Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
19 mai 2015

Le Crédoc fait le point sur l'inégale répartition des tâches domestiques

Le Crédoc vient de passer au crible et d'analyser la répartition des tâches domestiques et familiales au sein des couples. Les femmes en couple sont 93 % à déclarer faire le ménage, 83 % à déclarer faire la vaisselle et elles passent 2,5 fois plus de temps que leurs conjoints à s'occuper des enfants;  91 % des hommes enquêtés avouent ne pas repasser, 50 % ne cuisinent pas et 36 % ne se chargent pas des courses. Voir l'article...

17 mai 2015

Inequity persists in top universities, says report

By Jan Petter Myklebust. There is a significant correlation between the quality of higher education undertaken and the income of graduates ten years after graduating, a new report says. But access to the top universities is still heavily weighted in favour of students from families with a higher level of education. Read more...

15 mai 2015

Observer les inégalités territoriales

http://www.unml.info/assets/templates/meridian/images/headline.png

L’observatoire des Inégalités, partenaire de l’UNML, propose une formation le 9 juin 2015 intitulée « Observer les inégalités territoriales ». De Neuilly-sur-Seine à Roubaix, des Yvelines à la Réunion, des écarts considérables séparent les territoires. Encore faut-il bien les mesurer et savoir les analyser. L’Observatoire des inégalités propose une formation sur la question des inégalités territoriales, destinée à mieux comprendre cette situation. Voir l'article...

13 mai 2015

L'égalité des chances a t-elle vraiment sa place à la fac ?

Par Mathilde H. Tendre la main aux étudiants méritants défavorisés, c'est bien. Mais que fait-on pour la grande majorité des élèves normaux ? meltyCampus vous présente l'analyse du sociologue François Dubet. Suite...

9 mai 2015

Des inégalités entre femmes et hommes persistantes mais qui se réduisent

Carif Oref Midi-Pyrénées« Les inégalités entre les femmes et les hommes sont différenciées et plus ou moins marquées selon les régions. Midi-Pyrénées fait partie des régions les moins inégalitaires pour l’espérance de vie, le taux de scolarisation à 18 ans ou encore le taux d’activité, avec des niveaux plus élevés dans la région pour chacun de ces indicateurs, tant pour les femmes que pour les hommes. À l’opposé, elle se situe parmi les régions où les écarts sont les plus marqués entre les sexes pour la part des 60 ans ou plus vivant en institution et le taux de chômage des 25 à 54 ans. C’est aussi le cas pour la part des diplômés du supérieur, où la situation des femmes est bien plus favorable que pour les hommes dans la région et pour les deux sexes qu’au niveau national. En termes de salaire, les inégalités sont fortement marquées en défaveur des femmes et se traduisent par des montants inférieurs de plus de 20 % à celui des hommes. Ces inégalités se sont réduites globalement en Midi-Pyrénées comme en moyenne en France en dix ans. »
Insee Flash Midi-Pyrénées n°38, mars 2015, 2 p.

5 mai 2015

Is this the death of the equal opportunity era?

By Simon Marginson. The last decades have seen a rapid growth in the number of students going into higher education in English-speaking countries such as the United States, including those from lower income backgrounds. But has this created more equal societies. Read more...

4 mai 2015

Is the growth of elite world-class universities fuelling inequality?

By Brendan O’Malley – Managing Editor. This week in our Commentary section Simon Marginson explores the link between wealth and access to the upper reaches of higher education and calls for mass education to be shored up through government guarantees and funding mechanisms. Ly Tran and Catherine Gomes say overuse of stereotypes of international students as victims, cheaters or permanent residence hunters is harming Australia’s attempts to create an inclusive intellectual and intercultural environment for all students. Patrick Prendergast asks what has to be done to ensure research in Europe is supported in ways that can promote the development of innovative products and the engagement of entrepreneurs.
In our World Blog, Hans de Wit says the relationship between academic disciplines and internationalisation of the curriculum is poorly understood.
In Features, Brendan O’Malley looks at the lessons learned from the investigation into mistreatment of workers during the construction of New York University’s Abu Dhabi Main Campus. Wachira Kigotho explores the constraints on agricultural research in Sub-Saharan Africa, and Paul Rigg reports on a rural Spanish town that has attracted academic attention for its unique use of urban art to drive its economic growth. Read more...

12 avril 2015

Apple’s Lessons for Higher Ed Inequality

HomeBy Ben Castleman Saul Schwartz and Sandy Baum. The federal government has made significant investments over the last several decades toward reducing socioeconomic inequalities in college access and success: hundreds of billions of dollars in financial aid; a host of informational tools to provide students and families with better information about college quality and costs; prominent attention from the White House, including not one but two presidential summits in 2014 on expanding college opportunity for economically disadvantaged students. Read more...

12 avril 2015

Increasing education: What it will and will not do for earnings and earnings inequality

By . Mainstream labor economists as well as several public commentators have argued that trends in the economy over recent decades—including technological developments, globalization, and trade, among others—have weakened the relative earnings power of those with lower levels of skills, especially those without a college degree. In recent decades, the earnings of those with a college degree or more have risen steadily, while the wages of those with lower levels of education have stagnated or fallen. Furthermore, lifetime earnings of workers with a college degree are nearly twice as high as those without one, a point made by a number of previous Hamilton Project analyses, including one from this past year. More...

8 avril 2015

Why More Education Won’t Fix Economic Inequality

By Stephen Downes - Stephen's Web. Why More Education Won’t Fix Economic Inequality
Neil Irwin, New York Times, 2015/04/03

The only real way to address income inequality is to directly address income inequality. And in my view, most education 'reform' efforts are tactics designed to obscure this fact. More...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 784 949
Formation Continue du Supérieur
Archives