Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
18 août 2015

Virtual Center for Teacher Training

Résultat de recherche d'images pour The Virtual Center for Teacher Training (VCT) offers courses for teachers, which are free of charge in Hesse, Germany. More...

18 août 2015

Learning how to learn

Résultat de recherche d'images pour Learning how to learn is a process in which we all engage throughout our lives, although often we do not realise that we are, in fact, learning how to learn. More...

17 août 2015

Synesthesia: From Cross-Modal to Modality-Free Learning and Knowledge

By Stephen Downes - Stephen's Web. Synesthesia: From Cross-Modal to Modality-Free Learning and Knowledge
Roy Williams, Simone Gumtau, Jenny Mackness, Leonardo, 2015/08/17
Really interesting paper looking at the phenomenon of synesthesia as it relates to concept formation, using as its basis two case studies where children create complex ideas out of simple experiences without benefit of verbal or textual guidance. Synesthesia is the name given to a cross-over of one sensory input into another - sounds are perceived as shapes, for example, or words are perceived as colours. More...

17 août 2015

The Problem With Group Projects

By Stephen Downes - Stephen's Web. The Problem With Group Projects
Alfred Thompson, Computer Science Teacher, 2015/08/14

I was never a fan of group projects, for two reasons: first, someone else, usually without a firm grasp on the material, wanted to take charge; and second, no matter who was in charge, I ended up doing all the work. More...

17 août 2015

Classroom Blogging Options (August 2015)

By Stephen Downes - Stephen's Web. Classroom Blogging Options (August 2015)
Wesley A. Fryer, Moving at the Speed of Creativity, 2015/08/12

It has been a while since I ran a good 'blogging in schools' post, but the activity - and the advice - still makes as much sense today as it did in the heyday of blogging. More...

17 août 2015

Online Teaching Conference (#CCCOTC15) Keynote

By Phil Hill. Back in June I had the pleasure of giving the keynote at the Online Teaching Conference (#CCCOTC15) in San Diego, put on by the California Community College system. There was quite a bit of valuable backchannel discussions as well as sharing of the slides. The theme of the talk was: Emerging Trends in Online / Hybrid Education and Implications for Faculty. More...

16 août 2015

Defining College

HomeBy Paul Fain. The Association of American Colleges and Universities has worked to make its voice heard in discussions about competency-based education, MOOCs and other trendy alternatives to traditional higher education. Read more...

11 août 2015

Quelle alternative au redoublement à l’école ?

Vie publique - au coeur du débat publicLe 27 janvier 2015, le Conseil national d’évaluation du système scolaire, ouvre une conférence de consensus sur le redoublement des élèves et les alternatives possibles. Constituée de professeurs, de directeurs d’établissements, de parents et d’élèves, cette conférence devrait rendre ses préconisations début février.
La loi de refondation de l’École de la République du 8 juillet 2013 fait du redoublement une procédure exceptionnelle, mais ne le supprime pas. Le décret du 18 novembre 2014 relatif au suivi et à l’accompagnement pédagogique des élèves souligne le caractère exceptionnel du redoublement et en précise les modalités de mise en œuvre avec notamment la nécessité d’un accompagnement spécifique des élèves concernés.
Le redoublement est-il une seconde chance offerte aux élèves en difficulté ? souligne-t-il l’échec de l’école ? Vie publique vous propose de relire des positions de ministres de l’Éducation nationale sur le sujet. Voir l'article...

6 août 2015

Commençons mon blog par un gros mot : PEDAGOGIE !

Blog Educpros de François Thérin. Un article récent sur le site d’Educpros (http://www.letudiant.fr/educpros/actualite/la-pedagogie-dans-l-enseignement-superieur-au-rapport.html) met l’accent sur la nécessité de (re)valoriser la pédagogie à l’université.
Mon expérience à l’étranger, principalement dans des universités anglo-saxonnes a été un choc pour moi dans ce domaine. La pédagogie est absolument et résolument au cœur des préoccupations, exactement au même titre que la recherche. Voir l'article...

6 août 2015

Et si l’on enseignait le smurtz à l’université ? Quand l’innovation pédagogique se décloisonne !

http://blog.educpros.fr/jean-charles-cailliez/files/2013/04/blog-jean-charles-caillez2.jpgSur le blog Educpros de Jean-Charles Cailliez. Texte complet en format PDF et avec illustrations téléchargeable en cliquant sur :  Et si on enseignait le smurtz à l’universitéL’innovation pédagogique se focalise sur deux objectifs majeurs, celui d’enseigner différemment de manière à améliorer les capacités d’apprentissage et celui d’intéresser davantage les élèves dont les profils changent de manière continuelle. Suite de l'article...
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 785 162
Formation Continue du Supérieur
Archives