ILMA - Notions clés - Principes directeurs
The Council of Europe has elaborated standard setting instruments and recommendations which set out the principles governing actions in the migration field. These are complemented by language policy guidelines and reference tools developed to support their effective implementation in an inclusive approach based on shared values and principles. Plus...
ILMA - Notions clés - Portfolio européen des langues (PEL)
The European Language Portfolio (ELP) is designed to support the development of learner autonomy, intercultural awareness and plurilingualism. Conceived and developed by the Council of Europe in parallel with the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR), it allows users to record their experience of learning languages other than their mother tongue(s) and to assess their language learning achievements against the proficiency levels of the CEFR. In this way it can serve as a complement to certificates and diplomas. Plus...
ILMA - Notions clés - Politiques linguistiques
The Council of Europe’s project ‘Linguistic Integration of Adult Migrants’ (LIAM) aims to help member states to develop inclusive language policies based on Council of Europe shared values: respect for human rights and the dignity of the person, democracy and the rule of law. Plus...
ILMA - Notions clés - Plurilingue (compétence ~)
Migrants’ questions are not confined to ensuring that they learn the host country’s majority language. The mechanisms to be built up must provide the preconditions for successful reconfiguration of their language repertoires. Plus...
ILMA - Notions clés - PEL
The European Language Portfolio (ELP) is designed to support the development of learner autonomy, intercultural awareness and plurilingualism. Conceived and developed by the Council of Europe in parallel with the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR), it allows users to record their experience of learning languages other than their mother tongue(s) and to assess their language learning achievements against the proficiency levels of the CEFR. In this way it can serve as a complement to certificates and diplomas. Plus...
ILMA - Notions clés - Objectifs de la formation
A language course curriculum for adult migrants that takes Council of Europe principles into account puts the needs, expectations and language profile of migrants at the heart of the process of course design. Those responsible for designing courses or series of courses for adult migrants consider the specific needs of the learners expected to enrol on each course, including their educational and cultural background, their level of literacy in their own language or other languages, their situation in the host country, their specific vocational, professional or social language needs, and so on. Plus...
ILMA - Notions clés - Non formel (~ apprentissage)
Certains types d’apprentissage non formel se déroulent dans des structures de plus en plus formalisées à mesure que l’apprenant progresse ; c’est notamment le cas dans les domaines de la musique et des autres arts de la scène, où les apprenants sont soumis à des examens notés. L’apprentissage non formel concerne les migrants adultes qui participent à des activités organisées associant l’apprentissage et l’utilisation de leur langue cible, d’une part, et l’acquisition d’une compétence ou d’un ensemble de connaissances particulières, d’autre part. Plus...
ILMA - Notions clés - Niveaux de langue / ~ de compétence
Dans la vie quotidienne, certaines activités langagières sont pratiquées plus fréquemment que d’autres. Ainsi, presque toutes les activités de communication liées aux interactions sociales et aux échanges qui ont lieu dans les magasins, banques, etc. correspondent au niveau A2, et, dans la plupart des sociétés, la majorité des locuteurs natifs n’ont pas besoin de réaliser les tâches spécifiées pour la production et l’interaction aux niveaux les plus élevés du CECR. Plus...
ILMA - Notions clés - Naturalisation
Dans cette acception plus large de la citoyenneté – au sens de « participation » – et gardant à l’esprit la tendance croissante, dans certains pays, à accepter la double nationalité (et à reconnaître les identités plurielles), la naturalisation ne peut constituer l’objectif ultime des migrants. C’est une décision importante, qui s’inscrit dans le contexte plus général d’un processus continu d’intégration marqué par une participation de plus en plus active à la société et un sentiment renforcé d’appartenance, indépendamment du fait que les personnes concernées souhaitent ou non acquérir la citoyenneté. Plus...
ILMA - Notions clés - Nationalité
Dans cette acception plus large de la citoyenneté – au sens de « participation » – et gardant à l’esprit la tendance croissante, dans certains pays, à accepter la double nationalité (et à reconnaître les identités plurielles), la naturalisation ne peut constituer l’objectif ultime des migrants. C’est une décision importante, qui s’inscrit dans le contexte plus général d’un processus continu d’intégration marqué par une participation de plus en plus active à la société et un sentiment renforcé d’appartenance, indépendamment du fait que les personnes concernées souhaitent ou non acquérir la citoyenneté. Plus...