Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
31 août 2014

3ème université d’été de la CPU : clôture

La 3ème édition de l’université d’été de la CPU s’est achevée jeudi 28 aout 2014 par l’intervention de Najat Vallaud-Belkacem, Ministre de l’Education nationale, de l’enseignement supérieur et de la Recherche, qui nous a ainsi fait l’honneur de consacrer sa première intervention officielle à l’Université.
Durant ces deux jours les 129 membres de la CPU, président(e)s d’université et directeurs(trices) d’établissements d’enseignement supérieur et de recherche ont échangé sur le thème « bâtir une stratégie pour l’université de demain ». Après une journée consacrée aux stratégies d’établissement et stratégies territoriales, qu’a conclue Geneviève Fioraso, Secrétaire d’Etat chargée de l’Enseignement supérieur et de la recherche, les participants ont pu débattre des pédagogies à mettre en œuvre pour répondre aux attentes des nouveaux publics, et définir des axes de travail pour la nouvelle année universitaire. Voir l'article...

31 août 2014

La formation professionnelle intégrée à l’intitulé du Ministère de François REBSAMEN : un symbole fort pour la FFP

Fédération de la Formation ProfessionnelleFrançois REBSAMEN, Ministre du Travail, de l’Emploi et du Dialogue social, a été confirmé dans ses fonctions dans le deuxième gouvernement du Premier Ministre Manuel Valls et l’intitulé de son Ministère a été étendu à la Formation professionnelle.
La FFP se réjouit que le Gouvernement réponde aux préoccupations qu’elle a exprimées (Cf. lettre ouverte au Premier ministre en date du 20 mai) et affiche une volonté de veiller à la réussite de la nouvelle réforme de la formation.

31 août 2014

Enquête "sortants de formation 2013"

Un demandeur d'emploi sur deux est en emploi six mois après avoir bénéficié d'une formation.

En 2013, six mois après la fin d’une formation (1), un demandeur d’emploi sur deux est en emploi, ce qui correspond à une progression de 5,3 points par rapport à 2012.

Le taux d’accès à l’emploi durable se renforce également (+ 6 points sur un an) et concerne plus d’une personne sur trois. Ainsi, près de trois emplois retrouvés sur quatre sont des emplois durables.

Les taux de reclassement se différencient selon les dispositifs de formation proposés. Ils restent plus élevés pour les demandeurs d’emploi ayant bénéficié d’une formation financée par Pôle emploi (54% contre 48,9%, soit un écart de 5,1 points, moins marqué toutefois qu’en 2012).
Avec un taux de retour à l’emploi de près de 80%, les actions de formation de type préalables à l’embauche génèrent assez naturellement les meilleurs reclassements. A l’inverse, les taux de reclassement les moins favorables sont observées dans le cas des actions de formation conventionnée (36,7%).

31 août 2014

Prix de la solidarité étudiante

Campus FranceCréé par la Fondation d'entreprise Veolia, en lien avec le Campus Veolia.
Le Prix de la Solidarité Etudiante vise à encourager la prise d'initiative et l'implication des étudiants de l'enseignement supérieur au service de projets d'intérêt général.
Le prix récompense les démarches innovantes concourant au développement durable, et s'inscrivant dans l'un des trois domaines d'intervention de la Fondation :

  • Aide au développement,
  • Lien social et Accompagnement vers l'emploi,
  • Protection de l'environnement et de la biodiversité.

Pour en savoir plus. Voir l'article...

31 août 2014

California Colleges Lead in Ranking with Social Edge

http://www.ireg-observatory.org/templates/sub_business2/images/ireg_top2013.pngThe Washington Monthly has published its College Guide, which is based on social mobility, research, and service.
The top five places in the National Universities category are:

  1. University of California San Diego
  2. University of California Riverside
  3. University of California Berkeley
  4. Texas A &  M University College Station
  5. University of California Los Angeles.

The winners in the other categories are:

  • Liberal Arts Colleges: Bryn Mawr College, Pennsylvania
  • Master’s Universities: Creighton University, Nebraska
  • Baccalaureate Colleges: Elizabeth City State University, North Carolina
  • Affordable Elite Colleges: University of California Los Angeles.

The social mobility criteria are: number of low income students (receiving Pell grants), cost, predicted and actual graduation rate. More...

31 août 2014

Employability University Ranking Made by HR People

http://www.ireg-observatory.org/templates/sub_business2/images/ireg_top2013.pngEmerging, a human resources consultancy and Tredence, a research institute specializing in personnel marketing and recruiting conducted an online survey in 20 countries worldwide with the objective of describing the ideal university from a corporate perspective. Global Employability University Ranking is the list of the top 150 universities as selected by more than 5000 top international recruiters. More...

31 août 2014

Ranking by Academic Performance (URAP 2013-2014)

http://www.ireg-observatory.org/templates/sub_business2/images/ireg_top2013.pngThe University Ranking by Academic Performance was first published in 2009 by the Informatics Institute at the Middle East Technical University in Ankara. It is a research based ranking with six indicators measuring publications, citations and international collaboration covering altogether 23 fields.
As might be expected, Harvard is first in more fields, twelve in all, than any other university, while Oxford remains at the top in the humanities, holding first place in History and Archaeology and Philosophy and Religious Studies.  Science subjects are the domain of Californian universities with the California Institute of Technology first for Physical Sciences, University of California Berkeley for Chemical Sciences and Environmental Sciences, and University of California Davis for Agriculture and Veterinary Sciences. More...

31 août 2014

Lingu@netWork

European Commission logoThe multilingual online resources centre Lingu@net WorldWide is on the way to being transformed into an interactive and dynamic service, involving more users and creating networks.
Lingu@net WorldWide , an EU Commission funded project under the Lifelong Learning Programme ,  has been providing good quality catalogued language resources to teachers and learners, researchers and language professionals for over 10 years. Through the Lingu@netWork project, it is now possible to add a major new dimension to the site, making it more attractive and relevant for today’s needs.
Users will be able to:

  • Upload, rate and comment on resources;
  • Meet in user forums and discussion groups to explore details of grammar or teaching methods in detail.

The newly designed website, launched in 2014, will be truly multilingual with access in some major world languages (Arabic, Chinese and Russian) as well as widely-spoken European languages (English, French, German, Portuguese, Spanish) and some less widely used languages (Catalan and Greek). More...

31 août 2014

Freedom of choice, bitcoins and legal tender

Today’s post is from Adrian Blundell-Wignall and builds on his OECD working paper The Bitcoin Question: Currency versus Trust-less Transfer Technology. The views expressed here are his own and do not necessarily reflect those of the OECD or of its member countries.
The working paper argues that some of the technologies associated with crypto-currencies are very interesting and may one day become a serious disruptive technology for financial intermediaries—but that these technologies should be thought about separately from the crypto-currencies like Bitcoin that have some very dubious uses. These coins, the paper argues, can never replace legal tender like dollars. However, some Bitcoin proponents seem to be very confused about the place crypto-currencies occupy versus legal tender. More...

31 août 2014

How to improve heaven

Today’s article is by Andy Martin, Lecturer in the Department of French at Cambridge University. His latest book is The Boxer and The Goal Keeper: Sartre versus Camus
I was once having a chat with a Great Writer. I was an ardent admirer of his work, so I was probably a little awe-struck (now I would probably tone down the awe, but I was in a phase of youthful enthusiasm). Naturally, I raved on about one of his earlier works. He was not just modest (in fact he wasn’t really a modest guy at all), he had genuine doubts about everything he had done. He wasn’t really sure that all those novels deserved the accolades. More...

Newsletter
51 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 795 458
Formation Continue du Supérieur
Archives