Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
26 mars 2018

What I Learned in a Pedagogy Course

From my first day in the classroom, though, the professor showed us how to be active, cooperative educators by being one herself. Here are a few of the lessons I learned from her during that first semester that I have gone on to use while teaching my own classes. More...

8 mars 2018

Enseignement explicite et solidité pédagogique

logoFaire réussir des élèves doués est rarement un problème. Par contre, nos écoles secondaires reçoivent chaque année une clientèle défavorisée à plusieurs points de vues. Certains élèves proviennent de milieux socio-économiques faibles, une situation créant une disparité dans les moyens d'instrumenter l'apprentissage. D'autres élèves à retards pédagogiques ou en déficiente légère sont intégrés dans des classes moyennes, ces classes qu'on dit «écrémées» en raison des classements d’élèves dans des options à concentrations sports-études, arts et sport ou en programme d’éducation internationale (PEI). Plus...

4 mars 2018

Pourquoi et comment préciser les attendus de son cours : quelques propositions

Sur le blog Educpros de Jeanne Parmentier. Tout le monde aime les pratiques pédagogiques sympas, créatives, qui vendent du rêve (moi la première). Pourtant, il y a plein de choses simples à faire, très efficaces même si elles ne semblent  pas spécialement extraordinaires. Je constate [1] par exemple chaque jour que pour soutenir les étudiants les plus en difficulté, il est extrêmement efficace de préciser les attendus du cours. Plus...
19 février 2018

Harmony and hope as pedagogies for 2018

Harmony and hope as pedagogies for 2018
Jenny Mackness, Jenny Connected, 2017/12/25
Jenny Mackness summarizes some of the recent discussion around the idea of a 'pedagogy of harmony'. She links to Kevin Hodgson's video of a 'found poem' from Laura Ritchie's post (definitely required viewing). Harmony doesn't seem to be enough, she suggests. More...

15 février 2018

Weaving quicksilver: ‘We-searching’ for a pedagogy of small

Weaving quicksilver: ‘We-searching’ for a pedagogy of small
Tanya Dorey, Small Stories, 2017/12/12
I've been on Mastodon for just over a year; my first post was last December 3. Since then I've written small stories, discussed theory, documented 1500 km of bike rides, and engaged in general banter. What I like about it is that it is a small and informal community I can share with. Some people call it a pedagogy of small. Others call it a pedagogy of slow. If it's a pedagogy at all, it's a pedagogy of harmony (which really, at long last, may be my answer to Friere). More...

13 février 2018

An "Active Learning" Kit: Rationale, Methods, Models, Research, Bibliography

HomeBy Cathy Davidson. I’m often asked why I start with pedagogy, given the larger, far-reaching institutional reforms and social ambitions that The New Education, HASTAC, and the new Futures Initiative program all advocate. My answer is simple and pragmatic: If your personal goal is equality in a world where inequality is structural and violent and pervasive, you can at least start with your classroom as a place in which to model a better way. More...
13 février 2018

Getting Started on a Course Using Radical Pedagogy: #MLA18 Pres Plenary Follow Up

HomeBy Cathy Davidson. These inventory/sampling/Total Participation methods and tactics immediately change the classroom from a place where equality and total participation are rewarded and nourished and "educated" (we learn how to speak, how to have a voice, how to collaborate across differences); in the conventional classroom, inequality is structured. More...
28 janvier 2018

Sciences Po invente la « pédagogie du handicap »

Blog "HEDway" d'Olivier Rollot. En tout 249 étudiants de Sciences Po – huit fois plus qu’il y a 10 ans – souffrent aujourd’hui d’une forme ou d’une autre de handicap. Certains peuvent avoir passé les épreuves en profitant de conditions particulières mais ne plus vouloir en parler ensuite. Au risque de ne pas pouvoir bien suivre des cours pas adaptés. La démarche leur revient en effet totalement sans que l’institution qui les reçoit puisse l’exiger. D’après les premières évaluations menées en 2017 à Sciences Po dans plus de 95% des cas rencontrés, la phase de décrochage est en lien avec une situation de handicap invisible. Plus...

26 janvier 2018

10 Key Points About Active Learning

HomeFor well over a decade, I’ve been exploring the science of learning, cognitive neuroscience, research on memory and studies of pedagogy, as well as reading everything I can get my hands on having to do with techniques and methods for meaningful, engaged classrooms. More...

20 janvier 2018

Pédagogie par projets: une approche pédagogique moderne?

Logo - Thot CursusComment ne plus être simplement un lieu de transmission passive de savoirs? Voilà la question qui tarabuste l’école depuis des années. Le cours magistral ne correspond plus vraiment aux attentes. L’élève ne veut plus être attentiste, il doit s’approprier le contenu de cours. Plus...

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 20 30 40 50 60 70 > >>
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 785 735
Formation Continue du Supérieur
Archives