et d'être équipé de certains logiciels. Vous pourrez télécharger les cours à partir de votre ordinateur.
- les cours d'une formation à distance sont disponibles en ligne à tout moment. L'organisation est individuelle: suivre des cours à distance suppose un large degré d'autonomie.
- Vous n'êtes pas seul devant votre ordinateur: tuteurs et professeurs de l'université vous suivent. Les questions sont posées par le biais de forum, de chat, ou lors des regroupements dans l'établissement. On parle d'un enseignement tutoré.
Comment choisir une formation à distance?

- en recherchant par le domaine de formation ou par région sur ce site,
- en contactant le CIO [Centre d'Information et d'Orientation] près de chez vous, ou un centre spécialisé comme le CIO Sup.
Comment s'inscrire à une formation?

Les renseignements complémentaires et l'inscription se prennent au sein de l'établissement choisi. Celui-ci est le seul habilité à vous renseigner sur ses formations et à vous inscrire. Les numéros de téléphone et adresses courriels font parti de la fiche descriptive de la formation.
Pourquoi choisir une formation au plus près de chez vous?
Souvent, vous devrez vous déplacer pour des regroupements, ou les examens: vous en trouverez les principales modalités (fréquence, lieux) dans les fiches de notre catalogue. C'est pourquoi nous vous invitons à regarder d'abord ce qui se fait dans votre région.
Que trouverez-vous sur Formasup.fr?

- des formations entièrement ou partiellement à distance,
- des formations à distance proposées par les établissements publics de l'enseignement supérieur, en premier lieu les universités,
- des formations à distance diplômantes ou non,
- des formations à distance longues ou courtes.
logo FORMASUPHvad er forskellene mellem klassisk uddannelse og fjernundervisning?
Indholdet af uddannelsen, i hvor høj grad søgt, kalender, eksamen svarer til dem af den samme formation i nærvær, vil der ikke være nogen forskel mellem en erhvervet eksamensbevis eller distance, de nærmere regler for undervisning ikke på eksamensbeviset. Mere...
19 février 2012

Deutsche Gesellschaft für wissenschaftliche Weiterbildung und Fernstudium

http://www.dgwf.net/age/img/agelogo_klein.pngDie Deutsche Gesellschaft für wissenschaftliche Weiterbildung und Fernstudium (DGWF) ist eine bundesweit agierende Vereinigung von ca. 270 Institutionen und Personen aus dem Hochschul- und Weiterbildungsbereich in Deutschland. Ca. 15 Mitglieder kommen aus anderen europäischen Ländern. Der satzungsmäßige Zweck des als gemeinnützig anerkannten Vereins besteht in der Förderung, Koordinierung und Repräsentation der von den Hochschulen (Universitäten, Fachhochschulen, Hochschulverbünden) getragenen Weiterbildung und des Fernstudiums. Dazu gehört auch die Förderung von Forschung und Lehre auf diesen Gebieten. In jüngster Zeit richtet die DGWF ihr Augenmerk zudem verstärkt auf die Rolle der neuen Medien in der Hochschulweiterbildung und im Fernstudium. Vorsitzende des Sprecherrats der Arbeitsgruppe der Einrichtungen für Weiterbildung an Hochschulen (AG-E) ist Frau Dr. Ursula Bade-Becker, Geschäftsführerin des Zentrums Wissenschaftliche Weiterbildung an der Universität Bielefeld e.V. Die Homepage der DGWF erreichen Sie unter http://www.dgwf.net. Die DGWF ist Mitglied im European Universities Continuing Education Network (EUCEN).
Ziele der AG-E:

    Bildung einer Plattform für die Diskussion aller theoretischen und praktischen Dimensionen der Weiterbildung an Hochschulen,
    Förderung des allgemeinen Verständnisses für die Hochschulweiterbildung,
    Aufbau und Pflege einer Infrastruktur für die institutionsübergreifende Entwicklung und Verbreitung von Angeboten der wissenschaftlichen Weiterbildung,
    Initiierung und Förderung von Forschung und Entwicklung zur Weiterbildung an Hochschulen und Beteiligung an entsprechenden Projekten,
    Gemeinsame Vertretung der Weiterbildung an den Hochschulen Deutschlands auf europäischer und internationaler Ebene und Beteiligung an Projekten zur University Continuing Education (UCE).
Aktivitäten

    Themenbezogene Jahrestagung für die Mitglieder der AG-E und weitere Interessierte
    Dokumentation der Tagungsbeiträge in der DGWF-Zeitschrift "Hochschule und Weiterbildung",
    Aufbau von kooperativen Netzwerken zur gegenseitigen Beratung und Unterstützung bei der Realisierung des Weiterbildungsauftrages,
    Beteiligung an überinstitutionellen Projekten zur Gestaltung und Qualitätssicherung der wissenschaftlichen Weiterbildung.
16 février 2012

Online Programs Face New Demands From Accreditors

http://chronicle.com/img/subscribe_11_2011.jpgBy Eric Kelderman. In some circles, online education has a bad reputation. Accusations that some for-profit companies prey on unsuspecting students to rake in federal financial aid have led to image problems for the sector. Critics see online education, offered in particular by for-profit colleges, as the dark underbelly of higher education, with the quality of Internet courses second to the greed of unscrupulous investors.
And now the critics are counting on accreditors to clean up the problems. The U.S. Education Department has issued new regulations to keep distance educators in check, and has pressured the groups that accredit colleges and universities to keep a tighter rein on those that offer online courses. Members of Congress blame accreditors for lax oversight of online programs that have engaged in alleged fraud and deception.
Accreditors counter that they are adapting to the fast-growing world of online education by requiring colleges to prove that students learn as much in distance courses as in face-to-face classes. Doubts about the merit of online education are less about quality and more about the business practices of for-profit colleges, the accreditors say. Because of that, they argue, their agencies are being asked to regulate issues outside their domain.
"What appears to be happening is that policy makers are asking accreditors to do things that they traditionally have not been doing," says Michale S. McComis, executive director of the Accrediting Commission of Career Schools and Colleges, a national organization that accredits about 800 private, for-profit institutions. "The Department of Education has a role to play, states have a role to play, and we have a role to play," he says. "Accreditation is not the only line of defense."
Accreditation of online courses has evolved as such programs have grown from a small niche in higher education to a staple at both nonprofit and for-profit colleges. The current tensions are just the latest surrounding the academic-accreditation process, which has involved a patchwork of accrediting groups and competing interests since it took root, in the late 19th century. Accreditation sets basic standards of academic quality, and then peer-reviewers assess whether colleges are meeting those standards, which vary by the type of accrediting agency. There are now six regional accrediting groups, which oversee a wide range of institutions, including community colleges, research universities, and for-profit colleges. There are also seven national accreditors that focus on a particular type of institutional mission, such as the Accrediting Commission of Career Schools and Colleges and the Distance Education Training Council, which accredits only colleges that offer most of their courses online. Regulatory requirements for accreditation increased with the college-enrollment booms that followed World War II, further complicating the process. In particular, the 1965 Higher Education Act made students' eligibility for federal student aid contingent upon their colleges' accreditation.
When online learning got under way, in the 1990s, the attitude of most accrediting groups was to treat it like something completely different from classroom learning, says Philip A. Schmidt, associate provost for compliance and accreditation at Western Governors University. The private, nonprofit, all-online university, which began offering courses to a few hundred students in 1999, now enrolls more than 25,000 students from across the country and is accredited by the Northwest Commission on Colleges and Universities, one of the six regional accrediting agencies, and also by the Distance Education Training Council.
When online learning "was something very new, 15 years ago, we thought, Whoa, we need to look at this," says Sylvia Manning, president of the Higher Learning Commission of the North Central Association of Colleges and Schools. The regional accrediting group counts all but a few of the nation's largest for-profit colleges among its member institutions.
The six regional accrediting agencies responded to the early growth of distance education by adopting in 2001 a common set of broad standards meant to determine if a college is well suited to offer online courses and if it is using the best practices to deliver them. Those guidelines, which were revised in 2006, recommend, for example, that colleges show evidence that faculty members who teach online courses have been appropriately trained to use the medium, and that student-support services are sufficient.
Until the past year, students were flocking to online education. Nearly a third of all students in higher education took at least one course online in 2009, according to an annual report of the Sloan Consortium, a nonprofit group that studies and promotes online learning. As overall college enrollments grew 2 percent from 2008 to 2009, the number of students in online courses increased by 21 percent, the Sloan study found. Nearly two-thirds of the colleges surveyed—both for-profit and nonprofit—said online learning was a critical part of their strategic plans.
And with the growth of distance education, accreditors have begun to realize that online courses can be just as good, or as bad, as face-to-face courses, says Ms. Manning. Instead of focusing solely on the differences in the two settings, she says, accreditors are moving to consider what students are learning in both sectors. But many people still recognize that online education must improve in key areas of retention and graduation, says Thomas J. Snyder, president of Ivy Tech Community College, in Indiana, which has had a 60-percent increase in enrollment in online courses over the past five years. Ivy Tech, the state's public, two-year college system, has put in place extra assessments to determine whether students are prepared for the self-discipline and demands of online courses.
With large numbers of students dropping out of online programs, determining which students will succeed has become a widespread concern, says Mr. McComis, of the accrediting group for career colleges. "What we've always said ... is that online education is not for everybody."
As the number of online students has risen, so has the amount of federal student aid that is used to pay for distance education. The hundreds of for-profit colleges that rely heavily on online education receive nearly 90 percent of their revenue from federal student aid. And those funds do not include dollars paid through the G.I. Bill, which provides tuition benefits to veterans and their families, who are aggressively recruited by for-profit colleges. The growing amount of federal tax money paying for online education has attracted the attention of the Education Department and some members of Congress, who are concerned that for-profit colleges are putting profit ahead of educational quality.
In late 2009, the Education Department's Office of the Inspector General recommended limiting, suspending, or terminating the accrediting authority of North Central's Higher Learning Commission, which oversees colleges in 19 states in the middle of the country. The proposed penalties were the result of the commission's decision to accredit American InterContinental University, a for-profit college owned by the Career Education Corporation. The inspector general was concerned that some students who took some classes online were receiving too much credit for the short duration of the courses.
The inspector general's report sparked a Congressional hearing in June 2010—one of many held by Democrats to probe the practices of for-profit colleges and online education and accreditation—and a stricter new rule defining credit hours. Accreditors were also brought before Congress in August 2010, when an investigation by the Government Accountability Office alleged widespread abuses in the recruiting and enrollment of students at for-profit colleges.
There are signs that the stricter regulatory environment is having an impact. New-student enrollments at the 10 largest for-profit colleges were down an average of 14 percent this year, according to company financial disclosures and analysts' reports. And accreditors are starting to take a harder look at the business operations of for-profit colleges, in part to prevent even greater involvement by state and federal regulators.
The Accrediting Council for Independent Colleges and Schools, a national group that reviews more than 850 career-oriented colleges, has introduced an optional category of accreditation. It would require companies that own such colleges to demonstrate that they have adequate policies to prevent misbehavior. Under the new model, which is now a pilot program at two colleges, the council will look at the companies' strategic and financial planning and how they plan to maintain educational quality as enrollments grow.
The Western Association of Schools and Colleges, a regional accreditor, is considering far-reaching changes to allay concerns about Bridgepoint Education, a for-profit company that is seeking accreditation. Bridgepoint, which operates two small campuses in Colorado and Iowa, enrolls nearly all of its 80,000 students online. It has been called a "scam" by U.S. Sen. Tom Harkin, an Iowa Democrat, who cited because of its high dropout rate, low per-student spending, and eye-popping executive compensation. Ralph A. Wolff, president of the Western accrediting group, says Bridgepoint's finances will be independently audited. Bridgepoint did not respond to requests for comment. Western is considering making its accreditation reports public and requiring institutions to set actual benchmarks for retention and graduation.
Bridgepoint's Iowa campus was originally accredited by North Central's Higher Learning Commission, after the company bought a small, private nonprofit college in the state. The commission no longer automatically grants accreditation in such transactions. Last year, for example, it denied a request to transfer the accreditation of Dana College, a small, religiously affiliated college in Nebraska, to a group of private investors seeking to buy it. Dana has since closed.
Many people in the field think accreditation agencies are being burdened with issues beyond their reach. Accreditors have neither the staff nor the legal authority to conduct actual investigations. And accreditation reviewers are volunteers, usually from peer institutions, who are experts in higher education but not corporate malfeasance. There is widespread discussion about overhauling accreditation in the next reauthorization of the Higher Education Act, in 2013 at the earliest. Suggestions include no longer making accreditors the gatekeepers for federal financial student aid. That would, however, remove accrediting agencies' greatest leverage over institutions. Accreditation should primarily be about preserving and improving the quality of an education, while allegations of fraud and deception in disbursing financial aid should fall to federal regulators, says Ms. Manning, of the North Central accrediting group.
"One important thing to remember, which is often forgotten, is that it is not the case that accreditation is the only thing that stands between an institution and access to federal student financial aid," she says. "Accreditation is a gatekeeper but not the sole gatekeeper."
11 février 2012

The role of open and flexible education in national higher education systems

http://www.eadtu.eu/images/stories/Docs/Conference_2012/Cyprus_OU.jpgEADTU 25th ANNIVERSARY CONFERENCE 2012. The role of open and flexible education in national higher education systems: comparisons and ways forward for widening participation and LLL.
The Open University of Cyprus, having EU Presidency for the second half of 2012, will be hosting EADTU's Annual Conference in Paphos, on 27-28 th September 2012.
About OUC

As of the academic year 2011-2012, the Open University of Cyprus (OUC), the country’s second state university, has an enrolment of over 2500 students and has already developed ten, dynamic Study Courses. Aiming to become an attractive, regional, educational institution, the Open University of Cyprus actively participates in university networks and international organisations.  This initiative encourages the exchange of views on higher education and research at the European and international level. By participating in these networks, OUC promotes policy positions relating to lifelong learning and the development of distance education and establishes partnerships for the exchange of academic staff, administrative personnel and students with other universities, members of the networks.


Conference Supporting documents

Related papers

Lisbon progress reports

Trend reports on European Higher Education (EUA)

Visions, trends and patterns

Quality-related policy documents

Lifelong Learning -related policy documents

Employability-related policy documents

See also: Universities and regional development in an open knowledge society sharing innovation and knowledge in European universities, Strategies and business models for lifelong learning, Colloque "Lifelong learning in higher education", Poitiers.

11 février 2012

Erfolgskonzept Fernstudium: Betreuung, Individualisierung, Methodenmix und Virtualität

http://www.dgwf.net/img/DGWF_small.gifErfolgskonzept Fernstudium: Betreuung, Individualisierung, Methodenmix und Virtualität/ Distance Education as a Recipe for Success: Student Support, Individualization, Mix of Methods and Virtuality.
Die Ausschreibung für Programmbeiträge (CfP) der AG-F-Frühjahrstagung zum Thema Erfolgskonzept Fernstudium: Betreuung, Individualisierung, Methodenmix und Virtualität/ Distance Education as a Recipe for Success: Student Support, Individualization, Mix of Methods and Virtuality ist jetzt öffentlich. Die Frühjahrstagung findet vom 30. Mai bis 01. Juni 2012 an der Universität Hambug statt. Die Tagung wird auch einen internationalen Strang umfassen, bei dem Englisch Konferenzsprache ist. Die Ausschreibung für Programmbeiträge finden Sie hier. Here you can find the Call for Papers. (23.01.12).
Call for Papers

The Section for Distance Education (AG-F) within the German Association for University Continuing and Distance Education (DGWF) will host its annual spring conference from May 30 to June 1 in cooperation with the Center for University Continuing Education of Hamburg University (AWW). The conference will look into the following theme:
Distance Education as a Concept for Success: Student Support, Individualization, Mix of Methods and Virtuality

There will be two strands: one in German and one in English. The keynotes will be held in English. The sessions will be either in German or in English.
Against this background we want to discuss the following aspects and lines of discourse in the
following subsections:
1. Student support

Is student support really key to success in distance learning? Are there research results which proof the predominance of well supported distance learning? What is the meaning of support in times of webbased learning / elearning? Which concepts have been proven valuable and transferable? What are the essential qualifications moderators, tutors, mentors need for a subjectspecific support, what is necessary for student support beyond subjects? How can the quality of student support be evaluated and further developed?
2. Individualisation

Are distance teaching concepts and webbased arrangements more appropriate to serve the individualisation of learning paths than the traditional instructional designs? Is supported distance learning the future? What is needed in order to develop the individual learner to become an expert in his or her individual learning process? What are the follow-up changes in the teacher’s and tutor’s roles and tasks? What are the competences needed and who qualifies the students by what means? How can individualization with web 2.0 and user generated content be brought in line. What significant value should e-portfolios provide regarding documentation and recognition of prior learning and acquired competences? Which concepts are in place to secure and develop quality of individualized learning processes and/or can be recommended?
3. Mix of methods and virtuality

Is mix of methods a set part of the recipe for success in distance learning? Is the good old written course material disused and has virtuality taken over when it comes to transfer content? What are the consequences of virtuality with regard to student support. What is/what will be the role of face-to-face meetings between teachers and students and students among themselves? How can we make sure that mix of methods will not end in itself but stay part of a didactical concept? Which steps of quality assurance and development are appropriate, evaluated and exemplary with regard to mix of methods and virtuality?
Closing date is March 15, 2012. Please send your proposal to: agf-tagungsbeitrag@dgwf.net.
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 785 058
Formation Continue du Supérieur
Archives