Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
28 mai 2019

Why c and x MOOCs are attracting different number of participants?

By Stephen Downes - Stephen's Web. Why c and x MOOCs are attracting different number of participants?
Sui Fai John Mak, Learner Weblog, April 21, 2013
It's a question I'm sure many people have pondered: why do the xMOOCs attract hundreds of thousands of people, while cMOOCs attract far few. Sui Fai John Mak rounds up the reasons:

  1. branding and affiliation with elite institutions and professors,
  2. well established courses with rich support on resources and assessment (grading/peer assessment),
  3. granting of certificates of achievement or statements of attainment (in recognition),
  4. degrees of difficulties – xMOOCs are much easier compared to cMOOCs,
  5. perceptions of learners – xMOOCs are based on 1,2,3 above, and 4 – learners – cMOOCs would have to curate resources and create blog posts/join forums,
  6. pedagogy,
  7. assessment. More...
28 mai 2019

2019: The year MOOC platforms start to die? Adieu Open2Study

By Stephen Downes - Stephen's Web. 2019: The year MOOC platforms start to die? Adieu Open2Study
Apostolos K., Multilitteratus Incognitus, 2019/01/18
Courses from Open2Study were being advertised on Class Central as late as this month, but I can confirm this report from Apostolos K. that Open2Study has shut down its free short courses service. The home page now has a notice saying "you can find undergraduate and postgraduate courses taught entirely online through 15 top Australian universities with Open Universities Australia. More...

28 mai 2019

Ontario Extend mOOC: the soft opening

By Stephen Downes - Stephen's Web.Ontario Extend mOOC: the soft opening
Alan Levine, CogDogBlog, 2019/01/18
Alan levine has just announce the 'soft launch' of the Ontario Extend mOOC (which officially starts January 28). "Because eCampusOntario wants to do further research and evaluation, the way inside the mOOC site is a link shared after completing a short online survey (for those who loathe surveys, we have an option to submit nothing and still get the link)." There's a link here to a form. More...

28 mai 2019

Cursos masivos abiertos en línea: El caso de México

By Stephen Downes - Stephen's Web. Cursos masivos abiertos en línea: El caso de México
Ricardo Mercado del Collado, 2019/01/15
Cursos masivos abiertos en línea: El caso de México (MOOCs: The Case of Mexico). 221 page PDF book download, in Spanish. I have a chapter in it: Visiones y rutas: Aprendizaje en línea y MOOC (Visions and pathways: Online Leaning and MOOCs), also in Spanish (my thanks to the translator). More...

28 mai 2019

The Future of MOOCs Must Be Decolonized

By Stephen Downes - Stephen's Web. The Future of MOOCs Must Be Decolonized
Taskeen Adam, EdSurge, 2019/01/07

This article argues that MOOCs need to be "decolonized", based on three arguments (paraphrased):

  • ‘global education’ is shaped mainly by a handful of universities in a few countries, and assumes these other countries have nothing to contribute.
  • by offering courses in only a limited set of languages to a global audience, MOOC providers force learners to adapt.
  • epistemic injustice - they get to define what knowledge is and the processes by which that knowledge is deemed valid.

It's well and good to complain, but how do you decolonize MOOCs? Do you close Coursera and EdX? Of course not. More...

26 mai 2019

Handi-Pactes PACA-Corse - Bénéficiaires de l’obligation d’emploi (BOE) - HandiMOOC

Handi-Pactes PACA-CorseHandiMOOC est une formation en ligne gratuite ouverte aux personnes handicapées en veille ou en recherche d'emploi, de stage ou d'alternance, pour être accompagné depuis le projet professionnel jusqu’à l'intégration en poste.
Fruit de la collaboration de personnes handicapées et d’acteurs spécialistes du sujet du handicap en milieu professionnel, ce 1er MOOC* de France dédié à la recherche d'emploi pour les personnes handicapées apporte des outils concrets et opérationnels. Plus...
11 mai 2019

[#RevivalMOOC] Pas d'équipe, pas de lab !

Screenshot-2018-5-5 Actualités Modernisation« Un lab, c’est avant tout une équipe. Embarquez (au moins) 2 complices et constituez votre équipe » ! Voilà le défi qui clôturait l'unité 1 du MOOC « Comment faire un laboratoire d’innovation publique ». Plus...

11 mai 2019

[#RevivalMOOC] Un lab, pour quoi faire ?

Screenshot-2018-5-5 Actualités ModernisationUn lab, c’est une équipe et un projet clair. Ce projet définit l’identité de son laboratoire, ses valeurs, ses objectifs, sa charte de fonctionnement, et son offre de services. Voilà les différents éléments sur lesquels ont planché les participants dans le cadre de l’unité 2 du MOOC « Comment faire un laboratoire d’innovation publique ». Plus...

11 mai 2019

[#REVIVALMOOC] Animer des sessions créatives, un savoir-faire de lab !

Screenshot-2018-5-5 Actualités ModernisationUn lab c’est une équipe, un projet clair, un lieu, des bons projets et des compétences d’animation ! Préparer et animer une session de créativité est un savoir-faire de base d’un bon innovateur public. Après avoir découvert des formats innovants d’animation, les participants ont dû relever le défi de concevoir et tester des « Ice-breakers* » (*moment de détente pour briser la glace en début de réunion). Plus...

11 mai 2019

[#REVIVALMOOC] Se mettre dans la peau des usagers !

Screenshot-2018-5-5 Actualités ModernisationUn lab c’est une équipe, un projet clair, un lieu, des bons projets, des compétences d’animation, des partenaires et une bonne connaissance des usagers ! Aller à la rencontre des usagers et travailler avec eux sont des manières simples de vous assurer que vos projets répondront à des besoins précis. Il existe de nombreuses méthodes pour comprendre vos usagers. Se mettre dans la peau d’un usager en réalisant un parcours usager, voilà le défi de l’unité 7 du MOOC « Comment faire un laboratoire d’innovation publique ». Plus...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 786 266
Formation Continue du Supérieur
Archives