Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
3 mars 2014

Emploi : les moins diplômés font face à d'importantes inégalités régionales

Orientations : études, métiers, alternance, emploi, orientations scolaireL'emploi n'est pas réparti de la même manière suivant les régions françaises. Ni même entre les diplômés et les non-diplômés. Pas étonnant donc que ces derniers peinent encore plus que les autres à trouver du travail dans des territoires plus ou moins touchés par le chômage !
"Face à l'emploi, les inégalités entre régions sont plus fortes pour les moins diplômés", affirme la dernière enquête de la Direction de l'évaluation, de la prospective et de la performance (DEPP), en date de février 2014. De fait, si certaines régions ont des taux d'emploi généraux plus élevés que d'autres, le manque de diplômés accentue les inégalités entre régions. Suite...

23 février 2014

Nought Else Being Equal

HomeBy Scott McLemee. In one of those cases where satire cannot trump cold hard fact, the power brokers and heavy thinkers who gathered at an Alpine resort in Davos, Switzerland, for the World Economic Forum last month expressed great concern about the danger that growing inequality poses to social stability everywhere. As well they might. Strictly speaking, "widening income disparities" was only one of 10 issues flagged by the Forum's Outlook on the Global Agenda 2014 report, along with "a lack of values in leadership" and "the rapid spread of misinformation online." But a couple of concerns on the list -- "persistent structural unemployment" and "the diminishing confidence in economic policies" -- were variations on the same theme. Read more...

7 février 2014

Le niveau de diplôme des Français

13 % de la population dispose d’un diplôme d’études supérieures à bac+2 et 26 % détient au mieux le certificat d’études primaires. On est loin de la vision d’une société où le diplôme serait la norme.
Le niveau réel de diplôme des Français est au moins aussi éloigné des discours les plus courus que le niveau de richesse. Suite...

4 janvier 2014

Auvergne - Réduire les inégalités au travail - Pour les personnes éloignées de l'emploi

AccueilLe contrat unique d'insertion permet entre autres au salarié de bénéficier d'un accompagnement et d'actions de formations.
Ce contrat se divise en deux catégories : le contrat initiative emploi (CUI-CIE) est destiné au secteur marchand industriel et commercial et le contrat d'accompagnement dans l'emploi (CUI-CAE) au secteur non marchand, public ou associatif.

9 décembre 2013

O.E.C.D. Warns West on Education Gaps

http://i1.nyt.com/images/misc/nytlogo379x64.gifBy D. D. Guttenplan. LONDON — Like a school principal handing out a clutch of C grades, Andreas Schleicher unveiled the results from the latest round of the Program for International Student Assessment tests last week. For Britain, the United States and most of Western Europe, the results ranged from “average” to “poor.” British students, for example, scored exactly average in mathematics and slightly above average in reading and science. French students were slightly below average in science and slightly above in reading and mathematics. Read more...
3 décembre 2013

Welsh education inequality to be tackled by new centre

http://www.timeshighereducation.co.uk/magazine/graphics/logo.pngBy David Matthews. Two Welsh universities have set up a centre designed to tackle educational inequality in the country. 
University of Wales Trinity Saint David and the University of Wales will look at how factors such as poverty, gender and ethnicity can affect how well young people do at school and university. 
The Wales Centre for Equity in Education is being launched this evening in Cardiff by the Welsh minister for education and skills, Huw Lewis.
It will try to develop policy, research and practice to improve equity in Welsh education. More...

4 novembre 2013

The Privilege of Not Examining Privilege

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/blog_landing/public/mama_phd_blog_header.jpg?itok=C5xGPD1aBy Susan O'Doherty. Two friends have recently brought my attention to these articles, which explore some of the ways race and socioeconomic status can affect our experiences and thus our worldview. One could make a convincing argument that the "privilege" of receiving light penalties for serious mistakes is anything but a character builder. Kids whose parents bail them out of every scrape tend to become self-centered, irresponsible adults without a strong grasp of cause and effect. One could even speculate that some of the ignorant white teenagers in the first article might benefit from firsthand experience of the consequences of shopping, driving or walking while black, if only to sensitize them to all the behavior they, as members of a privileged class, routinely get away with. Read more...

21 octobre 2013

L’état de la pauvreté en France : une note de l’Observatoire des Inégalités

http://alternatives-economiques.fr/blogs/abherve/files/abherve.jpgSur le blog de Michel Abhervé pour Alternatives économiques. Nous ne pouvons que conseiller la lecture attentive de la note sur “L’état de la pauvreté en France” que vient de faire paraître l’Observatoire des InégalitésLouis Maurin, Valérie Schneider et Nina Schmidt par leur travail de synthèse nous permettent d’accéder à nombre de données éparses et de sortir des affirmations pour fonder des analyses sur des données. Suite...

21 octobre 2013

Universities 'cutting entry requirements' for poor students

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSoQTWRsBvjCbs_LMFsFghL7rCYnNTmB1LkWqkyra9lZrNRU1SQGVddb74By . Top universities are secretly admitting poor students with lower entry grades amid growing political pressure to boost access to higher education, a report has suggested.
Rising numbers of institutions are cutting entry requirements at the last minute to allow students who “miss their target grades” to get a place, it emerged.
Researchers found that only a minority of universities make lower “upfront” offers to teenagers from deprived backgrounds in advance, instead choosing to “reassess” these students if they fall short of entry grades after A-level results are published. More...

7 octobre 2013

More university inequality = more academic inequality

http://enews.ksu.edu.sa/wp-content/uploads/2011/10/UWN.jpgBy Karen MacGregor. Around the world, the massification of higher education has created more differentiated systems, more inequality among institutions – and more inequality within the academic profession – according to Professor Philip Altbach, director of the Center for International Higher Education at Boston College in the United States. For most academics, things have got worse. For some academics at the top of their fields and in leading universities, however, conditions and salaries had improved. More...
<< < 10 20 30 40 50 60 61 62 63 64 65 66 > >>
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 784 825
Formation Continue du Supérieur
Archives