Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
15 février 2019

IRUS-UK collaboration: consistent, comparable usage statistics to demonstrate the growth of OA

Stephen Downes PhotoBy Stephen Downes - Stephen's Web. IRUS-UK collaboration: consistent, comparable usage statistics to demonstrate the growth of OA
Hilary Jones, JISC, 2018/10/26

This article offers a brief overview and, more importantly, three case studies (quoted from the article):

  • CORE is an aggregation of open access content from UK and worldwide repositories and open access journals. View the case study here.
  • The OAPEN Foundation is dedicated to open access, peer-reviewed books and operates two platforms, the OAPEN Library, a central repository for hosting and disseminating OA books, and the Directory of Open Access Books (DOAB), View the case study here.
  • OpenAIRE is an initiative supported by the European Commission with the general remit to implement EC Open Access and Open Data policies and mandates. More...
15 février 2019

A Global Effort to Improve Literacy

Stephen Downes PhotoBy Stephen Downes - Stephen's Web. A Global Effort to Improve Literacy
Results for Development, 2018/10/26
Back in April Results for Development promoted the use of mobile technology for early childhood development. In this article it promotes The Global Book Alliance, "beginning with the Global Digital Library, which was launched in Addis Ababa, Ethiopia, earlier this year (which) aims to collect existing high-quality, openly-sourced early grade reading resources, and make them available online, mobile and for print." I'm sceptical of the focus on books. More...

15 février 2019

Repenser le paradigme du « sacrifice maternel » dans la culture juive : religion, images, textes - Appel à communications

Colloque CERMOM-INALCO - Université Ca Foscari de Venise

Paris, 22-24 octobre 2019

Repenser le paradigme du « sacrifice maternel » dans la culture juive : religion, images, textes

Organisateurs :
Elisa Carandina, CERMOM-INALCO
Madalina Vârtejanu-Joubert, CERMOM-INALCO
Piero Capelli, Université Ca’ Foscari de Venise

Appel à communications

L'expression « sacrifice maternel » réunit deux termes complexes dont l’association se déploie dans une dynamique qui l’est encore plus. Tout d'abord, « sacrifice », un mot dont aucune définition n’a pu embrasser la multiplicité des pratiques et des significations auxquelles il renvoie : tantôt rituel, tantôt récit, tantôt métaphore. On peut suivre James Watts lorsqu’il fait la distinction entre des récits ayant pour objet le sacrifice humain, qui interrogent les notions de meurtre et d’homicide, et des récits portant sur l’immolation rituelle des animaux, attachés à éclairer les fonctions sociales du rituel et de la religion en général (Watts 2011, 8). A ces deux niveaux de lecture s’ajoute un troisième, celui de l'utilisation métaphorique de la notion de sacrifice, comme acte de renoncer à quelque chose afin d’atteindre un but supérieur.
Deuxièmement, le mot « maternel » pourrait susciter la même défiance mais Samira Kawans nous invite à le reconsidérer à la lumière d’une nouvelle approche qui souligne la spécificité de la maternité tout en rejetant l’essentialisation de cette expérience, de son désir ou de sa subjectivité (Kawans 2011, 972).
L'ambiguïté de cette expression ne s’arrête pas là : elle réside aussi dans la possibilité de lire dans le « sacrifice de la mère » aussi bien comme un génitif objectif que subjectif. L'expression peut alors conduire à explorer le sacrifice effectué par la mère sur différents êtres ou objets – y inclus elle-même – ou celui effectué par d'autres sur la mère ou sur la mère en puissance – il s’agirait dans ce cas du matricide ou du sacrifice de la vierge. Ces deux perspectives peuvent se comprendre à leur tour dans la perspective du rituel, du récit ou de la métaphore.
Repensant l'opposition établie par Nancy Jay entre sacrifice et accouchement dans ce qu'elle définit comme un « remède pour être né d'une femme », la conférence vise à explorer de nouvelles approches du sacrifice maternel comme rituel, récit et métaphore. Nous encourageons les propositions qui cherchent à repenser le sacrifice à partir de la perspective maternelle, les utilisations du sacrifice et sa rhétorique. Toutes les approches, les contextes culturels et les époques historiques relevant de la culture juive sont concernés.
Parmi les possibles sujets on peut mentionner :
- Le rôle de la mère dans la rhétorique, le rituel ou le récit de sacrifice
- Mères accomplissant le rituel sacrificiel
- Sacrifice des jeunes filles
- Récits maternels de sacrifice
- Utilisations métaphoriques du sacrifices maternels dans l’art
- Réécriture de récits sacrificiels du point de vue de la mère

 

Le colloque aura lieu à Paris, du 22 au 24 octobre 2019.
Un résumé de 250 mots situant surtout l’acception donnée au sacrifice (rituelle, narrative, métaphorique) et un CV d'une page, sont à envoyer avant le 30 mars 2019 à l'adresse suivante : elisa.carandina@inalco.fr.
Les participants seront informés de l'acceptation d'ici le 30 avril 2019. Une sélection d’articles sera publiée dans un volume avec comité de lecture.

 

Maternal sacrifice in Jewish Culture:
Rethinking Sacrifice from a Maternal Perspective in Religion, Art, and Culture
CERMOM-INALCO - University Ca Foscari de Venise
Paris, October 22th-24th 2019

 

Conveners:
Elisa Carandina, CERMOM-INALCO
Madalina Vârtejanu-Joubert, CERMOM-INALCO
Piero Capelli, University Ca’ Foscari of Venise

 

Call for papers

The phrase “maternal sacrifice” combines two complex terms entangled in an even more complex dynamic. First of all, “sacrifice”, a word whose definitions have been considered inadequate to describe the multiformity of practices and meanings it evokes as a ritual, as a narrative, and as a metaphor. James Watts distinguishes between “narrative traditions about killing people”, oriented towards an evaluation of killing and murder, and “the ritual killing of animals”, focused on the social functions of ritual and religion (Watts 2011, 8). To those categories a third level can be added that is related to the metaphorical use of the notion of sacrifice as the act of giving up something in order to attain a higher goal.
Secondly, “maternal” is another word that could arouse the same skepticism, if it wasn’t for what Samira Kawans describes as a recent “body of scholarship that simultaneously insists on the particularity and specificity of motherhood while at the same time rejecting any notion of a fixed or essential aspect of maternal experience, desire, or subjectivity. (Kawans 2011, 972).”
Moreover, the ambiguity of this phrase resides in the possibility of reading it both as an objective and subjective genitive. The expression can then lead to the exploration of the sacrifice performed by the mother on several objects, included herself, or performed by others on the mother or the potential mother, i.e. matricide or the sacrifice of the virgin-daughter. These two perspectives can be then developed with respect to sacrifice as a ritual, as a narrative, and as a metaphor.
Rethinking Nancy Jay’s opposition between sacrifice and childbirth in what she defines a “remedy for having been born of woman”, the conference aims to explore new approaches to the maternal sacrifice as a ritual, as a narrative, and as a metaphor. Especially welcomed will be proposals that highlight how it is possible to rethink sacrifice from a maternal perspective, which role can have the maternal thinking in the development, and the uses of sacrifice and its rhetoric. All approaches are welcomed as well as cultural contexts and historical periods.
Suggested topics include, but are not limited to:
-          The role of the mother in the rhetoric, ritual, or narrative of sacrifice
-          Mothers performing sacrifice as a ritual
-          Sacrificial maidens
-          Maternal narratives of sacrifice
-          Metaphorical uses of maternal sacrifices in the arts
-          Rewritings of sacrificial narratives from a maternal point of view

 

The conference will take place in Paris, 22nd-24th of October 2019.
Please send a 250-word abstract and the use of sacrifice it entails (ritual, narrative, metaphoric) and a one-page CV before the March 30, 2019 to the following address: elisa.carandina@inalco.fr
Participants will be notified of acceptance by April 30. Selected papers will be published in a peer-reviewed volume.

15 février 2019

Reaching vulnerable populations with digital solutions

UILDespite advancements in the global literacy agenda, 750 million adults – two-thirds of whom are women – still lack basic reading and writing skills. More...

15 février 2019

Learning Cities Award winners revealed!

UILThe UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL) is pleased to announce that the winners of the 2019 UNESCO Learning City Award are: Aswan (Egypt), Chengdu (China), Heraklion (Greece), Ibadan (Nigeria), Medellín (Colombia), Melitopol (Ukraine), Petaling Jaya (Malaysia), Santiago (Mexico), Seodaemun-gu (Republic of Korea), and Sønderborg (Denmark). More...

15 février 2019

UNESCO celebrates first International Day of Education

UILIn December 2018, the United Nations General Assembly adopted a resolution proclaiming 24 January as International Day of Education, in celebration of the role of education for peace and development. Today, UNESCO, as the lead agency for the Education 2030 Agenda and Sustainable Development Goal 4, celebrates the first-ever International Day of Education. More...

15 février 2019

Norway’s Prime Minister makes the case for lifelong learning

UILLifelong learning is a right not a privilege, Norwegian Prime Minister Erna Solberg told delegates at a key international conference this week. More...

14 février 2019

Validation of the RAMAA II evaluation framework

UILThe methodology used within the framework of the second phase of RAMAA II (Recherche-action sur la mesure des apprentissages des bénéficiaires des programmes / Action Research: Measuring Literacy Programme Participants’ Learning Outcomes) consisted of first analysing skills benchmarks for literacy programmes in order to establish a shared standard frame of reference for the twelve participating countries, namely Benin, Burkina Faso, Cameroon, the Central African Republic, Chad, the Democratic Republic of the Congo, the Ivory Coast, Mali, Morocco, Niger, Senegal and Togo. More...

14 février 2019

NTEU calls for editorial independence at MUP

The NTEU is concerned about the future of editorial independence at Melbourne University Publishing. More...

14 février 2019

NTEU members find Victoria University misleading...

The NTEU says its members at Victoria University feel uncomfortable about a new message on the staff computer login page. More...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 786 427
Formation Continue du Supérieur
Archives