Explainer: what is explicit instruction and how does it help children learn?
Simulations, Computer Games and Pedagogy
My summary of Clark Aldrich's presentation at today's CSTD conference. The first part is a quick survey of current technologies and their place on the hype cycle. The second part looks at simulations, summarizing four major types and outlining six criteria. In fairness (because I criticize the lightness), conference organizers told me he was asked to do an introductory talk. Also, the paper he placed in the conference kit is much better (if I see it online I'll link to it; it's worth reading). By Stephen Downes (summary), Stephen's Web, May 16, 2005 [Refer][Research][Reflect]. More...
Helping teachers ‘practise what they teach’ could help them stay teaching for longer
Early career teachers are more likely to stay on if they practise what they teach in their own time. We found that practitioner-teachers – such as art teachers practising art and biology teachers observing nature – see themselves as better quality teachers when measured against key principles of learning and teaching. More...
Higher Ed and the Shifting Life Course
By Steven Mintz. Not very long ago, the life course was divided into three parts: a period of preparation, a period of family and work, and a period of retirement. In recent years, that tripartite division of the life course has broken down. No longer are education, work, and family responsibilities siloed off from one another. More...
Pedagogy-Agnostic Standards and a Much Needed Rant
By Stephen Downes - Stephen's Web. Pedagogy-Agnostic Standards and a Much Needed Rant
Commentary on David Wiley's post from yesterday. On automation, Terry Anderson asks, "how many people would prefer to use a human teller at a bank – especially one with a long linup in front of it, compared to using an ATM." Imagine, though, the ATM being required to support all banking functions, not only simple withdrawals, deposits and fund transfers. More...
Sujet Tuto Réforme #4 : du plan de formation au plan de développement des compétences
Par Mathilde Bourdat. Ce quatrième tuto portera sur l’impact de cette nouvelle dénomination. Ce changement est à mettre en relation avec la nouvelle définition de l’action de formation, traitée dans le tuto #3. Plus...
Tuto Réforme #3 – Nouvelle définition de l’action de formation : entre liberté et contraintes
Par Mathilde Bourdat. Si cette nouvelle définition induit plus de liberté pédagogique, de possibilité d’innovation et de flexibilité de réponse aux besoins de développement de compétences, elle n’exclut cependant pas un certain formalisme. Plus...
Bouleversements pédagogiques
Données, informations, savoir, sagesse, c'est la vision organisée d'un continuum d'opérations de cognition qui raffine progressivement un bruit de fond pour aller vers le plus essentiel chez les humains : la sagesse. L'accès à cette sagesse pourrait bien être perturbé car tout d'abord, beaucoup de données gênent la construction d'informations fiables. C'est comme une ébullition de données, une soupe dont seuls certains sont capables de donner de la valeur à l'aide d'algorithmes puissants. Plus...
Quadrants pédagogiques : pour réfléchir à l'avenir de la classe -1/3
Les processus changent. Les besoins, les motivations et les façons de faire des nouvelles générations sont de plus en plus décalées par rapport aux façons classiques de faire des anciens. Nous sommes au milieu d’une disruption et l’école ou en tout cas les managers de l’éducation doivent faire des choix justes afin que les changements soient négociés dans le positif, en gardant en tête qu'il auront peut-être un effet à long terme. Avec le 16ème siècle est arrivée la normalisation qui a mené plusieurs siècles plus tard à la notion d’égalité, avec le 21ème siècle, nous allons vers l’individualisation qui a pour horizon celle de l’équité. Plus...