Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
9 mai 2013

Students and money

http://www.cshe.unimelb.edu.au/research/res_seminars/pub_policy/2013/cshe-lhmartin.jpg6-8pm Mon. 3 June. It is 25 years since the Higher Education Contribution Scheme began and the funding weights applied to each discipline were fixed. But we are yet to achieve a stable consensus on private and public contributions. The funding weights are out of whack with real cost differences, and both public and student contributions are capped at levels blocking the provision of genuinely high quality programs across the board. The rationale for government funding is unclear, a recipe for its continued erosion as a proportion of total revenues. The government commissioned the Base Funding Review to sort all of this out and then threw out the Review report! Meanwhile a future Coalition government, plugging a deficit created by the abolition of the carbon tax, is likely to cut government contributions and ramp up student charges. And the public costs generated by HECS loans at higher levels, in a demand-driven system, are mounting. Can we afford to bankroll education as a right? Can students from poorer backgrounds afford to take on an increased HECS debt? With free online courses of high quality now available, shouldn’t the cost of higher education be going down and not up?
Confirmed speakers:
Bruce Chapman
, Director, Policy Impact, Australian National University
Prof. Paul Wellings
, Vice-Chancellor, University of Wollongong
Prof. Ian Young
, Vice-Chancellor, Australian National University
Chair: Prof. Leo Goedegebuure, Director, LH Martin Institute
VENUE: Woodward Conference Centre, 10th Floor, Melbourne Law School, Pelham St, The University of Melbourne, Parkville, Victoria.
Jointly presented by the Centre for the Study of Higher Education & the LH Martin Institute.
8 mai 2013

Les étudiants français aiment-ils leurs facs?

http://www.meltycampus.fr/default/modules/network/images/logo/black/meltycampus.pngPar Jade. Pour les étudiants, l'université est souvent une deuxième maison. Il faut dire qu'ils y passent souvent les trois quart de leur temps. Mais ce n'est pas pour autant que les étudiants français apprécient leurs facs… Alors que les américains passent leurs temps à chanter les louanges de leurs universités et n'hésitent pas à s'afficher avec des pulls à l'effigie de leur école, les français eux, sont moins enthousiastes. En France, l'université est avant tout synonyme d'autonomie, de cours magistraux et d'absences non contrôlées. De là à porter un pull avec une inscription Paris I Panthéon-Sorbonne, il y a un grand pas, que les étudiants n'ont pas l'air prêts à franchir! Comment expliquer ce désintérêt des étudiants pour leurs universités ? Faut-il analyser chaque cas individuellement ou le problème est-il plus large? meltyCampus s'est penché sur la question… Suite de l'article...
http://www.meltycampus.fr/default/modules/network/images/logo/black/meltycampus.png By Jade.  For students, the university is often a second home. I must say they often spend three quarters of their time.But this is not to say that the French students enjoy their facs. More...
6 mai 2013

Participez au concours "Inventez 2020! La parole aux étudiants"

Gehttp://www.lecercledeseconomistes.asso.fr/local/cache-vignettes/L225xH97/arton978-6c2b1.pngneviève Fioraso fait part de son soutien au lancement de la 1ère édition du concours "Inventez 2020! La parole aux étudiants", organisé par le Cercle des économistes et France Culture Plus dans le cadre des 13e Rencontres économiques d'Aix-en-Provence.
Organisé avec le soutien du ministère de l'Enseignement Supérieur et de la Recherche,  en partenariat avec la Conférence des Présidents d'Université (C.P.U.), la Conférence des Directeurs des Ecoles Françaises d'ingénieurs (C.D.E.F.I.), la Conférence des Grandes Ecoles (C.G.E.), le CNOUS, l'Agence du Service Civique, Animafac et le Festival d'Aix-en-Provence, ce concours vise à donner la parole aux étudiants, recueillir leurs attentes et leurs idées pour inventer le monde de demain. Pour cela, les candidats devront proposer un texte original et force de proposition pour l'avenir.
http://cache.media.enseignementsup-recherche.gouv.fr/image/Enseignement_superieur/12/4/inventez-2020-infos_251124.jpgLes 100 lauréats seront invités aux Rencontres Économiques d'Aix-en-Provence les 5, 6 et 7 juillet 2013; où ils participeront à l'ensemble des sessions sur le thème "Le choc des temps. L'économie mondiale entre urgences et long terme".
La ministre, tient à rappeler tout son soutien à cette initiative: "Dans un monde en pleine mutation, nous avons plus que jamais besoin d'investir dans la jeunesse, de leur donner la parole pour imaginer les solutions à même de répondre aux grands défis économiques, environnementaux, sociétaux de ce 21e siècle."
Retrouvez toutes les informations relatives au concours sur le site des Rencontres économiques d'Aix en Provence. Le concours "Inventez 2020! La parole aux étudiants". Le programme des Rencontres Economiques d'Aix-en-Provence 2013.
http://www.lecercledeseconomistes.asso.fr/images/lien_vers_concours.pngPrésentation
À l’occasion de la 13e édition des Rencontres Économiques d’Aix-en-Provence, les 5, 6 et 7 juillet 2013, Le Cercle des économistes et France Culture Plus donnent la parole aux letudiant.fr Lire la suite.
Comment participer ?

Vous souhaitez participer au concours « Inventez 2020. La parole aux étudiants », rien de plus simple. Lire la suite.
Contact

Une question? N’hésitez pas à nous contacter! Lire la suite.
Communication

Vous souhaitez communiquer sur le concours? Vous trouverez ici plusieurs éléments qui pourront vous y aider. Lire la suite.
Genevièvehttp://www.lecercledeseconomistes.asso.fr/local/cache-vignettes/L225xH97/arton978-6c2b1.png Fioraso ha espresso il suo sostegno al lancio della prima edizione del "inventare 2020! studenti Speech", organizzato dal Circolo degli economisti e France Culture Inoltre, nell'ambito del 13 ° Forum economico di Aix-en-Provence. Più...
4 mai 2013

Entreprise idéale: les étudiants plébiscitent l’esprit d’équipe

http://orientation.blog.lemonde.fr/files/2011/08/Edhec-Olivier-Rollot-208x300.jpgBlog "Il y a une vie après le bac" d'Olivier Rollot. Pour la troisième année consécutive le cabinet Deloitte a interrogé les étudiants sur ce que ce serait pour eux l’entreprise idéale: de taille moyenne (41% des étudiants dont 58% de femmes) elle devrait proposer un environnement résolument international (plébiscité par 81% des étudiants). «On voit ici tout le paradoxe de cette génération qui souhaite évoluer dans une entreprise de taille moyenne mais à dimension et vocation internationales » explique Gabriel Bardinet, Manager Capital Humain chez Deloitte...
L’esprit d’équipe plébiscité

La progression la plus frappante de cette étude est celle de l’esprit d’équipe et de communauté parmi les valeurs d’entreprise: 28% la mettent en tête en 2013 (contre 14% en 2012). Un doublement qui traduit bien les nouvelles préoccupations d’une population étudiante qui est bien obligée de constater que les rémunérations étant bloquées par la crise d’autres valeurs vont devoir prévaloir dans l’entreprise au cours des années à venir. 67% des étudiants considèrent d‘ailleurs que les qualités du manager devraient être avant tout relationnelles plutôt qu’organisationnelles. Pour 72% d’entre eux, le management devrait être participatif plutôt que directif. Suite de l'article...
http://orientation.blog.lemonde.fr/files/2011/08/Edhec-Olivier-Rollot-208x300.jpg Blag "Tá an saol tar éis na scoile ard" Olivier Rollot. Don tríú bliain as a chéile Deloitte suirbhé daltaí faoi cad a bheadh sé dóibh an chuideachta idéalach: mheán (41 mic léinn%, 58% de mhná) ba chóir a thairiscint le timpeallacht fíor idirnáisiúnta (moladh ag 81% mac léinn). "Seo linn a fheiceáil ar an paradacsa seo ghlúin gur mian chun bogadh isteach ina chuideachta mheánmhéide ach gné idirnáisiúnta agus feidhm," a mhíníonn Gabriel Bardinet Bainisteoir Caipitil Daonna ag Deloitte. Níos mó...
13 avril 2013

Texting 'lowers students' grades'

http://bathknightblog.com/wp-content/uploads/2011/07/telegraph-logo.jpgBy Nick Collins. Students who spend long periods each day texting fall behind in their studies but reading newspapers could boost their performance, according to a new study. Women in their first year of university spent almost 12 hours a day on media-related activities such as texting, social networking, browsing the internet and watching television. In most cases these activities were linked to lower effort and grades, but reading newspapers and listening to music appeared to improve students' academic performance. Rather than trying to change students' behaviour, professors should attempt to integrate unhelpful social media into academic study, for example by using it to refer students to learning material, experts said. Read more...
17 mars 2013

Gap between rich and poor students 'stark'

http://bathknightblog.com/wp-content/uploads/2011/07/telegraph-logo.jpgAn "unacceptably stark" difference remains between the number of rich and poor students choosing to study for a degree, says the head of the universities funding body. Teenagers from poorer backgrounds remain much less likely to go to university, and to study at a top institution, according to a report by the Higher Education Funding Council for England (HEFCE).
It warns that some universities could run into trouble if they fail to attract enough students and raises concerns about a slump in the numbers of people studying part time. The new study looks at the impact of reforms to higher education funding. Tuition fees were trebled last autumn, with new undergraduates now charged up to £9,000 a year for a degree course. Graduates begin paying student loans back once they are earning at least £21,000. Read more...
24 février 2013

La "désaffection" des étudiants pour les sciences

http://sciences.blogs.liberation.fr/test/images/logo_libe.pngPar Sylvestre Huet. Les ministres de l'Enseignement supérieur et de la recherche se lamentent de la "désaffection" des étudiants pour les sciences. Et Vincent Peillon rame pour trouver des candidats professeurs du secondaire. Pourquoi? Cette désaffection est-elle réelle?
Je vous invite à lire cette analyse précise et argumentée qui montre combien cette explication n'a aucun fondement et comment les politiques scolaires (lycée) et universitaire (le LMD) associées à des politiques en yoyo pour les recrutements de chercheurs et d'enseignants ont provoqué la situation actuelle. Suite de l'article...
http://sciences.blogs.liberation.fr/test/images/logo_libe.png By Sylvestre Huet. Ministers of Higher Education and Research lament the "alienation" of students in science. And Vincent Peillon train to find candidates secondary school teachers. Why? This disaffection is it real? More...
15 décembre 2012

Be here now, or else: lamentable effects of student 'presenteeism'

Click here for THE homepageForcing undergraduates to attend class retards their capacity to develop as mature, independent learners, warns Bruce Macfarlane.
Academics frequently complain that their freedom is being infringed by the scrutiny imposed on them by developments such as teaching observations, research assessments and annual appraisals. But we rarely reflect on the increasing surveillance to which students are also subject and the effect this has on their academic freedom.
There was a time when being a university student meant "reading" for a degree. Attending lectures and seminars was a matter of choice, and skipping classes barely raised an eyebrow. Now, attendance policies and class registers are the order of the day. Some lecturers even use draconian measures such as excluding students who are not punctual.
But the surveillance culture goes much deeper than that. There are an array of assessment-related proxies aimed at getting students to attend, including oral presentations, short tests and quizzes, cunningly scheduled for the beginning of classes including lectures, smaller group tutorials and seminars. Read more...
17 novembre 2012

Graduate view: 'we are not customers'

The Guardian homeUniversities should be challenging their students to become collaborative learners rather than conformist consumers. As two recent university graduates we are concerned about the labelling of students as customers who need to be kept satisfied. We believe that positioning students in this way in relation to their learning is deeply damaging to all our futures. Entering the next stage in our lives, at a time of uncertainty and rapid change, we need to be able to be proactive, think for ourselves, take a critical approach to problem solving, communicate effectively with a range of people and use our knowledge creatively.
If we are seen, and come to see ourselves, as customers who respond and react to what is given to us, who are asked if we like our courses (not what we gain from them), then we are unlikely to emerge from higher education as effective lifelong learners. More...
15 octobre 2012

Promoting the rights of international students

http://enews.ksu.edu.sa/wp-content/uploads/2011/10/UWN.jpgBy Geoff Maslen. For the first time, foreign students in Australia have their own ‘bill of rights’. This follows the release by the Australian Human Rights Commission of a set of principles to promote and protect the rights of international students, which it says have too often been ignored by individuals and organisations.
Outlining the principles at an international conference in Melbourne last week, Australia’s Race Discrimination Commissioner Dr Helen Szoke said the aim was to create discussion and awareness of student rights “where sometimes it does not exist”.
“This awareness is essential, whether in terms of the obligations of organisations working with international students, or of the support students should expect during their time here,” Szoke said.
“As we discovered during the course of our consultations [in developing the principles], the latter is particularly important, with many students not knowing where to seek help or what their entitlements might be.”
The principles are set out under four main headings, with summary translations in 10 other languages.

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 786 073
Formation Continue du Supérieur
Archives