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Formation Continue du Supérieur
23 février 2014

Show Me the Money: Higher Education and the Workforce

By Brian C. Mitchell. Writing for the Associated Press, Hope Yen reported recently that the earnings gap between young adults with and without bachelor's degrees has stretched to its widest level in nearly half a century. She suggested that it is a sign of the growing value of a college education despite rising tuition costs.
Citing Pew Research Center data, Ms. Yen noted that Pew found that even among the two thirds of young adults who borrowed money for college, about 86 percent said the degrees had been, or will be, worth it. More...

16 février 2014

Who Defaults and Why?

http://www.insidehighered.com/sites/all/themes/ihecustom/logo.jpgA new study (abstract available here) from the National Bureau of Economic Research tracks 10 year student loan default rates for those who earned bachelor's degrees in 1993. The study warns against common assumptions about who may default. "Given the importance of post-school earnings for repayment, it is natural to expect that differences in average earnings levels across demographic groups or college majors would translate into corresponding differences in repayment/nonpayment rates, but this is not always the case," the report says. Read more...

16 février 2014

How accurate are OECD forecasts?

Click to download the presentationBy Brian Keeley. If you’re a regular visitor to the blog, you’ll know we often report on the latest OECD economic forecasts. After reading these, you may have found yourself asking this question: Is this really what’s going to happen? You’re not alone. The OECD’s economists, too, have been asking themselves the same question, and today they offered some answers.
In a “post-mortem” project, the OECD examined the accuracy of the economic forecasts it issued between 2007 and 2012, a period of seemingly endless economic turbulence. The study reports that, in general, the OECD tended to be too optimistic – it didn’t predict the scale of the collapse in economic activity between 2008-09 and then overestimated the speed of the subsequent recovery. More...

7 janvier 2014

Défi métiers - Analyses emploi formation

Retour accueil CARIFLes études de l’observatoire régional de l’emploi et de la formation permettent d’anticiper les mutations économiques et d’accompagner le diagnostic local.
Anticiper les mutations économiques
Comprendre le fonctionnement du marché du travail, l'évolution des métiers et le processus d'insertion des jeunes 
Diagnostic local
Aider les acteurs locaux à établir le diagosntic emploi formation de leur territoire. Voir l'article entier...

1 janvier 2014

Nos études métiers / secteurs au fil de l'actualité

Aquitaine Cap MétiersDans le cadre de sa mission d'observatoire, Aquitaine Cap Métiers réalise, pour le compte des pouvoirs publics, des études, analyses et fiches techniques synthétiques sur l'actualité des différents secteurs d'activités, métiers et territoires d'Aquitaine.
Ces documents ressources dressent un état des lieux aquitain sur : 

- les métiers exercés, 
- les secteurs employeurs,
- les emplois occupés, 
- les besoins en recrutements,  
- l’évolution des compétences et besoins en qualification, 
- les formations professionnelles initiales et continues. 
 
Des documents ressources pour quel public ?
Ces études intéressent principalement les professionnels de la formation, l’emploi, l’insertion et l’orientation en Aquitaine : institutions régionales, branches professionnelles, entreprises, structures de formation, d'insertion et d'orientation,...
15 décembre 2013

Looks Matter

http://www.insidehighered.com/sites/all/themes/ihecustom/logo.jpgBy Scott Jaschik. It's what inside that really counts. Well, maybe not. A national study being released today in book form found that those who are attractive in high school are more likely than those with just average or below average looks to go on to earn a four-year college degree. The results are statistically significant, and hold for males and females, and across ethnic and racial groups. The book is Physical Attractiveness and the Accumulation of Social and Human Capital in Adolescence and Young Adulthood: Assets and Distractions. Read more...
19 novembre 2013

Etude > Étudiants étrangers et marché du travail

Un rapport du CGSP (Commissariat général à la stratégie et à la prospective) compare les politiques publiques d’attractivité envers les étudiants étrangers de trois pays européens (Allemagne, France et Royaume-Uni).  Il formule six propositions pour améliorer le dispositif administratif français, comme par exemple donner un rôle plus central aux entreprises et aux établissements d’enseignement supérieur en tant que sponsors des étudiants et diplômés étrangers et simplifier les conditions d’obtention d’une autorisation provisoire de séjour (APS).
En savoir + > Étudiants étrangers et marché du travail.

30 octobre 2013

CEDEFOP briefing note: Return to learning, return to work

 

 

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQdpMI10_tg-RU6IlqULdhvtc25NCsKXgc85ON9RCAIsKg9Jx020qxGc_FUThis briefing note (available in several EU languages) provides a short analysis on how to help low-qualified adults out of unemployment, with special focus on the possibilities of work-based learning.

29 octobre 2013

Réflexion de l'Igas sur le conseil en évolution professionnelle

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)Selon le calendrier établi, parmi les thèmes retenus pour la réunion quadripartite (État-Régions-partenaires sociaux) sur la négociation nationale interprofessionnelle sur la formation professionnelle du 24 octobre 2013 figurait le conseil en évolution professionnelle.
Chargée d’outiller les réflexions de la concertation quadripartite, l’Igas a présenté lors de la réunion du 24 octobre 2013 un document relatif au conseil en évolution professionnelle (CEP) dans lequel elle soulève notamment les questions de périmètres des publics cibles, d’articulations entre acteurs territoriaux, de guidance, d'ingénierie du CEP…
L’IGAS indique que le CEP doit s’inscrire dans le service public de l’orientation. Sur un diagramme présentant les acteurs pressentis pour le SPO et le CEP, le document situe les différentes institutions au regard du public et du service à rendre.
Selon l'Igas, le CEP se présenterait sous la forme d’un accompagnement à géométrie variable susceptible de servir des projets de mobilité externe ou dans l’emploi, de création/reprise d’entreprise ou de formation. Déconnecté de tout caractère prescriptif, le CEP s’appuierait sur des opérateurs territoriaux dûment qualifiés agissant sous la houlette des Régions.
Parmi les autres points soulevés, la mission Igas pose notamment la question de la gratuité de l’accompagnement dispensé dans le cadre du CEP ou de son imputation sur le compte personnel de formation (CPF), ainsi que de l’articulation du dispositif avec le bilan, le congé individuel de formation (Cif) ou les entretiens professionnels.
Consulter le document de l'IGAS et le calendrier de la négociation multipartite.

29 octobre 2013

Young People Let Digital Apps Dictate Their Identities, Say 2 Scholars

 

 

The Chronicle of Higher EducationBy Marc Parry. In the 1950s and 60s, the psychoanalyst Erik Erikson wrote about how people are shaped by a series of crises that must be confronted during different phases of their lives. For adolescents, the crisis involves developing a sense of who they are and what sort of life they aspire to. Back then, "it was seen as a positive development that people could explore different senses of identity before making a long-term commitment to a certain way of being," says Howard Gardner, a Harvard psychologist who studied under Erikson as an undergraduate there in the mid-60s. More...

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