Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
2 avril 2011

Lifelong Learning and Community Development

http://www.f-a-c-e.org.uk/images/facemast.jpgFACE 2011 - "Lifelong Learning and Community Development". University of Glasgow, Scotland, 29th June - 1st July 2011. The FACE 2011 Annual Conference will be hosted by the Centre for Research and Development in Adult and Lifelong Learning at the University of Glasgow. Established in 1451, the University of Glasgow is one of the UK's oldest and most prestigious higher education institutions. Download Full details, registration and submissions forms.
The four key themes of the conference are:
1. Higher Education provision and its contribution to community development: contributions may be economic, social, health-related, environmental or cultural, or a combination of one or more of these. ‘Community’ in this context may vary from one small discrete group through to a whole region.
2. Aimhigher and its Legacy: whilst this is a particular concern in England, papers are invited also from other parts of the world where there are similar initiatives: these may take the form of reflective pieces from an external perspective.
3. The role of Qualifications Frameworks and Accreditation of Prior Llearning (APL) within community settings.
4. Universities and their regional and local role within contracting economies. To submit an abstract/paper for conference, download Full details, registration and submissions forms.
2 avril 2011

Quality Assurance and Accreditation in Lifelong Learning

http://www.cedefop.europa.eu/EN/Images-UserInterface/bg_cedefopLogo.gifThe papers and presentations of the expert workshop (24-25 February 2011) are available on line.
The seminar on quality assurance and accreditation in VET and HE held at the Berlin School of Economics and Law will bring together experts from Europe and beyond and from different professional and institutional backgrounds. The seminar has two main objectives: first, to explore methods and tools for overcoming the existing dichotomy between external and internal quality assurance and, secondly, to search for synergies to support the improvement of quality in education and training provision. It is hoped that the outcomes will help to identify the core elements of a mutually reinforcing approach to quality assurance and accreditation fit for lifelong learning and applicable to both VET and HE. As a by-product, it may be possible to define crucial areas for further research to support the above-mentioned objectives. Download the Presentations of the Expert Seminar 24-25 February 2011.

13 février 2011

Université européenne d’Été: "Apprendre tout au long de la vie"

http://www.freref.eu/images/elements/logo-freref.pngLa Fondation des Régions Européennes de Recherche en Éducation et en Formation (FREREF) a  confié l'organisation de sa 9e session de son Université européenne d’Été: "Apprendre tout au long de la vie" à la Région Suisse romande et Tessi : la CIIP s’associe pour l’occasion à l’Université de Neuchâtel qui sont ravis de vous inviter à vous y joindre et donc à réserver d'emblée les dates du 29 au 31 août 2011 à Neuchâtel (Suisse).
http://www2.unine.ch/jsp/jahia/templates/psy/unine_portal_templates/images/logo_home_lettres.pngLes travaux s’articuleront autour de la formation initiale et continue conçue dans une perspective de "Life long learning" (LLL) et mettront l’entreprise au centre de l'attention. L’entreprise n'est pas seulement un « agent économique », « consommateur de ressources humaines » mais un acteur de l’économique et du tissu social, assumant des rôles-clés dans le développement des personnes et de leurs parcours de vie et dans le dynamisme de leur environnement.
Les informations actualisées seront disponibles sur le site de la FREREF et sur le site de l’école d'été dès le début de l’année 2011. Flyer en français. Flyer en anglais.
http://www.freref.eu/images/elements/logo-freref.png Fondazzjoni ta 'Reġjuni Ewropej ta' Riċerka u Edukazzjoni, Taħriġ (FREREF) ħalla l-organizzazzjoni tal-9 sessjoni tagħha ta 'l-Università Ewropea tas-Sajf: "Tagħlim matul il-ħajja" għall-Iżvizzera Reġjun tal-Punent u Tessi: l- CIIP tissieħeb għall-okkażjoni fl-Università ta Neuchâtel kuntenti li nistedinkom biex jingħaqdu magħha u mbagħad minnufih li jirriżervaw il-dati ta 'Awissu 29-31 2011 Neuchâtel (l-Iżvizzera).
http://www2.unine.ch/jsp/jahia/templates/psy/unine_portal_templates/images/logo_home_lettres.png
Il-ħidma se tiffoka fuq it-taħriġ inizjali u kontinwu mfassla mill-perspettiva ta '"tagħlim tul il-ħajja" (LLL), u se twaqqaf l-kumpanija fiċ-ċentru ta' attenzjoni.  Il-kumpanija hija mhux biss ta '"aġent ekonomiku", "konsumatur tar-riżorsi" iżda attur fil-nisġa ekonomika u soċjali, billi wieħed jassumi rwoli ewlenin fl-iżvilupp ta' nies u kors tal-ħajja tagħhom u ambjent dinamiku tagħhom. More...
6 février 2011

EUCEN: Current Projects

European Observatory of Validation of Non-Formal and Informal Activities. Leonardo da Vinci project (Action: Networks). 133980-LLP-2007-BE-LVW.

Volunteering and Lifelong Learning in Universities in Europe. Socrates programme. 14173-LLP-1-2008-1-UK-GRUNDTVIG-GNW.

A Lifelong Learning University Model for Europe. Project number: 504635-LLP-1-2009-1-BE-ERASMUS-EMHE.


On-line Consumer Education. A EUCEN project for the Directorate General for Health and Consumer Protection (DG SANCO) of the European Commission.



Collaboration On Modern(izing) Policies and Systematic Strategies on LLL. Lifelong leraning Programme. Transversal-Programme: Key Activity 1 (ECET - Part B). Project number: 167200-LLP-1-2009-1-BE-KA1-KA1ECETB.






Shaping Inclusive and Responsive University Strategies. Project number: 502784-LLP-1-2009-1-BE-ERASMUS-EMHE.

Bridges between Research and Practice in ULLL - Call DG EAC/41/09. Grundtvig. Multilateral networks.


Network for integrating Virtual Mobility and European Qualification Framework in HE and CE Institutions. Reference: 143748-PT-KA3NW. KA3.


Implementing ULLL through training and development - Call DG/41/09. Multilateral Projects - KA4.

6 février 2011

Developing Networking Architectures for LLL Universities

http://www.eucen.eu/themes/eucen/images/small_logo.pngThe DNA-LLLU project
Global rankings, excellence contests, Ivy-league University initiatives- the portfolio of instruments pressuring Higher Education institutions in Europe to be among the "Best" in order to attract highly skilled staff, motivated students and sufficient levels of funding seems to grow annually, despite recession and economic crisis phenomenon's.
But what are the indicators and benchmarks to measure "excellence and outstanding performance" and how does this effect and intermingle with regional and national funding policies?
The DNA-LLLU project emphasizes a different understanding of excellence, helping higher education institutions developing coherent strategies in the field, prioritizing the systematic development of collaboration models on all levels (local-international), reaching out to other sectors and encompassing the dispersed Universities activities and services. Taking into account the diversity of learning cultures, the evolutionary history and environmental conditions for both the University and key stakeholders on the one hand and drawing attention to one of the recommendations from the BeFlex Plus Project on the importance of developing coherent strategies in 'networked universities' on the other hand, the project’s process is two folded:
* In the first year, the project will explore scenarios and gravity centers of the "Networked University" depending on the institutional strategies and profiles as well as on the specific surrounding conditions of the environment. In a methodological frame, the project’s partners will
1) set up a working group, identify and involve several representative external stakeholders and
2) organize strategy workshops addressing key questions for the analysis of the specific profile of the institution and its partnerships and relationships with its environment in the field of ULLL and
3) analyse and adapt to own national/regional reality cases of good practice.
* In the second year of the project the Universities will develop the distinctive profile and coherent strategy of their 'Networked-LLLU', including a precise roadmap and implementation plan for the future realization of the "Networked LLLU".
Thus, the DNA-LLL project will illustrate how concepts and implementation scenarios of a Networked University can contribute to reinforcing the core vision throughout the EC: Making LLL a reality.
29 janvier 2011

EUCEN 41st conference Education as a right - LLL for all!

http://www.eucen.eu/sites/default/files/u23/GranadaBanner.pngUniversity of Granada, Spain, 25-27 May 2011. It's time to sharpen your pencils and prepare your proposals because the EUCEN 41st conference Call for Contributions is OPEN!
You have four different topics to choose from as the theme for your contribution, namely:
1- European targets for widening participation for minorities.
2- The role of European Universities in the developing World.
3- Supporting university staff in conflict zones.
4- Volunteering as a path to education.

All the details and instructions, as well as the submission form and deadlines, are in our Call for Contributions section. If you want to submit a contribution and have a chance to present your work/research, please, download the full Call and fill in the form within.
http://www.eucen.eu/themes/eucen/images/small_european_logo.png1- European targets for widening participation for minorities
, Eric Agbessi Chair, Director UFR LACC - University Blaise Pascal, FR, Charo Romano Rapporteur, RUEPEP Steering comittee member, University Rovira i Virgilli, ES.
In the workshops of Topic 1, we will tackle a certain number of issues dealing with the following areas:
1. The meaning of supporting and promoting positive intercultural relations between minority and majority communities.
2. The limits of a European intercultural project based upon the contribution and participation of all communities.
3. The promotion of tangible projects on community development.
4. The motivations of European corporations to support a new diversity management: are companies prepared to take the necessary steps that would lead to a genuine overhaul of their corporate culture and improve race and gender relations at work?
While answering the questions listed above we will try to analyze the role of European universities in the promotion, development and implementation of policies on diversity.

Visit the University of Granada site (opens in a new window)

2- The role of European Universities in the developing World, Soledad Vieitez Chair, University of Granada, ES, Oliver Janoschka Rapporteur, EUCEN's Projects Director.
European Universities and those in developing countries have established academic partnerships for decades now. However, we need to address more carefully the role of European Universities to improve higher education and University lifelong learning (ULLL) in the developing world in order to understand the advancement of human rights, such as the right to education and its role in the strengthening fundamental freedoms. In doing so we must also document and explain the context in which European University cooperation with developing countries has been built. Europe has established relationships with the developing world mainly through development and international cooperation with a minimum impact on higher education so far. Thus colonial ties between some European countries and the developing World have been notorious, being European languages (French, English, Portuguese; even, Spanish) official in most developing countries of Africa, Latin America or Asia.
The current context of higher education in Europe allows for renewed and improved partnerships between universities to work towards education and, generally, human rights by European Universities in the developing world. In this session we shall address this current situation on both sides by offering global perspectives, providing specific and detailed cases, sharing best practices, reflecting upon distinctive institutional experiences, or making recommendations on policy for organizations at the national and/or the international level. Contributions to Workshop or Poster sessions may offer the following (or combinations of them): case studies, research results (whether final or work-in-progress), surveys or comparative analyses, and/or critical reviews reflecting upon the already mentioned issues.
Suggested focuses of abstracts and/or paper are the following:
* What has characterised the partnerships between European Universities and developing higher education institutions historically? Discussion of specific cases is encouraged.
* How have European Universities contributed to improve higher education and University lifelong learning (ULLL) in different settings of the developing world? Discussion of distinct experiences and/or regional comparison is most desirable.
* Which obstacles, barriers and/or challenges are to be considered regarding the advancement of human rights and the right to education in particular countries, and the specific role of European Universities in those?
* Which good practices, lessons to learn and/or success stories are we to find in this regard? What models, if so, are to rescue behind those experiences?
* Who are the beneficiaries of these programs and how can cooperation be extended further? Are University curricula, as well as skills and knowledge provided, sufficiently adapted to developing countries realities and to the demands of their specific labour markets?
* To what extent can we think of renewed and improved partnerships between universities on both sides? In which terms? Again, discussion of particular cases is encouraged.

Escuela de Posgrado's web site (opens in a new window)

3- Supporting university staff in conflict zones, Erwin Wagner Chair, Director of the Centre for Learning Enhancement, Hildesheim University, DE, Javier Villoria Rapporteur, International Relationships vice-dean, Educational Sciences Faculty, University of Granada, ES.
There can be found a lot of mutual relationships, forms of collaboration and joint efforts between university staff from European Universities and those in developing countries or otherwise outside Europe. Sometimes these may be established academic partnerships some may just be temporary links in projects or other programs. As in many regions universities, academic work and university staff are suffering from crises and conflicts, however, we need to address more carefully specific needs, conditions, sources, patterns and frameworks to support colleagues, consortia and networks under such circumstances. This is not only meant to help colleagues and partners; it is about caring for basic conditions of international collaboration and networking in ULLL throughout the world we are living and working.
Still the issue may not be sufficiently or well treated through declarations or additional money (if feasible at the end). Very often mere communication has to be kept alive, meeting should be possible over time or access to necessary information and technology may be in danger. The agenda thus may not only include scientific or research topics but also moving targets, infrastructure, adjustments, reorientation, breaking links, safety and diplomacy. How to survive and how to be successful in times of crisis and conflict may become a core topic of University lifelong learning.
Suggested focus of abstracts and/or papers in slots 1 and 2 may address the following issues:
Slot C in this strand will be used for a workshop to reflect the previous presentations and discussions and aiming at the conceptualisation of strategic and practical proposals to improve and to increase supporting university staff in conflict zones and times – going beyond Europe in different approaches.
* Which kind of experience do we have in supporting university staff in conflict zones/times?
* Which frameworks and relationships can support/sustain collaboration?
* What does university staff/what do colleagues in ULLL really need in conflict zones/times?
* To what extent can what kind of policy and diplomacy, which kind of networking and collaboration links offer support needed in conflict and/or crisis?
* Which professional, social and /or cultural approaches seem to be appropriate in supporting university staff in ULLL in conflict zones?
* Do we find good practice and success stories in this area?
* Are there interesting new approaches or projects to be presented and learnt from?
* Are there any certain lessons to learn?
http://eucen2011.escuelaposgrado.es/sites/default/files/eucen_small_logo.png4- Volunteering as a path to education, Alison Hughes, Chair, Continuing Education and Professional Development Officer, University of Liverpool, UK, Inmaculada Sanz Sainz Rapporteur, Modern Language Centre Director, University of Granada, ES.
Universities can often be perceived as exclusive institutions that do not always fully engage their communities. Some people may find that they do not suit academic learning, can feel that universities are inaccessible or may have been socially excluded from formal education in the past. ULLL, however, can provide opportunities for such people and can appeal to a more diverse group of people. It can provide a ‘second chance’ education and can help make education more socially inclusive. Universities in Europe are actively pursuing this agenda - as demonstrated in the Universities’ Charter on Lifelong Learning. Universities are aware that they need to embrace a wider and more diversified student base.
Volunteering has a central part to play in this. ULLL is increasingly linking with volunteers and organisations that involve volunteers. This can be through teaching partnerships, lectures, accreditation and training for volunteers. In turn, the volunteers gain new skills and qualifications, increase their confidence and self-esteem, and make new contacts.
Further benefits of linking ULLL and volunteering include: helping people learn about citizenship; improving someone’s employability in the job market; developing intercultural dialogue and fostering links between different communities; and providing opportunities for older people to be actively involved in education rather than risk being excluded from society.
Suggested focus of abstracts and/or papers in slots 1 and 2 may address the following issues:
Slot C in this strand will be a focused discussion/workshop reflecting on the themes brought out in the earlier 2 slots and also referencing the work of the VALUE project.
* To what extent can linking University Lifelong Learning and volunteering help counter the idea that universities are exclusive institutions?
* Who benefits and how from linking University Lifelong Learning and volunteering?
* What barriers to greater cooperation between University Lifelong Learning and volunteering need to be addressed?
* How can universities best respond to the rich learning that arises from the volunteering experience?
* Is there a sufficient match between skills and knowledge being developed by volunteers and University curricula?
* What type of awards or courses are most appropriate for volunteers?
* What sort of models might be appropriate for University-Volunteering interaction - centralised/devolved?
24 janvier 2011

Toujours plus ?

Le coût du système éducatif est d’abord lié à la massification débridée du secondaire et du supérieur entamée dans les années 80 qui n’a pas pris en compte un certain nombre d’éléments qui ne permettaient plus de reconduire le système ancien.
Plusieurs contresens ont été commis durant cette période
: *L’illusion que l’investissement éducatif pouvait protéger les nouvelles générations du chômage et garantir une progression professionnelle pour tous. *Une mécompréhension des mutations technico-organisationnelles du système de production conduisant à la croyance que les emplois du futur allaient essentiellement être marqués par une montée en connaissances générales justifiant un allongement drastique des études. *La sous-estimation du rôle de l’expérience et de la formation qualifiante des adultes dans l’adaptation de la population active aux mutations du travail. *La posture consistant à maintenir un « mur de Berlin » entre système éducatif et monde du travail. *Le maintien de l’enseignement professionnel comme voie de relégation des élèves ayant échoué dans l’enseignement général. *La bizarrerie consistant à maintenir une hiérarchie et un cloisonnement entre filières technologiques et professionnelles (ce qui est certainement l’illustration la plus marquante de la mécompréhension des mutations du travail). *Le développement externalisé (par rapport aux établissements scolaires) de l’apprentissage et des systèmes de formation par l’alternance sous contrats de travail dans des structures de formation démunies en matière d’ingénierie de formation. *Une conception des diplômes professionnels inadaptée à l’alternance et plus largement aux acquisition en situation de travail. *La persistance d’une conception de l’enseignement professionnel rétive aux poly-compétences et à la polyvalence.
L’idée que le système éducatif pouvait résoudre à lui seul la démocratisation de l’enseignement et la résolution des problèmes d’insertion professionnelle des jeunes a conduit à de nombreuses désillusions.  Ce doute à l’égard du système éducatif a rendu plus difficile la mise en place d’un cercle vertueux consistant à étaler l’effort de formation tout au long de la vie notamment vers celles et ceux qui exercent les emplois du bas de l’échelle. Or cet effort de formation des actifs les moins qualifiés nécessite des perspectives professionnelles crédibles. Elle restera un leurre si la société s’emploie à vouloir faire occuper les emplois intermédiaires et de cadres uniquement par les jeunes qui ont réussi la course aux diplômes ce qui restreint d’autant les voies promotionnelles pour les salariés avec le paradoxe du développement du sentiment de déclassement pour certains d’entre eux.
Ainsi les mécanismes de l’ascenseur social sont partiellement enrayés par l’inflation des diplômes supérieurs (licences professionnelles et masters) et les logiques de poursuite d’études des jeunes ayant préparés des diplômes visant l’accès à l’emploi (BAC professionnel, BTS, DUT…). Cette fuite en avant en niveau d’une partie des nouvelles générations se fait aussi sur le dos des jeunes « décrocheurs » qui ne parviennent pas à acquérir un diplôme dans le secondaire ou qui abandonnent dans les premières années d’Université et qui se voient stigmatisés à vie…
12 janvier 2011

Les apprentissages informels, continent caché de la formation tout au long de la vie

http://savoirs.u-paris10.fr/images/bandeau_savoirs.jpg
La revue Savoirs, réalisée par l'université Paris X, organise une journée d'étude, intitulée "Les apprentissages informels, continent caché de la formation tout au long de la vie" le 6 avril 2011 à Paris de 9h à 17h30 (Advancia Negocia Porte de Champerret Paris XVII). Des informations plus détaillées ainsi que le bulletin d'inscription sont disponibles sur la page du site de l'Université Paris X consacrée à cette manifestation.
Que sont les apprentissages informels et quelle est leur place dans le développement des compétences?
Quelles méthodes de recherche permettent de les comprendre?
Quelles articulations peut-on dégager entre apprentissages formels, non-formels et informels dans les nouvelles formes d’ingénierie de formation?
Y a-t-il inégalités de dignité et de reconnaissance entre ces types d’apprentissages: l’exemple de la VAE?
Quels sont les enjeux de la reconnaissance des savoirs informels et les modes de mesure et d’évaluation des apprentissages informels, leur efficacité et leurs limites ? Quels sont les enjeux économiques de l’informel?
Les ateliers seront construits sur la base de présentations de chantiers et de recherches permettant de mettre en discussion ce qui, concrètement, est utile et utilisé par les chercheurs, dans les expériences de terrain et par les consultants dans les recherches.
http://savoirs.u-paris10.fr/images/bandeau_savoirs.jpg
Tudás magazin végzett a Paris X Egyetem, a műhely szervezése "című informális tanulás, a rejtett kontinens képzésben az egész élet" április 6, 2011-ben Párizsban 9-től 17:30 (Advancia Negocia Kapu Champerret Párizs XVII). További részletek és a jelentkezési lap elérhető a weboldalon a Paris X Egyetem szentelt ezt az eseményt. Még több...
10 janvier 2011

Appel à propositions relatif au programme d'action dans le domaine de la FTLV

http://media.education.gouv.fr/image/Global/42/9/logo_MEN_2010_160429.jpgAppel à propositions relatif au programme d'action dans le domaine de l'éducation et de la formation tout au long de la vie (2007-2013) - année scolaire et universitaire 2011-2012. NOR: MENC1031470C, circulaire n° 2010-251 du 23-12-2010, MEN-DREIC 2A.
La présente circulaire complète les informations contenues dans l'appel à propositions 2011-EAC/49/10 dont l'annonce a été publiée au Journal officiel de l'Union européenne le 27 octobre 2010 sous la référence 2010/C 290/06. Elle précise, notamment, les priorités et les objectifs européens et nationaux du programme pour l'année scolaire et universitaire 2011-2012. Le texte de l'appel à propositions (priorités stratégiques) et le guide du programme EFTLV 2011 sont consultables en ligne à l'adresse suivante : http://ec.europa.eu/education/llp/doc848_fr.htm. Le conseil et l'accompagnement nécessaires au montage et à la réalisation de projets européens peuvent être trouvés auprès des DAREIC des académies : http://www.education.gouv.fr/cid1013/un-relais-dans-les-academies-les-dareic.html.
Priorités et objectifs européens et nationaux

L'appel à propositions 2011 a identifié les cinq priorités stratégiques suivantes, chacune étant déclinée en fonction des sous-programmes ou activités clés composant le programme EFTLV:
1. Concevoir des stratégies pour l'éducation et la formation tout au long de la vie et la mobilité.
2. Encourager la coopération entre les mondes de l'éducation, de la formation et du travail.
3. Soutenir la formation initiale et continue des enseignants, des formateurs et des responsables des établissements d'éducation et de formation.
4. Encourager l'acquisition de compétences clés dans tout le système d'éducation et de formation.
5. Favoriser l'intégration sociale - notamment l'intégration des migrants - et l'égalité entre les sexes dans l'éducation et la formation.
Il convient de noter que l'accès des personnes handicapées au programme EFTLV constitue une priorité stratégique en soi qui vaut pour l'ensemble du programme.
Texte adressé aux rectrices et recteurs d'académie, chancelières et chanceliers des universités; aux présidentes et présidents d'université; aux directrices et directeurs des établissements d'enseignement supérieur; aux responsables des services des relations internationales des établissements d'enseignement supérieur; aux coordonnatrices et coordonnateurs académiques de la formation continue universitaire; aux inspectrices et inspecteurs d'académie, inspectrices et inspecteurs pédagogiques régionaux; aux inspectrices et inspecteurs d'académie, directrices et directeurs des services départementaux de l'Éducation nationale; aux inspectrices et inspecteurs de l'Éducation nationale de l'enseignement technique et de l'enseignement général; aux déléguées et délégués académiques à l'enseignement technique; aux déléguées et délégués académiques à la formation continue; aux chefs des services académiques d'information et d'orientation; aux déléguées et délégués académiques aux relations européennes et internationales et à la coopération; aux chefs d'établissement; aux directrices et directeurs d'école; aux enseignantes et enseignants; aux conseillères et conseillers d'orientation.
http://media.education.gouv.fr/image/Global/42/9/logo_MEN_2010_160429.jpg Sejħa għal proposti fuq l-aġenda fl-edukazzjoni u t-taħriġ tul il-ħajja (2007-2013) - sena akkademika 2011-2012.
Dan ċirkolari jissupplimenta l-informazzjoni li tinsab fis-sejħa għall-proposti 2011-EAC/49/10 li l-avviż ġie ppubblikat fil-Ġurnal Uffiċjali ta 'l-Unjoni Ewropea 27 Ott 2010 taħt ir-referenza 2010 / C 290/06. Hija tosserva, b'mod partikolari, il-prijoritajiet u l-għanijiet tal-programm Ewropew u nazzjonali għas-sena akkademika 2011-2012. It-test tas-sejħa għall-proposti (il-prijoritajiet strateġiċi) u l-Gwida LLP 2011 huma disponibbli online fl-indirizz li ġej: http://ec.europa.eu/. Il-parir u appoġġ li għandhom bżonn għall-assemblaġġ u l-implimentazzjoni ta 'proġetti Ewropej jista' jinstab fost l-akkademji DAREIC: http://www.education.gouv.fr/.
Prijoritajiet u Ewropej u l-miri nazzjonali

Is-sejħa għall-proposti 2011 identifikat ħames prijoritajiet strateġiċi, kull imqassma skond is-sub-programmi jew attivitajiet relatati sejħa LLL:
1. Jiżviluppaw strateġiji għall-edukazzjoni u t-taħriġ matul il-ħajja u l-mobbiltà.
2. Jinkoraġġixxu l-kooperazzjoni bejn id-dinja ta 'edukazzjoni, taħriġ u xogħol.
3. Taħriġ Appoġġ inizjali u kontinwu ta 'għalliema, trainers u uffiċjali ta' istituzzjonijiet ta 'edukazzjoni u taħriġ.
4. Inkoraġġit l-akkwist ta 'ħiliet ewlenin madwar l-sistema ta' edukazzjoni u taħriġ.
5. Jippromwovu l-integrazzjoni soċjali - inkluża l-integrazzjoni tal-migranti - u l-ugwaljanza bejn is-sessi fl-edukazzjoni u taħriġ. More...
27 octobre 2010

L'Université tout au long de la vie

http://www.unsa-education.org/spaw/images/imagesite.jpgComment conjuguer démocratisation et société de la connaissance?
L’UNSA Education et ses syndicats Sup’Recherche, Snptes, A&I organisent un colloque scientifique international qui aura lieu le 27 novembre 2010 à Nancy. Il aura pour thème "L’université tout au long de la vie". Avec la participation de la Conférence des présidents d’université, de la conférence des directeurs de service universitaire de la formation continue, des représentants des régions, du monde économique et de très nombreuses personnalités venues d’Europe et du monde entier, ce colloque constituera un moment fort d’échanges, de confrontation et de synthèse sur l’université de demain avec une dimension centrale : le développement de la formation tout au long de la vie.
Première fédération de l’enseignement supérieur et de la recherche, l’UNSA Éducation — comme ses syndicats Sup’Recherche, SNPTES et A&I — entend formuler des propositions constructives pour l’Université et la Recherche. La fédération et ses syndicats considèrent en effet que l’indispensable contestation de la politique actuelle ne peut être une fin en soi. Cette conduite, souvent plus difficile à schématiser, s’appuie sur une conception précise du rôle du service public de l’enseignement supérieur et plus particulièrement de l’Université, dans une société de la connaissance. Dans une conjoncture marquée par des réformes précipitées, des urgences successives et quelques fois contradictoires, l’annonce régulière de milliards supplémentaires dans une situation marquée par un manque chronique de moyens, l’université se situe au cœur de mutations qui la dépassent. L’UNSA Education a donc naturellement pris l’initiative d’une réflexion de fond, demandant au département "recherches" du Centre Henri Aigueperse, d’organiser conjointement avec ses syndicats, un colloque scientifique international, le 27 novembre 2010, sur le thème de "L’université tout au long de la vie". 
Développer la formation tout au long de la vie
Avec la participation de la Conférence des présidents d'université (CPU), de la conférence des directeurs de service universitaire de la formation continue, des représentants des régions, du monde économique et de très nombreuses personnalités venues d’Europe et du monde entier, ce colloque constituera un moment fort d’échanges, de confrontation et de synthèse sur l’université de demain avec une dimension centrale : le développement de la formation tout au long de la vie.
Si nos orientations, au final, relèvent de nos propres choix, appuyer leur construction sur un travail avec des experts, notamment universitaires, doit nous aider à "viser juste" et à trouver des solutions innovantes quand le statu quo n’est pas acceptable et que le retour au passé est soit impossible soit insatisfaisant. Une organisation syndicale doit nécessairement se préoccuper de réflexion pour construire un projet d’avenir, sauf à réagir passivement à chaque nouvelle attaque. Or il s’agit bien de passer à l’offensive sur le terrain de l’Université, pour mieux construire ou reconstruire. Pour la fédération et les syndicats co-organisateurs (A&I, SNPTES, Sup’Recherche), le colloque de Nancy en sera une étape importante. Inscriptions: sup-r@unsa-education.org.
http://www.unsa-education.org/spaw/images/imagesite.jpgKif tikkombina id-demokrazija u soċjetà ta 'tagħrif?
UNSA Edukazzjoni u l-unjonijiet tagħha Sup'Recherche, Snptes A & I torganizza simpożju xjentifika internazzjonali li għandu jsir 27 Nov 2010 f'Nancy. It-tema se tkun "L-università matul il-ħajja."
Bil-parteċipazzjoni tal-Konferenza tal-Presidenti Università, il-Konferenza tad-Diretturi ta 'taħriġ servizz Università, rappreżentanti reġjonali, il-komunità tan-negozju u dinjitarji numerużi mill-Ewropa u madwar id-dinja, din il-konferenza se tkun punt għoli għal diskussjoni, tqabbil u sinteżi ta 'l-università ta' għada b'dimensjoni ċentrali: l-iżvilupp ta 'taħriġ matul il-ħajja.
Federazzjoni Ewwel ta 'edukazzjoni ogħla u riċerka, UNSA Edukazzjoni - bħala unjonijiet tagħha Sup'Recherche, SNPTES u A & I - tfittex biex jagħmlu proposti kostruttivi għal Università u Riċerka.
Il-federazzjoni u l-unjonijiet tagħha jikkonsidraw li l-isfida essenzjali tal-politika attwali ma tistax tkun għan fiha nnifisha. Din l-imġieba, ħafna drabi aktar diffiċli li jfassal, bbażata fuq kunċett preċiż ta 'l-irwol ta' edukazzjoni ogħla pubbliċi u speċjalment l-università f'soċjetà ta 'għarfien. F'ambjent mmarkata minn riformi mgħaġġlin, suċċessivi u xi kultant kontradittorji ta 'emerġenza, l-avviż regolari ta' biljuni aktar f'sitwazzjoni kkaratterizzata minn nuqqas kroniku ta 'riżorsi, l-università tinsab fil-qalba ta' mutazzjonijiet li jaqbżuha. More...
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 784 949
Formation Continue du Supérieur
Archives