Budget Région 2017 : Favoriser l'égalité des chances et la réussite tout au long de la vie
Concernant la formation continue, la priorité est de contribuer à l’élévation du niveau de qualification, tout en répondant aux besoins des entreprises.
Dans le cadre du PRF, les travaux d’harmonisation se poursuivront pour élaborer une commande adaptée à l’ensemble des besoins du territoire. En complément des marchés publics, des cofinancements par voie de subventions de projets seront organisés via des appels à projets thématiques.
L’accompagnement des démarches de VAE sera harmonisé dès 2017 et renforcé. L’offre de Promotion Sociale proposée par le CNAM devra être déployée de manière harmonisée. Ce socle d’offre de formation certifiante sera aussi renforcé par une offre de formation globale sur le socle de connaissances et de compétences, par une aide régionale individuelle à la formation unique qui s’appuiera sur des co-financements, en particulier du CPF. Voir l'article...
New Version of Proposal to Regulate Endowments
By Scott Jaschik. Create a Promoting Lifelong Accountability Now program. Under the program, colleges would be required to submit plans to assure that tuition increases at less than the rate of inflation. Rewards and penalties would be established for those that succeed or fail at their plans. Read more...
Sharing experiences on successful family learning programmes for the creation of a resource pack
The UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL) has long promoted family learning as a bridge between formal, non-formal and informal learning to effectively engage communities in lifelong learning and improve literacy skills. As the first step towards a new family learning project with a focus on gender equality and the sub-Saharan Africa region, a three-day international workshop took place at the Institute in Hamburg, Germany, from 23 to 25 November 2016. More...
iMaginons apprendre tout au long de notre vie
Blog Educpros de Xavier Pavie. Singapour aime beaucoup les « festivals », c’est le terme consacré pour n’importe quel événement régulier qui se produit dans la ville-état : il existe le Mid-Autumn Festival, le Fringe Festival, le Night Festival, le River Festival, le Garden Festival, le FinTech Festival, ou encore le Food Festival, etc. La deuxième quinzaine de novembre n’échappe pas à cette habitude avec le « Life Learning Festival ». Comme son nom l’indique il s’agit de mettre à l’honneur l’apprentissage, l’acquisition de connaissances tout au long de sa vie. Voir l'article...
ESU in Liaison Group of Civil Society of EESC
The European Students’ Union has become alternate member of the EESC Liaison Group. ESU will be alternate to Life Long Learning Platform in the sector “Education and Training”.
The Liaison Group (LG) is the only structured and institutionalised link to EU institutions for civil society organisations operating at EU level. More...
Promoting lifelong learning through the recognition of the outcomes of youth and adult basic education
How to ensure that young people and adults do not miss out on their right to basic education and re-engage with learning to enhance their life chances? During a meeting in UNESCO headquarters on 3-4th November, a group of experts discussed the findings of a study and a set of key messages for policy and for further research on the recognition, validation and accreditation (RVA) of basic competencies, regardless of the ways in which they were acquired. More...
Les priorités 2017 pour la formation tout au long de la vie des agents de l’Etat
Une circulaire du 17 octobre 2016 du ministère de la fonction publique fixe les priorités interministérielles pour la formation professionnelle tout au long de la vie des agents de l’Etat en 2017. Voir l'article...
Closing the Gap: Bridges for Access and Lifelong Learning
Selected IRE articles on lifelong learning available for free download
The International Review of Education – Journal of Lifelong Learning (IRE) has made ten recently published articles available for free download. These articles reflect the depth, breadth and value of research into lifelong learning, and demonstrate the recent shift of the journal’s thematic focus from mainly comparative education to including lifelong learning. More...