Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
5 novembre 2018

Jenzabar introduces enhanced functionality for Jenzabar One Student System

University Business Magazine logoJenzabar, a leading technology innovator in higher education serving the new student, today announced new enhancements to its Jenzabar One cloud-based student system that improves and simplifies the student experience. More...

5 novembre 2018

Campus Management engages AccelerEd to deploy CampusNexus at U. of Md. University College

University Business Magazine logoCampus Management announced today that AccelerEd selected CampusNexus® CRM, CampusNexus Student and CampusNexus Occupation Insight™ deployed in CampusNexus Cloud on behalf of University of Maryland University College (UMUC) to identify, reach and provide a highly personalized academic experience to its students. More...

5 novembre 2018

Actes à caractère antisémite dans plusieurs universités

AccueilPlusieurs événements à caractère antisémite sont survenus récemment dans des universités : tags antisémites visant le doyen par intérim de la faculté de médecine de Créteil, harcèlement subi par une étudiante de la faculté de médecine de l’université de Paris 13, qui a elle-même révélé la récurrence de l’hostilité contre les étudiant.e.s juif·ve·s s’exprimant notamment lors de la période d’intégration. Que ces événements aient eu lieu dans des facultés de médecine interroge en particulier sur l’antisémitisme qui s’insinue à l’intérieur de promotions de futur·e·s soignant·e·s comme un avatar sinistre du bizutage, et par le biais du jeu et de l’humour autorisant saluts hitlériens, propos anti-juifs, négationnisme, mais aussi menaces caractérisées sur des personnes. Dans ce dernier cas, les faits à Paris 13 relèvent d’une forme de terreur ciblée d’autant plus inquiétante, qu’elle participe d’une violence ritualisée et de l’esprit même d’une future corporation dont l’éthique hippocratique est la figure de proue publique.
À travers ces faits se joue moins une banalisation qu’une accentuation de l’antisémitisme ordinaire, car combien d’autres événements demeurent inconnus dans les universités et ailleurs ? Il est temps que les universités redeviennent les lieux exemplaires de l‘intégrité des principes démocratiques et républicains : le respect des droits fondamentaux des personnes, la liberté de conscience et d’opinion, la liberté d’aller et venir en toute sécurité.
Si le ministère préconise d’organiser des débats dans les établissements et travaille à un vade-mecum juridique, le SNESUP-FSU estime qu’il est plus utile et plus urgent d’agir : combien de référent·e·s racisme et antisémitisme ont été effectivement nommé·e·s dans les établissements ? Quelles sont leurs missions exactes ? Quels seront leurs moyens ? Si la lutte contre le racisme et l’antisémitisme a été reconduite comme grande cause nationale par le Premier ministre en mars dernier, c’est au ministère de l’ESRI de s’assurer de la mise en œuvre effective de cette politique publique dans les établissements. Plus...

5 novembre 2018

Open Access Publishing: broadsheet roundup and JISC's role

Open Access Publishing: broadsheet roundup and JISC's role
The British House of Commons and Technology Committee report, covered here earlier this week, has caught the attention of the press. Most of the reports are vaguely positive toward the proposal. More...

5 novembre 2018

Future Chat

Future Chat
The summer issue of Threshold - a magazine published by Cable in the Classroom - contains some remarkable content, including this fascinating online discussion featuring students (supposedly) from around the world (meaning, around the U.S.) talking about the the future of learning. This dialogue, archived from a discussion at Tapped In, is chock-full of classic one-liners. More...

5 novembre 2018

Why Weblogs?

Why Weblogs?
Link to a longish PowerPoint presentation on the use of weblogs in the classroom. Many screenshots make the presentation a bit of a heavy download (which is why I've simply linked to the blog post) but offer a lot of ideas and inspiration. More...

5 novembre 2018

ECMAScript for XML (E4X) Specification

ECMAScript for XML (E4X) Specification
I still can't reconcile myself to the idea that Javascript is now called ECMAscript (and I won't change!) - it seems to me it should be called Javascript, as it always was, and run by the W3C. Even if ECMA runs it, it should still be called Javascript. Anyway. D'Arcy Norman picks up this nice link to E4X - ECMAscript (Javascript) for XML. More...

5 novembre 2018

No Two Swimmers Float Alike

No Two Swimmers Float Alike
I still feel wistful when I think of Guy Bensusan, a man I never met but who was able to talk to me through his stories, examples, and passion for teaching the person (as opposed to teaching the material). More...

5 novembre 2018

Reusable Learning Objects Aggregation for e-Learning Courseware Development at the University of Mauritius

Reusable Learning Objects Aggregation for e-Learning Courseware Development at the University of Mauritius
Pretty good overview of the traditional theory of learning objects (it feels funny to say it like that) with some good images. The authors, though, sense the same sort of dissonance I feel with the State of The Art. More...

5 novembre 2018

RecoSearch: A Model for Collaboratively Filtering Java Learning Objects

RecoSearch: A Model for Collaboratively Filtering Java Learning Objects
There's a lot going on in this paper and this short summary won't do it justice. The author describes a system for "a collaborative infrastructure for authoring, searching, recommending and presenting Java source code learning objects." I am on the one hand impressed by the completness and elegance of the solution described (and, as far as I can tell, implemented). More...

Newsletter
49 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 785 058
Formation Continue du Supérieur
Archives