Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
23 avril 2016

Débat - Innovation, inégalités de revenus et mobilité sociale

France Stratégie - Commissariat à la stratégie et à la prospectiveFrance Stratégie et le CEPII réunissent régulièrement des personnalités du monde officiel, économique, financier ou académique, pour discuter de façon informelle et sous les règles de Chatham House des grandes thématiques européennes. Voir l'article...

20 avril 2016

Universities should be both 'safe spaces' and places for vigorous debate

Résultat de recherche d'images pour "montrealgazette.com"By Celine Cooper. What is the role of the university in today’s changing world?
It’s a big question. As the knowledge-based economy continues to shape how we live, work and play in Canada and around the world, it’s also a question powering considerable public debate. Read more...
20 avril 2016

A quoi bon encore l’université ?

Résultat de recherche d'images pour "lundi.am"Par Antonia Birnbaum. Aujourd’hui, la question « à quoi bon encore l’université ? » est posée. Il y a ceux qui la posent pour nous inviter à la déserter. Il y a ceux qui la posent pour la défendre. Il y a ceux qui les premiers en dictent les termes, et qui possèdent déjà la réponse, à savoir les tenants d’un pouvoir au service de l’irrationnelle rationalité de l’économie. Dans les remarques qui suivent, je voudrais tenter de nommer le malaise que j’éprouve à enseigner aujourd’hui en université. J’écris donc un texte d’humeur...
En tant que la formation professionnelle s’impose à l’université comme son ressort principal, la soumet au fonctionnement régulier de la société, elle ne cherche pas à « faciliter » l’insertion future des étudiants, pas plus que ne le ferait une agence d’emploi. Ça, pour faire vite, c’est l’idéologie qui va avec. En vérité, la formation professionnelle soumet bien entendu l’université au fonctionnement réel de l’économie, c’est-à-dire à la précarité, à la flexibilité, au chômage, à un travail salarié exclusivement conçu au regard de sa solvabilité et de son utilité pour la reproduction capitaliste de la société. C’est à cela qu’elle forme. Voir l'article...

20 avril 2016

Free money: Post-secondary scholarships are begging for candidates

By Garry Marr. Tall Clubs International says it probably comes up a little short when it comes to the number of applications it receives for its scholarships. More...

19 avril 2016

Going further

By Stephen Downes - Stephen's Web. Going further
Doug Peterson, doug — off the record, 2016/04/05

Doug peterson says there should be pushback on the post What does the fox say? More...

19 avril 2016

I Don't Care About Your Life

By Stephen Downes - Stephen's Web. I Don't Care About Your Life
Jason Guriel, The Walrus, 2016/04/15

I realize that you don't care about my life (at least, not nearly as much as I care about it). That's OK, I can deal with that. But when I was taking religious studies courses in the 1980s I first encountered the 'confessional' course, where we were studying religion not only as a phenomenon but also as an expression of personal faith. More...

19 avril 2016

In Britain, the Wealthy Get Wealthier

By Stephen Downes - Stephen's Web. In Britain, the Wealthy Get Wealthier
John Morgan, Inside Higher Ed, 2016/04/14
More evidence for a proposition that has been noted in this newsletter before, specifically, that equality of outcomes is not achieved simply by providing access to the same curriculum. The purpose of elite institutions of higher education is to allow the wealthy to create insider networks, and these appear to freeze out the non-wealthy, even those who attend these institutions. More...

19 avril 2016

Some academics remain skeptical of Academia.edu

By Stephen Downes - Stephen's Web. Some academics remain skeptical of Academia.edu
Shawna Wagman, University Affairs, 2016/04/14
"Please, don’t put your papers on Academia.edu," Wolfgang Schwarz writes, arguing according to this article that "He argues that the platform essentially bans access for academics who, for whatever reason, don’t have an Academia.edu account. It also shuts out non-academics." I've been hit with login requirements from both here and its twin, ResearchGate. More...

19 avril 2016

Does neuron ‘feedback’ let the brain trick us?

By Stephen Downes - Stephen's Web. Does neuron ‘feedback’ let the brain trick us?
Jocelyn Duffy, Futurity, 2016/04/11
"Seeing something that isn’t really there could be your brain reacting to feedback between neurons in different parts of the visual system, according to new research.... it signifies that studying neuronal feedback is important to our understanding of how the brain works to process stimuli." This is interesting. More...

19 avril 2016

Self Determination Theory

By Stephen Downes - Stephen's Web. Self Determination Theory
Various authors, Self Determination Theory, 2016/04/06

I was talking about this topic over lunch and then Jon Dron came up with a slide pointing to this site during his talk. Essentially, intrinsic motivation exists only if there is autonomy, competence and relatedness. More...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 784 825
Formation Continue du Supérieur
Archives