Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
13 avril 2014

Enseignement supérieur : que peut faire Benoît Hamon ?

http://www.headway-advisory.com/blog/wp-content/themes/headway/images/logo.jpgBlog Headway - Olivier Rollot.
Comparons les classements de l’Etudiant et du Figaro pour tenter de comprendre ce qui les sépare. À cet effet j’ai la semaine dernière – vous avez d’ailleurs été très nombreux à venir le consulter sur notre blog – compilé les trois grands critères de l’Etudiant (excellence internationale, excellence académique et proximité de l’entreprise) afin de créer un véritable classement tel que l’Etudiant en publiait auparavant - See more at: http://www.headway-advisory.com/blog/les-classements-en-question-letudiant-face-au-figaro/#sthash.XkHxxshw.dpuf
 « L’ancien leader étudiant contre la loi Devaquet en 1986 devient le patron des profs », résume Le Monde. Un beau paradoxe que Marie-Sandrine Sgherri décrit ainsi dans Le Point : « Son seul fait d’armes [pour l’enseignement supérieur] est d’avoir commencé en politique comme étudiant et en manifestant contre la loi Devaquet de 1986, qui entendait instaurer l’autonomie des universités. Question de génération : ces vastes cortèges ont fait perdre 20 ans à l’université ». Mais beaucoup d’eau a coulé depuis sous les ponts et l’autonomie des universités devenue – plus ou moins – une réalité
«Les universités auraient du mal à en faire moins en matière de formation continue», m’expliquait il y a deux semaines Jean-Loup Salzmann, le président de la Conférence des présidents d’université, dans un entretien en prélude au colloque qu’il a consacré à la formation professionnelle et à l’apprentissage les 27 et 28 novembre. Et il est vrai qu’avec 388 millions d’euros de chiffre d’affaires et 5% du marché de la formation continue (15% dans le supérieur), les universités ont encore beaucoup à faire pour s’imposer face aux organismes spécialisés - See more at: http://www.headway-advisory.com/blog/les-universites-a-lassaut-de-la-formation-professionnelle-de-lapprentissage/#sthash.MX5EKYPQ.dpuf
. Suite...
13 avril 2014

Le diplôme est plus que jamais l’arme anti-chômage !

LeMonde.frSur le blog Le Monde d'Olivier Rollot. Trois ans après avoir obtenu leur diplôme, 22% des jeunes étaient toujours au chômage mi-2013, soit le « plus haut niveau jamais observé », révèle le Céreq dans sa dernière enquête sur l'insertion professionnelle ((Bref n°319 : « Face à la crise, le fossé se creuse entre niveaux de diplômes ») portant sur les jeunes sortis du système éducatif en 2010. Si l'obtention d'un diplôme n'est pas une garantie absolue de trouver un emploi, ceux qui n'en ont aucun ont 50% de chances d'être au chômage. A l'autre extrémité, les ingénieurs sont quasi garantis d'accéder à un emploi. Suite...
13 avril 2014

Chômage de masse et difficultés de recrutement

Par Paul Santelmann, Responsable de la Prospective à l’AFPA. Une note d’information (mars 2014) du Centre Européen pour le Développement de la Formation Professionnelle (CEDEFOP) apporte quelques éléments de compréhension d’un problème récurrent qui affecte le marché de l’emploi français et européen. Ce phénomène réside dans la coexistence entre un nombre croissant de chômeurs et la persistance de pénurie de candidats adaptés aux embauches. D’après de nombreuses enquêtes, analysées par le CEDEFOP,  1/3 des employeurs européens connaissent des difficultés de recrutement interprétées de façon erronée par  les décideurs institutionnels comme la résultante d’un déficit de compétences des jeunes et des chômeurs. Lien : http://www.google.fr/.
Cette hypothèse d’une pénurie de personnes qualifiées face à des besoins en compétences supposées de plus en plus élevées, a conduit à une fuite en avant dans la « production » de « diplômés inexpérimentés » qui se voient en partie employés dans des postes qui exigent des qualifications moyennes ou peu élevées. Suite...

13 avril 2014

Taking the ‘No’ Out of Innovation

By . Innovate: French innover, from Old French, from Latin innovāre, innovāt-, to renew : in-, intensive pref.; in- + novāre, to make new (from novus, new). ~ adapted from OED online.
I have a confession: I am afraid of the Internet. When I think about innovation in terms of my own pedagogical skill, I immediately think about the Internet, and I get scared all over again. It makes sense though: the first thing I ever heard in regard to online interactivity was that some evil hacker could steal my identity, my money, or my youthful innocence. When I began work toward my PhD in rhetoric and composition a little over two years ago, if someone had told me then that I would become interested in technology, I would have snorted in disbelief. More...

13 avril 2014

Bonds of Difference: Participation as Inclusion

By and . This article is the sixth in a series about pedagogical alterity. See the original CFP for more details. This is a follow-up article to “Bonds of Difference: Illusions of Inclusion”.
As teachers who consider the whole world a virtual classroom and community, many of us sometimes mistakenly assume that if we create space for representing the “voice” of the marginalized, all will be fine. But as long as the classroom or community is founded on the principles of learning/teaching from one particular context, marginal voices from beyond that context will continue to go unheard, or be heard and misunderstood, or understood but remain stereotyped and marginalized. It only takes a moment’s reflection to realize that we cannot assume the local is global without contextual considerations. More...

13 avril 2014

Hits & thoughts ain't evidence

By Stephen Downes - Stephen's Web. Hits & thoughts ain't evidence. Martin Weller. As Martin Weller summarizes, "The impact map (http://oermap.org/) has been developed largely by Rob Farrow and Martin Hawksey, and features lots of Hawksey-goodness. You can do the following on the map:

This is more than I was expecting from the OER mapping project, so I'm pleasantly surprised. More...

13 avril 2014

Rebuilding a Reader

By Stephen Downes - Stephen's Web.
Clarence Fisher.
I complained at length to a Google representative today about this, so Clarence Fisher's comment is timely: "When Google declared war on RSS and the open web by killing off their reader it was a heavy blow for deep thinking and for blogging. At first, I didn’t miss it. I still had twitter after all. But over time, I began to realize that relying on twitter only for what I was going to read and learn was like relying on the remote control of my TV. It put me too much at the whim of other people and things I just happened to see." More...

13 avril 2014

MOOCs for Development - Day 2 - The Challenge of MOOCs Panel

By Stephen Downes - Halfanhour. Please see my presentation and audio here: http://www.downes.ca/presentation/339
N.V. Varghese
- view from developing countries
    - largest expansion of the system in this century
    - did not rely on public resources at all - shows willingness to pay
    - GER (gross educational? resources) disparity worldwide
    - OECD countries universalized higher ed, but developing countries still in an elite system
    - social demand far outstrips brick-and-mortar solutions
- can MOOCs address this?
    - enormous potential
    - Tsinghua (#1 in BRICs) created a consortium of leading universities to teach Mandarin
    - IIT in India relies on MOOCs for skills in IT sector
    - 330 million in India will have Internet in 2015

Constraints
    - technology and infrastructure
    - language constraint - courses are in English
   
Who benefits?
    - mostly the elite - already have degrees (80%)
    - they are proficient in English, they are employed, they're not looking for a degree

So - MOOCs serve privileged students, not a reliable way to increase equivalent access to higher education
    - private institutions and commercial interest in MOOCs
    - are the MOOCs taking all the money?
    - MOOCs give them a way to feel like they are contributing even if they aren't
    - disparities in access are getting narrowed, but disparities in achievement are not
    - argument that MOOCs are widening the disparities
    - propose partnering with existing institutions as an initial step to make them more
      widespread in developing countries. More...

13 avril 2014

Notes from: MOOCs for Development

By Stephen Downes - Half an Hour. The Advent of MOOCs panel session
Abdul Wahid Khan IGNOU
    - MOOCs - recent, buzzword, etc - critics call it a fad, hype, etc.
    - my bias - MOOCs have a contribution to make, but there are reasons to be careful
        - MOOCs essentially a response to the emerging knowledge society - the value of knowledge increases
        - people used to value wealth but now they value knowledge
    - poor man's version of MOOCs
        - mssive - nobody has defined this;
        - open - a new phenomenon;
        - online - this is where I deviate - in my time we had 'on air' for farmers
            - eg. in support of Green Revolution in India - to address gap between the land and the lab
            - radio + printed support system - has been running for 35 years
            - what is the difference? It targeted a local problem, in a local language, multi-sakeholder, blended learning
    - it is not technology that should determine learning, it should be the learning that determines the tech
        - eg. MOOCs in Bengali, in Hindi, etc
        - you don't want to put a current evaluation against the potential of the technology
        - what made IGNOU possible?
            - massive unmet demand,
            - plus, we began to develop programs that meet the needs of industry
            - encouraged active partnership between public and private sector (eg. 3,500 private sector learning facilities)
        - technology can bring a multiplier effect, but the technology per se is not the action. More...

13 avril 2014

The Professor Is In: Let Us Never Speak of the Campus Strategic Plan Again

By Karen Kelsky - Chronicle Vitae. I saw the campus strategic plan on the website of a job I want to apply for, and now I wonder if I should refer to it in my cover letter. My work kind of relates to it, especially the part about prioritizing interdisciplinarity. Worth mentioning?
Clients refer to campus strategic plans in their job letters with some regularity, and this has alerted me to one of those areas of unspoken knowledge that indisputably separates insiders from outsiders. See more...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 785 557
Formation Continue du Supérieur
Archives