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Formation Continue du Supérieur
29 octobre 2015

Prix Princesse des Asturies 2015 : deux chercheuses françaises honorées

Esther Duflo est distinguée pour sa contribution innovante et décisive aux politiques de lutte contre la pauvreté et les inégalités  économiques et sociales.
Emmanuelle Charpentier est récompensée, conjointement avec la chercheuse américaine Jennifer Doudna, pour ses recherches révolutionnaires sur le génome.
Le prix Princesse des Asturies, le plus prestigieux des prix décernés en Espagne, récompense des travaux d'envergure internationale dans huit catégories : Arts, Lettres, Sciences Sociales, Communication et Sciences humaines, Recherche Scientifique et Technique, Coopération Internationale, Concorde et Sports.
La distinction d’Esther Duflo et d’Emmanuelle Charpentier démontre que la recherche est un élément déterminant du rayonnement international de notre pays. Voir l'article...

29 octobre 2015

Le financement des études supérieures par le crowdfunding

http://www.initiances.fr/wp-content/uploads/2015/01/iEDU_Archives_-_Initiances_-_2015-05-15_15.47.21-300x171.jpgFace aux difficultés croissantes de financer des études dont les coûts ont tendance à augmenter, les étudiants essayent toutes les pistes : des bourses “classiques” aux prêts bancaires, des aides familiales aux petits boulots. Dans cet univers du financement une nouvelle activité est apparue dans le sillon du financement de projets : le financement des études supérieures par le crowdfunding.
Le crowdfunding, c’est le nom anglais du “financement participatif”. Tout le monde connait le principe : une personne fait appel aux dons de tous via une plateforme internet. En échange de quoi, les personnes financées (pour un projet particulier) donnent des contreparties pour remercier. C’est la forme la plus connue du crowdfunding. Il arrive parfois que ces plateformes se spécialisent sur tel ou tel domaine. Le développement de ce nouveau type de financement a donc fini par toucher l’enseignement supérieur et le financement des études. Voir l'article...

29 octobre 2015

Christmas is over. Research funding should go to research, not to publishers!

LERU : League of European Research UniversitiesNowadays, European universities pay publishers significant parts of their university budget. Hundreds of millions of euro's. Money which is not directly spent on research and education, even though it is largely taxpayers´ money. As Harvard University already denounced in 2012, many large journal publishers have rendered the situation “fiscally unsustainable and academically restrictive”, with some journals costing as much as $40,000 per year (and publishers drawing profits of 35% or more). If one of the wealthiest universities in the world can no longer afford it, who can? It is easy to picture the struggle of European universities with tighter budgets. In addition to subscription costs, academic research funding is also largely affected by “Article Processing Charges” (APC), which come at an additional cost of €2000/article, on average, when making individual articles Gold Open Access. Some publishers are in this way even being paid twice for the same content ("double dipping"). More...

29 octobre 2015

Le système d'apprentissage en Allemagne et en Autriche : un modèle à suivre ?

Sénat - Un site au service des citoyensLa délégation de la commission des affaires sociales qui s'est rendue en Allemagne et en Autriche est consciente que le modèle d'apprentissage germanique ne peut être transposé sans aménagement en France.
D'ailleurs ce système, en dépit de ses bonnes performances globales et du fort taux d'insertion des jeunes apprentis dans le monde du travail, montre aujourd'hui ses limites.
En outre, il n'entrait pas dans la mission de la délégation d'examiner en profondeur notre système d'apprentissage.
Pour autant, certaines pistes de réforme consensuelles se dégagent assez nettement à ce stade de la réflexion :
- la conclusion d'un pacte national sur l'apprentissage, qui réunirait tous les acteurs du monde de l'apprentissage, avec des objectifs pluriannuels précis, réalistes, et renseignés chaque année, permettrait de fixer un cadre global qui fait aujourd'hui défaut ;
- afin d'assurer un véritable pilotage national de l'apprentissage, il serait nécessaire de créer un « BiBB à la française », visant à coordonner l'action des régions, sans bien sûr revenir sur les acquis de la décentralisation ;
- surtout, il devrait revenir aux partenaires sociaux, et non aux services des ministères, d'élaborer eux-mêmes les projets de référentiels de formation en apprentissage, afin de répondre aux besoins concrets des entreprises, tout en respectant les droits des apprentis et leur employabilité à long terme.
Sur tous ces sujets, la réflexion doit être poursuivie par le Sénat afin d'insuffler une nouvelle dynamique à l'apprentissage en France, et redonner de l'espoir aux jeunes confrontés au fléau du chômage. Voir le rapport...

29 octobre 2015

Equal Opportunity for Deeper Learning

HomeOut of concern that the nation’s schools—particularly those working  with traditionally underserved populations—are not adequately preparing all students to succeed in college and careers, education policymakers have launched a series of major reform efforts in recent years. Most prominent among these are two initiatives that call for fundamental changes in the areas of curriculum and assessment: the Common Core State Standards and new common assessments that measure college and career readiness.
In the face of these changes, which call for a shift to deeper learning, many schools will need to transform their teaching methods, organizational systems, and approaches to leadership. When it comes to creating a rich learning environment, schools serving low-income students and students of color tend to have the furthest distance to travel. Many have struggled to maintain a broad curriculum and felt forced to focus on test preparation in the face of budget cuts, high-stakes exams, and increased segregation of students on the basis of race and socioeconomic status. Successful implementation of these major new policy initiatives will thus need to overcome inequities in funding, learning opportunities, and learning conditions that are pervasive in the American educational system and that contribute to the persistence of the so-called “achievement gap.”
This report addresses the issue of equity in a crucial dimension: teaching and learning. Pedro Noguera, Linda Darling-Hammond, and Diane Friedlaender argue that, to ensure equity in access to deeper learning, practices and policies must address the context for education both outside and inside of schools. To enable low-income students to learn deeply and successfully, schools that serve them must offer a high-quality instructional experience and the wraparound services that can help ameliorate the stressful conditions they experience in their communities.
This report is part of Jobs For the Future's Deeper Learning Research Series. More...

29 octobre 2015

Réseau de Recherche sur l’Innovation - Big data, open data et valorisation des données

http://rrifr.univ-littoral.fr/wp-content/themes/bligblog/header.jpgRésumé :  Si l’information est au cœur de l’intelligence économique, les données en  sont des éléments indispensables pour construire les savoirs afin de prendre une bonne  décision  qui  dans  l’instant  peut  paraitre  comme  optimale  dans  les  champs  des  possibles de ses connaissances... C’est l’utilisation des données qui donne le pouvoir.  Les  entreprises,  de  plus  en  plus  conscientes  de  l’importance  des  données  et  de  l’information, se press ent  à  réfléchir  sur  la  façon  de  les  «  gérer  »,  de  les  enrichir  et  d’en tirer profit. L’objectif de cet article est de montrer que les enjeux de l’ère de « la  révolution des données » se focalisent autour de l’intégration et de la valorisation des  données  d ans  l’entreprise.  Il  s’inscrit  dans  une  thématique  reliée  à  la  montée  en  puissance de l’économie de l’immatériel mobilisant les connaissances et les savoirs, et  met en évidence l’importance des données.
Abstract:  If information is at the heart of economic intelligence, data is the essential  element  to  develop  knowledge  to  make  a  good  decision  which  in  the  moment  may  seem  to  be  optimal  within  the  reach  of  knowledge  ...  It  is  the  use  of  data  that  empowers  decision - making.  Being  increasingly  aware  of  the  impo rtance  of  data  and  information, companies are pressing to rethink the way to "manage", to enrich and to  benefit from them. The objective of this paper is to show that the challenges of the era  of  "data  revolution"  focus  on  the  integration  and  utilization  o f  data  in  the  firm.  It  is  linked the rise of the intangible economy that mobilizes knowledge and highlights the  importance of data.
Télécharger le document de travail N°4 : Big data, open data et valorisation des données, Jean-Louis MONINO.

29 octobre 2015

Human Resources Excellence in Research

EURAXESS Researchers in motionEURAXESS - Researchers in Motion is a unique pan-European initiative providing access to a complete range of information and support services to researchers wishing to pursue their research careers in Europe or stay connected to it.
EURAXESS Rights aims at better employment and working conditions for researchers throughout Europe, thereby helping to enhance the attractiveness of European research careers. One of the cornerstones of EURAXESS Rights is the implementation of the European Charter for Researchers and the Code of Conduct for the Recruitment of Researchers. The Human Resources Strategy for Researchers supports the implementation of the "Charter & Code" principles and provides for the award of the 'HR Excellence in Research' logo.

The European Charter and Code for Researchers

Charter & Code Endorsements

The Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R).

29 octobre 2015

VERA Final report available now (Forward Visions on the European Research Area)

VERA – Forward Visions on the European Research AreaVERA scenarios illustrate different political and societal contexts for the European research and innovation landscape in 2030. Our analyses of the scenarios show that policy choices of today can affect the availability of alternatives in the future. So, the current European Research Area (ERA) policy process is not of a purely technical nature. Instead, policy actions of today to ensure a fully operational ERA, can at the same time open and close doors for the future. We need to be aware of these consequences in order to avoid unintended trajectories of today’s choices. Moreover, the future of ERA is not only depending on wise policy action geared towards the desired futures for ERA. Any discourse on desired futures needs to take into account the strategic reactions of stakeholders and what these mean for systems over time. VERA suggests that vision-building for the ERA must build on a reflective process engaging stakeholders in a meaningful and constructive manner. With the VERA strategic debate, we aimed at piloting such a process using an adaptive foresight approach.

The full Report can be downloaded here. More...

29 octobre 2015

La Commission investit 16 milliards d’euros dans la recherche et l’innovation sur les deux prochaines années

European Commission logoLa Commission européenne va stimuler la compétitivité en investissant près de 16 milliards d’euros dans la recherche et l’innovation au cours des deux prochaines années dans le cadre d’Horizon 2020, le programme de financement de l'Union européenne pour la recherche et l’innovation.
La Commission européenne va investir près de 16 milliards d’euros dans la recherche et l’innovation au cours des deux prochaines années dans le cadre d’Horizon 2020, le programme de financement de l'Union européenne pour la recherche et l’innovation, à la suite de l'adoption aujourd'hui du nouveau programme de travail 2016-2017.
Les nouvelles possibilités de financement qu'offre le programme de travail sont dans la droite ligne des priorités de la Commission énoncées par le président Jean-Claude Juncker et contribueront de manière considérable aux mesures de la Commission en faveur de l’emploi, de la croissance et de l’investissement, au marché unique numérique, à l'Union de l'énergie et à la politique en matière de changement climatique, à une plus forte participation de l'industrie au marché intérieur et au renfort du poids de l'Europe sur la scène internationale. Voir l'article...

29 octobre 2015

UPP publishes research on lifestyle and employability at university

UPPUPP is this week launching their annual Student Experience Survey, Work hard, play hard, conducted by Research Academy. The findings of the report will be discussed at a series of high-level roundtables at the Labour and Conservative Party conferences – held in partnership with HEPI.
The research shows the importance of employability with nearly three quarters of students and applicants saying they would be prepared to pay higher fees if it guaranteed them a graduate-level job on completion of their degree. With respondents, on average, willing to pay an additional £1726 for employment security following graduation. More...

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