Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
2 février 2018

How primary and secondary teachers differ and why it matters

Education & Skills TodayLearning needs vary as we evolve through life. The early years of education set the stage for children’s well-being, cognitive and social-emotional development; young children starting out in the world require stability, reassurance, and encouragement, and need a warm and caring teacher. At primary school, teachers manage the class, teach all subjects, and help children develop not only basic competencies, but also emotional and social awareness. More...

2 février 2018

Learning for careers: The career pathways movement in the United States

Education & Skills TodayOver the last generation, it has become clear that something has gone awry in how the United States prepares its young people for life. In spite of millions of young people pursuing university education, fewer than one in three young Americans successfully attain a bachelor’s degree, while millions of good middle-skills jobs go begging because of our failure to build programs to equip young people with the skills and credentials to fill them. In a climate of “university for all” only 20% of young Americans enrol in career and technical education programs, the US version of Vocational Education and Training. This struck us as both a problem and an opportunity crying out for a public policy response. More...

2 février 2018

Succeeding with resilience – Lessons for schools

Education & Skills TodayDigitisation is expected to profoundly change the way we learn and work – at a faster pace than previous major drivers of transformation. Many children entering school today are likely to end up working in jobs that do not yet exist. Preparing students for these unchartered territories means that we not only have to make sure that they have the right technical capabilities but that we have to strengthen their emotional and social skills. More...

2 février 2018

Flood watch on the river Seine: A return to 1910?

It has been a wet winter in Paris and the River Seine is rising fast: 2 cm, or about an inch, every hour. This will bring the Seine to a little over six metres, as measured by the Austerlitz monitoring station or, as Parisians will tell you, up to the thighs of the Le Zouave statue on the Pont de l’Alma (our photo). That’s how high it got in 2016. Already, several major roadways along the river banks have been flooded over, while the city authorities are issuing warnings, not just in Paris, but in several French cities. More...

2 février 2018

Trust in parliament

People who are more satisfied with democracy are also those who trust their assembly of elected representatives more. Switzerland and the Nordic countries, Denmark, Norway and Sweden, show the greatest satisfaction with democracy and highest level of trust in their parliament, whereas southern and eastern European countries such as Italy, Portugal and Slovenia trust their elected representatives less and are less satisfied with democracy overall. More...

2 février 2018

Formation des professeurs de musique : accès aux concours d'entrée en formation initiale ou continue

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)

Le certificat d'aptitude aux fonctions de professeur de musique (CA) a été réformé en juillet 2016 (voir notre info). Une modification réglementaire redéfinit les conditions d'accès aux concours d'admission en formations initiales et continues préparatoires.
Le concours d'entrée en formation continue est ouvert aux candidats titulaires d'un DEPM, ou d'un CA, ou d'un DNSPM ou d'un diplôme validant un 1er cycle d'enseignement supérieur en musique, ou d'un bachelor ou d'un master en musique.
Arrêté du 26 janvier 2018. Plus...

2 février 2018

La fabrique e-learning des Offices du tourisme de Nouvelle-Aquitaine, lauréat du prix Innovation en formation

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)

Afin de soutenir les porteurs de projets innovants et valoriser des pratiques, méthodes, outils ou expériences qui s’inscrivent dans le cadre des politiques de formation, le Copanef, le FPSPP et le Centre Inffo ont organisé la 1ère édition des «Innov’Trophées.
Ce projet permet de mettre à disposition des acteurs du tourisme des moyens de production de contenus de formation à distance et en ligne. Cette bibliothèque de contenus qui est modulaire, a été élaborée avec l’Université de Bordeaux.
Plus d'infos en video. Plus...

2 février 2018

Expérimentation sur l'admission des bacheliers professionnels en STS

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)

Cette expérimentation ouverte dans les régions académiques de Bourgogne-Franche-Comté, Bretagne et Hauts-de-France est étendue à celles de Nouvelle-Aquitaine, d'Auvergne-Rhône-Alpes, du Centre-Val de Loire, du Grand-Est, d'Ile-de-France, d'Occitanie, de La Réunion et de Normandie.
Arrêté du 5 janvier 2018. Plus...

2 février 2018

Réforme de l’apprentissage : publication du rapport issu de la concertation

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)

La concertation préalable à la réforme de l’apprentissage a été lancée par le Gouvernement en novembre 2017, pilotée par Sylvie Brunet (Conseil économique, social et environnemental). Cette concertation qui s’est articulée autour de 4 groupes de travail (orientation scolaire, apprentissage en entreprise, gouvernance et financement et formations) a fait l’objet d’un rapport final remis aux ministres du Travail, de l’Éducation nationale et de l’Enseignement supérieur, le 30 janvier 2018.
Consulter la synthèse du rapport ainsi que l’ensemble des documents de travail issus de la concertation. Plus...

2 février 2018

Travail et Emploi, 2017 Special Edition

PNG - 17.5 ko

Vous pouvez consulter tous les articles ci-dessous sur Cairn : ils sont en accès libre !

Under-paid Shop Stewards : A Case of Strategic Discrimination ? An Econometric Analysis Using 2010 REPONSE Data*
Jérôme Bourdieu, Thomas Breda

Instances of discrimination against union members continue to accumulate in France, as can be seen by the multiplication of legal proceedings and judgements against a number of large firms. This qualitative impression was underpinned by the statistical results from the 2004 French REPONSE (Relations professionnelles et négociations d’entreprise) survey (the equivalent of the British Workplace Employment Relations Survey), revealing that, at the same age and education, union representatives are paid around 10% less than their colleagues. We here confirm this result in the 2010 wave of the same survey. Union membership does not suffice to explain these lower wages : it is rather shop stewards, who are the most active in the defence of workers’ interests, who are the most heavily penalised. It is in practice difficult to establish that these workers receive lower wages for reasons other than their union responsibilities. The wage gap for union members who are not representatives is much smaller, at around 4%, while it is in firms that experience conflictual labour relations that shop stewards are paid the least.

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 786 354
Formation Continue du Supérieur
Archives