Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
1 novembre 2013

Promouvoir la diversité: Handicap, Gestion des âges, Egalité professionnelle

http://www.opcalia.com/fileadmin/templates/images/contenu/logo_opcalia.pngHandicap
Le cadre législatif
La loi du 11 février 2005, dite loi « handicap » rappelle l’obligation d’emploi de 6 % de personnes handicapées pour toutes entreprises employant au moins 20 salariés. Pour satisfaire à l’obligation d’emploi, les entreprises disposent de plusieurs moyens :

  • employer des personnes handicapées, quel que soit le type de contrat ;
  • conclure un contrat de sous-traitance avec le milieu protégé ou adapté ;
  • accueillir des demandeurs d'emploi handicapés dans le cadre d'un stage ;
  • conclure un accord de branche, d'entreprise ou d'établissement en faveur de l'emploi des personnes handicapées ;
  • verser une contribution à l'Agefiph (Fonds pour l'insertion professionnelle des personnes handicapées). Suite...

Gestion des âges
Allongement de la vie professionnelle, augmentation du nombre de salariés seniors et de leur moyenne d’âge, arrivée de jeunes générations aux profils et motivations parfois éloignés de ceux de leurs aînés… La question des âges dans l’entreprise, devenue incontournable, est un élément-clé de gestion prévisionnelle des emplois et des compétences (GPEC) (voir espace employeur/GPEC). Si bien la gérer implique de prendre en compte tous les âges (notamment pour équilibrer la pyramide des âges), plusieurs mesures sont proposées aux entreprises afin de leur permettre d’organiser au mieux les parcours des seniors (aides au recrutement, entretien de 2ème partie de carrière, retraite progressive…). Et avec le contrat de génération, elles disposent désormais d’un outil qui combine diversité des âges et gestion des compétences. Suite...

Egalité professionnelle
L’égalité professionnelle, c’est « l’égalité des droits et des chances entre les femmes et les hommes notamment en ce qui concerne l’accès à l’emploi, les conditions de travail, la formation, la qualification, la mobilité, la promotion, l’articulation des temps de vie et la rémunération ». Parce que facteur de performance et de progrès social, l’égalité professionnelle doit être une préoccupation constante dans le fonctionnement quotidien de l’entreprise. Au demeurant, le Code du travail prévoit un certain nombre de principes en la matière et oblige les entreprises de 50 salariés et plus à mettre en place une démarche proactive en faveur de l’égalité professionnelle, sous peine de sanction financière. Inversement, des aides existent afin d’encourager les actions exemplaires en matière de mixité des emplois et d’égalité professionnelle. Suite...

31 octobre 2013

Semaine régionale de la diversité dans toute l'Auvergne, 25-29 novembre

http://www.formationauvergne.com/sites/all/themes/auvergne_public/logo.pngLa 2nde Semaine Régionale de la Diversité, organisée par le Club des 1000 Entreprises Citoyennes d'Auvergne, se déroule, cette année, du lundi 25 au vendredi 29 novembre.
De nombreuses actions en faveur de la promotion de la diversité, de la lutte contre les discriminations à l'embauche et dans l'emploi, de la mixité professionnelle et de l'intégration des différences sont programmées sur tout le territoire auvergnat : conférences, table ronde, coaching RH et job-dating à l’aveugle, café-théâtre dans les 4 départements auvergnats... Suite...

30 octobre 2013

Where diversity doesn’t mean disadvantage

 

 

http://2.bp.blogspot.com/-fKag1zsmmFA/TmhpGfmaPZI/AAAAAAAAADE/l2BFF4kPiY8/s1600/Bandeau904x81.pngBy Marilyn Achiron , Editor, Directorate for Education and Skills. OECD publications and international media regularly discuss the impact of immigrants on host-country societies. This month’s PISA in Focus looks at the issue from a different perspective: how effectively do the education systems of host countries integrate their immigrant students?
Between 2000 and 2009, across OECD countries the proportion of 15-year-olds with an immigrant background increased from 8% to 10%. In Ireland, Liechtenstein, New Zealand, the Russian Federation, Spain and the United States, the proportion of immigrant students increased by five percentage points or more during that time, and these students now represent from 8% to 30% of these countries’ student population. Education systems play a critical role in the process of integration: they give immigrants and their children opportunities to acquire the skills needed for them to join the labour market. More...

27 octobre 2013

Dirty Antebellum Secrets in Ivory Towers

 

http://graphics8.nytimes.com/images/misc/nytlogo152x23.gifBy Jennifer Schuessler. ‘Ebony and Ivy,’ About How Slavery Helped Universities Grow. When Craig Steven Wilder first began digging around in university archives in 2002 for material linking universities to slavery, he recalled recently, he was “a little bashful” about what he was looking for. More...

26 octobre 2013

Research Scholars Take Aim at Improving Black Achievement

 

By Jamal Watson. Some of the nation’s most prominent research scholars are gathering this week in St. Thomas to strategize solutions and share best practices on how to improve Black male achievement.
For the second year in a row, the three-day international colloquium has brought together researchers from various academic disciplines who are engaged in cutting-edge scholarship that focuses squarely on how to address what has become one of the nation’s most vexing problems.
“This has always been our vision,” says Dr. Jerlando F. L. Jackson, the Vilas Distinguished Professor of Higher Education at the University of Wisconsin-Madison and the director of the Wisconsin Equity and Inclusion Laboratory—a research center that is dedicated to conducting both basic and applied research on topics of equity and inclusion in education, with a particular focus on higher education. More...

http://www.diversepodium.com/wp-content/uploads/2011/12/newheaderd.jpg

7 octobre 2013

Increasing diversity in higher education through class

http://enews.ksu.edu.sa/wp-content/uploads/2011/10/UWN.jpgBy Matthew N Gaertner. For more than four decades, affirmative action programmes in the United States have sought to create equal educational opportunity for historically disadvantaged groups. Over that time we have made undeniable progress, clearing a path to higher education for women and students of colour. Still, as the number of students pursuing a college degree has risen, the income divide on college campuses has widenedMore...
10 septembre 2013

Foreign varsities get independent access to India

http://www.livemint.com/rw/SysConfig/WebPortal/LiveMint/static_content/images/logo/livemint.jpgBy Prashant K. Nanda. Foreign universities can now set up campuses and offer degrees in India without having a local partner. More...

31 août 2013

Diversité et égalité des chances

17 août 2013

Here’s how to ‘shake up’ higher ed

http://communitycollegespotlight.org/wp-content/themes/ccu/img/ccslogo.pngBy Joanne Jacobs. If President Obama really wants to “shake up” higher education, he should start by scaling back student loans, writes economist Richard Vedder on Washington Monthly‘s College Guide. That means dropping loans to affluent parents and the federal tuition tax credit, limiting student borrowing and, ultimately, getting the federal government out of the student-loan business.
Colleges that benefit from student loans and grants should share some costs of high default rates, Vedder argues. That would discourage colleges from enrolling students with little chance of success. (Politically, this is a big loser.)
Next, consumers need better information, he writes. Read more...

15 août 2013

OED stands for Outreach - Empowerment - Diversity

http://www.eaea.org/kuvat/EAEA-logo-2010.gifThe EU-funded GRUNDTVIG project "OED: Outreach - Empowerment - Diversity" brings together expertise in the field of research and development of adult education. The overall aim is to tackle the need for outreach to marginalised groups, especially migrants and ethnic minorities, for the development of more diversity in adult education, for the inclusion of learners' voices, and for the empowerment of its learners to become active European citizens.
This article introduces a series of good practices which are available on the OED website. They will also be presented on the OED Facebook page during the next few weeks.
The first outcome of the collective efforts of the network is a collection of good practices. It brings together 28 examples of good practice from 13 partners in the European Union. These good practices were analysed by the German Institute for Adult Education, Leibniz Centre for Lifelong Learning (DIE) in order to find starting points for professional development leading towards inclusive adult education. For this reason, the OED project is relevant to all adult education providers as a means to make progress in shaping inclusive adult education based on empirical evidence. Read more...

<< < 10 20 30 40 50 60 61 62 63 64 > >>
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 784 825
Formation Continue du Supérieur
Archives