Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
23 avril 2014

UOH - Guide auteur

Université Ouverte des HumanitésComment valoriser vos ressources pédagogiques numériques ?
Vous pouvez créer la ressource la plus intéressante qui soit, elle ne sera pas connue et
donc pas utilisée si elle n’est pas visible, lisible et que les gens ne peuvent pas la retrouver. La meilleure solution pour pallier cette éventualité est d’indexer finement votre ressource ou de le faire faire part un documentaliste (établissement, UNT).
De même, plus vous rendrez lisibles de grains composant votre ressource et plus celle-ci
sera visible. En pensant votre ressource comme une articulation d’entités indépendantes et consultables pour soi, vous favoriserez grandement son utilisation par les étudiants et son éventuelle réutilisation par des collègues enseignants. Pour cela (et pour bien d’autres choses, notamment le découpage de vos ressources) des formations existent et des équipes de professionnels peuvent vous aider dans vos établissements (cellules TICE, département numérique, etc.).
Téléchargez la version complète du guide auteur (pdf). Voir l'article...

23 avril 2014

UOH - Formation tout le long de la vie (La formation : théories et dispositifs)

Université Ouverte des HumanitésFormation tout le long de la vie (La formation : théories et dispositifs) - ALAVA Séraphin
Description

Essentiel de la Grande Leçon "La formation : théories et dispositifs". Illustration de la notion de formation tout le long de la vie : Présentation de l'auteur, Témoignage et "Grand Témoin".
Objectif pédagogique
Clarifier les conceptions de la formation.
Identifier les éléments structurants les choix des dispositifs de formation. Voir l'article...

23 avril 2014

UOH - La formation continue

Université Ouverte des HumanitésLa formation continue et la formation tout au long de la vie sont un enjeu fort pour nos établissements, à la fois pour des raisons financières et liées leur mission éducative.
Très concrètement, le développement de la flexi-sécurité pour les salariés ainsi que l’accompagnement des mutations économiques et technologiques, obligent l’établissement à mettre en place des réponses intégrant les contraintes temporelles et économiques du monde du travail.
Les UNT peuvent apporter un appui à la mise en place de dispositifs de formations flexibles et/ou FOAD.

Scénario 1
Réutiliser les dispositifs de remédiation mis en place pour la lutte contre l’échec, afin d’en faire bénéficier les adultes qui suivent des cursus
accélérés et ayant des difficultés avec la densité de ceux-ci.

Scénario 2
Co-construction de formations, à distance ou non et/ou massives ou non, à partir des ressources éducatives libres diffusées par les UNT

  • Définir les besoins pour la formation envisagée
  • Identifier avec l’aide de l’UNT ou des UNT concernées les ressources de son/leur catalogue pouvant correspondre aux besoins
  • Construire la formation en articulant ces ressources à celles existantes éventuellement dans l’établissement et/ou pouvant être encore à produire
  • Mettre en place l’accompagnement de la formation (tutorat), avec l’aide ou non des UNT. Voir l'article...

 

20 avril 2014

Educating Modern Learners Is Live!

By Stephen Downes - Stephen's Web. Educating Modern Learners Is Live!
Audrey Watters announces the arrival of her online publishing venture with Will Richardson and Bruce Dixon, Educating Modern Learners, "a site dedicated to news and analysis about the future of teaching and learning through a progressive education (and progressive ed-tech) lens." It will, sadly, cost you $35 a month to read. Not open content, obviously. More...

19 avril 2014

Online labs evolve

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSUa0Fk_7FQscWtrZHpz8OJg_QGcHVj2y63B7yEHt5K8aA7JDrjTD2O-wBy Matt Zalaznick. Enhancing instruction, improving access and saving costs through digital lab experiences.
Last month, the institution, which has 150 locations around the world, launched a virtual version of the lab. While not meant to replace the real-life lab, it may offer remote students a more extensive experience of simulated accidents, its designers say. More...

19 avril 2014

Why online labs are spreading

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSUa0Fk_7FQscWtrZHpz8OJg_QGcHVj2y63B7yEHt5K8aA7JDrjTD2O-wBy Matt Zalaznick. Some online labs require little or no equipment, and take up no space on campus.
Budget crunches and crowded courses are two reasons online science labs are becoming more popular in higher ed. Some online labs require little or no equipment, and take up no space on campus. More...

19 avril 2014

Udacity to Stop Issuing Free Certificates of Completion

HomeBeginning next month, the massive open online course provider Udacity will cut the first O from the acronym and only offer MOCs. Founder Sebastian Thrun, whose "pivot" last year shifted the company's focus to corporate training, in a blog post announced Udacity will stop issuing free course completion certificates on May 16. The course materials will still be available on the website for independent study, but in order to earn a certificate, students need to verify their identity. That track is currently available for about $150 a month. Read more...
15 avril 2014

Fostering Interaction in online education: Where did the teacher go?

The University of Melbourne logoThe CSHE conducts the research and policy seminar series Ideas and Issues in Higher Education.
These seminars are open to the public.
Seminars are normally held from 1:00 to 2:00 pm on Mondays at CSHE (Level 1, 715 Swanston Street, Carlton). People interested in giving a seminar should contact Professor Hamish Coates (hamishc@unimelb.edu.au) with their proposal. Registration enquiries to Molly McKew (molly.mckew@unimelb.edu.au) or +61 3 8344 4605). Online registration below.

Monday 5th May, 1-2pm
Fostering Interaction in online education: Where did the teacher go?

Abstract:
The field of educational technology has a longstanding interest in the concept of interaction and interactivity. With every emerging technology comes the promise of new forms of interaction and novel ways of engaging students in the learning process. The attention researchers, teachers and developers of educational technology have given to interaction is well founded. The educational theories and the teaching and learning frameworks used to guide research and practice in the area of educational technology and online learning have consistently emphasised learning as a social process that involves interaction among people, and between people and artifacts. However, in this presentation I will argue that educators and technologists have not done a particularly good job in using technology in systemic ways to enhance and support teaching and learning interactions. One result of this, I will argue, is that we risk sidestepping teachers and the valuable process of teaching when we “go online”.

Professor Gregor Kennedy
Director of eLearning
Centre for the Study of Higher Education

13 avril 2014

Americans' Trust in Online Higher Ed Rising

By Valerie J. Calderon and Susan Sorenson. Traditional universities and community colleges have edge on quality. Americans' trust in the quality of online colleges and universities is steadily rising. More U.S. adults, 37%, now agree or strongly agree that these institutions offer high-quality education than did so in 2011 (30%) when Gallup first asked this question. Roughly one in four (27%) disagree or strongly disagree. More...

13 avril 2014

Online Learning and the Danish Agenda for Higher Education

By Sofie Carsten Nielsen. Over the past several decades, the Danish Government has invested significant resources to support education. As a result, we have seen an increase in the number of students who participate in our higher education system. Our ultimate goal is to have 95 percent of Denmark’s students experience some form of higher education, and have 25 percent of those ultimately obtain a university-level degree. Read more...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 783 885
Formation Continue du Supérieur
Archives