Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
27 mai 2013

New commission awards charters, accredits universities

http://enews.ksu.edu.sa/wp-content/uploads/2011/10/UWN.jpgBy Maina Waruru. Kenya’s recently established Commission for University Education hit the ground running, awarding charters to more than 20 public and private universities as required by the law in the weeks after it got up and running earlier this year. The commission accredited 11 new public universities that were previously constituent colleges of established universities, bringing to 18 the number of public universities in Kenya. Top among the newly promoted and named former colleges are Jaramogi Oginga Odinga University of Science and Technology, Dedan Kimathi University of Technology and Maasai Mara University. Others include the universities of Chuka, Eldoret, Kisii, Laikipia and Pwani, and the Technical University of Kenya. The Commission for University Education, or CUE, also granted charters to 14 private universities mainly run by churches, which have over the years served to greatly ease the burden on public higher education institutions. Read more...
27 mai 2013

Pour une réforme de la taxe d'apprentissage

http://www.senat.fr/fileadmin/templates/images/vignettes_doc/rapport_information.gifRapport d'information de M. François PATRIAT, fait au nom de la commission des finances, n° 455 (2012-2013). Le rapporteur. Le rapport. Le rapport en une page. Le rapport au format pdf. Pour commander le rapport.
I. LES CONSTATS ISSUS DES TRAVAUX DE CONTRÔLE
A. UN DISPOSITIF TROP COMPLEXE

Les auditions entamées à l'automne 2012 ont permis d'identifier une série d'éléments confortant la nécessité d'engager une réforme profonde de la taxe d'apprentissage. Celle-ci est un impôt versé par les entreprises qui contribue financièrement au développement de l'apprentissage et de l'enseignement technologique et professionnel. Au-delà du fait que cette taxe n'a, de fait, pas pour seule vocation le financement de l'apprentissage, il s'agit d'un dispositif d'une redoutable complexité tant dans ses modalités de collecte que de répartition...
C. RECENTRER LA GOUVERNANCE DE LA TAXE VERS LE FINANCEMENT DE L'APPRENTISSAGE
1. Les objectifs recherchés

La décentralisation a précisément pour objet, par la libre administration, d'orienter les crédits là où ils sont les plus pertinents pour mieux développer la politique de l'apprentissage
. A cet effet, toutes les régions de France ont signé avec l'Etat des contrats d'objectifs et de moyens pour le développement de l'apprentissage en s'engageant à augmenter les moyens qui y sont consacrés. Aussi, il y a lieu de se féliciter que le Gouvernement ait ramené l'objectif de développement de l'apprentissage à un niveau réaliste, c'est-à-dire 500 000 apprentis à l'horizon 2017, au lieu de 600 000 en 2015.
Il faut noter que c'est dans cet esprit que les régions ont formulé deux propositions dans le cadre du nouvel acte de la décentralisation:
- premièrement, celle d'assumer la compétence pleine et entière de l'apprentissage et la répartition, en concertation avec l'ensemble des acteurs concernés, de la totalité du quota de la taxe d'apprentissage et de la CSA dans le cadre d'un système de péréquation défini au niveau national;
- et deuxièmement, celle de soumettre les propositions d'affectation du hors quota à l'accord de la région et à l'avis du Comité de coordination régional de l'emploi et de la formation professionnelle (CCREFP), lequel comprend des représentants des salariés et des employeurs.
A ces propositions, auxquelles votre rapporteur spécial s'associe, il faut ajouter que la réforme doit s'inscrire dans un projet global de renforcement de l'apprentissage, projet qui excède le périmètre du présent rapport mais qui devra sous-tendre le texte que le Gouvernement présentera à la fin de l'année, comme l'a annoncé le Président de la République.
2. Les préconisations relative à la gouvernance

Il est proposé que la réforme permette de recentrer la gouvernance de la taxe vers le financement de l'apprentissage et suive les principes suivants:
- l'augmentation de la part de la taxe d'apprentissage réellement affectée à l'apprentissage;
- l'attribution aux régions de la gouvernance de la répartition des fonds libres non affectés par les entreprises;
- le rééquilibrage du quota et du hors quota notamment pour prendre en compte la fusion de la taxe avec la CDA.
a) Augmenter la part de la taxe d'apprentissage affectée à l'apprentissage
Pour traduire en acte ce principe, votre rapporteur spécial préconise d'inscrire dans un cadre régional la répartition des fonds avec la région comme pilote, en coordination avec l'Etat et les partenaires sociaux. Ce pilotage régional de la répartition de la TA permettrait véritablement de prendre en compte les priorités de formation définies au travers du contrat de plan régional de développement de la formation professionnelle (CPRDFP) et de flécher vers l'apprentissage une part plus importante des fonds libres.
b) Accroître la part confiée aux régions dans la gouvernance de la répartition des fonds
Cette réforme conserverait le principe de libre affectation des entreprises mais en en limitant la part, tout en respectant au moyen de la gouvernance paritaire précédemment évoquée l'avis des employeurs et des salariés. Concrètement, il s'agirait de confier aux régions la répartition des fonds libres non-affectés. Cette proposition n'est pas nouvelle. Déjà en 2005, le rapport de l'IGAS et de l'IGF préconisait le reversement des fonds libres au FNDMA, c'est-à-dire aux régions.
c) Etudier la suppression de la distinction quota/hors quota ou en rééquilibrer la répartition
Dans l'optique de la fusion de la taxe d'apprentissage avec la CDA, un rééquilibrage du quota et du hors quota s'impose, notamment pour prendre en compte les modifications de la proportion des fonds affectés, d'une part, à l'apprentissage soit directement par les entreprises ou soit par les régions, d'autre part, aux établissements d'enseignement technologique. Pour aller plus loin dans la voie de la simplification, on pourrait considérer que, à la distinction quota/hors quota - qui eux-mêmes se subdivisent en part affectée et fonds libres -, se substitue une nouvelle distinction plus simple et en rapport direct avec le décideur de l'affectation: la part librement affectée par l'entreprise et la part pilotée par la région (cf. infra « Scénario de simplification et de nouvelle gouvernance de la taxe d'apprentissage »). A charge pour cette dernière d'arbitrer entre les formations vers lesquels sont prioritairement orientés les fonds.
3. Alimenter la réflexion dans la perspective de l'élaboration d'un prochain projet de loi pour une réforme de la formation professionnelle
a) Un scénario de simplification de la taxe d'apprentissage...

Suivant la proposition de simplification précédemment exposée, le schéma ci-dessous présente un scénario de simplification des trois taxes existantes au sein d'une « nouvelle taxe d'apprentissage » et d'une nouvelle gouvernance Etat-régions-partenaires sociaux.
Ce scénario a pour objet de contribuer et d'alimenter le dialogue qui va s'instaurer entre le Gouvernement et les partenaires sociaux en vue de l'élaboration du prochain projet de loi de réforme de la formation professionnelle. Le rapport au format pdf.
http://www.senat.fr/fileadmin/templates/images/vignettes_doc/rapport_information.gif Information François PATRIAT report on behalf of the Finance Committee, No. 455 (2012-2013). Rapporteur . Report. Report on one page. Report in pdf format. To order the report.
I. FINDINGS FROM THE WORK OF CONTROL
A. TOO COMPLEX DEVICE

The hearings started in autumn 2012 have identified a series of elements reinforcing the need to undertake a profound reform of the apprenticeship tax.
This is a tax paid by businesses that contribute financially to the development of learning and technology and vocational education. Beyond the fact that this tax is in fact not only aim the financing of learning, it is a device extremely complex both in its methods of gathering that distribution. More...
26 mai 2013

Ma licence pro en Poitou-Charentes

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)L'Onisep Poitou-Charentes vient d'ouvrir un nouveau site internet: ma-licence-pro.fr. Les jeunes internautes peuvent y découvrir les nombreux domaines d'activités proposés par plus d'une cinquantaine de licence professionnelle en Poitou-Charentes.
Les licences professionnelles permettent aux diplômés à bac +2 d'affiner leur spécialisation ou d'acquérir une nouvelle compétence en 1 an. Le programme est composé d'enseignements théoriques, pratiques, d'un projet tutoré et d'un stage de 12 à 16 semaines. Les diplômés se positionnent sur le marché du travail, munis de compétences pointues et opérationnelles qui correspondent à la demande des employeurs.
Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes) An Onisep Poitou-Charentes Tá oscail ar an suíomh gréasáin nua: mo-cheadúnas-pro.fr. Leanaí mar a aimsíonn siad na réimsí go leor de na gníomhaíochtaí a tháirgeann níos mó ná caoga ceadúnas gairmiúil i Poitou-Charentes. Níos mó...
26 mai 2013

A MOOC Backlash?

http://s.huffpost.com/images/v/logos/bpage/college.gif?31By . "Faculty Backlash Grows Against Online Partnerships" announces the Chronicle of Higher Education (in a section that includes several stories on schools slowing down or halting some aspect of their involvement with MOOC-related projects). Tales of MOOC skeptics and low completion rates dot the Inside Higher Ed technology pages. And stories of MOOCs in the New York Times seem to be focusing less on Friedmanian enthusiasm and more on the wary glances faculties are giving the new technology. Last summer, when I was creating a course on critical thinking (tied to the 2012 Presidential election), I did segments on Media Literacy and Information Literacy, which ended with an analysis of a specific issue that taught me to avoid confusing momentum a particular storyline was getting in the news with an actual trend. And in the case of MOOCs, the negative stories that have been appearing lately no more spell doom than all those positive stories we saw last year meant a new educational era was in the offing. Read more...

26 mai 2013

Openness- Is it an ideology or reality?

http://www.wordle.net/thumb/wrdl/713795/Stephen_Downes_%40_Learnx_09By suifaijohnmak. Is commercialization in conflict with the 4Rs (reuse, revise, redistribute, and remix)? Most commercialized courses (MOOCs inclusive) require certain restrictions to access (may be for a free taster course that would be followed by the “main course” offered with a fee for service). So, what may be defined as open and free is limited under those programs, and that could contradict with the 4Rs, especially with the free to re-use, redistribute or to remix, as these are forbidden. Openness is at the heart of MOOCs, only that it may be semi-open, as a participant could enter the open door (register for free) with a MOOC, and use it personally, without any alteration of the course content. In those MOOCs, there is no remix, re-sending out of part or all of the resources allowed. Read more...

26 mai 2013

When in doubt… watch SINGIN’ IN THE RAIN

http://chronicle.com/img/photos/biz/icons/u-librarian-nameplate.gifBy Brian Mathews. It has been an exhaustive academic year. This summer I am applying “energy management” techniques in order to be more effective. I’ve been way off balance this year. Some people make New Year’s Resolutions– for me it is Summer Resolutions. I’ve been watching a string of dark movies lately (Argo, Django, Zero Dark) and a friend recommended I change it up with Singin’ In The Rain. I’ll admit that this movie was nowhere near my watch list: I don’t do musicals! But I watched and enjoyed it. Read more...

26 mai 2013

The Point of Grad School is to Learn to Say “No”

http://chronicle.com/img/photos/biz/icons/profhacker-nameplate.gifBy Brian Croxall. A few weeks ago, I discussed how I discovered toward the end of graduate school that mentoring is a fantasy. In short, what I mean by this is that in any advising situation both parties often have expectations of how the relationship will work and that these expectations do not always align with each other or with reality. I came to this realization after one of my dissertation readers suggested I add a bit of Heidegger to my project. (If that sounds like the set-up to an academic punchline, well, it’s Friday, right?) Eventually, I declined, and my reader didn’t bring it up again. Read more...
26 mai 2013

A Pedagogy’s Punctuated Equilibrium

http://chronicle.com/img/photos/biz/icons/on-hiring-nameplate.gifBy George David Clark. The first time I wrote a statement of teaching philosophy, I had just entered a doctoral program and was participating in a mandatory professional-development workshop. We read a handful of model statements by faculty members in the department and then set out to write our own. The form was clear and straightforward: Lead with general but enthusiastic statements about the teaching mission, introduce some of the complicating pedagogical issues specific to the field, find one or two opportunities to describe specific classroom successes, and conclude with a summary expression of how exciting it is to see students achieve under your direction. Read more...
26 mai 2013

Remaining Relevant

http://chronicle.com/img/photos/biz/icons/on-hiring-nameplate.gifBy Isaac Sweeney. I’d like to tell readers about a couple of cool things Richard Bland College is doing. This is partly because I love my institution and I want it to be a successful place, but it’s also because I think these programs are innovative and might help put Richard Bland College of the College of William & Mary on the proverbial map. The first program is called the Language Institute. This is a partnership with Main Street Virtual Learning, and it uses an online platform that looks like one of the best I’ve seen. Students learn conversational languages, and Main Street’s parent company has a long history of working with military personnel to teach useful language skills. It’s unlike traditional language classes in that students learn how to speak the language, but they probably won’t learn so much about writing or reading the language. As the marketing material says for the Language Institute, “courses focus on the ‘hows’ of language, not the ‘why’ of traditional linguistics programs.” What I’m most excited about is the online platform, which I plan to try with an online English class in the fall. Read more...
26 mai 2013

Is It the English Department’s Fault?

http://chronicle.com/img/photos/biz/icons/on-hiring-nameplate.gifBy Rob Jenkins. As I read Robert Zaretsky’s recent post, “What’s at Stake with Grade Inflation,” in which he notes how poorly his history students write, I couldn’t help but recall a confrontation I had several years ago with a business professor at the college where I was teaching at the time. I was walking across campus one bright, sunny day (this was in Florida, where almost all the days are bright and sunny), when I saw this colleague coming toward me on the hedge-lined concrete walkway. He and I had enjoyed a cordial relationship over the years, occasionally stopping to chat about children and vacations and such when we ran into each other on campus, so I smiled as he approached and prepared to greet him. Read more...
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 785 735
Formation Continue du Supérieur
Archives