Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
24 octobre 2013

Quand les recruteur-e-s parlent du sexe des candidat-e-s

http://www.cereq.fr/var/plain_site/storage/images/publications/bref/les-hommes-sont-plus-fonceurs-mais-les-femmes-mieux-organisees-quand-les-recruteur-e-s-parlent-du-sexe-des-candidat-e-s/75347-1-fre-FR/Les-hommes-sont-plus-fonceurs-mais-les-femmes-mieux-organisees-quand-les-recruteur-e-s-parlent-du-sexe-des-candidat-e-s_large.png

Par Lydie Chaintreuil, Dominique Epiphane. "Les hommes sont plus fonceurs mais les femmes mieux organisées" : quand les recruteur-e-s parlent du sexe des candidat-e-s. Bref , n° 315 , 2013 , 4 p.
Les discriminations à l'embauche sont punies par la loi. Pourtant, lors d'un recrutement, le critère du sexe est rarement neutre. Le supposé manque de disponibilité des femmes n'est pas seul en cause. Tout un ensemble de traits de personnalité encore assignés « naturellement » aux hommes et aux femmes peut venir biaiser la sélection. Les propos de recruteurs, des deux sexes, montrent que les stéréotypes ont la vie dure...
Pour en savoir plus sur l'étude EVADE :
Evade - Entrée dans la vie active et discriminations à l'embauche, Lydie Chaintreuil, Thomas Couppié, Dominique Epiphane, Emmanuel Sulzer, Net.doc n°114, octobre 2013
Télécharger la publication

21 octobre 2013

Progress is slow for women in senior roles at Canada’s universities

http://www.universityaffairs.ca/images/BlogLeo_en.jpgBy . Relevant to this discussion is the fact that there has been a high turnover of university presidents in the past few years (an issue we recently covered in University Affairs). By my count, 56 new presidents have been appointed since 2009, a turnover at the top of well over 50 percent in four years. Did we use this opportunity to hire more women?
Yes, in fact. In a blog post I wrote in the spring of 2009, I counted 14 women university leaders, with two more female appointments scheduled to take effect within a couple of months. So, as of August 2009, there were 16 women heading what were then 94 member institutions (17 percent, or roughly one in six). Depending on how you look at it, then, the current numbers aren’t so bad. A rise from 16 to 22 women in four years is nearly 38 percent. On the other hand, women still account for fewer than one in four university presidents. More...

21 octobre 2013

Mesdames, osez être incompétentes, c’est la clé de votre succès!

http://blog.educpros.fr/isabelle-barth/files/2013/05/isabelle-barth_1.jpgBlog Educpros d'Isabelle Barth. « La femme serait vraiment l’égale de l’homme le jour où, à un poste important, on désignerait une femme incompétente. »
Personne n’a mieux résumé que Françoise Giroud  la question de l’inégalité dans le milieu professionnel. Elle nous rappelle que le pouvoir dans les milieux économiques, politiques, militaires est détenu par les hommes. Et observe que les femmes n’y ont pas accès sauf à être « hyper-compétentes ». Enfin, elle sous-entend que les hommes qui occupent ces postes n’ont peut-être pas eu la même exigence de compétence. Suite...

13 octobre 2013

Les hommes sont plus fonceurs mais les femmes mieux organisées

http://www.cereq.fr/extension/cereq/design/cereq/images/global/logo_cereq.gifPar Lydie Chaintreuil et Dominique Epiphane. "Les hommes sont plus fonceurs mais les femmes mieux organisées" : quand les recruteur-e-s parlent du sexe des candidat-e-s. Bref , n° 315 , 2013 , 4 p.
Les discriminations à l'embauche sont punies par la loi. Pourtant, lors d'un recrutement, le critère du sexe est rarement neutre. Le supposé manque de disponibilité des femmes n'est pas seul en cause. Tout un ensemble de traits de personnalité encore assignés « naturellement » aux hommes et aux femmes peut venir biaiser la sélection. Les propos de recruteurs, des deux sexes, montrent que les stéréotypes ont la vie dure...
Télécharger la publication.

13 octobre 2013

Women in Science (or Not)

http://chronicle.com/img/photos/biz/the-conversation-logo1-45.pngBy Ann Adjie Shirley-Henderson. After a few drinks with male scientists at a bar, I was hit with the question, “So what do you babes in the sciences want?” The quick answer I gave, after suppressing an obscenity, had to do with creating a level playing field. But that’s not what I really want. I want retribution, remuneration, and recognition, right now. But I would settle for an even split between male and female scientists in all favorable factors for success, immediately. More...

13 octobre 2013

Too few female CEOs? Universities must step in

http://beta.images.theglobeandmail.com/media/www/images/flag/gam-masthead.pngBy Barbara Orser. In the introductory lecture of my entrepreneurship class, I present students with two scenarios. In the first, each student is described as having a brilliant idea for a new business. Optimism and experience leads them to believe that it is a ‘sure fire’ winner. A question is posed: “Who is willing to pursue business start-up?” Hands are raised. More...

13 octobre 2013

Fête de la science : comment les femmes s’orientent dans les études scientifiques

http://www.headway-advisory.com/blog/wp-content/themes/headway/images/logo.jpgPar Olivier Rollot sur HeadWay. Réalisée par le cabinet Global Contact pour Orange à l’occasion de la Fête de la science, l’étude «Mutationnelles» s’intéresse à la place des femmes dans les filières scientifiques et techniques. Son constat: le déclin du nombre de jeunes filles qui s’orientent vers les études scientifiques et techniques a enfin été stoppé. Sur les trois dernières années, le nombre d’élèves et d’étudiantes dans les filières scientifiques et techniques a même augmenté de 2009 à 2011. Pour autant, les choix d’orientation n’en restent pas moins très sexués et expliquent la faible représentation des femmes dans beaucoup de filières techniques qui résistent très bien à la crise : alors que le marché de l’emploi perd 2% entre 2008 et 2012 en Europe, les créations d’emplois dans les sciences et technologies ont progressé de 10% dans la même période en France. Suite de l'article...
13 octobre 2013

Examining the roots of the perennial gender gap in the STEM disciplines

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQWMTBx0CPzMFK637Zb6AgNbjhxfVRtTVkrwKoq4ZPL2p18KKWOEwB3AWIBy Harriet Eisenkraft. Unconscious bias still plays a role in keeping women scientists from the top tier.
During her childhood, Emily Choy roamed the countryside around her grandparents’ Ontario cottage, searching out insects and small animals and creating a hospital for the injured ones. In primary and high school, she excelled at science and math, taught by a mix of male and female teachers. “Since I’ve been a little kid, I’ve wanted to be a scientist,” says Ms. Choy, now a PhD candidate in biological sciences at the University of Manitoba and a 2012 L’Oréal-Unesco For Women in Science fellow. More...

13 octobre 2013

Women and Academic Technology

http://www.insidehighered.com/sites/default/server_files/styles/blog_landing/public/technology_and_learning_blog_header.jpg?itok=aQthgJ91By Joshua Kim. Have you been following the discussion about the absence of women in top positions at Twitter?
According to the NYTimes coverage on the Twitter IPO:
"The board? All white men. The investors? All men. The executive officers? All men but for the general counsel, Vijaya Gadde, who has had the job for five weeks."
The lack of women in leadership roles at Twitter mirrors larger trends in the tech industry. Read more...

12 octobre 2013

UIL Publishes Research Study on Women’s Literacy and Empowerment

The UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL) has published a research study titled “Literacy and Women’s Empowerment: Stories Of Success And Inspiration” in contribution to the International Literacy Day on 8 September 2013.

The study describes promising approaches to developing literacy and learning for women, who are the majority of the world’s non-literate adults. Key success factors are identified to outline concrete recommendations on how to achieve literacy and empowerment of women, thus making it a valuable resource for policy makers, programme providers and facilitators in the field of lifelong learning.
For more information on best practices on women’s literacy and empowerment, UIL invites you to visit the UNESCO Effective Literacy and Numeracy Database which features a large selection of inspiring case studies from around the globe.
DOWNLOAD: Literacy and Women’s Empowerment: Stories Of Success And Inspiration (PDF).

Newsletter
51 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 797 286
Formation Continue du Supérieur
Archives