The Bologna Follow-Up Group - BFUG - is the executive structure supporting the Bologna Process in-between the Ministerial Conferences. It is in place since autumn 1999.
The work between two meetings of the Bologna Follow-up Group is overseen by a Board.
Read more. More...
How does the Bologna Process work? - Map Ministerial Conferences The Ministerial Conferences
Every two or three years there are Ministerial Conferences organised in order to assess the progress made within the EHEA and to decide on the new steps to be taken.
The Ministerial Conferences have taken place in Bologna, 18-19 June 1999 - Prague, 18-19 May 2001 - Berlin, 18-19 September 2003 - Bergen, 19-20 May 2005 - London, 17-18 May 2007 - Leuven/Louvain-la-Neuve, 28-29 April 2009 - Budapest/Vienna, 10-12 March 2010 - Bucharest, 26-27 April 2012 - Yerevan, 14-15 May 2015.
The next Ministerial Conference will take place in Paris - France, in 2018.
Read more. More...
ESU at the Bologna Follow up Group Co-Chairs Meeting
The Bologna Follow up Group (BFUG) Co-Chairs meeting took place in Berlin on the 14th of September 2016, and brought together all representatives Co-Chairing any of the three working groups and four advisory groups in the Structure of the BFUG.
The main purpose of the meeting was to support the coordination of the groups in order to prepare a coherent programme for the upcoming year. More...
Lancement du site ehea.info du Secrétariat du Processus de Bologne
La France s'est engagée à assurer pour la période de juillet 2015 à juin 2018, la vice-présidence du groupe de suivi du processus de Bologne et le Secrétariat. Ce dernier a notamment en charge la mise à jour et l’alimentation du site Internet officiel permanent de l’Espace européen de l’enseignement supérieur.
Initié en 1998 par la France en lien avec l’Allemagne, l’Italie et le Royaume Uni, le processus de Bologne a permis d’engager les Etats membres, aujourd’hui au nombre de 48, dans la réforme de leur système d’enseignement supérieur en s’accordant sur des outils, des valeurs et des déclarations politiques communs afin de favoriser la mobilité étudiante et le dialogue des systèmes. La structuration en trois cycles, l’instauration du "supplément au diplôme", la mise en place du système de crédits E.C.T.S. (European credits transfer system) et les lignes directrices concernant l’assurance de la qualité notamment sont autant d’outils élaborés conjointement par l’ensemble des partenaires déclinés selon les législations au niveau national qui permettent d’appréhender les systèmes d’enseignement supérieur à travers un langage commun.
La France a souhaité accueillir la conférence des ministres en mai 2018 et s’est ainsi engagée à assurer pour la période de juillet 2015 à juin 2018, la vice-présidence du groupe de suivi du processus de Bologne et le Secrétariat. Ce dernier est chargé de coordonner l’activité des pays membres liés au suivi et au développement des actions inscrites dans le Communiqué d’Erevan. Il a également en charge la mise à jour et l’alimentation du site Internet officiel permanent de l’Espace européen de l’enseignement supérieur.
A ce titre, le Secrétariat français, avec le soutien financier de la Commission européenne, a refondu le site antérieur. La nouvelle version du site répond aux règles françaises et aux normes internationales concernant l’accessibilité ; il est adapté à la consultation multi supports. Voir l'article...
The Bologna informational campaign was launched in Belarus
The informational campaign regarding the Bologna process and its implementation was launched in Belarus in June. The series of video episodes from unknown character – Mr Bologn, appeared in Youtube. From the videos Mr Bologn was explaining the essence of the Bologna process. The information was addressed specially to Belorussian viewers. More...
Studenten zieht es mehr ins Ausland
V . Ein Semester in Paris, ein Praktikum in London oder ein Sprachkurs in Rom: Auslandsaufenthalte sind bei deutschen Studenten ziemlich beliebt. Und es sieht so aus, als ob die Lust auf fremde Länder und Kulturen weiter zunimmt. Jahrelang verharrte der Anteil derer, die zumindest für ein paar Wochen oder Monate der Heimat-Uni den Rücken kehren, bei rund einem Drittel. Von 2013 bis 2015 stieg er dann recht deutlich von 32 auf 37 Prozent. Mehr...
The best teachers in Romania have been rewarded by students
What defines a great professor? A Bologna Professor – or a Cool Teacher, as we call him – is that great individual passionate about education, the teacher who enlightens young minds, a partner of the students in the educational process.
The Bologna Professor Gala is a traditional project carried out by the National Alliance of Student Organizations in Romania (ANOSR), whose main objective is to improve the Higher Education System by finding those dedicated teachers that contribute to the development of valuable individuals. More...
2nd edition of the Bologna Process Researchers Conference
Bridging the gap between higher education research and policy making was always a challenge, but the recent calls for more evidence-based policies have opened a window of unprecedented opportunity for researchers to bring more contributions to shaping the future of the European Higher Education Area (EHEA).
Encouraged by the success of the 2011 first edition, Romania and Armenia have organised a 2nd edition of the Future of Higher Education – Bologna Process Researchers’ Conference (FOHE-BPRC) in November 2014, with the support of the Italian Presidency of the European Union and as part of the official EHEA agenda. Reuniting over 170 researchers from more than 30 countries, the event was a forum to debate the trends and challenges faced by higher education today and look at the future of European cooperation in higher education. More...
Students' Perspective of the Bologna Process in Armenia
Higher education in Armenia is currently facing the pressure of reforms as well as tremendous opportunities for development.
Armenia, joining the Bologna Process in 2005, initiated the implementation of a number of fundamental reforms in the field of education and in particular in higher education.
Nowadays, those responsible for higher education constantly single out the importance of introducing an effective system and confirm that Armenia is implementing this process at the satisfactory level. More...