The Virtual Center for Teacher Training (VCT) offers courses for teachers, which are free of charge in Hesse, Germany. More...
Learning how to learn
Learning how to learn is a process in which we all engage throughout our lives, although often we do not realise that we are, in fact, learning how to learn. More...
Synesthesia: From Cross-Modal to Modality-Free Learning and Knowledge
By Stephen Downes - Stephen's Web. Synesthesia: From Cross-Modal to Modality-Free Learning and Knowledge
Roy Williams, Simone Gumtau, Jenny Mackness, Leonardo, 2015/08/17
Really interesting paper looking at the phenomenon of synesthesia as it relates to concept formation, using as its basis two case studies where children create complex ideas out of simple experiences without benefit of verbal or textual guidance. Synesthesia is the name given to a cross-over of one sensory input into another - sounds are perceived as shapes, for example, or words are perceived as colours. More...
The Problem With Group Projects
By Stephen Downes - Stephen's Web. The Problem With Group Projects
Alfred Thompson, Computer Science Teacher, 2015/08/14
I was never a fan of group projects, for two reasons: first, someone else, usually without a firm grasp on the material, wanted to take charge; and second, no matter who was in charge, I ended up doing all the work. More...
Classroom Blogging Options (August 2015)
By Stephen Downes - Stephen's Web. Classroom Blogging Options (August 2015)
Wesley A. Fryer, Moving at the Speed of Creativity, 2015/08/12
It has been a while since I ran a good 'blogging in schools' post, but the activity - and the advice - still makes as much sense today as it did in the heyday of blogging. More...
Online Teaching Conference (#CCCOTC15) Keynote
By Phil Hill. Back in June I had the pleasure of giving the keynote at the Online Teaching Conference (#CCCOTC15) in San Diego, put on by the California Community College system. There was quite a bit of valuable backchannel discussions as well as sharing of the slides. The theme of the talk was: Emerging Trends in Online / Hybrid Education and Implications for Faculty. More...
Defining College
By Paul Fain. The Association of American Colleges and Universities has worked to make its voice heard in discussions about competency-based education, MOOCs and other trendy alternatives to traditional higher education. Read more...
Quelle alternative au redoublement à l’école ?
Le 27 janvier 2015, le Conseil national d’évaluation du système scolaire, ouvre une conférence de consensus sur le redoublement des élèves et les alternatives possibles. Constituée de professeurs, de directeurs d’établissements, de parents et d’élèves, cette conférence devrait rendre ses préconisations début février.
La loi de refondation de l’École de la République du 8 juillet 2013 fait du redoublement une procédure exceptionnelle, mais ne le supprime pas. Le décret du 18 novembre 2014 relatif au suivi et à l’accompagnement pédagogique des élèves souligne le caractère exceptionnel du redoublement et en précise les modalités de mise en œuvre avec notamment la nécessité d’un accompagnement spécifique des élèves concernés.
Le redoublement est-il une seconde chance offerte aux élèves en difficulté ? souligne-t-il l’échec de l’école ? Vie publique vous propose de relire des positions de ministres de l’Éducation nationale sur le sujet. Voir l'article...
Commençons mon blog par un gros mot : PEDAGOGIE !
Blog Educpros de François Thérin. Un article récent sur le site d’Educpros (http://www.letudiant.fr/educpros/actualite/la-pedagogie-dans-l-enseignement-superieur-au-rapport.html) met l’accent sur la nécessité de (re)valoriser la pédagogie à l’université.
Mon expérience à l’étranger, principalement dans des universités anglo-saxonnes a été un choc pour moi dans ce domaine. La pédagogie est absolument et résolument au cœur des préoccupations, exactement au même titre que la recherche. Voir l'article...