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Formation Continue du Supérieur
30 mars 2013

MTOPs: Micro-Targeted Online Programs - (The Anti-MOOC?)

By Joshua Kim. Why should MOOCs get all the ink?
Let's coin a term, a phrase, a meme. Will the MTOP - the Micro-Targeted Online Program - go viral? (Calling Thomas Friedman).
An MTOP shares the following 7 characteristics: 

1. An online (or blended) program with 50 or fewer students per year.
2. Narrowly focused, with a specialized curriculum and student demand profile.
3. A program that leads to an accredited degree.
4. Built on the expertise and specialization of a department, rather than individual faculty members.
5. Designed to build strong relationships between students and faculty.
6. Has a revenue model that is self-sustaining.
7. Is not limited to elite institutions, but is dependent on great academic departments.
The most important criteria for considering an MTOP is the presence of an academic department (or combination of departments) in which the faculty have some recognized expertise. Read more...
30 mars 2013

MOOC provider EdX goes open source – with an interesting choice of licence

Earlier this month EdX, the nonprofit organisation set up by MIT and Harvard to provide a MOOC platform, released part of its code under an open source licence – the Affero GPL.
MOOCs – “Massive Online Open Courses” – have been hitting the headlines frequently in 2013, with high profile proponents and some big name backers. (For a good overview of the subject, I’d recommend reading MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education, a white paper published by CETIS.)
The meaning of “Open” in MOOCs has been variously argued; however the prevailing model is one of open access to higher education, but not necessarily provided using an open platform. Read more...
30 mars 2013

eTwinning: best cross-border school projects of the year

European Commission logoThe best school twinning projects of the year will be honoured at the 2013 eTwinning Awards in Lisbon today.
This year's top prize is awarded to the 'Rainbow Village' project which brought together 12-15-year-olds in France, Greece, Romania, the UK, Turkey, Italy, Slovakia and Poland. The pupils created a virtual post-Armageddon world and explored themes such as survival, conservation and citizenship. The eTwinning network is a virtual classroom in which pupils and teachers from 100 000 schools in 33 European countries take part in interactive projects via the internet. Nine awards in total will be announced at this afternoon's ceremony. Read more...
29 mars 2013

Geneviève Fioraso relance et accélère la réalisation des plans Campus

UniversitésGeneviève Fioraso a adressé aux 12 sites bénéficiaires de la dotation Campus une nouvelle feuille de route avec un objectif: relancer et accélérer la réalisation des projets Campus, en panne depuis cinq ans.
S'appuyant sur les recommandations du rapport de la mission Peylet, chargée par la ministre d'évaluer les projets de partenariats public-privé (P.P.P.) universitaires, la ministre annonce, par cette feuille de route, deux mesures visant à relancer les projets sur le terrain:
- la possibilité offerte aux établissements et aux PRES de recourir aux outils les plus adaptés à la nature de leurs projets et donc de sortir du dogmatique "tout PPP", diversifiant les procédures possibles: recours à une réalisation en maîtrise d'ouvrage publique classique ou encore à l'utilisation d'un partenariat public-public sous forme de société de réalisation associant universités, collectivités territoriales et Caisse des Dépôts et Consignations. Ces nouvelles dispositions s'accompagnent de la possibilité pour les PRES de recourir désormais aux prêts de la BEI ou de la CDC pour financer à court terme leurs besoins, grâce à une modification de la loi de programmation des finances publiques obtenue par la ministre, attendue depuis longtemps par les universités.
- le fléchage des 158 millions d'euros de revenus 2013 de la dotation campus sur 30 projets prioritaires. Alors même qu'aucun projet n'a vu le jour en 5 ans et que 13 000 logements étudiants sont prévus dans l'ensemble des opérations Campus, cet investissement doit permettre d'accélérer prioritairement la réalisation et la réhabilitation de logements étudiants, la mise en sécurité urgente de bâtiments ou l'acquisition de foncier indispensable au lancement de projets stratégiques, ces investissements répondant à deux priorités inscrites au cœur du projet de loi sur l'enseignement supérieur et la recherche en débat à l'Assemblée Nationale dès le 13 mai prochain: la réussite étudiante et l'attractivité nationale et internationale des Campus français.
La ministre a demandé aux sites de travailler sur une nouvelle programmation d'ici fin mai et de se mobiliser fortement pour accélérer l'avancement des projets, permis par les nouvelles procédures et les financements mis en place.
"Dans le contexte économique mondial actuel, nous avons plus que jamais besoin d'investir dans l'élévation du niveau de qualification, la recherche, l'innovation, en renforçant l'attractivité de nos campus, en garantissant aux étudiants les conditions de leur réussite, en misant sur des projets stratégiques pour l'enseignement supérieur et la recherche. C'est le sens des mesures prises aujourd'hui, qui privilégient l'adaptation des dispositifs aux spécificités des territoires et donne aux territoires, avec le soutien du ministère de l'enseignement supérieur et de la Recherche, les moyens de relancer la réalisation de projets d'aménagement qui n'ont que trop tardé à se concrétiser".

Ollscoileanna Genevieve Fioraso chuig 12 tairbhithe láithreáin de bhóthar nua foirne Campas le cuspóir amháin: a athbheochan agus dlús a Campas i gcrích tionscadal, síos ó chúig. Bunaithe ar mholtaí an Peylet misin, ceaptha ag an Aire chun measúnú a dhéanamh tionscadail comhpháirtíochtaí poiblí príobháideacha (PPP) ollscoil, d'fhógair an tAire an léarscáil, dhá bheart chun tionscadail a threisiú an réimse seo. Níos mó...

29 mars 2013

First Keynote Speakers for LINQ 2013 Announced

HomeThe 2nd European Conference on "Learning Innovations and Quality" (LINQ 2013) has announced several high-ranking speakers to be present during the event on May 16th and 17th at the Global Headquarters of the United Nations’ Food and Agriculture Organization (FAO) in Rome, Italy.
The 2nd European Conference on "Learning Innovations and Quality" (LINQ 2013) has announced several high-ranking speakers to be present during the event on May 16th and 17th at the Global Headquarters of the United Nations’ Food and Agriculture Organization (FAO) in Rome, Italy. Figures such as the esteemed Prof. Dr. Rory McGreal and Prof. Dr. Fred Mulder, both UNESCO chairs for Open Educational Resources (OER), as well as Christian-Friedrich Lettmayer, Director of the European Centre for the Development of Vocational Training (CEDEFOP), will contribute their experience to the conference. Their support of LINQ’s continuing mission to examine the intersections between learning innovations and quality will provide an excellent framework for the state-of-the-art research and project work collected through the LINQ call for papers and projects, ended on March 4th. For more information on specific registration requirements and other matters, please visit the conference website at www.learning-innovations.eu.
28 mars 2013

Ecrire des articles sur Wikipédia pour obtenir sa licence

http://aka-cdn-ns.adtech.de/apps/372/Ad8254836St3Sz16Sq104046813V0Id6/300x250_FigEtu-demain_bleue.jpgPar Raphaël Gibour. En Ukraine, les étudiants à polytechnique sont dispensés de devoirs, mais doivent publier des articles sur l’encyclopédie en ligne pour valider leurs diplômes.
«Au lieu de copier Wikipédia, c’est mieux de le créer!», fait remarquer un étudiant de polytechnique en Ukraine. Un accord a été signé entre la prestigieuse école et l’encyclopédie gratuite, le mois dernier. Plutôt que de rendre des devoirs à leurs professeurs, et de voir finir ces dissertations, exposés ou encore thèses, dans des classeurs, les étudiants pourront écrire des articles qui seront ensuite édités sur Wikipédia. Le recteur de l’université, le professeur Tovazhniansky s’est félicité de cet accord, qu’il considère comme la suite logique et réussie d’un projet, qui a déjà permis la publication d’une vingtaine d’articles rédigés par des étudiants sur l’encyclopédie libre. «Contribuer à Wikipédia augmente considérablement la motivation des étudiants, depuis que leurs articles peuvent être lus par le monde entier, et pas seulement leurs professeurs», a constaté Sergei Petrov, l’un des coordinateurs du projet, dans le Global Post. L’université espère faire des émules. Une initiative similaire serait en train de se créer dans l’université de Sumy et de la capitale, Kiev. Voir l'article entier...
By Raphael Gibour. In Ukraine, Polytechnic students are exempted from duties, but should publish articles on the online encyclopedia to validate their credentials. "Instead of copying Wikipedia is best to create!" Says a student of polytechnic in Ukraine. An agreement was signed between the prestigious school and the free encyclopedia, last month. More...
28 mars 2013

Difficile alternance pour les jeunes engagés dans l'enseignement supérieur

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)Les résultats de l'enquête "L'alternance dans le supérieur" de l'Association pour faciliter l'insertion professionnelle des jeunes diplômés (AFIJ), publiés le 18 mars 2013, montrent que 24% des jeunes engagés dans l'enseignement supérieur ont eu recours à un contrat d'alternance dans leur cursus, 30% ont cherché un contrat sans entrer en alternance et 46% n'ont jamais cherché un contrat d'alternance.
Parmi les jeunes ayant signé un contrat d'alternance, les contrats de professionnalisation (49%) et les contrats d'apprentissage (51%) font pratiquement jeu égal. Une fois le contrat achevé, 30% des jeunes sont embauchés dans l'entreprise (7%) ou dans une autre entreprise (23%).
Sur les 30% des jeunes qui déclarent avoir cherché un contrat d'alternance sans succès: certains n'ont pas eu de proposition de contrat d'alternance (66%). Pour ceux qui ont eu des propositions, les raisons de non concrétisation sont diverses.
Sur les 46% des jeunes engagées dans des études supérieures qui n'ont jamais cherché un contrat d'alternance: 64% ne se sont jamais posé la question, tandis que les 36% restant ont préféré la formation initiale de manière volontaire après avoir pesé le pour et le contre.
Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes) Tá torthaí an tsuirbhé "An mhalartaithe sa uachtair" Cumann chun comhtháthú ghairmiúil na céimithe óga (AFIJ), a foilsíodh ar an 18 Márta 2013, taispeáin go bhfuil 24% de dhaoine óga páirteach san ardoideachas a úsáidtear le conradh re ina gcuid staidéar, lorg 30% conradh gan dul isteach gach re seach agus nach bhfuil 46% á lorg conradh re seach. Níos mó...
28 mars 2013

Uma revolução no ensino superior?

http://s1.trrsf.com/blogs/37/files/image/Silvio-Meira_1451.jpgSobre Silvio Meira. Olhe para a imagem abaixo. à primeira vista, parece uma estação de TV, ou o centro de controle de streaming de vídeo de uma operação de web TV. até que seria isso mesmo se estivéssemos comentando uma foto de alguns anos atrás. mas não, é o centro de controle da nanyang technological university, em cingapura.
você acha que as pessoas que trabalham lá estão controlando o que? nem pense que são os acessos e portas dos laboratórios da universidade; este centro faz parte de um programa, na NTU, de gravar pelo menos 70% das aulas da universidade e deixá-las à disposição dos alunos para posterior visualização. o uso dos vídeos das aulas é monitorado pela universidade e os picos de audiência são… logo depois das aulas [vi, quero rever; perdi, quero ver] e… claro, à véspera dos exames....
28 mars 2013

New five year plan for Australia universities

By Ray Clancy. A new Ministerial Co-ordinating Council on International Education is to be set up in Australia as part of a five year plan to make sure the country continues to be attractive to students from overseas. It is a response to a report from the International Advisory Council which makes 35 recommendations addressing seven key issues identified as crucial for the future of international education in Australia.
The report says that Australia cannot be complacent about its relatively strong performance in international education to date and it is facing increased competition from other countries. A key issue is the student visa programme which needs to be competitive going forward. The report suggests the programme should be reviewed to make sure it is not deterring foreign students and streamlined for applicants considered to be a low immigration risk. It also suggests increasing the points available for foreign graduates of Australian universities in the skilled migration points test from five to 10. Read more...
28 mars 2013

Does Europe need its own Mooc?

The Guardian homeMoocs offer a once-in-a-lifetime opportunity to create a truly European university, says Alex Katsomitros – and might be the only means of survival for smaller universities.
While Moocs (massive open online courses) are on the rise in the US, little has happened in the rest of the world, with the exception of Futurelearn, the Open University partnership consisting of 17 UK universities, as well as the Berlin-based iversity. At European Union level, there have been reports about talks at the European Commission, but little action has been taken so far. In May 2012, WiredAcademic reported that the EU's Erasmus programme might soon go online – a good start if we want to see the equivalent of Coursera on this side of the Atlantic. But this does not go far enough.
Higher education
is one of the few policy areas where European unification is seen positively by most stakeholders, despite the occasional problems caused by the Bologna process. The creation of the European Higher Education Area (EHEA) has benefited most institutions by enabling them to provide comparable and compatible qualifications and compete at an international level. The Erasmus programme also continues its success, with numbers of participating students steadily growing. Read more...
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