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Formation Continue du Supérieur
22 août 2014

DreamJob : un serious game pour réfléchir sur sa carrière de rêve

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)Le site d'emploi et de recrutement français Keework a conçu un serious game permettant aux internautes d'avoir une idée de leur travail idéal. Une fois dans le jeu, le joueur passe quelques jours dans un bureau à effectuer diverses tâches. Un individu spécialisé dans l'orientation professionnelle lui posera quelques questions pour orienter le jeu et produire un résultat en fin de partie. Une fois la partie terminée, le site donne au joueur des suggestions d'emploi de rêve.
Commencer une partie. Voir l'article...

18 août 2014

Active players in a network tell the story: Parsimony in modeling huge networks

By Stephen Downes - Stephen's Web. Active players in a network tell the story: Parsimony in modeling huge networks
Amit Rechavi, Sheizaf Rafaeli, First Monday, 2014/08/13

One problem with studying networks is the huge amount of data generated. But what if you just studied the active members of a network, thus reducing significanty the data that hs to be crunched? Would it be reliable? In some cases, yes. More...

4 août 2014

A Game A Day at HILT

http://chronicle.com/img/photos/biz/profhacker-45.pngBy . I’ve been blogging about Games in the Classroom here on ProfHacker for some time, and I’m very excited to be putting some of these lessons together in a week-long institute as part of the Humanities Intensive Learning and Teaching institute at the University of Maryland this summer, August 4th–8th. We’ll be taking some of the lessons learned from “game a week” to the next level with a “game a day” workshop. You can see the full breakdown and resources for the workshop here. If you’re interested in trying this out for yourself, here are some challenges for getting started. More...

27 avril 2014

"Serious games" : se former, c'est du jeu

Actualité politique, internationale, société par le Nouvel Observateur, infos du jourPar . La vente, le management, le soin... Tous cela s'apprend désormais grâce aux "serious games" qui déferlent dans les entreprises. Imaginez : vous devez annoncer à votre collaboratrice Alison, qui rentre de vacances, qu'on ne lui a pas confié le projet qu'elle espérait obtenir. Elle est furieuse, et l'entretien risque de mal tourner. Quelle attitude adopter ? Conciliante ? Défensive ? Ou plutôt sèche, pour couper court à la discussion ? Elle entre. C'est à vous ! Voilà un jeu vidéo en 3D qui ressemble furieusement à la vraie vie. Suite...

13 avril 2014

Serious games : Reaching the Parts Other Resources Cannot Reach (Part 3)

http://blog.educpros.fr/instructional-design/files/2014/04/blog-erny-newton.jpgBlog Educpros d'Emmanuelle Emy-Newton. Recreating Reality in Serious Games: the Sensitive Question of Framing. There is one important distinction between a game and a video game: in the former, the rules are written on paper, and you need to read and understand them before you start playing. In a video game, rules are written within its code: even if you don’t know the rules of, say, Minecraft, you can just start playing and experiment. More...

6 avril 2014

From the Archives: All About Games

http://chronicle.com/img/photos/biz/profhacker-45.pngBy . From playing games, to teaching with games, making your own games, and even gamifying your email — the ProfHacker archives have a lot to offer when thinking about games.
Games in the Classroom
Anastasia has written a very thorough series of posts on Games in the Classroom:

  1. Part 1 explains that games can help students through exploring content through new or multiple points of view, learning through making, and collaboration.

  2. Part 2 explains how and where to discover games that you might want to use in the classroom

  3. Part 3 introduces tools and concepts for making games in the classroom

  4. Part 4 discusses multiplayer games as models for education. More...

23 mars 2014

Serious Games : The Recycling Strategy

Blog Educpros de Hélène Michel. Higher education organizations use different strategies when implementing serious games in their learning process.  Each of these strategies aims at reaching specific Key Performance Indicators (from students’ satisfaction to organizational benefits or ROI) and therefore corresponds to different deployment conditions. From my personal experience and some analysis, I think that there is a progression curve from a “Recycling” to “Co-branding” Strategy. Suite...

cycle

23 mars 2014

Serious Games: Press “START”

Blog Educpros de Hélène Michel. Serious Games  have been widely developed as learning methods since the 2000s and are now challenging higher education organizations, not just on their learning method but also on their strategic approach.
For the Financial Time, I defined Serious Games “as games designed for a purpose beyond pure entertainment. They use the motivation levers of game design – such as competition, curiosity, collaboration, individual challenge – and game media, including board games through physical representation or video games, through avatars and 3D immersion, to enhance the motivation of participants to engage in complex or boring tasks. Suite...

13 mars 2014

Tamagocours

Retour sommaireUn jeu numérique pour apprendre les règles juridiques qui encadrent l'usage des ressources numériques (exception pédagogique).

C'est un jeu multijoueur en ligne, de type Tamagochi, destiné à la préparation du Certificat Informatique et Internet de Niveau 2 Enseignant (C2i2e).

Consulter le site du jeu Tamagocours

Nous avons rencontré le 21 janvier 2014 Eric Sanchez, maître de conférences à l'Institut français de l'Éducation, ENS de Lyon, et professeur associé à l'Université de Sherbrooke, QC, Canada.

13 mars 2014

Qu'est-ce que les "jeux sérieux" peuvent apporter à la pédagogie ?

Retour sommaireLes jeux sérieux sont la traduction de l’anglais de « serious games ». Quels apprentissages sont adaptés aux jeux sérieux ?

Nous avons posé la question à Eric Sanchez, directeur d'EducTice [Education & Numérique]. EducTice est une équipe pluridisciplinaire (didactiques des sciences, psychologie cognitive et informatique) qui s'intéresse à l'apprentissage et à l'enseignement des sciences dans les environnements numériques.

Lyon, Institut français de l'Éducation - Ecole Nationale Supérieure de Lyon, le mardi 21 janvier 2014.

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