Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
6 décembre 2014

Tour de France universitaire des gestes éco-responsables

Universités & TerritoiresUniversités & Territoires est une lettre électronique qui existe depuis juin 2003. L’objectif de la lettre est de montrer, par la valorisation d’actions et d’expériences emblématiques et remarquables, aux décideurs territoriaux que l’Université joue un rôle centrale dans l’émergence d’une société de la connaissance. Universités & territoires n° 100.
Par François Rio Délégué Général de l’AVUF. Tour de France universitaire des gestes éco-responsables. p. 11 de Universités & Territoires n° 100.
Dans un contexte d’impérative réhabilitation énergétique du patri - moine immobilier universitaire, et de nécessaire sensibilisation des usagers des campus sur cet enjeu, l’AVUF et l’ADEME, en partenariat avec la CDC, la CPU, la MGEN organisaient cette année la cinquième édition du : « Tour de France universitaire des gestes éco-responsables » ; structuré autour de 2 opérations. Voir la suite dans Universités & Territoires n° 100.

5 décembre 2014

L'université de Nantes surveille ses dépenses d'énergie

Trois questions à Corinne Verhulst, en charge de la stratégie patrimoniale et énergétique à l'université.
En quoi l'université est-elle concernée par les économies d'énergie dans le bâtiment ?
Avec 424 000 m2 de surface habitable répartis dans quelque 115 bâtiments, l'université de Nantes est le premier propriétaire immobilier du département. On est à plus de 2 millions d'euros d'électricité par an.
Une augmentation du prix de l'énergie de 3% dans l'année, une hypothèse basse, c'est un surcoût de plus de 140 000 €. Pour le budget de l'université, l'énergie, c'est une bombe. Il nous faut absolument stabiliser les factures. Voir l'article...

4 décembre 2014

What would a sustainable university look like? How to thrive in a time of limited financial resources.

By Brett Fairbairn. When I became a faculty member a generation ago, change in the academy was on my mind. The changes that concerned me were the inclusion of new perspectives and methodologies – in my case, social history – as well as more gender balance in the faculty and more engagement with communities. None of those challenges is gone, and at the same time there are new ones. Where issues 30 years ago were about the impact of mass access and associated expectations of diversity and societal outcomes, issues today increasingly also relate to long-term resource constraints. More...

1 décembre 2014

The importance of education for sustainable development

By Stephen Sterling. The graduates leaving universities now are entering a very different world from that encountered by their forebears – even a decade or so ago. It is marked by uncertainty, complexity and rapid change, manifested through a bewildering array of global issues relating to economic instability, climate change, inequity, loss of biodiversity and migration, to name a few. Read more...
1 décembre 2014

Declaration on higher education for sustainability

By Suvendrini Kakuchi. The move to expand Education for Sustainable Development, or ESD, into higher education under a Global Action Plan starting in 2015 was marked in the Nagoya Declaration on Higher Education for Sustainable Development unveiled on 9 November in Japan. Read more...
28 novembre 2014

Engaging people: 12 lessons for communicating about development

By Erik Solheim and Hans-Jürgen Heimsoeth. The financial commitment to development co-operation has never been higher. In 2013, the global total reached USD 135 billion. For the first time ever, the United Kingdom reached the target of 0.7% of national income, and this happened in times of great economic austerity. Turkey – a middle-income country – increased its official development assistance more than any other European country and is now above the OECD average. And Ireland continued its commitment to fighting global hunger — even with a severe economic crisis at home — founded on a strong public and political consensus regarding the importance of helping the world’s poorest people. More...

28 novembre 2014

The Ripple Effect: Water-Energy-Food Nexus

By Naazia Ebrahim. In Rule of Experts: Egypt, Techno-Politics, Modernity, Timothy Mitchell tells how in 1942, an epidemic of gambiae malaria in Egypt was caused by a perfect storm of interactions between rivers, dams, fertilisers, food webs, and the influences of World War II. It began with the building of the Aswan Dam and its storage reservoirs around the Nile, which provided the anopheles mosquito with new breeding spots. More...

28 novembre 2014

Dial D for Development

By Brian Keeley. Not much good has come from the Ebola crisis, save this: It has raised awareness of the fact that we already have a weapon in our hands that could help fight such epidemics – our mobile phones.
There’s already evidence to show that the idea can work. Following the earthquake and cholera outbreak in Haiti in 2010, for example, “call-data records” from mobile phones were used to track people’s movements, so allowing experts to “infer, with empirical data and in real-time, where people are, and how many, and where they are probably headed,” according to The Economist. More...

28 novembre 2014

L'université de Caen veut développer le covoiturage

L'université de Caen a signé une convention avec l'association Éco-mobile. Objectif : donner envie aux étudiants et personnels de covoiturer.
Trois questions à Pierre Aussant, président de l'association Éco-mobile.
Quels sont les besoins qui motivent ce partenariat ?

Le point de départ repose sur un diagnostic interne à l'université, dans le cadre des conditions de déplacement domicile-travail. 60 % des salariés utilisent leurs voitures, mais l'enquête révèle que chaque véhicule ne transporte que 1,07 passager. En revanche, 70 % des étudiants utilisent d'autres moyens que la voiture. 8 % d'entre eux sont déjà des habitués du covoiturage. L'université a donc souhaité participer à l'action « covoiturons avec la région Basse-Normandie » pour offrir à son personnel des solutions pour évoluer dans les défis du XXIe siècle. Voir l'article...

26 novembre 2014

Sustainability commandment #5

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/blog_landing/public/green.jpg?itok=D8D3DXB7By G. Rendell. Without good, clean air, any one of us is dead in a matter of minutes.  Without good clean water, in days.  Without good, fertile (I hesitate to say "clean") soil, in months or  years.  None of these resources is infinitely available.  Each has a capacity to restore itself to good condition, but that capacity is both time-dependent and tightly constrained.  And yet thousands of activities that each of us living in developed societies take for granted poison the soil, the air and the water on a daily basis.  We're killing ourselves, and we've got to stop kidding ourselves. Read more...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 784 949
Formation Continue du Supérieur
Archives