Neuro-Ludus is a video game released to help youth and adults to improve their information processing skills so that can more effectively acquire and more efficiently deployed essential digital skills. More...
Assises de l’Education et de la Formation numériques le 8 octobre à Paris
L’AFINEF a pour mission la valorisation, la promotion et le développement économique de la filière numérique de l’éducation et de la formation professionnelle continue en France et à l’international. Elle organise le 8 octobre 2014 les Assises de l’éducation et de la formation numériques au Grand Auditorium de l'Ecole Boulle (Paris 12ème). L'occasion de dresser le bilan des 25 propositions des précédentes Assises et de proposer les axes forts sur lesquels l'AFINEF entend porter son effort pour contribuer à faire de l’éducation et de la formation numériques une filière d’excellence.
Mercredi 8 octobre 2014 de 9 h à 17 h Ecole Boulle – 21 Rue Pierre Bourdan, 75012 Paris Grand Auditorium. Entrée gratuite sur inscription.
Consulter le programme. Voir l'article...
Le numérique gagne du terrain dans la formation professionnelle
La réforme de la formation professionnelle du 5 mars 2014 ouvre de nouvelles perspectives en matière de numérique. Le séminaire organisé par l’Université Nantes Angers Le Mans (Unam) fait le point.
Des opportunités s’ouvrent dans le nouveau cadre de la formation professionnelle, et pas seulement côté numérique. Jean-Philippe Cépède, directeur du Pôle juridique de l’observatoire du Centre Inffo rappelle l'importance de deux mesures inscrites dans la loi du 5 mars 2014 : le Compte personnel de formation (CPF) et le Conseil en évolution professionnelle (CEP). Dès le début 2015, chaque personne, salarié, demandeur d’emploi… aura accès à son compte formation ouvert sur le site de la Caisse de dépôts et de consignations, via son numéro de sécurité sociale, qui sera crédité des heures déjà acquises par le biais du Droit individuel à la formation (DIF). Quant au CEP, ce dispositif d’accompagnement du salarié sera mis en œuvre par les réseaux désignés. Voir l'article...
Rewired for Digital Technology
Structured Wikis – Application Oriented Use Cases
Structured wikis combine the flexibility advantage of traditional wikis with the possibility of presenting structures and relationships in a partly automated fashion.
Link to the article OpenSym2014 - Open Educational Resources Track. More...
On the false binary of LMS vs. Open
By Stephen Downes - Stephen's Web. On the false binary of LMS vs. Open
D'Arcy Norman, D’Arcy Norman dot net, 2014/09/16
I'm happy to accept D'Arcy Norman's contention that "We have a responsibility to provide a high quality environment to every single instructor and student, and the LMS is still the best way to do that." But I think he goes overboard i8n his defense of it. More...
How to ditch Google for more privacy and fewer ads
By Stephen Downes - Stephen's Web. How to ditch Google for more privacy and fewer ads
Derek Walter, PC World, 2014/09/15
The four methods suggested are: use DuckDuckGo instead of Google Search, use Firefox instead of Chrome, use FastMail instead of GMail, and use Zoho instead of Google Drive. More...
Opening Up the LMS Walled Garden
By Phil Hill. In yesterday’s post I described where I (and many others) see the LMS market heading in terms of interoperability.
At the same time, the LMS does a very poor job at providing a lot of the learning technologies desired by faculty and students. There is no way that a monolithic LMS can keep up with the market – it cannot match functionality of open internet tools especially without adding feature bloat. More...
On False Binaries, Walled Gardens, and Moneyball
By Michael Feldstein. D’Arcy Norman started a lively inter-blog conversation like we haven’t seen in the edublogosphere in quite a while with his post on the false binary between LMS and open. His main point is that, even if you think that the open web provides a better learning environment, an LMS provides a better-than-nothing learning environment for faculty who can’t or won’t go through the work of using open web tools, and in some cases may be perfectly adequate for the educational need at hand. More...
Is Digital Culture Changing Academic Culture?

Digital culture is:
- lightweight
- agile
- non-physical
- rapidly evolving
- non-hierarchical
- impatient
Updating the Three-Envelope Method for the Digital Age
