Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
29 août 2008

Deuxième Université d’été « Emploi, compétences et territoires » - Montpellier, 27, 28 et 29 août 2008

La deuxième Université d’été « Emploi, compétences et territoires » aura lieu à Montpellier le 27, 28 et 29 août 2008.
Objectifs
- Partager des expériences, prendre connaissance des innovations expérimentées en région et hors région,
- S’approprier méthodes et outils,
- Explorer des problématiques en devenir,
- Se mettre en réseau dans un cadre peu formel et sans contraintes institutionnelles liées aux programmations financières. Pour en savoir plus : www.univ-ect.org. Source.
Toinen Summer School Työllisyys, ammattitaitoa ja alueiden pidetään Montpellier 27, 28 ja 29 päivänä elokuuta 2008. Lisää: www.univ-ect.org. Lähde. Lisää...

28 juin 2008

9th European Conference on Knowledge Management, Southampton Solent University, Southampton, UK, 4-5 September 2008

A Critical Review of Knowledge Management Literature: Introducing a Practice-based Approach on Knowledge Sharing
Timonen Hanna, Helsinki University of Technology and Meri Jalonen, Lappeenranta University of Technology, Finland
Organizational Learning as a by Product of Justificaiton for Change
Lines Rune, Norwegian School of Economics and Business Administration Norway
Intellectual Capital Valuation - The Case of Purchase Analyses in Sweden and Italy
Giuliani Marco, University of the Marche, Italy and Daniel Brannstrom, Uppsala University, Sweden
Knowledge Management Audits as Process to Address Emerging IT Trends
Balasubramanian Krithika, Wipro Technology India
http://www.academic-conferences.org/

25 juin 2008

Colloque national : « Les politiques partenariales de la formation continue universitaire »

Ce colloque s’est ouvert dans un contexte politique très particulier. La formation tout au long de la vie est aujourd’hui au coeur des préoccupations de beaucoup de nos responsables avec les discussions entre partenaires au sein du « groupe multipartite » sur l’actes 2 de la mise en oeuvre de l’ANI 2003 et la demande de notre premier ministre faite aux Présidents d’universités européennes d’une charte « pour une université ouverte tout au long de la vie ». Un deuxième élément de contexte est le déploiement de la loi LRU, qu’il s’agit d’apprendre à maîtriser et à exploiter pour renforcer le rôle des universités dans un domaine où elles n’occupent pas la place que l’on est en droit d’attendre.…
Les universités sont-elles prêtes en matière de Formation Continue à relever les nouveaux défis : loi Liberté et Responsabilité des Universités et Formation Continue, nouveaux dispositifs de Formation Professionnelle Continue ?
La vision des Régions sur le rôle des Universités en matière de formation continue et d’alternance : nouveaux dispositifs, nouvelles attentes.
Le rôle, la place des universités dans la formation professionnelle continue, le point de vue de la Délégation Générale à l’Emploi et à la Formation Professionnelle – DGEFP, Comment cela se décline-t-il sur le territoire national ?
La Formation Continue Universitaire : un véritable enjeu pour un développement humain et durable des territoires et un levier de sécurisation des parcours professionnels.
En conclusion,
le Président de la CDSUFC a redéfini le partenariat. Pour lui, c’est des échanges entre personnes, structures, organisations qui se respectent et apportent le meilleur d’elles mêmes pour la réalisation d’objectifs communs. Le partenariat doit s’appuyer sur une base minimale d’accord qui peut être consignée dans un cahier des charges dont on peut élaborer un modèle national. C’est attendu et la conférence produira ce travail très rapidement. Communiqué de presse-CDSUFC.
National Symposium: "The political partnership of university continuing education". The symposium was opened in a very particular political context. Training throughout life is central to the concerns of many of our leaders with the discussions between partners in the "multistakeholder group" on the 2 acts of the implementation of the ANI 2003 and demand for our Prime Minister made to the Presidents of European universities to a charter "for a university open throughout life." A second element of context is the deployment of the LRU law, it is to learn to control and operate to strengthen the role of universities in an area where they do not occupy the place that one is right to expect. The Chairman of the CDSUFC redefined partnership. For him, it's between people, structures, organizations that respect and make the best of themselves to achieve common goals. The partnership must be based on a minimum basis of agreement that can be recorded in a specification which we can develop a national model. It is expected the conference and produce this work very quickly. Press Release-CDSUFC. More...
21 juin 2008

Sixth International Conference on Adult Education (CONFINTEA VI)

The date and venue of CONFINTEA VI have been confirmed. It will take place from 19 to 22 May 2009 in Belém (State of Pará), Brazil, under the overall title: “Living and Learning for a Viable Future – The Power of Adult Learning“.
CONFINTEA VI, a UNESCO Category II Intergovernmental Conference, will be:
• A platform for policy dialogue and advocacy on adult learning and education;
• To create commitment and action on adult learning and education;
• Pursuing three major objectives:
o To push forward the recognition of adult learning and education as an important element of and factor conducive to lifelong learning, of which literacy is the foundation;
o To highlight the crucial role of adult learning and education for the realization of current international education and development agendas (EFA, MDGs, UNLD, LIFE, and DESD);
o To renew political momentum and commitment and to develop the tools for implementation in order to move from rhetoric to action.
Complet Document : 337-confintea VI.

14 juin 2008

Les textes araméens de Qumrân

International Conference on The Aramaic Texts from Qumran
programme
, Maison Méditerranéenne des Sciences de l’Homme, Aix-en-Provence, France, 30 June – 2 July 2008

The Aramaic texts form an important and remarkable group within the Qumran “library.” Among some 900 manuscripts found in the Qumran caves, 129 are – or appear to be – in Aramaic, and roughly 87 are sufficiently well-preserved to be studied.
These texts belong to different literary genres: (1) Targums (one of Leviticus, two of Job); (2) narrative compositions (among which a so-called Aramaic Proto-Esther and an Aramaic version of Tobit) – inspired by biblical texts (as in the case of the Genesis Apocryphon), or, in a more distant way, by Babylonian literature (e.g. the Book of Giants and the Prayer of Nabonidus); (3) apocryphal texts connected to the Patriarchs, which to some extent belong to the testamentary genre, and combine narrative sections, exhortations and predictions (Testament of Jacob (?), Testament of Juda, Testament of Joseph, Testament of Qahat, Visions of ‘Amram, Levi Document); (4) apocalyptical texts, such as the Book of Henoch and the Danielic literature; (5) a visionary text entitled The New Jerusalem, which can be compared to the end of the Book of Ezekiel and to the Temple Scroll; (6) wisdom literature (Aramaic Proverbs); (7) an astrological text, a Brontologion and an horoscope; (8) an exorcism; (9) a list of false prophets; and so on. Obviously, some texts belong to several literary genres. If the Aramaic texts cannot, therefore, be classified within a single category, does this mean that they do not have anything in common? Are they completely independent from one another, implying that the choice of Aramaic does not involve a common origin? From a linguistic point of view, they do in fact have some shared characteristics, even if the Aramaic of the Qumran texts is not uniform.
Programme :
les textes araméens de Qumrân.pdf
Renseignements :
stoekl@mmsh.univ-aix.fr ou berthelot@mmsh.univ-aix.fr     

                 


As Steven Fassberg has shown, at least one characteristic distinguishes them – 11QtgJob excepted – from the other Aramaic texts or documents found outside Qumran: the 2nd masc. sing. pronominal suffix –kh.
Other features are still debated.
From a thematic point of view, the Aramaic texts do tackle a great variety of topics. Some topics, however, seem to have attracted special attention. For example, 39 manuscripts – nearly half of the corpus – are linked to the stories of Genesis, and 2 more manuscripts evoke the beginning of Exodus (with figures such as Qahat, ‘Amram, Miriam and Hur). Therefore the question must be asked: what does such a predilection for the book of Genesis imply? Another example is the a relative lack of halakhic texts, a fact deserving some explanation.
From a cultural perspective, several texts refer to a Mesopotamian or a Persian background or imply a connection of some sort with one of these cultures. Apart from the Book of Giants and the Prayer of Nabonidus, at least 4QZodiacal Calendar ar, Henoch, Daniel, Proto-Esther and Tobit fall within this category. � Yet, concerning the question of the origin of these texts, one should keep in mind that although they show connections with the Babylonian and Persian worlds, they are generally written in a Western type of Aramaic.
While not appearing to be uniform, the collection of Aramaic texts found at Qumran therefore shows certain tendencies that need to be identified more precisely. Without excluding studies that deal with a particular text, papers focusing on a significant part of the collection of Aramaic texts or on the collection as a whole will be particularly welcome.
Another aim of the conference will be to compare the Aramaic texts with two other groups of texts: first, Aramaic literature outside Qumran; second, the rest of the Qumran “library.” Thus for instance, the issue of the connections with the Babylonian and Persian worlds can be answered satisfactorily only if one compares the situation of the Aramaic texts with that of the other Qumran texts. More generally, questions must be raised: 1) Concerning the specificity of the Aramaic texts within the Qumran corpus: in what respect do they differ from the texts in Hebrew? In what respect are they similar? 2) Concerning a possible “sectarian” origin of some Aramaic texts. Because of the dualistic terminology of 4Q548, some scholars have considered it a sectarian text. But is this really the case? Conversely, can one affirm that no Aramaic text is of sectarian origin and that they all come from a different non-sectarian milieu? At least in the case of 4Q246 and of the New Jerusalem texts, the issue is debated. But if one characterizes some texts as sectarian, then the question arises of what led members of the community to write certain texts in Aramaic rather than in Hebrew. Apart from these possible exceptions, are most of the Aramaic texts pre-qumranite compositions? Were they copied outside Qumran? Finally, what kind of information can the Aramaic texts provide with regard to the history of the collection found at Qumran and its origin? The conference aims at shedding some light on these crucial issues.

5 juin 2008

La Formation Continue: un Service Social d'Intérêt Général (SSIG)

Cliquez ici !COMMENT PROTÉGER CE SERVICE PUBLIC RÉGIONAL DES SEULES FORCES DU MARCHÉ ?
COLLOQUE LE MERCREDI 2 JUILLET 2008 à 9h30 au Conseil Régional PACA.
P R O G R A M M E :
8 H 45 Accueil des participants
9 H 30 Allocutions d’ouverture :
– MICHEL VAUZELLE, Président de la Région Provence-Alpes-Côte d’Azur
– JEAN-PAUL DENANOT, Président de la Région Limousin et Président de la Commission formation ARF
– CLAUDY LEBRETON, Président de l’Association des Départements de France
10 H 00 Rapport introductif – L’enjeu de la formation professionnelle dans la stratégie Européenne d’inclusion active
– Jérôme VIGNON, Direction Générale Emploi-affaires sociale et égalités des chances, Commission Européenne
10 H 30 Table ronde – Clarifier le cadre juridique communautaire applicable à la Formation Professionnelle en tant que service social d’intérêt général (SSIG)
Animation : Laurent GHEKIERE, USH, Collectif SSIG
– Jacques TOUBON, Rapporteur du Parlement Européen sur la révision du marché intérieur
– Frédéric PASCAL, Rapporteur du Conseil Economique et Social sur les SIGG
– Jean-Luc BENNAHMIAS, Conseiller Régional et Député Européen
– Stéphane RODRIGUES, Avocat à Bruxelles et Maître de conférences à Paris I Panthéon-Sorbonne
– Petr WAGNER, Direction Générale Marché Intérieur, Commission Européenne
– Marie-Christine VERGIAT, Délégation Interministérielle à l’Innovation, l’Expérimentation Sociale et à l’Economie Sociale (DIIESES)
14 H 00 Table ronde – Les services sociaux d’intérêt général à l’épreuve du terrain
Animation : Roland BOURGLAN, Fédération des UROFS
– Pierre BOISSIER, Directeur Général de l’AFPA
– Michel CLEZIO, Président de la Fédération des UROF
– Conny REUTER, Solidar
– Christian VILLE, Directeur général adjoint de la Région Rhône-Alpes
– Yannick SOUBIEN, Vice-président de la Région Basse-Normandie
16 H 15 Intervention de Philippe GENIN pour l’UROF PACA
16 H 30 Résolution par PASCALE GÉRARD,
Conseillère Régionale déléguée à la formation continue et professionnelle.
Ce colloque se situe dans un cadre plus large: collectif SSIG priorité.

15 mai 2008

1er Forum mondial de l'éducation et de la formation tout au long de la vie

"Douze ans après le rapport Delors"  les 27, 28 et 29 OCTOBRE 2008, PARIS
L’objectif de cet événement est de faire le point sur l’éducation et la formation tout au long de la vie, douze ans après le rapport Delors d’avril 1996 (« L’éducation, un trésor est caché dedans »), sur les avancées des systèmes d’éducation, de formation et d’apprentissages tout au long de la vie sous toutes leurs formes, ainsi que sur les pratiques innovantes développées dans tous les endroits du monde. Il s’agit aussi d’analyser des effets multiples de la mondialisation sur l’éducation et la formation tout au long de la vie, de marier l’efficacité économique et l’ambition sociale et de tracer des perspectives communes. http://www.forummondialftlv.org/
Mục tiêu của sự kiện này là để tập trung vào việc giáo dục và đào tạo trong suốt cuộc đời, mười hai năm sau khi Delors báo cáo của tháng tư 1996 ( "Giáo dục: các kho tàng trong vòng") trên tiến bộ của giáo dục, đào tạo và học tập trong suốt cuộc đời trong tất cả các hình thức của nó, cũng như cải tiến các thực hành phát triển trong tất cả các phần của thế giới. Http://www.forummondialftlv.org/. Xem thêm...

2 mai 2008

Colloque National de la Conférence des Directeurs de Service Universitaire de Formation Continue: 11-12-13 Juin 2008 à Toulouse

Les politiques partenariales
de la Formation Continue Universitaire
Ce colloque se déroulera en parallèle de celui de l’association des VPCEVU afin de permettre des plages de travail et d’échanges communs. La formation tout au long de la vie est une construction globale. Elle s’appuie sur une formation initiale permettant d’acquérir les capacités de base et de construire les premières professionnalités. Elle se développe ensuite selon des processus qui seront de plus en plus marqués par des allers et retours entre formation et travail ou activité, permettant aux individus de faire face aux évolutions, aux changements, aux ruptures et aux adaptations nécessaires dans les milieux dans lesquels ils vivent et travaillent. Il s’agira de moins en moins de répondre en termes d’adaptation aux changements d’organisation ou aux évolutions technologiques mais de remettre en cause des schémas, d’entamer des réorientations, d’acquérir des capacités d’intervention accrues en termes de niveau de maîtrise des problèmes posés. http://www.fcu.fr/. Affiche : http://www.fcu.fr/.
राष्ट्रीय संगोष्ठी टूलूज़ में सेवा Universitaire डी संरचना जारी रखें 11, 12 और 13 जून 2008 के प्रमुखों के सम्मेलन के. http://www.fcu.fr/ . पोस्टर: http://www.fcu.fr/. और...

16 avril 2008

Colloque 2008 Formation Continue IUT - Nîmes 22 et 23 mai : Missions et compétences d'un service FC IUT

Les travaux du colloque doivent permettre de produire un « vade-mecum du Responsable FC » et, dans le cadre de l’autonomie des universités,d’une mise en perspective de ses missions futures.
* Gérer les relations internes IUT (services généraux) et de l’Université (service commun FC, services généraux univ)
* Gérer les relations avec les départements d’enseignements et les responsables des actions de formation.
* Animer les relations entreprises, partenaires et Ecoute client
* Permettre les liens transfert de technologies / recherche
* Participer à la collecte de la taxe d’apprentissage.
http://www.fcadiut2008.iut-nimes.fr/?Le_programme_pr%E9visionnel
 

2008 dalšího vzdělávání Symposium IUT - Nîmes 22. a 23. května: Úkoly a pravomoci CF IUT. http://www.fcadiut2008.iut-nimes.fr/. Více...

13 avril 2008

EurOccupations international expert conference, 21-22 May 2008, Marseille

The International Expert Conference 2008 will take place on 21-22 May in Marseille, France, at the Holiday Inn Avenue du Prado. The conference is open to interested parties and no entrance fee will be charged; travel and lodging are at your own expense. If you wish to attend the conference please contact daluzfortes@fsw.eur.nl.
Synthesis of the object and content of the expert session
Education is probably one of the occupational fields more exposed to cultural, political and administrative criteria. That factors provoke a remarkable diversity in certain occupations among different countries. For example :
-         
The occupational type ‘Post Secondary Education Teacher’ seems to be an existence very different
-         
In certain countries the profile of university professor includes reserch, and the only researchers are transverse to university and other institutions
-
In certain countries, the occupational differences between teachers and managers of educational centres are little.
In the area of human resources, the profile of the technician (or medium-high professional), seems more clear that of the clerk. The information technologies have led to integrate many tasks that before demanded a great administrative work, and have made so easy the execution that they can be carried out by clerks or by technicians.

http://www.euroccupations.org/main/internationalconference.

<< < 10 20 30 40 50 60 61 62 63 > >>
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 784 949
Formation Continue du Supérieur
Archives