Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
17 septembre 2019

Social learning : les moyens à associer à une communauté apprenante ?

Par . L’échange entre les membres d’une communauté apprenante est finalement le premier « livrable » d’une communauté. En effet, c’est en discutant, expliquant, observant, échangeant des points de vue que chaque membre peut formaliser ses savoirs. Il peut également observer des pratiques, les « analyser », les enrichir ou non, apprendre et les utiliser dans son contexte. Plus...

5 juillet 2019

A Discussion about Communities

By Stephen Downes - Stephen's Web. Dave Comier and Jeff Lebow[Edit][Delete]: A Discussion about Communities with Nancy White, Ed Tech Talk [Edit][Delete] July 21, 2006
I listened to this podcast this morning, a wide-ranging interview with online collaboration specialist Nancy White. Listeners will most appreciate, I think, her observations on how to manage disruptive elements in communities. She was also asked about my own view of site-specific online communities (they have a boundary, she said, "this is my arms making a big 'O'"). Sometimes a sense of place and common purpose is needed. More...
18 juin 2019

Social learning : intérêts et clés de succès des communautés apprenantes

Par . Le social learning, c’est un apprentissage qui s’effectue grâce aux autres. En effet, l’interaction et l’observation entre des personnes regroupées dans un espace partagé qui peut être en ligne (classe virtuelle, forum, réseau social, webinar…) stimule l’apprentissage. Ces personnes souhaitent sur un intérêt commun apprendre ensemble. Plus...

28 mai 2019

Failure of Online Communities

By Stephen Downes - Stephen's Web. Harold Jarche[Edit][Delete]: Failure of Online Communities, Jarche Consulting [Edit][Delete] February 2, 2006

[link: 8 Hits] Harold Jarche cites Jay Cross, who remarks en passant, "After the session, several people told me they really appreciated Bill telling it like it is. Early on, he said that while he thought he was pretty good at fostering online communities, 90% of the communities he sets up fail." Bill probably is good at setting up online communities. But I wonder whether a community that has been set up is doomed to fail. I wonder whether, instead, what we should be looking at as community is the interactions between people in a distributed environment - such as the network of blogs and readers and commenters that make up what might be called the edublogging community (actually several communities, but I digress). A seminar, a meeting space, an online discussion board - these are not communities. More...

15 mai 2019

Online Communities: From BBSes to Blogs and Beyond

By Stephen Downes - Stephen's Web. Andy Carvin: Online Communities: From BBSes to Blogs and Beyond, Andy Carvin's Waste of Bandwidth September 22, 2005

Andy Carvin is offering a mix of blog posts and podcasts from the Scottish Learning festival, including talks by Marc Prensky and Robin Blake. I have thought of podcasting others' talks, in addition to my own, but issues of permission, quality and hosting have deterred me. How long before the conference podcast becomes standard and before people routinely start posting the audio of their talks on their own websites. More...

15 mai 2019

Digital Community of Authors

By Stephen Downes - Stephen's Web. Various authors: Digital Community of Authors, September 13, 2005

It's not really blogging, though the idea is similar, "a free virtual writer's workshop that allows young authors to publish original writing and illustrations right online." In other words, sort of like blogging with guidance and structure. More...

11 mai 2019

DITP - Communauté des tiers-lieux éducatifs

Screenshot-2018-5-5 Actualités ModernisationQuels sont les objectifs de la communauté ?
Faire communauté : mailler un écosystème de compétences, projets, espaces, au-delà des périmètres (territoriaux, disciplinaires, institutionnels, etc.).
Faire émerger un patrimoine informationnel commun : mutualiser des outils libres et open source et des dispositifs de documentation est la seule garantie d’une non enclosure et d’une circulation des savoirs. C’est pourquoi ils sont plébiscités dans les tiers-lieux.
Créer un cadre RH adapté qui permette la naissance, le développement et la valorisation des projets qui habitent les tiers-lieux : cela passe notamment par la reconnaissance du poste clé d’animateur de tiers-lieu/concierge/fabmanager/facilitateur et celle des contributions des enseignants qui les accompagnent en dehors de leur activité d’enseignement. Plus...

11 mai 2019

DITP - Communauté UX

Screenshot-2018-5-5 Actualités ModernisationQuels sont les objectifs de la communauté ?
Réunir acteurs publics et acteurs privés pour améliorer la qualité des parcours utilisateurs des services en ligne Intégrer les approches UX en mettant les utilisateurs au centre des services publics en ligne Échanger sur les bonnes pratiques. Plus...
11 mai 2019

DITP - Communauté interministérielle des partenaires et utilisateurs de RenoiRH

Screenshot-2018-5-5 Actualités ModernisationCommunauté d'entraide et de partage des ministères et structures publiques partenaires (en déploiement et en production) et des utilisateurs (MSIRH, gestionnaires, etc.) du SIRH RenoiRH. Plus...

7 mai 2019

Online Communities: Design, Theory, and Practice

By Stephen Downes - Stephen's Web. Online Communities: Design, Theory, and Practice
This editorial introduces a special thematic section of the Journal of Computer-Mediated Communication and is worthy of a read in its own right (the remainder of the articles are available here - no RSS (*sigh*)). In about nine paragraphs the authors provide a nice history of the concept of online community, drawing into the discussion strands of thought from sociology, psychology and anthropology. More...

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 785 410
Formation Continue du Supérieur
Archives