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Formation Continue du Supérieur
12 octobre 2013

Euro-med mobilities

http://www.europe-education-formation.fr/images/agence_erasmus/logo_agence.pngEuro-med mobilities : plateforme dédiée à la mobilité pour la jeunesse, l'éducation et la formation dans l'Euro-méditerranée

Vendredi 27 septembre, lors de la première journée de Youth on the move à Marseille, la plateforme Euro-med mobilities a été lancée. 

Cette plateforme, initiée par l'agence 2e2f, a pour objectif de proposer :

  • une information sur les opportunités en terme de projets de coopération et de mobilité ;
  • une veille sur l'actualité des politiques pour la jeunesse et l'éducation ;
  • une orientation vers les différentes offres de financement existantes.

Découvrez la plateforme Euro-med mobilities. En savoir plus...

12 octobre 2013

Conférence Erasmus + : nouveau programme, nouvelles opportunités

http://www.europe-education-formation.fr/images/agence_erasmus/logo_agence.pngLe programme européen Education et Formation Tout au Long de la Vie, qui a déjà permis la mobilité de plus de 3 millions de jeunes européens depuis 1987, connaît un nouveau développement : il deviendra ERASMUS + dès 2014.
Ces journées seront donc l'occasion de mettre en lumière les expériences réussies du programme actuel d'éducation et de formation tout au long de la vie, et d'ouvrir une réflexion sur les défis et opportunités d' « Erasmus + ».
Cet évènement a également pour but de mieux faire connaître les opportunités que ce nouveau programme va offrir à nos compatriotes, et de valoriser ses enjeux territoriaux à travers l'organisation de sessions thématiques.
Tandis que l'Europe affronte de nouveaux défis et que nos jeunes recherchent des dispositifs qui confortent leur capacité à trouver un emploi, cette conférence de Nantes représente un des rendez-vous de l'année 2013 qui permettront de partager une vision positive des programmes européens, notamment ceux liés à la formation.
Cette conférence nationale s'adresse à tous les acteurs de l'éducation et de la formation qui font de la mobilité et des partenariats européens un outil de performance sociale et économique, qu'il s'agisse des universités, des lycées ou des collèges, des centres de formation, des collectivités territoriales, des entreprises ou des associations. A Nantes, plus de 200 responsables dans ce domaine seront réunis à l'occasion de cet évènement.
Plusieurs stands proposeront des informations et des mises en lien relatives aux dispositifs de mobilité. En savoir plus...

12 octobre 2013

Enseignement laïque de la morale et enseignement des faits religieux

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT_UfF0NMVB7sBXvyq2FSRuyovN_0l8nOtFYI62VZ5gxlyU-fhem4_PixgColloque organisé par l’Institut Européen en Sciences des Religions – École Pratique des Hautes Études(IESR-EPHE).

  • Vendredi 18 et samedi 19 octobre 2013

  •  À l’auditorium du Bâtiment France, 190 avenue de France 75013 Paris (plan d’accès)

  • Entrée libre

Présentation
Un enseignement laïque de la morale allant du premier degré à la Terminale doit être conçu et mis en place pour l'année scolaire 2015-2016. Dans l'esprit des préconisations du rapport sur ce sujet, rendu au ministre de l'Éducation nationale le 22 avril 2013, il convient - notamment - de rechercher la dimension morale présente dans le contenu des enseignements des différentes disciplines. Ce type de recherche permettra de construire cet enseignement dans ses programmes comme sa pédagogie. L'IESR-EPHE, particulièrement concerné par la question de l'enseignement des faits religieux et les questions de laïcité, a conçu ce colloque afin que soit examiné en quoi et comment ce projet de nouvel enseignement peut ou doit croiser celui des faits religieux et renouveler la réflexion sur la laïcité à l'école, dans les enseignements comme dans la vie scolaire.

Programme

Vendredi 18 octobre 2013

9h : Ouverture - Jean-Paul Delahaye (directeur général de l’enseignement scolaire, DGESCO), Isabelle Saint-Martin (directrice de l’IESR) et Gérald Chaix (président du conseil de direction de l’IESR).

10h : Laurence Loeffel (rapporteure de la mission sur l'enseignement moral à l'école, membre de l’Observatoire national de la laïcité)

Le projet d’un enseignement laïque de la morale.

11h : Pause

11h15 : Philippe Gaudin (agrégé de philosophie, responsable formation recherche à l’IESR)

Enseignement des faits religieux et enseignement laïque de la morale : état des lieux et perspectives.

Après-midi : Prendre en compte la dimension morale et les faits religieux dans le cadre des disciplines

14h : Abdennour Bidar (agrégé de philosophie, chargé de mission à la DGESCO, membre de l’Observatoire national de la laïcité)

Le cas de la philosophie.

14h45 : Frédérique Leichter-Flack (maître de conférences en littérature comparée à l'université Paris Ouest Nanterre et à Sciences Po)

La littérature comme laboratoire des cas de conscience.

15h30 : Pause

15h45 : Anna Van den Kerchove (agrégée d’histoire, responsable formation recherche à l’IESR)

Le cas de l’histoire.

16h30 : Charles Coutel (directeur de l’Institut d’Étude des Faits Religieux, IEFR, professeur émérite de l’Université d’Artois)

Enseignement laïque de la morale et enseignement des faits religieux, des difficultés philosophiques aux propositions pédagogiques.

17h15 : Fin des travaux.

Samedi 19 octobre 2013

9h30 : Isabelle Saint Martin (directrice d’études à l’EPHE, directrice de l’IESR)

Prendre en compte la dimension morale et les faits religieux : le cas de l’enseignement d’histoire des arts.

10h15 : Hanifa Cherifi (inspectrice générale de l’Éducation nationale)

Éducation civique, vie scolaire, laïcité et enseignement moral.

11h : Pause

11h15 : Jean Baubérot (directeur d’études émérite à l’EPHE)

La morale laïque sous la IIIe République.

14h : Jean-Paul Willaime (directeur d’études à l’EPHE)

Le plaidoyer de Paul Ricœur pour  « une laïcité positive de confrontation ».

14h45 : Philippe Portier (directeur d’études à l’EPHE, directeur du Groupe Sociétés, Religions, Laïcités, GSRL, EPHE-CNRS)

Synthèse générale.

15h30 : Pause

15h45 : Allocution de Jean-Louis Bianco (président de l’Observatoire national de la laïcité)

16h : Table ronde conclusive animée par Gérald Chaix, avec :

  • Jacqueline Costa-Lascoux (directrice de recherche émérite au CNRS, associée au CEVIPOF, Sciences Po)

  • Valentine Zuber (maître de conférences à l’EPHE)

  • Charles Conte (chargé de mission et d’études sur la laïcité à la Ligue de l’enseignement)

  • Éric Vinson (directeur de l'Institut de formation pour l'étude et l'enseignement des religions, IFER Dijon, et enseignant à l'Institut Catholique de Paris et à Sciences Po).

12 octobre 2013

American students unprepared for college?

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-prn1/174887_161806250531786_2075947517_q.jpgBy Marielk. Just over a week ago College Board, a not-for-profit membership organization in the US, published data indicating that only 43% of the graduates from highschool in 2013 were academically prepared for college, a number that has remained the same in the last five years. While the US is often considered the leading country with respect to the quality of their higher education institutions, this report also shows great disparity within the educational system.  During the release of the report, Cyndie Schmeiser told Chronicle of HE reporters that the fact that the number has remained unchanged is worrisome: ”We are just not moving the needle as aggressively as it needs to be moved.” Read more...

12 octobre 2013

World University Rankings 2012-2013 published last week

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-prn1/174887_161806250531786_2075947517_q.jpgBy Marielk. Last week the most recent set of World University Rankings was published. So, the top 10 includes Caltech, Oxford, Stanford, Harvard, MIT, Princeton, Cambridge, Imperial College of London, UC Berkeley, and Chicago. In essence the same list than last year with just Oxford and Stanford changing their places. The first non-US/non-UK institution was ETZ Zürich on 12th place. Read more...

12 octobre 2013

How to be successful on an oral exam

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-prn1/174887_161806250531786_2075947517_q.jpgBy Marielk. This small list of tips is of relevance both to our Hedda master students, but also to others taking an oral exam in various areas of social sciences. While the tips are for the most part applicable to all, be sure to read carefully the exam guidelines at your university – they might differ in their emphasis. Read more...

12 octobre 2013

Australian Higher Education – some current pressures on teaching and learning

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-prn1/174887_161806250531786_2075947517_q.jpgOn Tuesday, September 24th, the Higher Education Masters programme welcomed guest lecturers Lyn Yates and Kate O’Connor from the Melbourne Graduate School of Education at the University of Melbourne. The presentation focused on current pressures on teaching and learning in Australian Higher Education.
As a setting for the lecture,  Lyn Yates begins by describing the structure and governance, and students and teaching in Australian Higher Education.  The presentation then looks at the current Knowledge Building in Schooling and Higher Education: policy strategies and effects project. The project looks at the research-teaching relationships and pressures. Read more...

12 octobre 2013

Survey on adult skills highlights need to improve education and training

http://ec.europa.eu/wel/template-2012/images/logo/logo_en.gifOne in five adults in Europe have low literacy and numeracy skills, and even a university degree in the same subject is no guarantee of the same level of skills in different countries, according to the first comprehensive international Survey of Adult Skills published today by the OECD and European Commission.
The survey assesses the literacy, numeracy and problem-solving ICT skills of adults aged 16-65 in 17 EU Member States - Belgium (Flanders), Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Ireland, Italy, Cyprus, The Netherlands, Austria, Poland, Slovak Republic, Spain, Sweden and the UK (England/Northern Ireland), as well as in Australia, Canada, Japan, Republic of Korea, Norway and the United States. The findings underline the need to target investment at improving education and training to increase skills and employability in European countries. More...

12 octobre 2013

EMT network — call for applications to join us

http://ec.europa.eu/wel/template-2012/images/logo/logo_en.gifOur 3rd call for applications to join the European Master's in Translation network is now open. Universities may apply if they run programmes that comply with EMT quality standards. Already a member? Then you must re-apply with a complete file to renew your membership — selection cannot be guaranteed.

  • deadline for applications: 16 December 2013
  • we will inform you of the outcome by 2 June 2014

EMT membership (or observer status) will take effect on the day of publication, lasting five years. We will monitor memberships and organise a mid-term review. The EMT Board will deal with potential cases of doubt about continued membership.

Apply now

Please read thoroughly:

Please complete and send:

Please make sure you duly complete all required information, fill in the documents mentioned in the guide for applicants and attach all relevant annexes.

For details of where to send your application and what documents to include, see the guide for applicants.

If you have any question about EMT or the application procedure please contact us: DGT-EMT-Selection2014@ec.europa.eu.

More about the evaluation procedure: see the assessment formpdf(160 Kb) Choose translations of the previous link  and guide for assessorspdf(267 Kb) Choose translations of the previous link  .

Why join?

By joining and contributing, your institution will benefit from a partnership with DG Translation and from the collective efforts of the network to achieve the following objectives:

  • enhance the status of translation as a profession
  • promote a quality label of qualifications
  • raise the profile of your programme
  • help those managing programmes to develop the right competences by:
    • strengthening programmes
    • re-assessing training methods
    • sharing competences and resources
    • negotiating with partner associations, institutions, and technical and commercial organisations as a network
    • building up cooperation links
    • taking part in an ongoing EMT forum on competences, criteria, resources, methods and requirements.

Eligibility

You can apply if your programme:

  • is already in place in (and authorised by) an EU country
  • is an authorised programme run by a university in certain non-EU countries (prospective new member countries, countries taking part in the European Neighbourhood Policy (ENP) or the European Economic Area (EEA), Switzerland and Russia). Programmes from these countries will be granted observer status.

Selection criteria

We also assess your programme against a number of other criteria – relevant to EMT standardspdf(45 Kb) Choose translations of the previous link  and the EMT strategypdf(36 Kb) Choose translations of the previous link  :

  • structure of the programme — objectives, credits and expected learning outcomes of the courses given
  • coverage of EMT competences

EMT competences

  • human resources — number of teaching staff and their qualifications
  • infrastructure assigned to the programme, e.g. premises, IT equipment, CAT-tools
  • career support & monitoring — including career guidance for students, internships, tracking of careers after graduation and employment statistics

Additional assets

We particularly welcome applications from programmes that demonstrate the following attributes — though these are not taken into account in the selection decision:

  • cooperation with higher education institutions at an international level or participation in national networks
  • effective quality assurance system
  • active in research
12 octobre 2013

European Master’s in Translation – call for applications for 2014-19

http://ec.europa.eu/languages/images/content/promo_banners/button_quizz_en.pngUniversities currently have the opportunity to become part of the select EMT Network and join other institutions striving for excellence in their translation programmes. 
The third call for applications to join the European Master’s in Translation Network is now open. Universities may apply if they run programmes that comply with EMT quality standards. Existing members wishing to renew their membership must re-apply with a complete file — selection cannot be guaranteed.
The deadline for applications is 16 December 2013.
The results will be published by 2 June 2014.
EMT membership (or observer status) will take effect on the day the results are published and last for five years. No other selection procedure will be conducted during this period.
For more information on the EMT and the selection procedure, please consult the dedicated EMT website.

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