Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
2 mai 2013

Le dispositif de VAE

http://www.cariforef-mp.asso.fr/template/cariforef_pro/img/logo-carif_oref.gifLe dispositif de VAE, Mardi 28 mai 2013 -  9h / 12h30
Vous désirez mieux connaître le dispositif et les acteurs régionaux de la VAE? A l'issue de cette animation proposée par le CarifOref Midi-Pyrénées, vous pourrez optimiser vos réponses aux demandes d’information sur la VAE. Vous connaîtrez les principes législatifs et d'organisation du dispositif ainsi que les principaux acteurs régionaux. Cette session s'adresse aux professionnels chargés de l'accompagnement de parcours d'insertion, d'orientation ou de formation. L'intervenante est Dara Chuard, chargée de mission VAE. L'animation se déroulera au CarifOref Midi-Pyrénées, rue Carmin à Labège, le 28 mai de 9h à 12h30. Je m'inscrisConsulter la fiche de cette animation. Voir toutes les animations.
http://www.cariforef-mp.asso.fr/template/cariforef_pro/img/logo-carif_oref.gif The device VAE, Tuesday, May 28, 20 13 - 9 am/24:30
You want to learn more about the device and regional actors VAE?
At the end of this proposed by CarifOref Midi-Pyrenees animation, you can optimize your responses to requests for information on VAE. More...
1 mai 2013

Appel à projets « Expérimentations » année 2013

http://www.midipyrenees.fr/squelettes/images/logo-region-midi-pyrenees.pngAppel à projets « Expérimentations » année 2013 - Contrat d’Objectifs et de Moyens Etat-Région Midi-Pyrénées 2011-2015
Signé le 29 novembre 2011 par l’État et la Région Midi-Pyrénées, le Contrat d’Objectif et de Moyens Apprentissage (COM) 2011-2015 poursuit l’objectif de promouvoir et de développer l’apprentissage en augmentant le nombre d’apprentis de Midi-Pyrénées de 5 000 jeunes d’ici fin 2015.
Pour atteindre cet objectif ambitieux, un budget global de 100 M€, cofinancés à parité État - Région Midi-Pyrénées, a été programmé pour le financement d’actions portant sur l’investissement, le fonctionnement de centres de formation et l’amélioration de l’attractivité des formations dispensées.
Au-delà de la poursuite du soutien à la rénovation de CFA et de l’appui au fonctionnement des établissements rénovés grâce au COM 2005-2010, le COM 2011-2015 acte le déploiement d’un plan d’actions « complémentaire », véritable déclinaison opérationnelle du Contrat de Plan Régional de Développement des Formations Professionnelles 2011-2015 (CPRDF), avec la mise en œuvre de nouveaux projets.
Ce plan d’actions « complémentaire » se décline autour de trois axes:
    * la sécurisation des parcours des publics en difficultés et la prévention des ruptures de contrats;
    * le développement de l’attractivité de l’apprentissage auprès des jeunes et des entreprises;
    * l’amélioration des conditions de vie et de formation des apprentis.
Pour faire suite aux propositions émises dans le cadre des travaux d’élaboration du CPRDF, l’État et la Région Midi-Pyrénées ont décidé de renforcer ce plan d’actions par la mise en place d’actions expérimentales sous forme d’appels à projets articulés autour de ces trois mêmes axes.
Lancé annuellement, cet appel à projets est destiné à soutenir les partenaires régionaux de l’apprentissage souhaitant s’engager dans une démarche de développement de l’apprentissage à travers la conduite de projets expérimentaux qui ne relèvent pas des actions inscrites dans le cadre du COM .
Cet appel à projets a vocation à accompagner des expérimentations, dans une logique d’innovation et de test.
Les projets déposés dans ce cadre doivent contribuer à améliorer l’attractivité des formations par apprentissage auprès des jeunes et des entreprises afin de développer l’apprentissage comme une voie d’excellence, garante d’une insertion professionnelle durable.
Pour cette deuxième année de mise en œuvre, L’État et la Région Midi-Pyrénées ont décidé de concentrer cet appel à projets sur quatre catégories d’initiatives jugées prioritaires, détaillées dans l’appel à projets téléchargeable ci-dessous.
DATE LIMITE DE DEPOT DES DOSSIERS: VENDREDI 7 JUIN 2013
Téléchargements

Appel à projets « Expérimentation » COM 2013.
http://www.midipyrenees.fr/squelettes/images/logo-region-midi-pyrenees.png Glao ar thograí "Tástáil" 2013 - Cuspóirí Conartha agus Meáin Réigiún Midi-Pyrénées Stáit 2011-2015
Sínithe ar 29 Samhain 2011 ag an Stát agus an Réigiún Midi Piréiní-, Cuspóir Conradh agus Foghlama (COIM) 2011-2015 Tá sé de chuspóir a chur chun cinn agus foghlaim a fhorbairt trí mhéadú ar líon na bprintíseach Modhanna Midi Piréiní-5000 deireadh óg de 2015. Níos mó...
1 mai 2013

International Conference "The Future of Education"

http://www.elearningeuropa.info/sites/default/files/imagecache/content_detail_picture/events/pixel_0.jpgInternational Conference "The Future of Education". 13 June 2013 - 14 June 2013. Florence, Italy.
The objective of The Future of Education Conference is to promote transnational cooperation and share good practice in the field of innovation for education.
The Call for Papers, within the Future of Education Conference, is addressed to teachers, researchers and experts in the field of education as well as to  coordinators of education and training projects.
The abstract should be written in English (between 200 and 500 words) and sent via e-mail to foe@pixel-online.net no later than 21 January 2013.
1 mai 2013

Burden of providing costing information to be reduced

http://www.hefce.ac.uk/media/hefce/st/i/hefce80.gifA review of TRAC (the activity-costing method used by UK universities and colleges) has found strong support for the method across the sector, but suggests some important improvements to streamline the process and save money.
HEFCE has agreed with Research Councils UK a change to dispensation compliance requirements. From 2013-14 the threshold at which higher education institutions (HEIs) will be eligible to claim dispensation from the need to comply with the full TRAC requirements will increase from £0.5 million to £3 million. This significant change will allow up to 60 institutions across the UK to benefit from reduced compliance requirements.
The Transparent Approach to Costing (TRAC) is an activity-costing methodology which has been used by UK HEIs since 2002. The purpose of the review, which was carried out by the TRAC Review Group, was to provide greater transparency for students and taxpayers, and reduce the administrative burden to universities of providing the information. Read more...
1 mai 2013

CEPS lectures on higher education

Hedda - Higher Education Development AssociationBy Marielk. The Centre for Education Policy Studies at the Faculty of Education in University of Ljubljana in Slovenia has over the last three years recorder lectures with researchers in the field of higher education who have visited the centre in relation to the CEPS School Field Seminar.
These lectures are now available on a Youtube channel, and the lectures are well worth a view!
This far, the channel includes seven lectures:
1 mai 2013

Insight into social media uses and perceptions in new EU countries

http://ec.europa.eu/languages/images/content/promo_banners/button_quizz_en.pngWhat are learners’ beliefs and attitudes to social media in new EU countries? How do they use Internet and social media to learn languages, work, and perform their daily tasks?
A case study has been carried out in 3 new EU countries (Latvia, Poland and Romania) as part of the activities of the European network “Language learning and social media: 6 key dialogues”.
To help gain a better understanding of the potential of the social web for language pedagogy, the working group carried out a multi-level action including i) a cross-country field study, ii) a live streamed debate (now recorded for consultation), iii) a forum discussion, iv) training sessions for teachers and v) synthesis of results.
Firstly, a study entitled “Social media and language learning: beliefs, attitudes and uses in Latvia, Poland and Romania” was published online in five languages. It was developed on the basis of interviews conducted with people with varying degrees of computer use and familiarity with social media.
Secondly, a webinar (live streamed debate) was held in Riga in February 2011. It served as a platform for exchange around the evolution of practices in teaching and learning with social media.
Thirdly, a forum discussion, involving the expert speakers at the webinar, was an opportunity to expand the exchange between the public and to involve stakeholders who were unable to join the webinar. The originality of the forum discussion was its multilingual dimension: contributions were rich in English but also in Latvian, Polish and Romanian, enabling culturally-rooted discussions. It attracted more than 260 posts around 13 topics of discussion.
Fourthly, results were drawn up in the form of key points and recommendations, based on findings gathered through the study, the webinar and the forum discussion.
Training resources for teachers in English, Latvian, Polish and Romanian are available online, to support the training sessions that were organized in the three countries for language teachers with little or no ICT skills. The materials in the form of freely downloadable Pdf files cover topics such as the integration of digital resources and cloud technologies, the creation of digital presentations and online polls, and the use of digital interaction, mind mapping and social bookmarking tools.
1 mai 2013

Renewing vocational education and training to tackle skill mismatch: work-based learning and apprenticeship for all?

http://www.cedefop.europa.eu/EN/Images-UserInterface/bg_cedefopLogo.gifRenewing vocational education and training to tackle skill mismatch: work-based learning and apprenticeship for all? Cedefop conference 12-13 June 2013, Thessaloniki.
Mismatch between skills people have and those wanted by the labour market is costly for economies and societies. Productivity is lowered and competitiveness lost. And unfilled vacancies coincide with high unemployment.
Information, such as Cedefop’s pan-European skill supply and demand forecasts can help education and training to reflect more closely labour market needs to provide skills in demand and reduce skill mismatch. But how can such information be used and improved to adapt education and training for the benefit of individuals, society and the economy?
Many of our skills are acquired at work, including use of the latest technologies and processes. Can different forms of apprenticeship and work-based learning help to address skill mismatch, particularly among young people who often lack work experience to complement their qualifications?
Cedefop has brought together policy-makers from the European Union, Business Europe, the ETUC, UNESCO, Germany, Greece and Ireland to discuss these issues.
Join the debate see the conference link at: http://events.cedefop.europa.eu/VET-conference-2013/en/.
1 mai 2013

La CURIF se montre sceptique et critique face au classement des facultés

http://www.e-orientations.com/imgs/orientation-etudes-metier-emploi.gifFace à l'augmentation des classements internationaux, l'Association des universités européennes vient de publier une étude mitigée. Et ce, alors qu'une tentative européenne souhaite mettre en place son propre classement: l'U-Multirank. Une tentative décriée par la Coordination des universités de recherche intensive françaises (CURIF)…
Il n'est pas possible de comparer les universités suivant leur pays d'origine: voilà le point central défendu par les "anti-classements". Il est en effet bien difficile de confronter des établissements ayant une culture de l'enseignement différente. Ainsi, pour la CURIF (Coordination des universités de recherche intensive françaises), le projet européen U-Multirank, qui doit voir le jour l'an prochain, est voué à l'échec, puisqu'il repose sur les déclarations des universités qui, par nature, sont différentes les unes des autres. Cet organisme n'entend pas empêcher les classements "privés", mais ne souhaite pas voir de fonds publics alloués à des classements dans lesquels elle ne croit pas. Suite de l'article...
http://www.e-orientations.com/imgs/orientation-etudes-metier-emploi.gif Ag tabhairt aghaidh le fás rátálacha idirnáisiúnta, d'fhoilsigh an Cumann Ollscoile na hEorpa le déanaí athbhreithniú measctha. Agus, cé go mian le iarracht Eorpach a chur i bhfeidhm a rangú féin: U-Multirank. Níos mó...
1 mai 2013

ORIOLE Survey 2013

http://www.elearningeuropa.info/sites/default/files/elearning_theme_logo.jpgThe Universitat Oberta de Catalunya and the Open University are conducting an international survey, as part of the project Open Resources: Influence on Learners and Educators (ORIOLE).
The ORIOLE Survey 2013 aims to collect and share data about how learning resources are used and sourced in higher education.
Available in English and Spanish, the online survey will remain open until May 30th and is targeted to anyone working directly in learning and teaching and those who support this work (Library, Instruction Design, Educational Technology, etc.)
Spread the word! £300 will be donated to Oxfam education programmes, with respondents choosing the specific initiatives to receive money.
1 mai 2013

El futuro de la educación suprime las aulas, el mundo ahora es el salón clase!!

http://revistaeducacionvirtual.com/wp-content/uploads/2013/03/social-L.gifBy . Escrito por: Marina Gorbis. Mariana Gorbis, resalta el potencial del conocimiento que nace a partir de los encuentros casuales, los MOOCs son el primer paso en una revolución no solo en la metodología de transmisión de conocimiento, sino en la gestación del mismo. La virtualidad además de ser un vehículo educativo más eficiente que cualquiera también permite capturar conocimiento espontáneo,  ya wedubox, permite a cualquier persona con acceso a un computador crear cursos con la misma calidad que la mejor universidad, sin limitaciones de longitud, o cantidad de contenido, las posibilidades son ilimitadas, pero vamos viendo cual sera el futuro de la educación, sin barreras geográficas, pero tampoco disciplinarias.
Los Cursos Abiertos Masivos en línea (MOOC’S) pueden ser la mejor manera de utilizar la Internet para expandir la educación a todos, pero puede que no se este pensando en grande. La tecnología puede convertir nuestras vidas en verdaderas experiencias de aprendizaje. Read more...
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 785 899
Formation Continue du Supérieur
Archives