Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
26 février 2019

The Effortless Perfection Myth

HomeCaralena Peterson initially wrote it off as a superficial cliché, but now as a recent college graduate, she believes it should be considered a major mental health concern. More...
26 février 2019

Professors, Ask Hard Questions of Your Online Providers

HomePrivate companies can help colleges achieve their goals, but the faculty should never lose control of their courses and programs, Melora Sundt writes. More...
26 février 2019

Speak Softly… or at Least Speak English

HomePolicing international students’ speech and threatening them with discrimination for speaking their own language is abhorrent, writes Susan D. Blum. More...
26 février 2019

The Crisis-Industrial Complex

HomePeople seem to wear the number of crises they've dealt with on their campus as a badge of honor, but it's not something we should crow about, argues Marcelle Hayashida. More...
26 février 2019

A Few Lessons About Public-Private Partnerships

HomeAs many institutions look to public-private partnerships as a financing solution for their biggest and most important projects, Charles G. Renner describes some of the ins and outs. More...
26 février 2019

La négociation collective d’entreprise entre 2014 et 2016 : quelles caractéristiques, quelles pratiques ?

JPEG - 22.4 ko

Dans 38 % des établissements de plus de 10 salariés, les représentants de la direction déclarent qu’une négociation collective au moins s’est déroulée entre 2014 et 2016, dans l’établissement, l’entreprise ou l’unité économique et sociale (UES). Le taux de négociation dans les établissements pourvus des instances nécessaires – salariés élus, mandatés ou délégués syndicaux – va de 23 % dans les établissements de moins de 20 salariés à 98 % dans ceux de 1 000 salariés et plus.
L’entreprise – plutôt que l’établissement – reste le lieu principal de la négociation collective : pour près de 7 établissements sur 10 des entreprises composées de plusieurs établissements, la quasi-totalité des thèmes ont été abordés uniquement au niveau de l’entreprise. Les salaires représentent le premier sujet de négociation collective : en cas de négociation, 82 % des établissements indiquent avoir abordé ce thème. Cependant, la branche reste une référence essentielle en la matière.
Parmi les établissements ayant connu une négociation à un niveau ou un autre, 62 % des représentants de la direction (RD) qualifient le climat des négociations de toujours ou souvent consensuel et 11 % de toujours ou souvent tendu.
La négociation collective n’est pas le seul canal d’échanges entre les représentants de la direction et ses salariés ou leurs représentants : des échanges informels hors du cadre des négociations collectives visant à la conclusion d’un accord se déroulent dans 8 établissements sur 10.

- Dares Analyses 2019-011 - La négociation collective d’entreprise entre 2014 et 2016 : quelles caractéristiques, quelles pratiques ?

25 février 2019

Antisémitisme, loi pour l’école de la confiance : le point avec Jean-Michel Blanquer

l'emag de l'educationJean-Michel Blanquer rappelle que des outils sont mis à disposition des enseignants : le réseau Canopé propose un ensemble de ressources pédagogiques en ligne contre l’antisémitisme et la plateforme en ligne LICRA permet de signaler tout acte antisémite ou raciste. Le ministre rappelle aussi que des référents laïcité sont déployés à l’école et à l’université. Plus...

25 février 2019

Mistletoe Offline

Stephen Downes PhotoBy Stephen Downes - Stephen's Web. Mistletoe Offline
Jeremy Keith, 24 ways to impress your friends, 2018/12/11
The title makes no sense but the article is definitely worth a read. It is about service workers. These are "technology that you can inject into a visitor’s device from your website. Once it’s installed, it can intercept any requests made to your domain." The case described in the article is one where the service worker handles the request when the website is offline (or when the website user is offline). More...

25 février 2019

The Backlash Against Personalized Learning

Stephen Downes PhotoBy Stephen Downes - Stephen's Web. The Backlash Against Personalized Learning
National Education Policy Center, 2018/12/11
This is an archive copy of the NEPC newsletter summarizing recent negative reactions against personalized learning. There are several concerns: software glitches, concerns about data privacy, and lessons that are easy to game and trick. More...

25 février 2019

My advice for aspiring explainer journalists

Stephen Downes PhotoBy Stephen Downes - Stephen's Web. My advice for aspiring explainer journalists
David Roberts, Vox, 2018/12/13
There is a cross-over, I think, between what David Roberts calls 'explainer journalism' and the field of online learning. And though this article focuses in depth on the former, it has a great deal to teach educators as well. "It’s not that there are no unique skills involved. There are. But experience teaches them a hell of a lot faster and better than journalism school. Your goal is to get good at gathering facts, perceiving patterns, and telling stories. And the way you get good at that the same way you get good at anything else — by doing it a lot."

Web: [Direct Link] [This Post]. More...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 784 150
Formation Continue du Supérieur
Archives