Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
15 mai 2013

In blurring of online courses, traditional, Georgia Tech to offer full open online master’s

http://dizqy8916g7hx.cloudfront.net/moneta/widgets/wp_personal_post/v1/img/logo.pngBy D. D. Guttenplan. The blurring between traditional universities and the new “Massive Open Online Courses” reached new levels Tuesday when Georgia Tech announced it will offer what it termed a first-of-its-kind computer science degree taught entirely over an open online platform.
Georgia Tech will charge about $7,000 for the master’s degree, even though the courses that lead to the degree are available to anyone for free through Udacity, a MOOC platform currently offering 26 courses taught by partners including Georgia Tech. Read more...
15 mai 2013

Simulation en pédagogie immersive et Université Nuage

http://fdv.univ-lyon3.fr/joomdle/accueil/images/FenetreCampus2.jpgLe Centre Droit et Nouvelles Technologies de la Faculté de Droit de l'Université Jean Moulin Lyon 3 organise à Lyon les 23 et 24 mai 2013 deux journées consacrées aux mondes virtuels.
- Le 23 mai 2013 : Colloque juridique "Droit et Justice dans les Mondes Virtuels"
- Le 24 mai 2013 : 2 workshops sur la pédagogie dans les Mondes Virtuels et l’Université-Nuage
Jeudi 23 mai 2013 : Colloque juridique Droit et Justice dans les Mondes virtuels

Le Centre Droit et Nouvelles Technologies de la Faculté de Droit de l'Université Jean Moulin Lyon 3 organise une série de colloques consacrés au droit dans les mondes virtuels.
Les deux premières éditions ont été consacrées aux thématiques de Droit et Philosophie dans les Mondes virtuels et Droits et Economie dans les mondes virtuels. Ces colloques ont avant toute une vocation prospective, afin de réfléchir sur les problématiques qui peuvent être soulevées au plan juridique par l'existence et le développement des Mondes virtuels.
Pour sa troisième édition, ce colloque sera consacré à la thématique de Droit et Justice dans les Mondes virtuels.
Vendredi 24 mai 2013 : Workshops autour des Mondes virtuels en éducation

Cette journée sera organisée en deux parties.
Elle proposera dans un premier temps des réflexions et retours d'expérience sur l'utilisation des Mondes virtuels en pédagogie, en particulier à partir des réalisations menées par le Centre Droit et Nouvelles Technologies en partenariat avec d'autres universités françaises et étrangères.
Dans un second temps, des propositions et une discussion seront ouvertes quant aux aspects institutionnels de l'utilisation des Mondes virtuels au bénéfice des acteurs de l'enseignement.
Matin :
- Simulation en pédagogie immersive

Présidence de Jean-Paul MOIRAUD, spécialiste de la pédagogie immersive, professeur au Lycée La Martinière Diderot
Retour d’expérience : Simulation de procès à l’Ecole de Droit de Lyon
- Conférence de presse
Après-midi :
- L’ Université Nuage

Présidence de Samuelle DUCROCQ-HENRY, professeur chercheur à l’UQAT (Université du Québec)
Présentation du projet Université Nuage
Site web : http://fdv.univ-lyon3.fr/.
Lieu : Université Jean Moulin Lyon 3 Amphithéâtre Huvelin, 15 quai Claude Bernard – 69007 Lyon
Contact : Gérald Delabre - 04 78 78 71 40 - gerald.delabre@univ-lyon3.fr.
Télécharger le programme.
ATELIER SUR LA SIMULATION EN PEDAGOGIE IMMERSIVE - Jean-Paul Moiraud Professeur de gestion en sections design de mode. Lycée La Matinière - Diderot - Lyon.

I. CONFERENCE
1. Introduction
1.1.La pédagogie immersive
1.2.Typologie des usages pédagogiques
- Les cours
- La simulation
- L’immersion conceptuelle
- La co-construction
2. La simulation en Monde virtuel, quel intérêt pour la formation?
1.1. La simulation en pédagogie
- Un usage ancien non numérique
- Les sciences et le numérique
1.2. Les enjeux de la simulation, quelle valeur ajoutée?
1.2.1.Coopération et collaboration
- Dépasser le cloisonnement disciplinaire
- Envisager les coopérations inter universitaires
1.2.2.Augmenter le temps et l’espace
- Imaginer de nouveaux temps de formation
- Intégrer les notions de temps et d’espace dans les formations
- Intégrer le virtuel comme extension du réel
1.2.3.Du savoir à la compétence
- Insérer des éléments cognitifs dans les constructions
- Penser les avantages du béhaviorisme
- Dépasser la seule vision instrumentale des outils
3.Une scénarisation nécessaire
3.1. Une intention pédagogique
3.2. Un contexte pédagogique
3.3. Les acteurs du processus
- Acteurs réels
- Acteurs virtuels
3.4. Les outils à instrumenter
- L’Environnement numérique de travail
- Le monde virtuel
3.5. Les ressources pédagogiques
4. Premiers retours et premières analyses du travail de simulation
4.1. Le temps
4.2. La question technologique
4.3. Les interactions humaines
- Une équipe pluridisciplinaire
- Le tutorat immersif
- Le tutorat expert
- Le tutorat technique
- Le tutorat pédagogique
- Le tutorat administratif
5. L’acquisition de compétences
5.1.Mondes virtuels et C2i2e
5.2. Un monde professionnel à l’heure de la dématérialisation
6. La mise en place d’un modèle mutualisable et transférable?
ATELIER SUR L’UNIVERSITÉ-NUAGE (Cloud University) - Samuelle Ducrocq-Henry, Ph.D. Professeur-chercheur titulaire Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue Responsable du Centre UQAT à Montréal dédié au game design.

I. CONFÉRENCE SUR L’UNIVERSITÉ NUAGE (VOLET THÉORIQUE)
1.1 DÉFINITION : QU’EST-CE QUE L’UNIVERSITÉ-NUAGE?
1.2 LES OBJECTIFS - POURQUOI L’UNIVERSITÉ-NUAGE? - PARLONS CHIFFRES : ET SI RÉDUIRE DE MOITIÉ LES COUTS DE L’ENSEIGNEMENT SUPÉRIEUR ÉTAIT DÉSORMAIS POSSIBLE?
1.3 LE CONTEXTE
- LE POINT SUR LES PRATIQUES DE E-LEARNING COURANTES
- QUEL AVENIR IMMÉDIAT? LES EXPÉRIMENTATIONS INNOVANTES EN COURS
1.4 PENSER ET CONSTRUIRE ENSEMBLE L’AVENIR
- COMMENT PLANIFIER L’ENSEIGNEMENT SUPÉRIEUR DE L’AVENIR : VERS PLUS DE QUALITÉ ET MOINS DE FRAIS D’INFRASTRUCTURE
- UN CAMPUS VIRTUEL MONDIAL DES MEILLEURS PROGRAMMES UNIVERSITAIRES
- RETOMBÉES DES POSSIBILITÉS PARTENARIALES
II. ATELIER AVEC LES PARTICIPANTS (VOLET PRATIQUE)
2.1 QUESTIONS DES PARTICIPANTS
2.2 PARTAGES D’EXPÉRIENCE
2.3 RÉFLEXIONS AUTOUR DU PRINCIPE PARTENARIAL INTERUNIVERSITAIRE ET SUPRANATIONAL
2.4 OUVERTURE : VERS UN COMITÉ DE TRAVAIL INTERNATIONAL DE MISE EN PLACE DE L’UNIVERSITÉ-NUAGE
http://fdv.univ-lyon3.fr/joomdle/accueil/images/FenetreCampus2.jpg Dlí Ionad agus sna Nuatheicneolaíochtaí an Dámh an Dlí de Jean Ollscoil Lyon Moulin 3 i Lyon eagraithe ar 23 agus 24 Bealtaine, 2013 dhá lá dírithe ar saol fíorúil.
- Ar 24 Bealtaine, 2013: dhá cheardlann ar oideolaíocht in Worlds Fíorúil agus an Ollscoil-Cloud. Níos mó...
15 mai 2013

Has the future of college moved online?

http://www.newyorker.com/images/NY-digital.gifBy . Gregory Nagy, a professor of classical Greek literature at Harvard, is a gentle academic of the sort who, asked about the future, will begin speaking of Homer and the battles of the distant past. At seventy, he has owlish eyes, a flared Hungarian nose, and a tendency to gesture broadly with the flat palms of his hands. He wears the crisp white shirts and dark blazers that have replaced tweed as the raiment of the academic caste. His hair, also white, often looks manhandled by the Boston wind. Where some scholars are gnomic in style, Nagy piles his sentences high with thin-sliced exposition. (“There are about ten passages—and by passages I simply mean a selected text, and these passages are meant for close reading, and sometimes I’ll be referring to these passages as texts, or focus passages, but you’ll know I mean the same thing—and each one of these requires close reading!”) When he speaks outside the lecture hall, he smothers friends and students with a stew of blandishment and praise. “Thank you, Wonderful Kevin!” he might say. Or: “The Great Claudia put it so well.” Seen in the wild, he could be taken for an antique-shop proprietor: a man both brimming with solicitous enthusiasm and fretting that the customers are getting, maybe, just a bit too close to his prized Louis XVI chair. Read more...
11 mai 2013

IAC-ETeL 2013 in Prague

http://www.elearningeuropa.info/sites/default/files/elearning_papers.png17 October 2013 - 18 October 2013. International Academic Conference on Education, Teaching and E-learning in Prague 2013 is an important international gathering of scholars, educators and PhD students. IAC-ETeL 2013 will take place in conference facilities located in Prague, the touristic, business and historic center of Czech Republic.
All accepted papers will be published in the "Proceedings of IAC-ETeL 2013", ISBN 978-80-905442-1-5 and indexed in: Google books, NKC - National Library of the CR and EBSCO.
Venue: Park Inn Prague, conference hotel in Prague, Svobodova 1, Czech Republic.
9 mai 2013

Online students and teachers are no different from the rest of academia

The Guardian homeBy David NewtonDemand for online higher education is at record levels – yet the model remains a mystery for many. For David Newton, the only mystery is why everyone thinks it's so unusual. My name is David Newton, professor of business studies. I'm an online higher education tutor. Some of you may read that last sentence as a confession, rather than a simple statement of fact. Why? In my view, it is because – despite its growing popularity and valuable role in the future of higher education – online learning is still a mystery to many in academia, and viewed with prejudice by some. Take me, for example. People assume I'm some new breed of academic. I'm not. I am currently a tutor and programme director for undergraduate and MBA business degrees with a respected online learning provider. But my background is no different from any other university professor. I've worked in numerous UK and overseas universities, researched and published widely, and was dean of business and vice-principal at the Royal Agricultural College, where I still hold a visiting professorship in strategic management. Read more...
5 mai 2013

New partnership boosts e-learning in higher education

http://enews.ksu.edu.sa/wp-content/uploads/2011/10/UWN.jpgBy Wagdy Sawahel. The African Virtual University (AVU) and the International Council for Open and Distance Education, or ICDE – a global body for the open and distance education community – have launched an e-learning partnership aimed at providing cost-effective and efficient tools to promote access to higher education in Africa.
The initiative was announced on 23 April, according to an ICDE press release. Read more...
5 mai 2013

eLearning and Online Learning

http://www.unimelb.edu.au/home/assets-new/images/home-brand-lge-blue.jpgTeaching resources and grants - eLearning and Online Learning
The CSHE has a group of staff whose primary focus is on the use of technology by staff and students in higher education. The Director of eLearning, who is based in the CSHE, developed the University's eLearning strategy which was endorsed in March 2012. A number of initiatives have been introduced based on this strategy including Learning and Teaching Initiatives and the University's partnership with Coursera in the delivery of Massive Open Online Courses.
The CSHE works closely with Melbourne Students and Learning and Learning Environments in the support of research and development of eLearning and Online Learning at The University of Melbourne.
4 mai 2013

E-Learning: avons-nous réussi la révolution numérique de l’éducation?

http://blog.educpros.fr/yannbergheaud/wp-content/themes/longbeach_bergheaud/images/img01.jpgBlog Educpros de Yann Bergheaud. Je ne tiendrai pas le suspense bien longtemps: il est patent que nous n’avons pas réussi à intégrer le numérique dans l’éduction.
Pourtant les efforts financiers n’ont pas été ménagés depuis maintenant plus d’une décennie. Les « plans Campus Numériques » et autres programme de financement se sont succédés à un rythme soutenu. Les établissements, du primaire au supérieur, ont été équipés en solutions logicielles et matérielles: environnement numérique de travail, portail de ressources numériques (Université thématiques,…), équipement en Wi-Fi, plan de financement des ordinateurs portables des étudiants, tableaux blancs interactifs,…. Mais en fin de compte, il convient de faire le constat que, malgré ces équipements massifs, le système éducatif n’a pas su intégrer le numérique aux pratiques des enseignants. L’on dénombre toujours des expériences pédagogiques novatrices de la part de nos collègues mais il n’y a pas eu de massification des usages numériques en pédagogie. Suite de l'article...
http://blog.educpros.fr/yannbergheaud/wp-content/themes/longbeach_bergheaud/images/img01.jpg Ní bheidh mé a shealbhú an fionraí fada: tá sé soiléir gur theip orainn a chomhtháthú leis an digiteach i eduction. Níos mó...
4 mai 2013

Differences of Opinion on Online Courses

http://harvardmagazine.com/sites/all/themes/hm/logo.pngAs edX , Coursera, and Udacity continue to build and launch massive open online courses (MOOCs)—and other would-be contenders approach the field—evidence and opinions are accumulating about how best to use such courses, the experience of learning this way, and possible applications of the evolving technology. Herewith, a survey of some recent perspectives, and some news updates on the users of an early HarvardX course and Coursera’s expansion into professional education.
Where the Learners Are

MOOCs have been touted as opening avenues to education for huge audiences in developing countries, but a pressing U.S. application lies in providing remedial or entry-level required classes for students at community colleges and financially hard-pressed public colleges and universities. Following an experiment in which San Jose State University (SJSU) blended edX’s course on electronic circuits with its classroom teaching, enhancing student learning, the institution has extended that experiment to 11 California campuses and agreed with edX to adapt courses in sciences, humanities, business, and social sciences. Read more...
4 mai 2013

Can MOOCs Become Part of Best Practices in Online Learning?

http://www.universitybusiness.com/sites/all/themes/u_business/images/Cover.jpgBy Yoram Neumann. Massive Open Online Courses (MOOCs) have captured the headlines in higher education in the past year. These new platforms were developed to enable both open access and large scale participation in online courses. Many top tier universities are joining the MOOCs bandwagon, afraid of missing an important piece of the Web-based phenomenon. It is our goal as educators to assess whether or not they can become a best practice in online learning. A MOOC course is typically structured as a pre-recorded lecture divided into segments. A weekly assignment is designed to assess a student’s ability to solve a well defined problem with a precise solution. The problem with this format is that no student support services are assigned to the course and the student gets very little, if any, feedback on their assignment. No faculty-student interactions are part of this scenario, which is crucial for the success of online education. In one instance, an MIT MOOC course included 155,000 registrations but only 7,157 successfully completed the course. Read more...
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 785 899
Formation Continue du Supérieur
Archives