Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
16 juin 2013

Europa geizt bei den Unis

http://www.epapercatalog.com/images/zeit-online-epaper.jpgViele europäische Länder kürzen ihre Hochschuletats. Vor allem sparen sie bei der Lehre. Nicht nur die Krisenstaaten streichen Geld. Die Universitäten Europas gleichen einer Zweiklassengesellschaft. Auf der einen Seite die Hochschulen in einigen wenigen Ländern, die trotz der Finanzkrise in den letzten Jahren mehr Geld bekommen haben. Auf der anderen Seite die vielen Unis, deren staatliche Zuschüsse teils radikal zusammengestrichen wurden. Dieses Bild zeichnet ein aktueller Bericht der Europäischen Universitätsvereinigung (EUA). "Die Kluft zwischen den Universitäten in Europa wächst immer mehr", lautet das Fazit. Mehr...
16 juin 2013

Milliarden gegen überfüllte Hörsäle

http://www.epapercatalog.com/images/zeit-online-epaper.jpgIn Deutschland gibt es so viele Studenten wie nie. Zusätzliche Milliarden von Bund und Ländern sollen die Überlastung der Unis mildern. Doch das größte Problem bleibt. Längst ist es üblich, Erstsemester mit Naturgewalten zu vergleichen. Wellen von ihnen schwappen in die Unis, sie stürmen auf die Campusse und fluten die Hörsäle. In den Jahren 2006 bis 2011 stieg die Zahl der Studienanfänger von 345.000 auf fast 520.000. Dafür gibt es mehrere Gründe: die doppelten Klassen aus G8- und G9-Abiturienten, geburtenstarke Jahrgänge und die Aussetzung der Wehrpflicht. Mehr...
16 juin 2013

Comment mieux valoriser la recherche française?

http://orientation.blog.lemonde.fr/files/2011/08/Edhec-Olivier-Rollot-208x300.jpgBlog "Il y a une vie après le bac" d'Olivier Rollot. Dans la longue suite de ses rapports cinglants sur l’utilisation des deniers publics, la Cour des Comptes a jeté un nouveau pavé dans la mare en stipendiant le mauvais rendement de la recherche publique. Selon son rapport, la France n’accorde en effet pas assez d’importance à la recherche appliquée et au développement expérimental. La compétence des chercheurs français n’est pas par autant en cause, insiste la Cour, en indiquant que la France arrive au sixième rang mondial en termes de publications scientifiques.
Plus ou moins de projets?

Si l’origine du problème est d’abord à chercher du côté d’entreprises dont la R&D est faible (1,41% du PIB en 2010, contre 1,58% pour la moyenne des pays de l’OCDE), de nombreux aménagements devraient également être apportés à la recherche publique. La Cour estime par exemple que le financement sur projets permet d’allouer des financements aux « thématiques prioritaires et aux meilleures équipes» et regrette qu’ils ne représentent encore qu’une faible part du financement de la recherche (10 à 14% des crédits publics). Suite de l'article...
http://orientation.blog.lemonde.fr/files/2011/08/Edhec-Olivier-Rollot-208x300.jpg Blog "There is life after high school" of Olivier RollotIn the long series of his scathing reports on the use of public funds, the Court of Auditors has thrown a new bombshell in stipendiant poor performance of the public research. According to his report, France is indeed not given enough importance to applied research and experimental development. The competence of French researchers is not by much involved, the Court emphasized, noting that France has the sixth largest in terms of scientific publications. More...
16 juin 2013

Amendement pro prépas: l’injure faite à l’université?

http://www.headway-advisory.com/blog/wp-content/themes/headway/images/logo.jpgPar Olivier Rollot. En proposant de «repêcher» ces «malheureux» bacheliers de très bon niveau qui auraient eu le malheur de ne pas penser aux prépas, les auteurs de l’amendement à la loi Fioraso pensaient sûrement faire l’unanimité. Loin d’eux certainement l’idée qu’il puisse y avoir du bonheur à étudier autrement qu’en prépas… Ce qui n’est certes pas du goût des universitaires «Qu’on se le dise, les CPGE et les GE sont pour les bons étudiants, les gros nuls peuvent aller à l’université (ils prennent tout le monde). Au moins le message est clair», rit jaune l’excellent blog Gaïa Universités.
Vive la sélection!

Et voilà aussi que cet amendement favorable aux filières sélectives – il inclut également les IEP, les IUT ou paris Dauphine – relance un débat dont se serait bien passée la ministre sur… la sélection à l’entrée à l’université. «Cet amendement est un coup de poignard dans le dos des universités! Je suis choqué et révolté. Si ça doit se passer comme ça, alors il faut que le service public accepte de faire la sélection!», s’exclame ainsi Bruno sire, président de l’université Toulouse 1 sur le site vousnousils. Sur son blog Jean-Luc Vayssière, président de l’université Versailles-Saint-Quentin, fait lui le constat que les filières sélectives sont toujours considérées comme les meilleures, notamment dans le cadre d’APB, et explique qu’il «n’est pas déraisonnable de poser, avec discernement, la question de la sélection à l’entrée de l’université». Suite de l'article...
http://www.headway-advisory.com/blog/wp-content/themes/headway/images/logo.jpgDe réir Olivier Rollot. De réir a thairiscint "iasc" na "trua" leibhéal baitsiléara an-mhaith a bhí an misfortune gan prépas smaoineamh, cheap an údair an leasú ar an dlí Fioraso surely d'aon toil. Ar shiúl ó iad cinnte an smaoineamh gur féidir go mbeadh sonas chun staidéar a dhéanamh seachas prépas. Níos mó...
16 juin 2013

The MOOC is dead, long live the MOOC

By . Last November, the New York Times declared 2012 the Year of the MOOC. Now, halfway through 2013, the MOOC momentum appears to be slowing – or, at least, shifting in a new direction. Some higher education observers go further, claiming the MOOC “revolution” is over. For the uninitiated, MOOCs are massive open online courses generally offered free of charge by professors at elite universities to tens of thousands of people at a time. They are also a source of much breathless hyperbole about being a “game changer” or “creative disruptor” or “tsunami” that will sweep away traditional university campuses? Read more...
16 juin 2013

What is behind higher-ed cuts?

http://media.kansas.com/static/images/v15/logo.gifBy Gwyn Mellinger. The recent outcry against the Kansas Legislature’s whack at higher-education funding came too late to prevent a shortsighted and misguided assault on state-supported colleges and universities.
Though Gov. Sam Brownback sought to maintain current funding for higher ed, his conservative legislative majority did not fall in line on this one. Now the governor must confront cuts to higher ed that Tim Emert, chairman of the Kansas Board of Regents, has called “devastating.”
According to the regents’ numbers, the damage over the next two years will total $48.7 million across the 32 public institutions under its umbrella. Among budget areas to be reduced are student financial aid and salaries. Kansas lawmakers passed this budget in a year when their peers in Iowa, Nebraska, Missouri, Colorado and Oklahoma all increased higher-ed support. Read more...
16 juin 2013

Eying graduation, colleges revamp remedial programs

http://ox-i.promediagrp.com/7c3/7c39b706-0083-44bc-9c5b-247bf439d916/6a9/6a9cd416917b4c4ba71cb65fd575d928.jpgBy Matt Zalaznick. Remedial programs across the country are getting overhauled by educators and lawmakers hoping to keep more two- and four-year college students on track for graduation.
The changes come as research shows that while many community college students are made to take—and pay for—at least one remedial course before they start compiling credits, those who take the courses are more likely to leave school without earning a diploma.
“For too many students, college begins and ends in remedial courses,” says Tom Sugar, vice president of Complete College America, an organization that works with lawmakers to enact policies aimed at increasing college graduation rates. Read more...
16 juin 2013

Just the Same -- MOOC?

http://img2.blogblog.com/img/b36-rounded.pngI was thinking, and since MOOCs have been in the air a lot, thinking about MOOCs.  And some of the underlying assumptions and such. If a MOOC course from Ivy U is appropriate to anyone who logs on, and anyone who logs on and completes should, in theory, have learned everything that the Ivy U student learns in the same Ivy U course, isn't there a sort of underlying equalization of the students as learners?  What I mean is, doesn't that basically say that students at X community college, Y regional university, and Z random community member are all basically the same, since they're all taking basically the same course and supposedly should all get the credit? Read more...
16 juin 2013

Can Canada Attract American Students?

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/large/public/globalhighered.jpgBy Kris Olds. Alex Usher posted a pithy entry this morning titled 'The Latest Bandwagon – American Students' that is worth a read.  In fact, it is a short one so I'm going to reprint the whole thing below, and then reflect back on his discussion of the emerging view that Canadian universities could/should recruit more American undergraduate students. I'm basing my comments below via reflections of my Gr. 12 son's experience this year applying to five Canadian and five US universities, as well as a discussion I coincidentally coordinated with approximately 140 UW-Madison students a few days ago in my summer version of Geog 304 (World Regions in Global Context). This discussion involved engendering comparative thinking about regional similarities and differences and centered on a hypothetical study abroad year split in half between l’Auberge Espagnole (in Barcelona) and l’Auberge Canadian (in the Canadian city of their choice). Read more...
16 juin 2013

Coursera Condescension

http://posthegemony.files.wordpress.com/2012/12/cropped-posthegemony_coverdesign32.jpgYesterday I watched the video of Daphne Koller, co-founder of Coursera, speaking at UBC a couple of weeks ago. After her presentation, three UBC professors who have taught or are currently teaching a Coursera MOOC contributed to a panel discussion. In many ways, neither the talk nor the discussion were particularly illuminating. Koller gave a talk that, I understand, she has been giving for some time. It’s the basic schtick for Coursera: “The Online Revolution: Learning without Limits.” It begins with the mathematical sublime, stunning us with the sheer numbers who register or show initial interest in Coursera offerings. And it transitions smoothly through the prestige of the universities who have signed up so far (“30 of the top 60 universities worldwide,” represented by their logos) to the pathos of individual cases. Read more...
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 786 381
Formation Continue du Supérieur
Archives