Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
19 avril 2014

The Complexities of Cross-Border Engagement

By Darbi Roberts and David Stanfield. Several forms of cross-border or transnational engagement have received attention in the higher ed press recently. The articles focus on alternatives to the highly scrutinized brick and mortar international branch campuses. Numerous models of cross-border engagement exist and institutions are wise to consider the full spectrum when developing internationalization strategies. Descriptions of these alternatives tend to focus on what’s working and how a particular institution has benefited, while ignoring the many challenges that are inherent in transnational work. Much like the international branch campus, all forms of transnational engagement have advantages and disadvantages and pose unique challenges, including global centers and academic partnerships. Read more...

19 avril 2014

Learning and teaching experiences in transnational education

The Higher Education Academy (HEA) is pleased to announce the publication of two new reports focusing on the quality of learning and teaching in transnational education (TNE); one focusing on the student perspective (commissioned from the National Union of Students (NUS)) and the other focusing on the perspective of UK staff leading or delivering TNE, led by the HEA. More...

21 mars 2014

Crimée, Sarre, deux territoires, deux visions des coopérations transfrontalières

Le début d’année 2014, un siècle après le déclenchement de la première guerre mondiale restera peut-être comme un moment clé de la géopolitique. Deux territoires le symboliseront : l’un, la Crimée, pour rappeler combien le passé peut être reconstruit ; l’autre, la Sarre, combien il peut être utilement remisé en faveur de l’avenir.
Enjeux transfrontaliers connus depuis le 19ème siècle, ils auront l’un et l’autre été marqués par des référendums où la souveraineté populaire a souvent fait le lit de la dictature traditionnelle…Symboles d’une Europe de la diversité, ils représentent aussi aujourd’hui le dilemme de notre continent : soit retomber dans des rivalités d’Etats-nations à prétention impériale soit envisager des modes de coopération annihilant peu à peu les fêlures nées des frontières.
A l’heure où plus que jamais les espaces transfrontaliers doivent permettre de mettre en place très concrètement l’idéal d’une vie commune et, donc, profiter prioritairement des programmes communautaires, nous qui avons la charge du plus populaire d’entre eux, Erasmus+, nous ne pouvons que nous interroger sur ces deux destins. Suite...

1 janvier 2014

CFALOR : les études franco-allemandes à l’Université de Lorraine

Le Centre franco-allemand de Lorraine (CFALOR) propose une nouvelle publication aux étudiants. Elle détaille près de 50 cursus franco-allemands proposés à l'Université de Lorraine, de la Licence au Doctorat en passant par le DUT et le diplôme d'ingénieur.
Faciliter son insertion sur le marché du travail français, allemand ou luxembourgeois, développer ses compétences linguistiques, obtenir un diplôme reconnu dans deux voire trois pays, vivre une nouvelle expérience culturelle... Autant d'opportunités offertes aux étudiants qui suivent un cursus franco-allemand. Le CFALOR propose de découvrir l'ensemble de ces formations proposées à l'Université de Lorraine dans de nombreux domaines. DUT, Licences ou Masters sont répertoriés dans un livret d'une trentaine de pages. Il présente les formations dispensées à l'ISFATES mais aussi en IUT, dans les différentes UFR et au sein d'écoles d'ingénieurs comme l'EEIGM, l'ENSIC, l'Ecole des Mines de Nancy ou l'ENSGSI. Chaque formation est détaillée : présentation, type de diplôme, lieu de formation, établissements partenaires, contacts, etc. Suite...

28 décembre 2013

Transnational education: the next step towards internationalisation?

By Hans-Georg van Liempd (EAIE President). Is transnational education the new buzz word? Is it more than the newest form of student recruitment? Or will it change internationalisation as we know it and drive our internationalisation strategy? Simply defined as education from one country offered in another, transnational education (TNE) is a hot topic. A one-day conference on TNE recently took place in London. Find out what was discussed and what effect TNE could potentially have on higher education as we know it. More...

9 décembre 2013

Pour la création d’universités transnationales en France

Face à la montée des grandes universités internationales, la France cherche encore son modèle... Par Mehdi Lazar, universitaire. 
Alors que l'enseignement supérieur se mondialise, de plus en plus d'étudiants choisissant de franchir une frontière pour suivre des cours, les grandes universités internationales semblent devenir la norme dans le monde. Ces dernières restent cependant "nationales" dans de larges mesures et leur part d'opérations "globalisées" est comparativement faible, notamment en France. Suite...

27 octobre 2013

Critical success factors for transnational partnerships

 

 

http://enews.ksu.edu.sa/wp-content/uploads/2011/10/UWN.jpgBy Eugene Sebastian and Abid Khan. Partnership between leading institutions will be absolutely crucial to innovation and success in tackling major issues in a changing world. A small number of critical factors affect the long-term success of collaborations: the depth of the alliance; shared aspirations and strategies; unified governance; and the deployment of shared talent. Recently, when India’s Human Resource Development Ministry sent out queries to the top 30 global universities inviting them to set up campuses in the country, the response was hardly enthusiastic, with many echoing the need for collaboration over a physical presence. More...
13 octobre 2013

Missing the point of transnational education

http://enews.ksu.edu.sa/wp-content/uploads/2011/10/UWN.jpgBy Vincenzo Raimo. The UK’s Department of Trade and Industry's Education UK Unit was recently established to support the delivery of the Industrial Strategy for Education of the Department for Business, Innovation and Skills, or BIS. It is in addition to the International Unit located within Universities UK, also in part funded by BIS, and the British Council’s own relatively new Transnational Education Service, which “aims to help institutions develop and effectively market international programmes". Read more...
8 septembre 2013

Transnational education – The Shape of Things to Come

By Karen MacGregor. Transnational education is expanding at a “brisk pace”. But few countries are producing data or have strategies in place, and quality assurance and qualification recognition are weak, says a new British Council report. Still, three host countries – China, Malaysia and the United Arab Emirates, or UAE – are successfully using transnational education to expand higher education access, boost academic capacity, develop domestic staff and-or train and retain a skilled workforce.

Other findings include that transnational education, or TNE, is still not a policy priority for many countries. While incentives to attract foreign universities were helping to drive activity, there were questions around sustainability in their absence, and TNE – especially branch campuses – was not attracting foreign direct investment. Further, there was a need for sending and host countries to together define transnational education, and the importance of a national TNE framework and institutional-level policies in host countries “cannot be overstated”.
The Shape of Things to Come – The evolution of transnational education: data, definitions, opportunities and impacts analysis was published last Thursday as the second volume in a series. Some of the top findings of the report were revealed at the British Council’s Going Global 2013 conference in March. The first volume, on higher education trends and emerging opportunities to 2020, predicted that growth in global student mobility would slow and overseas delivery of higher education would expand. More...
17 mai 2013

Université franco-allemande - former des spécialistes binationaux

http://le-stand.fr/blog/wp-content/uploads/2011/10/realisation-de-stand-salon-vocatis.jpgPropos recueillis par Christina Gierse. Ingénieurs, techniciens, juristes, cadres commerciaux, chercheurs… Les spécialistes franco-allemands sont souvent recherchés sans succès par les recruteurs faute de candidats. L’UFA (Université Franco-Allemande) en forme un certain nombre. Rencontre avec son président, Patrice Neau.
Comment expliquer cette difficulté à trouver des profils franco-allemands? Que recherchent les recruteurs?
L’Allemagne étant le premier partenaire économique de la France, il y a aujourd’hui des besoins importants de spécialistes binationaux, des deux côtés du Rhin. Or ces besoins sont loin d’être satisfaits. La difficulté consiste à trouver des personnes maîtrisant non seulement la langue allemande, mais aussi les codes culturels des deux pays. Suite de l'article...
http://le-stand.fr/blog/wp-content/uploads/2011/10/realisation-de-stand-salon-vocatis.jpgInterview by Christina Gierse. Engineers, technicians, lawyers, business executives, researchers ... The Franco-German specialists are often sought unsuccessfully by recruiters lack of candidates. More...
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 784 949
Formation Continue du Supérieur
Archives