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Formation Continue du Supérieur
16 août 2013

Lancement officiel des Espés

http://ife.ens-lyon.fr/form_ress/images/logo-ens-footer.jpgLancement officiel des Espés : l’IFÉ présente aux ministres de l’Éducation nationale et de l’Enseignement supérieur et de la Recherche, un travail réalisé au sein de l’académie de Lyon.
Ce 1er juillet, dans le cadre du lancement officiel des ESPÉ, Sophie Soury-Lavergne et Gilles Aldon de l’équipe EducTice de l’IFÉ, ont présenté aux ministres de l'Éducation nationale et de l'Enseignement supérieur et de la Recherche, en présence de la rectrice de l'académie de Lyon et des présidents des universités de Lyon et Saint-Étienne, le travail réalisé dans l'académie sur la formation continue des personnels de l'éducation.
Cette formation intitulée, « de la formation à la e-formation », a été conçue en collaboration avec la Délégation académique de la formation des personnels et l'IUFM de Lyon, et s'est appuyée sur les possibilités offertes par les technologies de l'information et de la communication.
L'objectif était de permettre d’inclure une dimension de formation à distance au sein des stages proposés aux enseignants de l'académie. L'objectif final étant de faciliter le suivi et d'améliorer l'impact des stages de formation continue des enseignants.
La formation de formateurs repose sur l'utilisation de la plateforme Pairform@nce, qui permet de regrouper les ressources nécessaires à la formation mais aussi les outils de communication et de travail collaboratif synchrones (chat) ou asynchrones (forum, partage de documents).
La présentation a mis en avant le travail réalisé au sein de l'IFÉ concernant l'apprentissage à distance et a insisté sur les collaborations nécessaires pour qu’un tel travail puisse profiter des compétences des enseignants de terrain, des chercheurs et des formateurs. Les questions posées et le dialogue qui a suivi ont permis de dégager la portée nationale de ce travail.
NéoPass@ction, le dispositif innovant de formation de l'IFÉ a reçu l'assentiment du ministre de l'Éducation nationale, qui comme le rapporte Cécilia Pandolfi de l'AEF, estime " que ces ressources, qui sont de l'ordre de la professionnalisation, peuvent être présentées aux étudiants dès le master 1, voir en licence3".

16 août 2013

Échanges, coopérations, politiques : l’Euromed de la connaissance

http://ife.ens-lyon.fr/form_ress/images/logo-ens-footer.jpgÉchanges, coopérations, politiques : l’Euromed de la connaissance
Date :  du 01-10-2013 au 01-10-2013
Lieu :  Banská Bystrica
Programme : 
L’Union pour la Méditerranée constitue un cadre de développement des relations euro-méditerranéennes, en particulier avec l’augmentation des mobilités et échanges d’étudiants, d’enseignants, de chercheurs, le renforcement des dialogues interculturels ou encore la mise en place de programmes conjoints d’études et de recherche. Spécialistes de tous domaines et acteurs de l’enseignement supérieur et de la recherche sont invités à venir échanger à Banská Bystrica, au centre de la Slovaquie, sur deux thématiques principales :
- Les perspectives politiques des relations euro-méditerranéennes,
- Le défi de l’employabilité des étudiants dans l’espace euro-méditerranéen : témoignages et analyses.
L'appel à communications est ouvert jusqu'au 30 juillet 2013.
URL : http://erasmus-expertise.org/.

16 août 2013

A la recherche d'un nouvel équilibre hommes-femmes dans l'enseignement supérieur et la recherche

http://ife.ens-lyon.fr/form_ress/images/logo-ens-footer.jpgA la recherche d'un nouvel équilibre hommes-femmes dans l'enseignement supérieur et la recherche
Auteur(s) :  LABORDE Françoise
Editeur(s) :
  Sénat (France)
"Le rapport d'information de la délégation aux droits des femmes examine le projet de loi relatif à l'enseignement supérieur et à la recherche (n° 614, 2012-2013) en réponse à la saisine de la commission de la culture, de l'éducation et de la communication, et conformément à ses attributions. Le rapport note que de fortes disparités entre les sexes subsistent dans l'enseignement supérieur et la recherche. Celles-ci témoignent de la persistance de barrières implicites qui affectent les parcours des étudiantes, des enseignantes-chercheuses, et des chercheuses. Revenant sur les démarches engagées par les pouvoirs publics et les principaux acteurs du secteur de l'enseignement supérieur et de la recherche pour faire évoluer cette situation, le rapport se penche sur les deux séries de dispositions inscrites dans le projet de loi pour assurer un meilleur équilibre entre les femmes et les hommes : d'une part la composition paritaire de trois grands organismes chargés du pilotage et de l'évaluation de l'enseignement supérieur et de la recherche (Conseil national de l'enseignement supérieur et de la recherche, Haut conseil de l'évaluation de la recherche ; Conseil stratégique de la recherche), d'autre part la parité dans les conseils centraux de certains établissements publics d'enseignement supérieur. La Délégation présente par ailleurs une série de propositions en faveur d'un rééquilibrage de la place des femmes, de la préservation des conditions d'un enseignement sur le genre, et enfin de la lutte contre le harcèlement et les violences sexuelles." (à consulter sur le site du Sénat).
Télécharger le document :  http://www.senat.fr/.../r12-655-notice.html.

16 août 2013

Les choix des étudiants et l'efficacité des actions de soutien : évaluation de dispositifs du programme de réussite en licence

http://ife.ens-lyon.fr/form_ress/images/logo-ens-footer.jpgLes choix des étudiants et l'efficacité des actions de soutien : évaluation de dispositifs du programme de réussite en licence
Auteur(s) :  Cathy Perret, Julien Berthaud
Editeur(s) :  Institut de recherche sur l'éducation : sociologie et économie de l'éducation (France)
  "Ce document poursuit l'exploration des effets du Plan Réussite en Licence sur la réussite en s'appuyant sur des données administratives et des mesures d'efficacité tenant compte de la participation réelle des étudiants et de leurs profils (scolaires et sociodémographiques). Partant d'un questionnement sur les effets de deux dispositifs destinés aux étudiants en difficulté, ce document montre l'existence d'effets différents selon le bagage scolaire des étudiants et il souligne les impacts de tels programmes sur la persévérance dans les études. Les résultats sur la participation réinterrogent sur les choix des étudiants en difficulté face à ces programmes d'aide à la réussite."
Télécharger le document :  http://halshs.archives-ouvertes.fr/.../DT_2013-4.pdf

16 août 2013

Traineeship opportunities at the European Commission

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-prn1/174887_161806250531786_2075947517_q.jpgBy Marielk.  The European Commissionhas recently announced a new application round for traineeships who will start their period in March 2014. These traineeships provide a unique opportunity to get to know the how the various EU institutions operate. A number of graduates from the Hedda master programme in higher education have taken these traineeships and they have provided to be an important stepping stone for future career in Brussels. The traineeships last for five months from March 2014, and the Commission provides a basic grant for trainees – currently about a €1,000 per month in addition to reimbursement of travel expenses. Every year 1300 trainees will be selected.
The applicants can be from all over the world, with three main criteria:

  • degree of at least 3 years of study (minimum a bachelor),
  • very good knowledge of English or French or German.
  • very good knowledge of a second EU official language (required for nationals of EU countries).

If you are interested in Community matters, this is a wonderful opportunity to build a network of acquintances and while there is no guarantee of further employment, high quality trainees can be recruited after completed traineeship following the general guidelines for employment. Read more about the rules for traineeships here. The application procedure is explained here. Application deadline 30.08.13.

16 août 2013

Early Career Higher Education Researchers (ECHER) event at CHER 2013

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-prn1/174887_161806250531786_2075947517_q.jpgBy Marielk. The 26th CHER Annual Conference will take place at University of Lausanne  from 9 to 11 September 2013.
This year, the conference is themed “The Roles of Higher Education and Research in the Fabric of Societies“, and it is jointly organised by  the Observatory Science, Politic and Society (OSPS) and the Institute for Social Sciences (ISS) of the University of Lausanne Faculty of Social and Political Sciences.
If you are an early career researcher – there is also a relevant pre-conference event. The Early Career Higher Education Researchers (ECHER) is holding a whole day seminar on 8th of September, that will be open to all existing and new members. Read more about ECHER network here. Read more...

16 août 2013

Explaining postdoc internationalization at US universities

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-prn1/174887_161806250531786_2075947517_q.jpgBy Marielk. This guest entry is written by Dr. Brendan Cantwell who is currently employed as an assistant professor at the Department of Educational Administration at Michigan State University. His current research interests include higher education organization, governance and policy, with focus on comparative education, political economy and theory.
Since the 1990s over 50% of all postdoctoral researchers (‘postdocs’) working at universities in the United States (US) have been temporary visa holders, or ‘international’. This makes postdocs the most internationalized group at American universities.
The fact that over 50% of postdocs are international is especially striking when compared to student enrollments; international students accounted for only 3.7% of total enrollments in the US during the 2011/2012 academic year. Why, then, do most postdocs come from abroad?
Over parts of the past five years I have studied the employment of international postdocs, primarily in the US but also in the United Kingdom. One of my objectives was to understand why so many researchers work as postdocs abroad. I began this research qualitatively by interviewing international postdocs and their supervisors. I examined the experiences of international postdocs, the role international postdocs play in the production of knowledge, and the process by which postdocs become employed internationally.  From these studies I drew two main conclusions. Read more...

16 août 2013

Number of Erasmus students has reached 3 million

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-prn1/174887_161806250531786_2075947517_q.jpgBy Marielk. Newest statistics launched by the EU show that the number of students who have spent parts of their studies abroad with an Erasmus grant has now passed 3 million. Erasmus mobility programme was introduced in 1987 and is considered one of the definite success stories of European initiatives in the area of education. The programme includes at this point 33 countries (EU Member States, Iceland, Liechtenstein, Norway, Switzerland and Turkey).
26 years ago when the programme was introduced it attracted 3,244 students Europe wise. The numbers for the 2011/2012 academic year indicate a new record – over 250 000 students spent either part of their studies abroad or had a job placement with a foreign company. Furthermore, well over 45 000 staff members, both academic and administrative received support to teach or train abroad. Over 33 ooo of these were teaching assignments, marking a 5.4% increase compared to the previous year. Read more...

16 août 2013

AHELO Feasibility study with dr. Hamish Coates

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-prn1/174887_161806250531786_2075947517_q.jpgBy Marielk. Episode 41 of our podcast series features dr. Hamish Coates from the LH Martin Institute at University of Melbourne in Australia, and in the interview we discuss the AHELO Feasibility Study. AHELO stands for Assessment of Higher Education Learning Outcomes, and is a OECD funded project international project where Dr. Coates has been the Project Director.
Read more about AHELO here. Read more...

16 août 2013

New research reports on higher education systems in the Balkans

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-prn1/174887_161806250531786_2075947517_q.jpgBy Marielk. Higher education in the Western Balkans was for a long period a relatively under-researcher region in Europe, but has in recent years gained more attention and an number of interesting research projects are underway.
As part of the project “European Integration of Higher Education and Research in the Western Balkans,” (read more about the project here) the project team has produced the series of reports entitled “Overview of Higher Education and Research Systems in the Western Balkanswhich are now available for download on the project website. The reports cover seven higher education systems in the region – Albania, Bosnia and Herzegovina, Croatia, Kosovo*, FYR Macedonia, Montenegro, and Serbia and each of the reports represents a comprehensive overview of the higher education and research systems in the region, covering topics such as policy, governance arrangements, funding, institutional landscape, and quality, while focusing on the major reforms and trends in the recent years.
Another project that examines the region is titled “Differentiation, Equity, Productivity: The Social and Economic Consequences of Expanded and Differentiated Higher Education Systems – Internationalisation Aspects“, led by University of Ljubljana, where the research team is led by prof. Pavel Zgaga from Centre of Educational Policy Studies (CEPS). In a recent report they have published the results of a survey at seventeen higher education institutions from eight countries of the Western Balkans. You can download the report here.

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