Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
16 octobre 2013

La formation tout au long de la vie : une véritable mission de service public

http://www.unilim.fr/squelettes/images/logo-ul.pngLimousin Université n°112 octobre 2013. Le magazine Limousin Université d’octobre vient de paraître.
Edito

La formation tout au long de la vie : une véritable mission de service public !
Le présent numéro de Limousin Université met en évidence la diversité de l'offre de formation continue au sein de notre université. La formation tout au long de la vie est un enjeu majeur, pour les salariés comme pour les fonctionnaires, pour les jeunes qui ont momentanément quitté leurs études pour se consacrer à une activité professionnelle comme pour des personnes licenciées qui cherchent un emploi ou encore pour tous ceux qui souhaitent donner une nouvelle impulsion à leur carrière professionnelle. De nombreux dispositifs permettent désormais à ces publics de reprendre des études ou d'obtenir un diplôme par la voie de la Validation d'Acquis d'Expériences, par exemple.
C'est un enjeu majeur pour l'université d'être présente sur cette mission, de proposer des mesures accessibles, simples et innovantes, avec un accompagnement personnalisé. À ce titre, c'est une véritable mission de service public qui nous incombe.
Ce numéro lui est essentiellement consacré ; il permet de souligner l'engagement des services administratifs de l'université (Direction de la formation continue en particulier) dans l'accompagnement des personnes qui souhaitent être formées, mais aussi la forte implication des enseignants-chercheurs, enseignants et personnels administratifs et techniques, qui construisent ces parcours spécifiques et font connaître les atouts de notre établissement. Accompagnement... c'est aussi un maître-mot pour l'Université de Limoges au moment de la rentrée universitaire. L'accent est mis cette année sur l'accueil des nouveaux entrants, des personnels mais aussi des étudiants. L'échec en première année est bien souvent dû à un défaut de prise de conscience du travail à effectuer dans les études supérieures, à un sentiment d'isolement au milieu d'amphis, à une incapacité à organiser son travail, et parfois à une solitude personnelle lors de l'arrivée dans une autre ville. Tout est donc mis en place pour accueillir les étudiants, au cours des mois de septembre et octobre, pour une meilleure intégration... et une meilleure réussite !
Hélène Pauliat, Présidente de l’Université de Limoges

12 octobre 2013

Picture the future of learning! EUCIS-LLL photo contest – Lifelong Learning Week 2013

http://www.eucis-lll.eu/eucis-lll/wp-content/uploads/2013/10/002_EUCIS_CONT-banner_web_OK.jpgThe European Civil Society Platform on Lifelong Learning (EUCIS-LLL), in partnership with the UEF/Learning for Well-Being and InterRail, is launching an image contest entitled “Picture the Future of Learning – Unlocking each and everyone’s unique potential“.
Share your creativity with us and get a chance to win an InterRail Global Pass! The 10 best pictures will be exhibited at the European Parliament during the Lifelong Learning Week, 2-6 December 2013.
You can submit your picture until 10 November in the following categories:
# Learning environments: learning takes place everyday, everywhere. Where and with whom would you like to learn?
# Learning diversity: the motto of Europe is “united in diversity”. How could we include different learners and take into account different ways of learning?
# Learning Europe: the EU is contributing to our future. How could we live, learn and shape Europe?
You can also participate in the competition by voting for the best picture online!
Participate also on Facebook and share this application with your family, colleagues and friends!
http://www.eucis-lll.eu/futureoflearning/.

12 octobre 2013

Online journal/magazine 'Lifelong Learning in Europe'

http://www.openeducationeuropa.eu/sites/default/files/logo.pngLifelong Learning in Europe (LLinE) is a unique combination of academic journal and magazine that focuses on adult and lifelong learning. It targets the whole adult education field, including researchers, decision-makers, advocates, and educators. The current issue of the journal explores the theme of mobility and migration.
LLinE aims to further the status of lifelong learning in society. The core mission of the journal is to publish top quality articles on adult education research, policy and good practices. LLinE also comments on topical events and phenomena, meets and talks to interesting colleagues, offers resources for education advocates and reviews literature. The writing is clear and non-technical, so anyone can understand and gain insight from the articles. More...

5 octobre 2013

La croissance verte, quels enjeux pour la formation tout au long de la vie

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)Le Salon de la Croissance Verte et des Eco-Industries ouvrira ses portes les 12 et 13 octobre prochains. Il est composé de 9 villages dont le Village Formation.
Il proposera de l’information sur toutes les possibilités de formation dans le domaine de la croissance verte et du développement durable.
Cet espace co-animé par la Région Poitou-Charentes et l’ARFTLV réunit des professionnels de la formation initiale et continue, de l’orientation (AFPA, ARFTLV, CIO, Greta, CESI, CNAM, ONISEP, IFREE, Université de La Rochelle, Réseau des IUT, Région Poitou-Charentes, Lycée maritime, Lycée de la mer, l’Enilia et le Lycée Raoul Mortier).
Les visiteurs, jeunes ou adultes, en recherche d’une formation du CAP à Bac+5 en lien avec le développement durable pourront y trouver les réponses à leurs questions, quels que soient les secteurs (agro-alimentaire, bâtiment, métiers de l’eau et de l’énergie, gestion des déchets, tourisme…).
A noter, deux temps forts le samedi 13 octobre:
• Grand quizz spécial jeunes tout au long du samedi, tirage à 17h pour gagner des tablettes tactiles. Une question par village.
• De 15h00 à 16h30, une conférence sur le thème: « La croissance verte, quels enjeux pour la formation tout au long de la vie ? ». Elle sera dirigée par George ASSERAF (président de la Commission Nationale de la Certification Professionnelle et expert sur le thème des métiers « verts »), suivie par une table ronde sur les thèmes de la formation et des métiers de la croissance verte au niveau régional.
Sur ce thème, consulter le site de l'ARFTLV ou le rapport de G. Asseraf : "Informer et orienter "vert" et certifier les compétences "vertes".
Plus d'informations sur le salon: http://salon.croissanceverte.poitou-charentes.fr.

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes) Η Έκθεση Πράσινη Ανάπτυξη και οικολογικές βιομηχανίες θα ανοίξει τις πόρτες του στις 12 και 13 Οκτωβρίου. Αποτελείται από εννέα χωριά, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης Village.
Θα παρέχει πληροφορίες για όλες τις ευκαιρίες κατάρτισης στον τομέα της πράσινης ανάπτυξης και της βιώσιμης ανάπτυξης.

Αυτός ο χώρος συν-φιλοξενείται από το Πουατού-Σαρέντ και ARFTLV συναντά επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, τον προσανατολισμό (AFPA, ARFTLV, CIO, Greta, CESI, CNAM, ONISEP IFREE, Πανεπιστήμιο της La Rochelle , Δίκτυο IUT, Πουατού-Σαρέντ, θαλάσσια Σχολείο, Γυμνάσιο της θάλασσας, και το Lycée ENILIA Ραούλ Mortier)
. Περισσότερα...
15 septembre 2013

BeLL consortium finishes data collection and starts the analysis

http://www.eaea.org/kuvat/EAEA-logo-2010.gifBenefits of Lifelong Learning (BeLL) is the first project to collect comparative data on measurable individual and social benefits of participation in liberal adult education. After collecting about nine thousand questionnaires in ten European countries and doing a first analysis of the data, it is time to present the preliminary results.
The data collection on wider benefits of liberal (non-vocational) adult learning is finished. The analysis is realised using both qualitative and quantitative data based on a survey and on qualitative theme interviews. More...

1 septembre 2013

Learning Inclusively Network + Know-how (LINK)

http://www.guninetwork.org/utils_images/guni-1/image_preview

 LINK is a network of organisations, educational institutions, disability professionals, academics, students and interested individuals who all share the same ultimate goal, the full inclusion of students with disabilities in higher education. LINK is co-funded by the EU lifelong learning programme, works in the area of disability and higher education and was established in 2008. It is managed by six contracted partners, but has members from all over Europe & beyond. The link address is: http://www.thelinknetwork.eu/.

31 août 2013

Places available on online social media course in September in either French or English aimed at LLP managers and partners

http://www.elearningeuropa.info/sites/default/files/imagecache/content_detail_picture/news/Web2LLP-logo-small1.jpgA 10 hour course on the use of social media to support Lifelong Learning Project (LLP) managers and partners beginning in September is now open for registrations. This course is made up of 5 one hour weekly webinars and a series of tasks and activities carried out by participants in their own time.
Drawing on the expertise of the Web2LLP partners, this course will also feature inputs from colleagues all over Europe with experience in the use of social media to support LLP projects. The sessions cover the following topics: setting up a web strategy and communication action plan, selecting and choosing social media tools, managing and measuring your social media presence, sharing online content and a final round-table session with experienced managers about the typical issues and experiences LLP managers face in their use of social media. Domain experts leading this course include Gary Shochat and Nicholas Standage from PAU Education Spain and LLP social media users who will participate in the sessions to share their experience include Valentina Garoia, European Schoolnet, Belgium, Ildikó Mázár, EDEN and Kamakshi Rajagopal, Open Universiteit, Netherlands.
The course in English will begin on Wednesday 4 September at 15.00 CET, and in French on Friday 6 September at 10.00 CET. Register for the English course here and for the French course here

26 août 2013

Get the Inside Scoop on How to Build a Badge System From the Badges for Lifelong Learning DML Competition Grantees

http://www.hastac.org/files/imagecache/Small/hastac-icon.jpgBy HASTAC Admin. If you’re looking for information, advice, and lessons learned about designing, developing, and deploying badge systems, look no further than HASTAC’s new Project Q&A Interviews with the 30 Badges for Lifelong Learning Competition grantees. This is the most substantial information about badge system development to be published since the launch of the Competition two years ago.
Thirty rich, thorough grantee surveys convey the variety of experiences and insights of badge development and institutional adoption, offering all of us real-life examples of how to build badge system for a wide range of audiences and purposes: higher ed, professional development, museum programs, schools, veterans, workforce development, and anywhere, anytime learning environments. More...

16 août 2013

Welcome to the Knowledge System for Lifelong Learning!

http://www.kslll.net/images/logo.pngThe system is a support mechanism for both the Education and Training 2010 work programme and its successor, the Strategic framework for European cooperation in education and training.
The website offers relevant, up-to-date, easily accessible and comparable information on national policy initiatives and practices in prioritised areas in the field of Education and Training for the development of lifelong learning.
It mainly builds on the work of Peer Learning Clusters and other working groups.
Using it will allow you to easily access and/or identify examples of policies and practices and to review past events within the peer learning clusters and other working groups.

16 août 2013

Let yourself be tempted by the fruits of the projects we finance! from the world of education, training, culture and youth

http://ec.europa.eu/education/news/images/image3170.jpgEve is the single information point on European education, training, culture and youth projects. It showcases thousand of projects and their results, from the Culture, Youth and Lifelong Learning Programmes (Erasmus, Leonardo Da Vinci, Comenius, Grundtvig, …). 
Eve is a tool for the dissemination and exploitation of results of projects supported by programmes managed by the European Commission. Through Eve you can access a wide range of learning materials, handbooks, websites, policy papers, photos … and much more! 
Eve has something for everyone!
What is Eve
Eve is the electronic platform for the dissemination and exploitation of results of projects supported by programmes managed by the European Commission in the fields of Education, Training, Culture, Youth and Citizenship.
Eve is a new tool available for project beneficiaries of the "Lifelong learning", "Culture", "Youth in Action" and "Citizenship" programmes, to have visibility on the European Union website. Eve will acquire much information as the projects develop and the results are introduced by the project coordinators.
Through its collaborative approach, the Eve platform is an innovative tool offering users a centralized vision of the majority of funded projects.
Projects
Eve is a new tool available to project beneficiaries. Eve will acquire much information through the introduction of results by the project coordinators and the progress of its recently launched projects belonging to the current Education and Culture programmes (Culture, Youth in Action, Citizenship, Lifelong Learning, ...).
Eve is not only a tool for the future: from its inception, projects funded in the past have been introduced in the platform. Thus, Eve already contains hundreds of projects funded under the 2000-2006 Education and Culture Programmes: Leonardo da Vinci, Culture 2000, European Active Citizenship, Youth and Socrates (including Comenius, Grundtvig, Erasmus, ...). Read more...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 784 949
Formation Continue du Supérieur
Archives