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Formation Continue du Supérieur
6 mai 2016

Centre ENIC-NARIC France

AccueilLe Centre ENIC-NARIC France est le centre d’information français sur la reconnaissance académique des diplômes étrangers, avec une mission principale qui est de mettre en place des procédures et des outils pour faciliter la mobilité par une meilleure lecture des diplômes étrangers.
Rattaché au Centre International d’Etudes Pédagogiques (CIEP) depuis 2004, le centre ENIC-NARIC France (European Network of Information Centres – National Academic Recognition Information Centres) est le centre d’information français sur la reconnaissance académique des diplômes étrangers. Centre unique depuis 2008, il contribue à promouvoir la mobilité internationale en facilitant la lecture des parcours académiques. Le centre ENIC-NARIC France fait partie du réseau ENIC-NARIC constitué de 55 centres d’information installés dans les différents pays de la région Europe définie par l’UNESCO et coordonné par la Commission Européenne, l'UNESCO et le Conseil de l'Europe. Voir l'article...

5 mai 2016

Reconnaissance des diplômes des réfugiés - CIEP- Centre ENIC-NARIC

Résultat de recherche d'images pour

Le CIEP et le centre ENIC NARIC proposent sur leur site internet un intéressant document présentant les actions menées par le centre ENIC NARIC France en faveur de la reconnaissance des diplômes des réfugiés.  Le document proposé ici poursuit par des exemples d'initiatives menées dans d'autres pays européens, tel que la Suède, la Norvège, les Pays Bas. Voir l'article...

18 avril 2016

Reconnaissance des diplômes

Commission Nationale de la Certification Professionnelle

Il n'existe pas, sauf exception, d'équivalence réglementaire entre diplômes français et diplômes étrangers, même à l'intérieur de l'Union européenne.

Le centre ENIC-NARIC France est le centre français d'informations sur la reconnaissance académique et professionnelle des diplômes.

  • Il établit des attestations de reconnaissance de niveau des pour les diplômes étrangers.
  • Il renseigne sur la procédure de reconnaissance des diplômes français à l'étranger.
  • Il informe sur les procédures à suivre pour exercer une profession réglementée. Voir l'article...
16 avril 2016

STREAM - Second edition of the manual on European Recognition for HEI published

ESU - European Students' UnionThe second edition of the manual on European Recognition for Higher Education Institutions has been published on the STREAM platform.The ‘EAR HEI’ manual is based on the European Area of Recognition (EAR) manual published in 2012, which aimed to streamline recognition practices at the level of the ENIC-NARIC networks (the national information centres on recognition). This EAR manual was based on the Lisbon Recognition Convention and its subsidiary texts, and in addition on recommendations from projects, working groups and on publications. More...

14 mars 2016

Recognition of higher education qualifications for refugees

Bologna Process - European Higher Education AreaThe Syria Crisis was highlighted by students and higher education experts meeting to discuss the recognition of higher education qualifications for refugees.
Refugees and displaced persons face special challenges in respect of access to education, one of which is the assessment and recognition of qualifications and access where documentation is missing or incomplete.
On 29 February, 2016, the 7th Meeting of the Committee of the Convention on the Recognition of Qualifications concerning Higher Education in the European Region also known as the Lisbon Recognition Convention (LRC) was held at the UNESCO’s headquarters in Paris. More...

10 mars 2016

Update on Recognition of Professional Qualifications

EUA monitors developments on the EU’s legal framework for professional qualifications and has published its 14th update on the topic.
The document, published in February 2016, focuses on the amended Directive 2013/55/EU on the Recognition of Professional Qualifications and provides a detailed update on the key developments that have taken place over the past year. As professional training is often provided by higher education institutions, the development of this framework is of importance to EUA and its members. More...

4 mars 2016

Peer-To-Peer Recognition of Learning in Open Education

International Review of Research in Open and Distributed LearningRecognition in education is the acknowledgment of learning achievements. Accreditation is certification of such recognition by an institution, an organization, a government, a community, etc. There are a number of assessment methods by which learning can be evaluated (exam, practicum, etc.) for the purpose of recognition and accreditation, and there are a number of different purposes for the accreditation itself. More...

16 février 2016

EUA Webinar on latest developments in academic recognition

Recognition of academic qualifications is an essential step towards the fulfilment of the European Higher Education Area (EHEA), as well as a necessary condition for the successful academic mobility of students. With the ratification of the Lisbon Recognition Convention (1997), most EHEA countries officially committed to align their recognition processes. More recently, at the ministerial meeting in May 2015 in Yerevan, Armenia, participants highlighted considerable progress, but found that obstacles still exist. More...

6 février 2016

Du nouveau pour la reconnaissance des compétences des salariés peu ou pas diplômés

Résultat de recherche d'images pour Se remettre à niveau avant de reprendre une formation, surmonter ses difficultés face à la numérisation grandissante de ses activités, être en capacité de répondre aux exigences de traçabilité… Ce  sont quelques-uns des enjeux qui préoccupent les salariés peu ou pas diplômés. Voir l'article...

31 janvier 2016

Des outils pour faciliter la reconnaissance des diplômes des migrants

Par Christine Barret-LabreUne récente publication du Centre international d'études pédagogiques (Ciep) pose la question de la reconnaissance des diplômes, préoccupante pour les services accompagnant les migrants. Les difficultés rencontrées par ces publics concernant la prise en compte de la formation et l'expérience acquises dans le pays d'origine, censées être des atouts pour le pays d'accueil, peuvent donner lieu à des déclassements qui seront longs à compenser. Voir l'article...
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