By Stephen Downes - Stephen's Web. ATARs measure privilege, not academic merit, and it starts in kindergarten
Tara Schultz, ABC News, 2019/12/23
If we combine the philosophy of testing with the well-established fact that socioeconomic status is the best predictor of academic success, then we must draw the conclusion in the title. This article is a forthright and frank story about how that played out for one person. "I failed school because I grew up in a world that exists beneath yours. I learnt a range of skills that helped me survive in the impoverished world I was born into. More...
ATARs measure privilege, not academic merit, and it starts in kindergarten
Egyptian UNESCO Learning City of Aswan reaches out to the disadvantaged
With an integrated network comprising government, NGOs and the private sector, the municipality has implemented a great variety of programmes to ensure learning opportunities for all across different spans of life. In an effort to reach, in particular, marginalized groups, the city has so far built 120 community centres targeting dropouts in deprived areas. That way, those who were not able to complete formal education in the first place are enabled to return to shaping their future through education. More...
Time for bold initiatives to tackle inequalities and climate change
With the resounding failure of the UN COPs to mobilize a strong international response to climate change and inequality, concerned citizens around the world are rightly beginning to show frustration and even anger. More...
Journée de formation « Les jeunes face aux inégalités » le 10 mars à Paris
Les jeunes sont frappés de plein fouet par le manque d’emplois et l’élévation du coût du logement. Qui est cette « jeunesse » dont on parle tant ? Comment mesurer et agir sur la situation sociale des jeunes ? Cette formation de l'Observatoire des inégalités proposera un état des lieux et une analyse des inégalités auxquelles sont confrontés les jeunes en matière d’emploi, de formation, de revenu, de logement, etc. Plus...
'Off-rolling' hides true extent of disadvantage gap in schools – study
The gap between disadvantaged pupils and their better-off peers in England is much wider than previously estimated, with as many as 9,000 disadvantaged 16-year-olds not taking exams or recorded in school league tables because they cannot be located on school records. More...
Moving Toward Engaged Pluralism on the College Campus
Despite the efforts of many people in higher education, student experiences reflect and reinforce broader patterns of inequality, write Elizabeth Bradley and Candice M. Lowe Swift, who describe a large-scale and ongoing approach to help meet that challenge. More...
L'essentiel - Retour à l'emploi : de fortes inégalités en Franche-Comté
L’Insee, en collaboration avec Efigip, publie une étude "Retour à l’emploi : de fortes inégalités en Franche-Comté".
L’étude met en avant qu’au-delà des caractéristiques individuelles (âge, diplôme, catégorie sociale…) les probabilités de retrouver un emploi sont prioritairement liées au "lieu" dans lequel se fait la recherche. Plus...
Inégalités femmes-hommes : des écarts marqués sur le marché du travail dans tous les départements

Cette inégalité est plus importante qu’en moyenne nationale et vaut pour tous les départements de la région, particulièrement pour le Pas-de-Calais. L’Oise bénéficie d’une situation économique plus favorable, mais les inégalités d’accès à l’emploi y demeurent élevées. Plus...
Les inégalités entre hommes et femmes se creusent avec l'ancienneté
En début de vie active, hommes et femmes affichent des salaires et des taux de chômage similaires. Mais les années passant, les écarts se creusent en faveur des hommes. Plus...
Toujours de fortes inégalités territoriales
Au deuxième trimestre 2019, 13 des 15 zones d’emplois du Nord - Pas-de-Calais ont vu leurs effectifs salariés progresser. Plus...