24 avril 2012

Publishing and the Ecology of European Research (PEER)

http://www.peerproject.eu/fileadmin/templates/peer/img/peer_logo.pngPublishing and the Ecology of European Research (PEER) Project Conference, Brussels, Belgium (29 May 2012).
The Publishing and the Ecology of European Research (PEER) Conference will take place in Brussels, Belgium, on 29 May.
The PEER project, supported by the EC eContentplus programme, has been investigating the effects of the large-scale, systematic depositing of authors’ peer-reviewed manuscripts on reader access, author visibility, and journal viability, as well as on the broader ecology of European research, with the aim of informing the evolution of policies in this area.
The project is a collaboration between publishers, repositories, and the research community, including funding bodies, which has run since September 2008, and will conclude with this conference at which the results will be presented and discussed.
Registration closes on 14 May 2012.
PEER, supported by the EC eContentplus programme, has been investigating the effects of the large-scale, systematic depositing of authors’ final peer-reviewed manuscripts (so called Green Open Access or stage-two research output) on reader access, author visibility, and journal viability, as well as on the broader ecology of European research, with the aim of informing the evolution of policies in this area.
The project is a collaboration between publishers, repositories, and the research community including funding bodies, which has run since September 2008 and will conclude with this conference.
Speakers will include representatives from PEER, as well as internationally recognised research experts. Representatives from the publishing, library/repository, funding and research stakeholder communities will participate in a round-table discussion, addressing the evidence gathered by PEER of what the effect of broad and systematic archiving of research outputs in open access repositories might be and debating possible Green Open Access scenarios.

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27 janvier 2012

L'essentiel n°8: Quel processus d'information dans le conseil et l'accompagnement

http://www.espace-competences.org/Portals/0/Publications/couv.jpgLes enjeux et les méthodes d'appropriation de l'information socio-économique dans les pratiques d'accompagnement et d'orientation. Télécharger L'essentiel n°8 - Quel processus d'information dans le conseil et l'accompagnement.
Edito

Les éléments de cette étude visent à fournir des points de repères techniques pour les professionnels qui souhaitent sans cesse améliorer le processus d’information et de conseil proposé aux personnes accueillies.
S’interroger sur l’utilisation des informations socio-économiques dans les pratiques de conseil, d’accompagnement et d’orientation, c’est tenter de répondre plus généralement à une demande sociale complexe et intense sur les débouchés professionnels, les possibilités d’insertion après une formation et les chances de réussite d’un projet. Cette question est d’autant plus importante qu’elle ne se pose plus aux seuls moments d’entrée dans la vie active, mais bien « tout au long de la vie ».
Il s’agit à la fois de délivrer une information descriptive utilisable par le public, qui puisse l’aider à décider en connaissance de cause, mais également prospective, en fonction des besoins de l’économie prévisible. La question des perspectives à long terme n’a jamais été aussi fréquente, alors que la prévision économique a du mal à dresser des scénarios précis.
Ce paradoxe est au coeur du travail de médiation de l’information. Cette étude présente des expérimentations réalisées en 2010 et 2011 sur deux territoires, avec des objectifs très différents et complémentaires:
- l’une s’intéresse à la mise en oeuvre d’un dispositif de mutualisation et de veille autour de l’information économique sur un territoire, expérimentation menée avec la Maison de l’Emploi et de la Formation de la Provence Verte et du Haut Var.
- l’autre relève d’un travail méthodologique de médiation de l’information avec le public, conduite par les équipes de l'Inter-SEDOP (Service d'Orientation Professionnelle) de Toulon.
L’objectif est de repérer les éléments des expérimentations transposables à l’ensemble des réseaux et des professionnels et d’en souligner, outre l’intérêt technique, les principes d’action structurants.
Être professionnel dans le champ de l’accompagnement, c’est de plus en plus, avoir une lecture à la fois précise et élargie des situations et des évolutions des métiers, des formations, des territoires et des emplois.
Le travail de veille réalisé par le Carif Espace Compétences et ses outils d’information dématérialisés (notamment le portail emploi formation) correspondent bien à la demande exprimée par les professionnels, d’un espace capitalisant et actualisant toutes les informations sur la formation, l’emploi et les métiers en Provence-Alpes-Côte d’Azur. Sylvette BELMONT, Directrice du CARIF Espace Compétences. Télécharger L'essentiel n°8 - Quel processus d'information dans le conseil et l'accompagnement.
4-3 Le pilotage au niveau régional: modéliser, capitaliser, transférer
Depuis 2008, première étape de ce travail sur l'utilisation des données socioéconomiques, nous avons toujours gardé à l'esprit le souhait largement exprimé des professionnels d'avoir des données facilement accessibles et de bénéficier d'un travail préparatoire sur les données pour réduire leur temps de recherche. Face à la pression des demandes immédiates mais également du temps dédié à chaque situation de conseil, le professionnel doit également gérer les priorités. Sur ce plan, nous pensons que nous pouvons collectivement progresser à partir des observations que nous avons faites lors de ces expérimentations.
Tout d'abord, les outils dématérialisés à disposition, notamment avec une entrée métier et une localisation de l'information seront précieux dans les années qui viennent. Il s'agit à la fois d'en tester l'opérationnalité et de développer des habitudes et des pratiques nouvelles chez les professionnels.
Cela passe par une offre de professionnalisation sur l'utilisation des données mais également une capitalisation des ressources et des stratégies de requête de l'information. Un ensemble d'exemples de requêtes pourrait être un excellent moyen de faciliter l'appropriation de ces démarches.
Par ailleurs, les professionnels sont demandeurs d'une capitalisation de méthodes de médiation de l'information. Les éléments décrits précédemment peuvent y contribuer. On peut imaginer qu'un travail régulier entre professionnels sur ce thème serait susceptible d'enrichir en permanence les approches, outils et méthodes.
Au-delà, il s'agit de mettre en place des modalités de capitalisation permanente et de modéliser les processus observés, pour que certains principes d'intervention apparemment pertinents puissent être non pas dupliqués, mais adaptés dans des contextes différents. En somme, il faut engager une démarche réflexive permanente, qui est la seule susceptible de garantir une articulation et une adaptation du service proposé et rendu. Télécharger L'essentiel n°8 - Quel processus d'information dans le conseil et l'accompagnement.
Voir aussi sur le blog L'essentiel n°7: Les abandons en Validation des Acquis de l'expérience, La collection "L'essentiel" du Carif Espace-Compétence, L'usage des données socio-économiques dans les pratiques d'orientation, L'essentiel n°3: Flexicurité et sécurisation des parcours, L’essentiel n°1: « Quel changement de posture du praticien dans l’accompagnement? ».
http://www.espace-competences.org/Portals/0/Publications/couv.jpg Problemi e metodi di gestione del contesto socio-economico delle pratiche di sostegno e di orientamento. Scarica La maggior parte 8 - Quali sono le informazioni di processo nella consulenza e supporto.
Editoriale

Gli elementi di questo studio sono destinati a fornire parametri di riferimento per i professionisti tecnici che desiderano migliorare continuamente il processo di informazione e consulenza offerti a quelli ammessi.

Discussione l'uso di informazioni socio-economiche in consigli pratici, il supporto e la guida è di cercare di rispondere più in generale ad una domanda complessa e intensa sociale di opportunità di carriera, le opportunità di inserimento dopo l'allenamento e le possibilità di un progetto di successo.
Questa domanda è particolarmente importante perché non si pone solo momenti di entrare nella forza lavoro, ma "tutta la vita."
Vedi anche il blog La maggior parte 7: Il menu a convalida della sperimentazione, la raccolta "L'essenza" dello spazio-CARIF Competenza, L'uso dei dati socio-economici in una guida pratica, La maggior parte 3: Flexicurity e sicurezza carriera, La maggior parte # 1: Che cambiamento della postura del praticante nel sostegno. Più...

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30 septembre 2011

How to bring about lasting, system-wide improvement in schooling performance?

http://www.iiep.unesco.org/typo3temp/pics/5ccff4de10.jpgThe International Academy of Education (IAE) and IIEP are launching a new publication
System-wide Improvement in Education
by Ben Levin is the 13th booklet in the Education Policy Series, published jointly by the two institutions. It defines eight principles derived from field evidence, offers practical advice and is designed to be useful for busy policy-makers, decision-makers, educational leaders and others seeking to advance educational improvement. The author illustrates these principles with examples from Ontario (Canada), a province with a diverse population that includes many indigenous communities. The booklet emphasizes the importance of a capacity building and inquiry orientation to change.
Key aspects of this collaborative effort include careful attention to goal-setting, positive engagement, capacity building, effective communication, learning from research and innovation, maintaining focus in the midst of multiple pressures, and use of resources. Effective large-scale change requires careful attention to implementation as well as policy, and to the building of an implementation system that is up to the task of bringing about the necessary changes in daily practice.’ (Ben Levin, author of the booklet).
Ben Levin's new booklet is a comprehensive and insightful account of how systems can ensure reform delivers results. The combination of his knowledge of the literature and personal experience of leadership in the Ontario reform gives the account here unusual power.’ (Sir Michael Barber, Co-writer of McKinsey’s 2010 Report, ‘How the world’s most improved education systems keep on getting better’).
You won't get any closer to a succinct and cogent set of insights on how to achieve “whole system reform” than this booklet on “System-wide improvement in education”. No one integrates inside government reality and external research and evidence like Ben Levin.’ (Michael Fullan, Professor Emeritus, University of Toronto, and Special Adviser on Education to the Premier of Ontario).
The booklet looks very good.  It should help those who are interested in truly improving education systems, rather than paying lip service to improvement or engaging in minimalist efforts.’ (Lorin Anderson, Professor Emeritus, University of South Carolina, Fellow of the International Academy of Education).
Governments and ministries around the world are looking to find better ways to draw upon the growing evidence about what can make a difference in education.  Our ability to use this new knowledge, in ways that work for local contexts, matters for all our children and for the future of our societies. Professor Levin shows how to build on what is working well and accelerate system improvement’. (Adrienne Alton-Lee, Chair of the Editorial Board for the Education Policy Series, International Academy of Education).
About the author:
Ben Levin is Canada Research Chair in Education Leadership and Policy at the University of Toronto. As the Ontario Deputy Minister of Education he helped lead an effort that substantially lifted achievement, and reduced inequity across 5,000 primary and secondary schools in six years. This reform enabled a shift from 55% to 70% of elementary students achieving high levels of literacy and numeracy while committed to a broad, not narrowed, curriculum.  High school graduation rates increased from 68% to 82%. Levin warns of pitfalls in improvement efforts and explains how Ontario drew upon the emerging evidence of what works and how, to lead a guiding coalition for ongoing improvement. 
About the International Academy of Education
The International Academy of Education (IAE) is a not-for-profit scientific association that promotes educational research, its dissemination, and the implementation of its implications. Founded in 1986, the Academy is dedicated to strengthening the contributions of research, solving critical educational problems throughout the world, and providing better communication among policy-makers, researchers, and practitioners.  The seat of the Academy is at the Royal Academy of Science, Literature and Arts in Brussels, Belgium, and its coordinating centre is at Curtin University in Perth, Australia.
The general aim of the Academy is to foster scholarly excellence in all fields of education.  Towards this end, it provides timely syntheses of research-based evidence of international importance.  The Academy also provides critiques of research, its evidentiary basis, and its application to policy.

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28 août 2011

Peer Review in Academic Promotion and Publishing: Its Meaning, Locus, and Future

http://escholarship.org/brand/cshe/institute_logo.gifBy Harley, Diane and Acord, Sophia Krzys, University of California, Berkeley. PEER REVIEW IN ACADEMIC PROMOTION AND PUBLISHING: ITS MEANING, LOCUS, AND FUTURE. A Project Report and Associated Recommendations, Proceedings from a Meeting, and Background Papers.
Abstract: Since 2005, and with generous support from the A.W. Mellon Foundation, The Future of Scholarly Communication Project at UC Berkeley's Center for Studies in Higher Education (CSHE) has been exploring how academic values—including those related to peer review, publishing, sharing, and collaboration—influence scholarly communication practices and engagement with new technological affordances, open access publishing, and the public good. The current phase of the project focuses on peer review in the Academy; this deeper look at peer review is a natural extension of our findings in Assessing the Future Landscape of Scholarly Communication: An Exploration of Faculty Values and Needs in Seven Disciplines (Harley et al. 2010), which stressed the need for a more nuanced academic reward system that is less dependent on citation metrics, the slavish adherence to marquee journals and university presses, and the growing tendency of institutions to outsource assessment of scholarship to such proxies as default promotion criteria. This investigation is made urgent by a host of new challenges facing institutional peer review, such as assessing interdisciplinary scholarship, hybrid disciplines, the development of new online forms of edition making and collaborative curation for community resource use, heavily computational subdisciplines, large-scale collaborations around grand challenge questions, an increase in multiple authorship, a growing flood of low-quality publications, and the call by governments, funding bodies, universities, and individuals for the open access publication of taxpayer-subsidized research, including original data sets.
The challenges of assessing the current and future state of peer review are exacerbated by pressing questions of how the significant costs of high-quality scholarly publishing can be borne in the face of calls for alternative, usually university-based and open access, publishing models for both journals and books. There is additionally the insidious and destructive “trickle down” of tenure and promotion requirements from elite research universities to less competitive and non-research-intensive institutions. The entire system is further stressed by the mounting—and often unrealistic—government pressure on scholars in developed and emerging economies alike to publish their research in the most select peer-reviewed outlets, ostensibly to determine the distribution of government funds (via research assessment exercises) and/or to meet national imperatives to achieve research distinction internationally. The global effect is a growing glut of low-quality publications that strains the efficient and effective practice of peer review, a practice that is, itself, primarily subsidized by universities in the form of faculty salaries. Library budgets and preservation services for this expansion of peer-reviewed publication have run out. Faculty time spent on peer review, in all of its guises, is being exhausted.
As part of our ongoing research, CSHE hosted two meetings to address the relationship between peer review in publication and that carried out for tenure and promotion. Our discussions included: The Dominant System of Peer Review: Types, Standards, Uses, Abuses, and Costs; A Very Tangled Web: Alternatives to the Current System of Peer Review; Creating New Models: The Role of Societies, Presses, Libraries, Information Technology Organizations, Commercial Publishers, and Other Stakeholders; and Open Access “Mandates” and Resolutions versus Developing New Models.
This report includes (1) an overview of the state of peer review in the Academy at large, (2) a set of recommendations for moving forward, (3) a proposed research agenda to examine in depth the effects of academic status-seeking on the entire academic enterprise, (4) proceedings from the workshop on the four topics noted above, and (5) four substantial and broadly conceived background papers on the workshop topics, with associated literature reviews. The document explores, in particular, the tightly intertwined phenomena of peer review in publication and academic promotion, the values and associated costs to the Academy of the current system, experimental forms of peer review in various disciplinary areas, the effects of scholarly practices on the publishing system, and the possibilities and real costs of creating alternative loci for peer review and publishing that link scholarly societies, libraries, institutional repositories, and university presses. We also explore the motivations and ingredients of successful open access resolutions that are directed at peer-reviewed article-length material. In doing so, this report suggests that creating a wider array of institutionally acceptable and cost-effective alternatives to peer reviewing and publishing scholarly work could maintain the quality of academic peer review, support greater research productivity, reduce the explosive growth of low-quality publications, increase the purchasing power of cash-strapped libraries, better support the free flow and preservation of ideas, and relieve the burden on overtaxed faculty of conducting too much peer review. PEER REVIEW IN ACADEMIC PROMOTION AND PUBLISHING ITS MEANING, LOCUS, AND FUTURE.

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15 août 2011

ARFTLV - Nos publications

Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes)L'Agence Régionale de la Formation Tout au Long de la Vie (ARFTLV) diffuse l'information sur les politiques publiques, les pratiques de formation, les secteurs d'activité et la législation par le biais d'un ensemble de publications.

L'actualité de l'ARFTLV
Atout compétences.
La lettre électronique d'information hebdomadaire de l'ARF sur l'actualité de l'emploi, la formation et l'insertion. Pour la recevoir gratuitement par courriel, Inscrivez vous !
ARF Info. La nouvelle revue bimestrielle de l'ARF Poitou-Charentes vous permet de retrouver l'actualité de l'emploi et de la formation professionnelle dans notre région. Elle est accompagnée de mises à jour régulières des fiches techniques juridiques. Consulter l'ARF info au format PDF. Télécharger le bon d'abonnement pour recevoir gratuitement la revue.

Nos guides et répertoires
Le répertoire ARES des dispensateurs de formation (éd. 2011-2012).
Cette édition recense près de 600 organismes dispensateurs de formation continue publics et privés et s'adresse aussi bien aux entreprises, aux institutions publiques ou privées, aux prescripteurs de formation, aux relais professionnels concernés par l'accueil, l'information ou l'orientation des personnes à la recherche d'une formation qu'aux personnes qui cherchent à entreprendre une formation à titre individuel (prix: 30,00 €). Télécharger le bon de commande.
Les fiches techniques et tableaux de synthèse des mesures. Plus d'une centaine de fiches d'information mises à jour sur les dispositifs régionaux, nationaux et européens (Sommaire). Nos tableaux synoptiques des mesures: Aides à l'embauche, dispositifs de qualification, de formation et d'accompagnement vers l'emploi (tableaux de synthèse des mesures).
Les carnets métiers. Découvrez les carnets métiers de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie. (Des fondations aux finitions, Soins et bien-être: de l'hôpital au domicile, De la route aux entrepôts: les principaux chiffres et caractéristiques des métiers du transport et de la logistique, ...).

Nos études et documents thématiques
La collection "Repères".
La collection Repères rassemble depuis plusieurs années des guides pratiques et des dossiers thématiques rendant compte des évolutions majeures du secteur.
Convergences. Consultez la publication de l'OREF Poitou-Charentes. Ces études portent sur la relation formation emploi, l'impact des mutations économiques sur l'emploi et les qualifications tant sur des secteurs que dans des territoires.
Les cahiers des GFE. Consultez en ligne les diagnostics réalisés dans le cadre de la démarche ARGOS pour chaque Groupe Formation Emploi.
Les travaux documentaires de l'ARF. Les bibliographies et les revues documentaires de l'ARF qui  rassemblent informations et références d'ouvrages, d'articles ou de documents numériques disponibles au centre de ressources de l'Agence. Consulter les travaux.
Logo de l'Agence Régionale de la Formation tout au long de la vie (ARFTLV Poitou-charentes) Formacja Regionalnego Agencji przez całe życie (ARFTLV) rozpowszechnia informacje na temat polityki publicznej w zakresie kształcenia, przemysłu i prawodawstwa poprzez szereg publikacji.
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