Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
13 mars 2019

Ten Commandments for Educators

By Stephen Downes - Stephen's Web. Ten Commandments for Educators
James Paul Gee, April 8, 2013
I think the statements could have been made in a less culturally-specific way, but I can say I disagree with them. More...
13 mars 2019

Learning to Teach online

By Stephen Downes - Stephen's Web. Learning to Teach online
Cristina Costa, April 9, 2013
A really good point in a nutshell: "If we believe that learning is anchored in engagement, then we really need to design for engagement. I think this is where creating learning contexts becomes key. More...

13 mars 2019

The Realities of MOOCs

By Stephen Downes - Stephen's Web. The Realities of MOOCs
Ben Betts, Stoatly Different, April 9, 2013
Some interesting early results in a MOOC run by University of San Diego (USD) based on a course called "Sustainability in the Supply Chain." The post is a bit awkwardly written, but essentially, they started with three cohorts, one of 300, one of 150, and one of 50 students. More...

13 mars 2019

A Matter of Perspective — Elsevier Acquires Mendeley . . . or, Mendeley Sells Itself to Elsevier

By Stephen Downes - Stephen's Web. A Matter of Perspective — Elsevier Acquires Mendeley . . . or, Mendeley Sells Itself to Elsevier
Kent Anderson, The Scholarly Kitchen, April 9, 2013
Once again my reluctance to embrace what appeared to be a really good project has been justified. According to their website, "Mendeley is a free reference manager and academic social network that can help you organize your research, collaborate with others online, and discover the latest research." More...

13 mars 2019

The One Laptop Per Child Correlation With Massive Open Online Courses

By Stephen Downes - Stephen's Web. The One Laptop Per Child Correlation With Massive Open Online Courses
Wayan Vota, Education Technology Debate, April 11, 2013
Wayan Vota gets to the core purpose of MOOCs, at least as I see them. "What we need to bear in mind is that the MOOCs are trying to make better quality education available to a great mass of people who are currently “non-consumers” of education and such quality is currently superior by far to whatever they may be getting right now. More...

13 mars 2019

The Post-PC Age is Upon Us

By Stephen Downes - Stephen's Web. The Post-PC Age is Upon Us
Wesley Fryer, Moving, April 11, 2013
The frightening news for PC manufacturers:

But wait. In most cases, rapidly expanding growth has a terminus point. You can't keep increasing sales indefinitely, because eventually the market reaches saturation. More...

13 mars 2019

A new wave of educational efforts across Africa exploring the use of ICTs

By Stephen Downes - Stephen's Web. A new wave of educational efforts across Africa exploring the use of ICTs
Michael Trucano, EduTech, April 11, 2013
An update on e-learning initiatives in Africa. Includes this bit: "A low-cost, pay-as-you-go model is at the heart of many of the innovative business models 2iE is pursuing. By breaking payments into small pieces, and not requiring that (for example) a student pay an entire semester's tuition. ...  'An African solution for the Africa economy' is how 2iE describes this approach, which is labels the taxi model ('taxi-brousse'). More...

13 mars 2019

La Palestine a-t-elle un Moyen Âge ?

La Palestine a-t-elle un Moyen Âge ? Julien Loiseau (Aix-Marseille Univ, CNRS, IREMAM)

19 mars 2019, 10h30-12h30, MMSH, salle André Raymond

« La Palestine est-elle née (en tant que réalité unifiée, catégorie géo-historique et champ de recherche) en 1948 ? Ou pour le dire de manière moins abrupte, les réalités palestiniennes contemporaines peuvent-elles être inscrites par les acteurs et les chercheurs dans une histoire longue sans perdre leur cohérence ? La place centrale donnée à al-Aqsa dans l’identité palestinienne, ou l’affirmation selon laquelle la Palestine est un waqf depuis l’avènement de l’islam, montrent bien comment l’histoire longue est aujourd’hui convoquée dans les représentations spatiales et temporelles de la Palestine.
On tentera de répondre à ces questions, et par là-même de dépayser la Palestine comme catégorie géo-historique, en replaçant celle-ci dans la longue durée du millénaire médiéval. La Palestine a-t-elle un Moyen Âge comme elle pourrait avoir aussi une Antiquité ou une Modernité ? Tout en maniant avec la prudence requise un chrononyme forgé pour qualifier une période de l’histoire de l’Europe occidentale, on interrogera dans le temps long de l’histoire du Proche-Orient médiéval les moments au cours desquelles la cohérence géo-historique de la Palestine s’est affirmée ou s’est à l’inverse diluée dans d’autres configurations spatiales et temporelles. »

Responsables : Julien Loiseau, Cédric Parizot et Sbeih Sbeih

Ce séminaire interrogera les modalités de construction de la Palestine comme objet d’étude et leurs effets sur la structuration du champ de la recherche.

Cette démarche est nécessaire dans un contexte où le conflit israélo-palestinien continue de structurer fortement les cadres à travers lesquels nous pensons, nous analysons et nous représentons la Palestine. En confrontant des travaux récents d’historiens, d’anthropologues, de politistes, de sociologues, de géographes ou de littéraires nous fixons deux objectifs principaux. D’une part, il s’agira de mettre en évidence les multiples constructions spatiales et temporelles auxquelles renvoie la Palestine et les dépayser. D’autre part, nous nous efforcerons de développer une réflexion critique sur nos propres approches, méthodes et objets de recherche.

Séances le 3ème mardi de chaque mois à partir de novembre 2018, à la MMSH. Plus...

13 mars 2019

Flipping the classroom

By Stephen Downes - Stephen's Web. Flipping the classroom
Rosanna Tamburri, University Affairs, April 10, 2013
Nice article basically summarizing Desire2Learn in University Affairs, a Canadian magazine read mostly by university professors and administrators. It covers the original founding of the company by John Baker, its struggles to grow amid the Blackboard lawsuit controversy, and its current success explanding internationally and launching new learning support tools. More...

13 mars 2019

The Empire acquires the rebel alliance: Mendeley users revolt against Elsevier takeover

By Stephen Downes - Stephen's Web. The Empire acquires the rebel alliance: Mendeley users revolt against Elsevier takeover
Matthew Ingram, paidContent, April 10, 2013
Continuing from this item covered yesterday, it appears (unsurprisingly) that Mendeley users are not happy with Elsevier's acquisition of the company. Some of the most stinging comments:

  • "Mendeley cannot fix Elsevier's reputation. Elsevier published fake journals, backed SOPA, used bundles to screw scholars/libraries. Too evil." - danah boyd
  • "The thought of trusting @Elsevier with detailed info about my reading habits is, well, repulsive. Sorry, @mrgunn, but I'm out." - David Weinberger
  • "Within a year your company will be effectively dismantled and anyone left over who actually cares about open access can start over from scratch." - commenter on Hacker News

There's more, oh so much more. More...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 784 150
Formation Continue du Supérieur
Archives