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Formation Continue du Supérieur
5 mars 2016

The Dilemma of Western Education in Saudi Arabia

Résultat de recherche d'images pour By Alex Usher. I see that Ontario premier Kathleen Wynne recently took offense to the fact that Algonquin College is operating a male-only vocational college in Jazan, Saudi Arabia, calling the arrangement “unacceptable”.
What should we make of this?
First of all, let’s be clear about women and higher education in Saudi Arabia. More...

5 mars 2016

Slowed Saudi Education Spending Felt in U.S.

By Burton Bollag. Many intensive English-language programs in the United States report that they have begun to see substantial decreases in enrollments from Saudi Arabia. This is being viewed as a harbinger of the long-term educational effects of severely depressed oil prices. The kingdom appears to be cutting back on its scholarship program that has allowed tens of thousands of young Saudis to earn degrees at Western universities over the last decade. More...

5 mars 2016

A Battle Over Veils at Cairo University

By Ahmed ElShamy. Cairo University has expanded the ban it previously imposed on wearing veils, known in Arabic as the “niqab,” inside its campuses. The ban will now also include nurses, staff members of the faculty of medicine, and female staff in the university’s teaching hospitals. More...

5 mars 2016

Researcher in Qatar Scrambles To Document Early Doha

By Benjamin Plackett. Qatar has very few old buildings or traditional architecture left. That’s one of the main reasons the Souk Waqif complex near downtown Doha came to be. It is nestled on the opposite ridge of the corniche from the skyscrapers that dominate the Westbay neighborhood. It is a deliberate contradiction to the modern glass-fronted buildings across the water. More...

5 mars 2016

Tunisian Academics Still Under Threat After the Jasmine Revolution

By Khaoula Sliti. Tunisia has an international reputation for having made a successful if wobbly transition to democracy, but many of the country’s academics say they are still subject to daily threats. More...

5 mars 2016

L’Alliance ATHENA remet le rapport "Recherches sur les radicalisations" au MESR

AccueilJeudi 3 mars 2016, l’Alliance ATHENA a officiellement remis le rapport qu’elle a consacré aux recherches sur les radicalisations à Madame la Ministre Najat-Vallaud Belkacem et Monsieur le Secrétaire d’Etat, Thierry Mandon. Ce dossier a été présenté par les membres du directoire de l’Alliance ATHENA, dans l’enceinte du Ministère de l’Education Nationale, de l’Enseignement Supérieur et de la Recherche.
En novembre 2015, dans un contexte post-attentats, Thierry Mandon adresse une lettre de mission au Président de l’Alliance ATHENA Alain Fuchs, afin que soient partagées les études et recherches françaises en SHS « à même d’éclairer, dans toutes leurs dimensions, les événements qui ont endeuillé la France ».
Le Secrétaire d’Etat souhaite ainsi accroître la visibilité de ces travaux : « trop peu diffusés au sein du débat public et auprès des décideurs ».
Quatre mois plus tard, sort Recherches sur les radicalisations, les formes de violence qui en résultent et la manière dont les sociétés les préviennent et s’en protègentUn rapport de 84 pages non-exhaustif, encourageant la mise en œuvre concrète des réflexions qu’il rassemble.
Sa structure est la suivante :

| Les défis des sciences sociales et des humanités au   XXIe siècle
| Un engagement déterminé des institutions de recherche
| Une communauté académique en effervescence
| Propositions et actions
| Les radicalisations
| Le terrorisme contemporain
| Les études sur le Proche-Orient et le Moyen-Orient
| Les religions, la société et la laïcité
| Intégration, discriminations et politiques publiques
| De la recherche aux politiques publiques
| L’observatoire des SHS : un outil collaboratif innovant

Le rapport est à retrouver dans son intégralité ci-après Rapport "Recherches sur les radicalisations".
L’Alliance ATHENA remercie vivement l’ensemble de ses membres pour la qualité de leurs contributions, ainsi que pour leur implication lors de la conception de ce projet. Voir l'article...

5 mars 2016

Le Groupement d’Intérêt Scientifique (GIS) du CNRS « Moyen-Orient et Mondes musulmans »

http://majlis-remomm.fr/wp-content/uploads/2015/02/cropped-White-desert.pngLe Groupement d’Intérêt Scientifique (GIS) du CNRS « Moyen-Orient et Mondes musulmans » a été créé au 1er janvier 2013. Il a vocation à fédérer l’ensemble des équipes de recherche françaises qui travaillent sur ce champ, dans toutes les disciplines concernées (histoire, géographie, sciences politiques, sociologie, anthropologie, histoire de l’art, littérature, islamologie, philosophie).
Le champ concerné par le GIS s’intéresse en priorité au Moyen-Orient et au Maghreb. Il comprend aussi les « Mondes musulmans » : cette expression se réfère à une histoire et une culture communes, développés autour d’un noyau central, vaste Moyen-Orient qui s’étend du Maroc à l’Inde et à l’Asie du Sud-Est, en passant par l’Asie Centrale.
Dans cette perspective, le GIS Moyen-Orient et Mondes musulmans est partenaire de l’IISMM (Institut d’études de l’Islam et des sociétés du monde musulman) et des autres GIS « aires culturelles » concernés : le GIS Asie et le GIS études africaines.

Les objectifs du GIS sont :

  • Décloisonner les divisions et les subdivisions héritées de l’époque coloniale et post-coloniale, entre Maghreb et Proche-Orient, ou entre monde arabe, monde turc et monde iranien,
  • Encourager une recherche sur des thèmes communs entre historiens et spécialistes du contemporain,
  • Favoriser la pluridisciplinarité, en croisant plusieurs sciences humaines et sociales (histoire, philosophie, littérature, sociologie, anthropologie et politologie),
  • Développer l’étude de l’histoire religieuse pour l’islam moderne et contemporain,
  • Répondre aux défis posés par les bouleversements en cours au Maghreb et au Moyen-Orient en encourageant les recherches sur les formes actuelles de mobilisation et d’expression de la société civile. Voir l'article...
4 mars 2016

Online Teaching Effectiveness: A Tale of Two Instructors

International Review of Research in Open and Distributed LearningUpon completion of a graduate level course at the Open University of Israel, one instructor received very high student ratings while the other received very low ratings. We utilized this exceptional situation to perform ad hoc analyses of their course forums. More...

4 mars 2016

Information and Communication Technology (ICT) in the Service of Multiculturalism

International Review of Research in Open and Distributed LearningThis paper presents an online inter-group contact hypothesis (OICH) model, developed within the Israel education system, whereby online and distance learning (ODL) is used in the service of multiculturalism. The goal is to build bridges among secular and religious Arabs and Jews in Israel based on small multicultural groups and collaborative learning through effective use of the Internet and other cutting-edge information technologies. More...

4 mars 2016

Turkish University Students’ Perceptions of the World Wide Web as a Learning Tool: An Investigation Based on Gender

International Review of Research in Open and Distributed LearningThe main purpose of the study is to investigate Turkish undergraduate students’ perceptions of the Web as a learning tool and to analyze whether their perceptions differ significantly based on gender, socio-economic background, and Web experience. Data obtained from 722 undergraduate students (331 males and 391 females) were used in the analyses. More...

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