Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
30 septembre 2012

UK student satisfaction reaches new record

http://bathknightblog.com/wp-content/uploads/2011/07/telegraph-logo.jpgBy , Education Digital Editor. Eighty-five per cent of UK students are satisfied with their university courses, a new high since the launch of the National Student Survey in 2005.
Student satisfaction with UK university courses has reached its highest level since 2005. Britain's most satisfied students: 2012 results.
Eighty-five per cent of UK students said they were either "definitely" or "mostly" satisfied with the quality of their course – up from 83 per cent last year – while eight per cent of students reported themselves dissatisfied.

27 août 2012

L'assurance-santé des étudiants menacée

http://s1.lemde.fr/journalelectronique/vignettes/la_une/20120828/QUO_208_coupee.jpgPar Francis Kessler, Maître de conférences à l'université Paris-I Panthéon-Sorbonne. L'état de santé des étudiants se dégrade en France. En cause, les renoncements aux soins pour un étudiant sur trois, et l'absence de médecin traitant pour près d'un étudiant sur cinq, d'après les principales conclusions d'une enquête menée par la Mutuelle des étudiants (LMDE) et la Mutualité française auprès de plus de 8000 étudiants, et publiée le 22 mai. Selon l'étude "Santé et conditions de vie des étudiants", ceux-ci "subissent de plein fouet" les reculs de l'assurance-maladie et se reportent sur les soins de premier recours, faute de complémentaire santé.
Mis à part les allocations familiales et certains dispositifs d'aide sociale sous conditions de ressources, la protection sociale de l'étudiant consiste, en effet, après son vingtième anniversaire, en une affiliation à l'assurance-santé du régime général de Sécurité sociale, moyennant une cotisation unique forfaitaire.
La gestion de cette assurance sociale a été confiée, dès 1948, par délégation des caisses d'assurance-maladie, à la Mutuelle nationale des étudiants de France (MNEF), à laquelle a succédé, en 2000, la LMDE. Il s'est par ailleurs créé, à partir de mutuelles régionales, un second mouvement mutualiste aujourd'hui regroupé en une fédération, la FAGE, qui concurrence la LMDE.
TROP ONÉREUX

L'affiliation à ce régime étudiant doit être renouvelée tous les ans, ce qui représente environ 1 600 000 opérations par an, effectuées essentiellement en trois mois (juillet, septembre et octobre). La collecte des cotisations est confiée aux universités au moment des inscriptions, ce qui soulève nombre de difficultés administratives, notamment de transmission de dossiers.
Les mutuelles étudiantes sont également financées par la Caisse nationale d'assurance-maladie, qui verse des "remises de gestion" forfaitaires rémunérant la prestation des mutuelles en tant que "centre de Sécurité sociale".
Les mutuelles proposent aussi une offre complémentaire facultative individuelle répondant aux principes mutualistes de solidarité et financée uniquement par les cotisations des adhérents. Elles ont donc, pour les étudiants qui choisissent ces offres, une double fonction de centre de remboursement de la Sécurité sociale et d'assureur complémentaire.
Pour cette dernière fonction, les mutuelles étudiantes sont en concurrence avec les autres assureurs santé, notamment les complémentaires familiales des parents.
Selon la Cour des comptes, les "remises de gestion" coûtent trop cher au régime général. Mais les caisses primaires d'assurance-maladie ne sont pour l'instant pas structurées pour gérer le renouvellement massif des droits annuels de la population étudiante.
La durée moyenne d'affiliation au régime étudiant est d'environ trois ans et demi, contre sept à neuf ans pour les salariés. Les mutuelles étudiantes sont, par ailleurs, autogérées. Elles constituent ainsi un lieu d'initiation à la démocratie sociale, même si les élections des dirigeants mutualistes, espacées dans le temps, ne rendent pas compte de la volatilité de la population étudiante, et si la communication sur l'originalité de cette offre mutualiste est défaillante.
François Hollande s'est engagé, lors de la campagne électorale, à instaurer un "chèque-santé", faisant écho à une revendication étudiante d'une aide couvrant 50% du coût d'une complémentaire santé. Mais il ne s'est pas prononcé sur une réforme de la Sécurité sociale étudiante.
Or le statu quo est impossible, car les mutuelles étudiantes devront répondre, comme tous les assureurs, à de nouvelles exigences financières et de gestion, dites de "solvabilité". Ce sera au groupe de travail sur la protection sociale et la santé des étudiants créé par la commission des affaires sociales du Sénat au printemps 2012 de se pencher sur le problème.

http://s1.lemde.fr/journalelectronique/vignettes/la_une/20120828/QUO_208_coupee.jpg By Francis Kessler, Senior Lecturer at the University of Paris I Panthéon-Sorbonne.'s Health deteriorates students in France. Involved, sacrifices to care for one in three, and no doctor for nearly one in five, according to the main findings of an investigation by the Mutual students (LMDE) and French Mutuality with over 8,000 students, and published on May 22 According to the study "Health and living conditions of students," they "bear the brunt" of the setbacks and insurance refer to the primary care, lack of complementary health. More...

14 août 2012

Les entreprises préférées des étudiants

http://arche.francetv.fr/1024/france5/logo_france5.gifCette année encore, plus de 530 000 étudiants, lycéens et jeunes professionnels européens ont répondu à l’enquête de l’institut de recherche Trendence, spécialisé dans le domaine de la marque employeur et du marketing RH. Quels points sont à retenir?
Les Top Employeurs européens
L’objectif était de savoir chez quels employeurs les jeunes souhaitaient postuler après l’obtention de leur diplôme. En tête des classements “commerce” et “ingénieur” : Google et Apple. Google garde sa première place sans grande surprise (l’entreprise est réputée pour les conditions de travail de ses employés), tandis qu’Apple fait une belle remontée, sûrement due à la renommée de ses bijoux de technologie. Coca-Cola rafle la troisième place dans le classement “commerce” tandis que Microsoft obtient la troisième place du côté des ingénieurs. Toutes ces marques bénéficient grandement du succès de leurs produits.
Les nouvelles tendances

Autre point à relever : de nombreuses entreprises allemandes ont été citées par les jeunes européens, en particulier le groupe Volkswagen. L’industrie automobile allemande a vu son attractivité augmenter au détriment de l’industrie automobile française. Quelques grands groupes français se démarquent néanmoins : L’Oréal, EADS, Thales, Bouygues Construction, Air France, GDF Suez, Total…
Malgré la crise, le secteur bancaire bénéficie également d’un certain succès.
Partir pour réussir

La crise est passée par là. Plus de 94% des étudiants grecs sont inquiets pour leur avenir. De nombreux européens du Sud (Espagne, Italie, Grèce, Portugal) pensent chercher leur premier emploi hors de leur pays, avec comme destinations phares le Royaume-Uni et l’Allemagne. Les Français sont cependant plus optimistes que les années précédentes, même si près de 70% des futurs managers se disent prêts à partir pour une offre intéressante.
http://arche.francetv.fr/1024/france5/logo_france5.gif Again this year, more than 530,000 students, young professionals and students in Europe have responded to the survey of the research institute Trendence, specializing in the field of employer branding and HR marketing. What points should be noted? More...
9 août 2012

Student finance: how to manage your student finances, from bank accounts to online discounts

http://s.telegraph.co.uk/toolbar/images/logoU.pngBy , Education Digital Editor. There's a bewildering range of advice and opinion out there on how to save money as a student. Here's everything you need to know.
Student finances have never enjoyed a reputation for being the most robust, expertly managed sector of the economy. Then again, there was a time when our banks were held in that very esteem, and look how they turned out.
Times change, and so do tuition fees — there's nothing like paying up to £9000 per year in tuition fees to encourage you keep an eye on the piggy bank, or at least the overdraft.
But the truth is you'll have a much better time at university without having to deal with the stress of being in unnecessary levels of debt. Plus, the skills you will pick up in the process will also be a major asset in keeping your finances in check later in life. Of course, the range of advice out there can be bewildering — that's why we've drawn it all together here for a one-stop guide to keeping the debt-collectors at bay during your time at university.
Don't trust the bankers

You presumably have a bank account. That very same bank will certainly be happy to offer you a student account. But while this might be the easiest option, it's far from certain to be the best one for your finances. Shop around — whether that's by visiting comparison sites or taking the old-fashioned approach and walking up and down your local high street. The most important factor in choosing is getting the biggest interest-free overdraft — and make sure it's one that will remain interest-free for the longest possible period after you graduate. Only then should you think about valuing in the freebies. And don't wait until you arrive at university. Banks will have a presence at freshers' fairs, but are not guaranteed to offer the best deals there. You need your Ucas offer to access a student account, but you don't need to already have it to start setting one up.
Play your cards right

A variety of discount cards can bring your outgoings down. The NUS Extra card is a good start — first launched in 2006, these cost £12 for each 12-month period and can be used to make savings of up to £525 per year. The card will get you 10 per cent discounts at shops such as Superdrug, Matalan and Staples (buying all that stationary will instantly make you feel more on top of your studies, even if you've yet to hit the library — and will make a real difference come exam term.) Perhaps more excitingly, it also saves you 50 per cent on a Spotify Premium account.
Public transport can be expensive in this country, but at least while you're a student it will be marginally less painful on your wallet. A 16-25 Railcard, a Young Persons Coachcard and an International Student Identity Card will all help to reduce costs. Individual train companies sometimes run separate discounted train fares for particular areas or universities, so contact the lines that serve the area in which you'll be studying. A few examples include First Capital Connect's Student Connect Card, Surrey County Council's Student Fare Card and Arriva Trains Wales's Valleys Student Railcard. For others, visit the National Rail website. There will also be offers available simply by presenting your university ID with many companies — for example, visit our guide to the best Apple and other technology product deals.
Take cover

Getting insurance might not seem the best way to save money in the short term — the main tangible evidence of having insurance is, fingers crossed, seeing money leave your account. The important thing is to know which of your possessions are already covered, and find sensibly priced insurance on those which aren't, and that you can't afford to replace. As Rebecca Choules points out here, your parents' policies often will not cover your gadgets such as laptops and smartphones — or will possibly lose so much of their no-claim bonus as to not be worth claiming. Again, money comparison sites are the best way to find discounts — and don't forget to find out what deals your bank offers, and whether you may already be covered by your university accommodation providers (some have "block hall" agreements in place).
Save those beans

If you're serious about saving you may need to eschew the high street in favour of shopping online — at least while you're not earning. Student Beans offers plenty of discounts on eating out, entertainment and shopping, as do The Student Room, Money Saving Expert and Money Supermarket. And don't splurge until you know exactly what's needed. Find out what your student room will come equipped with (and don't forget whatever shared kitchen spaces might be available), then fill in the gaps. And don't buy furniture for your room until you know what will fit – some student accommodation can be the size of a shoebox. It might be worth visiting Freecycle or various charity shops to pick up unwanted but still usable goods that fit your needs exactly.
Learn to cook

Again, it won't just save you money, but come in handy later in life. Cooking together with your housemates or student hall corridor will always save dough. You'll quickly learn how to make a weekly shop go further once the loan starts dwindling — or you could pre-empt this by visiting our Cooking on a Budget Q&A with famed student chef Sam Stern. Here are 5 of his top student recipes, with instructions and ingredients all laid out.
Dress for less

You may want to turn up at university looking sharp, but there are many essentials you'll want to put your student loan towards before you think about buying designer labels. Visit our Student Fashion: How to dress for less section for much more on this.
Ask for help

Don't wait until you're mired in debt before finding out what financial assistance you're entitled to. The best time to do this is before going to university — visit our Student Finance: Planning Ahead for University section now to find out more about loans, grants, bursaries and the like. Once you're at university, student support services will be on hand to help if you're still running into problems. Contact them early. More immediately, we've got Student Finance England's Nichola Malton booked in for a live webchat on Thursday 9 August to answer any questions you have about student finance, including loans, tuition fees and bank deals. If you miss it, you can still replay the webchat and skip through to the bits that interest you at any point. Ucas expert Sean Ferguson will also be on hand to answer questions about Clearing.
26 juin 2012

L'assurance maladie et les étudiants

http://www.senat.fr/fileadmin/templates/images/vignettes_doc/elc2.gifÉtude de législation comparée n° 224 - mai 2012. Cette note a été réalisée à la demande de Mme Annie DAVID, sénatrice, présidente de la commission des Affaires sociales, dans le cadre du groupe de travail consacré à la protection sociale et à la santé des étudiants.
NOTE DE SYNTHÈSE

En vertu du titre 8 du livre 3 du code de la sécurité sociale (partie législative), les élèves et étudiants d'établissements d'enseignement supérieur sont, en France, « rattachés » au régime général de sécurité sociale. L'affiliation aux assurances sociales est obligatoire pour ceux qui ne sont pas assurés sociaux ou ayants droits d'assurés sociaux (qualité qu'ils conservent jusqu'à leur vingtième anniversaire). Ils sont, aux termes des articles L. 381-3 à 8 du même code, couverts au titre des risques de maladie et des charges de maternité. Affiliés aux caisses primaires d'assurance maladie à la diligence des établissements où ils sont inscrits, ils acquittent leurs cotisations en même temps que les frais d'études. L'affiliation est gratuite de 16 à 20 ans et payante de 21 à 28 ans. Les étudiants peuvent, sous conditions de ressources, obtenir la CMU complémentaire.
L'article L. 381-9 du même code - qui reprend le texte de l'article 6 de la loi n° 48-1473 du 23 septembre 1948 - dispose enfin que « pour le service des prestations [...], il est fait appel à des sections ou correspondants locaux dont le rôle est assumé par des mutuelles ou sections de mutuelles d'étudiants régies par le code de la mutualité ». En conséquence, lors de leur inscription universitaire, les étudiants doivent choisir leur centre de remboursement de sécurité sociale auprès duquel ils peuvent également, de manière facultative, contracter une assurance complémentaire santé.
Cette note présente les régimes juridiques relatifs à la situation des étudiants célibataires sans enfants et ne souffrant pas d'un handicap qui sont des nationaux des pays où ils étudient dans huit États d'Europe : Allemagne, Belgique, Espagne, Danemark, Italie, Pays-Bas, Royaume-Uni (Angleterre) et Suède.
Il résulte de cette comparaison que:
- les étudiants sont pour l'essentiel soumis aux dispositions du droit commun dans l'ensemble de ces pays;
- les dispositions qui leur sont applicables prennent en compte les spécificités de leur situation, notamment la durée des études;
- les conditions d'âge pour le rattachement au régime des parents sont variables;
- et que la pratique de la gestion déléguée du service des prestations n'existe qu'en Belgique où elle vaut pour l'ensemble des assurés et non seulement pour les étudiants.
1. Les étudiants sont pour l'essentiel soumis aux dispositions du droit commun dans l'ensemble de ces pays

Dans les huit États considérés, les étudiants sont soumis au même régime que le reste de la population, étant observé que celui-ci est très variable selon que le pays a choisi ou non d'organiser un système de soins universel ou de recourir à un système d'assurances. C'est ainsi que les étudiants bénéficient de:
- l'accès au système national de santé en Espagne, en Italie, au Danemark, en Angleterre et en Suède (gratuité partielle moyennant parfois l'inscription chez un médecin référent, accès aisé au système hospitalier et gratuité des médicaments sous réserve du paiement de franchises ou de tickets modérateurs);
- l'assurance maladie légale et de l'assurance dépendance qui y est associée en Allemagne;
- l'assurance obligatoire « soins de santé » en Belgique;
- et de l'assurance « soins de santé » privée obligatoire qu'ils sont tenus de souscrire auprès d'une compagnie privée dans les mêmes conditions que leurs concitoyens aux Pays-Bas.
2. Quelques dispositions spécifiques leur sont parfois applicables

Les étudiants allemands ont la faculté de souscrire une assurance privée après 30 ans ou au terme de 14 semestres d'études dans la discipline qu'ils ont choisie.
Le « seguro escolar » souscrit sur une base volontaire permet, en Espagne, aux étudiants victimes d'un accident de bénéficier, moyennant une cotisation de quelques euros, d'une couverture en cas d'accident (assistance, soins, transport, invalidité...).
3. Les conditions d'âge pour le rattachement au régime des parents sont variables

Dans les quatre pays où existent des conditions d'âge, celles-ci varient entre 16 et 25 ans avec:
- le rattachement des étudiants au régime de leur mère au Danemark jusqu'à 16 ans;
- le rattachement au régime des parents jusqu'à 18 ans au Pays-Bas puis l'obligation personnelle de s'assurer au même titre que l'ensemble de la population;
- et le rattachement au régime des parents jusqu'à 25 ans si les ressources de l'étudiant ne dépassent pas un plafond en Allemagne et en Belgique.
4. La pratique de la gestion déléguée du service des prestations n'existe qu'en Belgique

La gestion déléguée du service des prestations et le libre choix de l'organisme qui sert les prestations sont généralisés à l'ensemble de la population en Belgique, seul pays où ce dispositif existe parmi les huit sous revue.

Étude au Format PDF.
http://www.senat.fr/fileadmin/templates/images/vignettes_doc/elc2.gif Comparative study of legislation No. 224 - May 2012. This note was prepared at the request of Mrs. Annie DAVID, Senator, Chair of the Committee on Social Affairs, under the working group devoted to social welfare and health students.
EXECUTIVE SUMMARY

Under Title 8 of Book 3 of the Code of Social Security (Legislative Part), pupils and students of higher education institutions are, in France, "attached" to the general social security.
Membership is compulsory social insurance for those who are not insured or assigns of insured persons (as they keep up their twentieth anniversary). They are, under Articles L. 381-3 to 8 of the code covered under sickness and maternity expenses. Primary funds affiliated with health insurance at the behest of institutions where they are enrolled, they pay their dues along with educational expenses. Membership is free for 16 to 20 years and pay 21 to 28 years. More...
11 juin 2012

Report from Tracking the Higher Education Student Lifecycle Conference (5-6 June 2012)

http://www.eua.be/Libraries/Newsletters_2012/TRACKIT_conference_web_5.sflb.ashxAround 130 university leaders and senior management, national and European policy makers, companies and other higher education representatives gathered in Copenhagen earlier this week for the Tracking the Higher Education Student Lifecycle Conference.
The event, at the Aarhus University Copenhagen Campus, brought together a wide range of stakeholders involved in the design and implementation of initiatives for tracking students and graduates (during their studies and into the labour market) for a presentation and discussion of the preliminary findings of the TRACKIT project. This two-year project, led by EUA, has undertaken a study to provide an overview of tracking procedures in 31 countries. This has been based on a qualitative survey, a series of focus groups, and site visits to 23 European universities in 11 countries. The survey has been well supported by EUA members, in particular the national rectors’ conferences.
Presenting the project findings in Copenhagen, Michael Gaebel (EUA) told the audience that the number of tracking initiatives being developed in Europe (either at the institutional or national levels) appeared to be increasing. This trend has been driven by a number of factors such as the moves towards student-centred learning and rising participation rates, which also means that access, retention, but also employability and entry into the labour market are increasingly used as criteria to measure higher education provision. At the same time, growing use of data in public policy making,  and enhanced technical possibilities for data collection have also driven the development of tracking.
The preliminary results of the TRACKIT study suggest that while some countries appear to prioritise the surveying of graduates, others focus almost entirely on student progress. Generally, there seems to be a trend towards combining both goals, which is already the case in some countries. The conference clearly proved that despite the fact that national frameworks for tracking differ considerably, regarding drivers and use, there is a strong demand for exchange of experience and sharing of good practice between institutions.
Participants in Copenhagen also discussed the advantages and disadvantages of centralised (national) approaches to tracking but also heard how ‘shared’ approaches, where universities participate in the design and implementation of centrally-led approaches, are becoming increasingly common.
Overall, the study and the event both highlighted that universities are generally very positive about tracking initiatives, as it enables them for example to have a better understanding of the overall student experience, what contributes to success, drop-out rates and the development of student support and career services. Tracking has also helped for example, to create better awareness of teaching results, and to contribute to the overall strategic development of universities.
Nevertheless institutions have also pointed to a number of challenges with tracking such as problems related to ‘survey fatigue’, or difficulties with following up on the information they have collected.
Following this event EUA will now be drafting a detailed report on the outcomes of this project that is due to be published in September 2012.
Presentations from the conference will also be posted shortly on the event website.
The TRACKIT project is co-organised with the Irish Universities Association/UCD Geary Institute, Hochschul-Informations-System GmBH (HIS), Lund University, University of the Peloponnese/Centre for Social and Educational Policy Studies and Aarhus University, and supported by the European Commission’s Lifelong Learning Programme. More information on the project is available here.
15 décembre 2011

Portait de l’étudiant européen: Au nord, des étudiants plus âgés et plus émancipés qu’au sud

http://www.finance-watch.org/wp-content/uploads/2011/06/Le_Monde_logo.pngPar Isabelle Rey-Lefebvre. S’il fallait dresser le portait robot de l’étudiant européen, ce serait une fille de 24 ans, inscrite en licence, aves des ressources d’en moyenne 850 euros par mois et dont les parents sont diplômés de l’enseignement supérieur.
Voici à gros traits, les résultats de la quatrième enquête Eurostudent sur les conditions de vie des étudiants en Europe, pilotée par l’Allemagne. L’étude porte sur 26 pays européens mais l’observatoire de la vie étudiante (Ove), correspondant français d’Eurostudent en a tiré une synthèse sur dix pays, publiée dans le bulletin de l’Ove de décembre 2011.
En réalité, les modèles d’enseignement supérieur et donc les profils sont assez différents d’un pays à l’autre. Les Français sont les plus jeunes avec un âge moyen de 21,5 ans, car, dès le bac en poche, ils se pressent aux portes des établissements supérieurs pour décrocher le plus vite possible un diplôme, sésame de l’entrée dans la vie professionnelle. A l’opposé, les Danois sont les plus vieux avec une moyenne d’âge de 26,6 ans, suivis par les Anglais (26 ans) puis les Suédois (25,5 ans). 75% des Danois n’entrent pas directement dans le supérieur, 40% le font après deux ans. Car, au terme de leurs études secondaires, ces étudiants musardent, un an ou deux pour voyager, vivre une première expérience professionnelle ou réaliser un projet associatif ou personnel. Ce temps de maturation aboutit-il à une meilleure orientation des étudiants plus déterminés dans leur choix de cursus, dans leur projet de vie ? Hélas ! L’étude ne le dit pas. A noter qu’au Royaume-Uni près de 23 % des étudiants ont plus de trente ans, car les allers et venues entre le monde du travail et les études sont plus fréquents et plus faciles.
Cette différence d’âge explique la diversité des profils. Les plus âgés sont évidement plus fréquemment mariés avec des enfants, il n’est pas rare de voir des crèches dans les universités danoises ou suédoises et travaillent. 74% des étudiants Suisses et 66% des Danois exercent une activité rémunérée. A l’opposé, les Espagnols, les Italiens ont les taux d’activité les plus réduits avec respectivement 32 et 36%. Par voie de conséquence, les étudiants latins sont plus souvent dépendants de leur famille sur le plan financier ou de leur logement. En Espagne, Allemagne, France, Pologne ou Roumanie, la moitié des ressources des étudiants vient de la famille, avec une particularité française où les aides collectives représentant la même part que les subsides familiaux (25%). En Suède ou au Danemark, les fonds publics représentent 60% des ressources complétées les revenus d’activités (20% en Suède, 30% au Danemark). Cette émancipation se traduit aussi dans les lieux de résidence en Grande Bretagne, Allemagne, en Suède et au Danemark où moins d’un étudiant sur trois vit au domicile parental, lorsque 75% des Italiens vivent chez leur parents. La France occupe une position moyenne avec autant d’étudiants chez leurs parents ou chez eux.
Sur le plan de l’inégalité d’accès à l enseignement supérieur , l’Espagne et la France et dans une moindre mesure l’Italie se distinguent pour la sous représentation la plus marquée des étudiants d’origine populaire avec à l’autre bout de l’échelle le Danemark et la Pologne et enfin la Suède.
http://www.finance-watch.org/wp-content/uploads/2011/06/Le_Monde_logo.png Isabelle Rey-Lefebvre. Gdybyśmy sporządzenia robota Europejskiej studenta, będzie to dziewczyna z 24, zarejestrowanej licencji aves zasobów średnio 850 euro miesięcznie i którego rodzice są absolwentami Szkolnictwa Wyższego.
Tu, w szerokim kresek, wyniki czwartego Eurostudent badania życia studentów w Europie, prowadzona przez Niemcy.
Badanie objęło 26 krajów europejskich, ale Obserwatorium Życie studenckie (OVE), francuski korespondent Eurostudent zwrócił podsumowanie z dziesięciu krajów, opublikowane w biuletynie Ove grudnia 2011. Więcej...
14 octobre 2011

The Effect of Students on University Towns: A Negative or Positive?

http://chronicle.com/img/chronicle_logo.gifBy Nigel Thrift, vice-chancellor of the University of Warwick, in England. Over the last couple of months in the northern hemisphere, students have been making their way to university in the hundreds of thousands. Cars full of possessions are driven up and down the major roads in a gigantic game of location swapping (there is a nice depiction of the process at Stanford at the end of the recent movie, “The Kids Are All Right”). We can often forget just how scary the event can be for first-time students. Their fears are nearly all about fitting in and they are no less real for being generally ill-founded.
The difficulties of dislocation are often compounded by their international dimension. Students have to negotiate cultural difference in ways which are often about no longer taking for granted the taken for granted but, again, they usually succeed in producing their own hybrid cultures which will not only get them by but can be remarkably constructive.
Whatever the case, what we can sometimes forget is that this mass migration also affects adjacent communities. What were quiet streets can become noisy as new student neighbors move in. It becomes difficult to park. In some places quite a bit of anti-student feeling can be generated by what has come to be called the process of “studentification” (as opposed to gentrification), a phenomenon which has become a significant force in many towns and cities with the growth of so many universities and other higher-education institutions. Certainly, turnover within student areas is sufficiently high that it can cause significant neighborhood and community disruption in many towns and cities. After all, research shows that students are usually highly concentrated residentially. Statistically the population of students tends to show a high degree of segregation from nonstudents. Research also shows that students often have quite distinct labor market characteristics born out of being highly concentrated within particular sectors and types of occupation. Students also have the potential to produce wider labor market impacts too, including competition with other local young people for jobs (see the recent special issue of Environment and Planning A” on student geographies).
But what often seems to be forgotten in the general rush to blame students for things which are often not to do with them is the positive economic activity that students bring to a place. Warwick is illustrative. Local taxi drivers around the Warwick campus breathe a sigh of relief after the summer fare customer drought while the nearby local town of Leamington Spa finds its population increased by 10 percent with all of the positive economic multipliers you might expect for local traders and companies. Warwick is setting up a student study center there in acknowledgment of this fact.
Then there are all the positive social impacts too. Volunteering by students has real value to communities, whether it is in the form of legal advice or working in schools or environmental projects. Warwick, for example, has some 2,300 student volunteers working away at any one time, a fact of which I am very proud.
Finally, students have an energy and determination that adds so much to the general social atmosphere of places. Many places would find themselves much the poorer places to live without their liveliness.
10 octobre 2011

Paris offers foreign students one-stop shop

http://www.universityworldnews.com/layout/UW/images/logoUWorld.gifBy Jane Marshall. Paris, Europe's biggest university city, has once again opened special reception and advice services for foreign students arriving for the new academic year, who need help to tackle the labyrinthine bureaucracy, find a place to live and look for a job. Last year there were 56,500 international students in the French capital.
After the United States and United Kingdom, France accounts for the largest intake of international students, equal with Germany. Students' most common countries of origin are Morocco, China, Algeria, Tunisia, Senegal, Germany, Italy, Cameroun, Vietnam and Spain.
The total student population in France in 2010-11 was 2,319,000, of whom 284,659 were from other countries, representing 12.5% of all students. Paris is the most popular region for international students, who comprise 17.3% of the city's student population.
A comprehensive 'one-stop' bureau was set up for the start of the academic year by the Cité Internationale Universitaire de Paris (CIUP), a foundation owned by the Paris universities that provides housing and other services for international students and academics.
Now in its ninth year and financed by Paris City Hall, the centre brings together in one place all the main agencies with which international students must register and which can help them settle in. They include representatives of the police and immigration authorities, services for student insurance, benefits, housing and employment and RATP, the Paris transport system, which offers students discounted travel. The bureau is open until 10 November.
CIUP's is the bigger of two 'new year' reception services for foreign students in Paris; the other is run by the regional student support centre CROUS de Paris. Last year the two services together helped more than 4,000 students, three-quarters of them at the CIUP. Their combined budget for this year is EUR110,000 (US$149,000).
Last month, 117 assistance-seeking international students went to CIUP on the opening day to consult the multilingual team of advisers, who between them speak nine languages in addition to French.
Inquiries from new arrivals mostly concerned housing and administrative problems, said Roza Ghaleh Dar, a Swedish-Iranian masters student in literature at Paris-8 University, who is one of the volunteer advisers. Nationalities she had dealt with so far included Algerians, Chinese, Brazilians and Mexicans. Carine Camby, managing director of the CIUP, emphasised that "each student is a unique case".
She told University World News: "Each has his or her own problems, so it is important they are all looked after individually. The advisers have all the skills necessary to help them directly, or to tell them where to go for the right information. There are specialists who can give more detailed information on different issues."
7 octobre 2011

L’origine sociale des étudiants

Logo - retour accueilLes étudiants, enfants de cadres supérieurs, constituent près de la moitié des étudiants dans les filières les plus sélectives, alors que leurs parents ne représentent que 15% des emplois.

Les enfants de cadres et professions libérales constituent près d’un tiers des étudiants à l’université et la moitié des élèves dans les filières les plus sélectives comme les classes préparatoires aux grandes écoles ou les écoles d’ingénieurs, alors que leurs parents ne représentent que 15% des emplois. L’écart est fortement marqué en écoles d’ingénieurs; 55% des élèves-ingénieurs ont des parents cadres ou professions intellectuelles supérieures, 6% sont enfants d’ouvriers et 10% d’employés.
Les enfants d’ouvriers et d’employés sont mieux représentés dans les filières courtes, des IUT aux BTS, en passant par les écoles paramédicales et sociales.
A l’université, en licence, la part des enfants d’ouvriers et d’employés est de 26,1 % (leurs parents représentent 52 % des actifs occupés), de 28,6 % pour les enfants de cadres supérieurs. En master et doctorat leur part baisse respectivement à 17,7 % et 12,1 % contre 34,1 % et 36,2 % pour les enfants de cadres supérieurs. Le troisième cycle est tout autant sélectif socialement que les grandes écoles.
L’accès à l’enseignement supérieur a progressé pour toutes les catégories sociales depuis 1991. La proportion des fils d’ouvriers et d’employés y accédant est ainsi passée de 20 à 39 %, celle des enfants de cadres supérieurs ou de professions intermédiaires de 50 à près de 80 %. La stagnation voire la baisse du taux d’accès à partir de la fin des années 1990 est frappante, y compris pour les milieux défavorisés qui ne rattrapent pas les enfants des autres milieux. Voir aussi: Un étudiant à l’université coûte 9000 euros par an à la collectivité, contre 13900 euros pour un élève de classe préparatoire aux grandes écoles.
Logo - tagasi kojuÕpilased, lapsed juhid, moodustavad peaaegu pooled õpilased kõige valivamad, samal ajal kui nende vanemad on vaid 15% töökohti. Vt ka: tudeng kulud 9.000 € aastal ühendusse vastu € 13900 üliõpilane klassi eelnevalt eeltööd suurtes koolides. Velle...
<< < 10 20 30 40 50
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 784 310
Formation Continue du Supérieur
Archives