Canalblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Formation Continue du Supérieur
21 avril 2014

Lancement de l’application de mentorat « Leadership pour Elles »

CDEACF copyrightSoumis par Mélissa Lessard. A l’occasion de la journée de l’égalité salariale, le ministère des Droits des femmes, de la Ville, de la Jeunesse et des Sports, présente un outil inédit, pratique et gratuit pour aider les femmes à progresser dans leur carrière : l’application pour téléphone mobile et tablette Leadership pour Elles.
Savez-vous en effet que les différences de confiance en soi entre femmes et hommes peuvent expliquer jusqu’à 4,5 des 25 points de l’écart salarial ? Toutes les études sont concordantes. L’une d’elles montre que les hommes sont 9 fois plus enclins à demander une augmentation de salaire que les femmes. Suite...

20 avril 2014

Why So Few Women College Presidents?

By Lucie Lapovsky. I have spent the last few days in Denver at a summit of women college presidents sponsored by HERS (Higher Education Resource Services) which is an organization that is best known for its institutes for women in leadership in higher education. I serve on the board of HERS. The dual themes of the summit were “Leading Transformation” and “Transforming Leadership.” The presidents divided their time between discussing ways to effectively govern their institutions during these times of great change and increasing the number of women leaders. More...

19 avril 2014

Closing the gender gap in science

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSUa0Fk_7FQscWtrZHpz8OJg_QGcHVj2y63B7yEHt5K8aA7JDrjTD2O-wBy Tim Goral. How university leaders can help level the playing field.
A March report commissioned by the cosmetics company L’Oréal focused on the disproportionate role of women in science. In a nation that prides itself on scientific achievement, the report reveals, less than a third of women actually enter the field, and even fewer graduate and go on to careers. More...

19 avril 2014

L'égalité homme-femme progresse doucement

En 2010, dans les Pays de la Loire, les femmes salariées du privé et semi-public perçoivent un salaire annuel net moyen inférieur de 28,4 % à celui des hommes (contre 26,9 % en moyenne pour la France de province). À situation d'emploi comparable, un écart de 12,5 % reste non expliqué. Si elles ont globalement des résultats scolaires meilleurs que les hommes, les femmes s'insèrent plus difficilement sur le marché du travail et se concentrent sur quelques secteurs d'activité. Outre la sous-rémunération structurelle des métiers féminisés, les femmes n'ont pas accès aux mêmes niveaux de responsabilité que les hommes et se heurtent toujours à un "plafond de verre". De fait, ces inégalités constatées pendant la carrière ont également des conséquences sur le niveau de retraite.
Égalité professionnelle femmes-hommes dans les Pays de la Loire : état des lieux. - Insee Pays de la Loire ; Collectif d'auteurs . - ÉTUDE, 131, avril 2014. - 27 p.
Consulter la publication sur le site de l'Insee

13 avril 2014

College Plans Outreach and Training After Transgender Student’s Complaint

http://chronicle.com/img/photos/biz/Ticker%20revised%20round%2045.gifBy . Central Piedmont Community College, in North Carolina, on Tuesday announced that it had planned a series of discussions with lesbian, gay, bisexual, and transgender advocacy groups after a transgender student accused the campus-security staff of harassing her when she left a women’s restroom, The Charlotte Observer reported. More...

13 avril 2014

There Is a Gender Pay Gap in Academe, but It May Not Be the Gap That Matters

By Jonah Newman. The gender-based wage gap has been in the spotlight lately, as the Obama administration used a pair of executive orders this week to remind the country that women make 77 cents for every dollar men make, according to oft-quoted (and sometimes criticized) data from the Census Bureau. New data released this week by the American Association of University Professors show there is a gender wage gap in academe, too. More...

12 avril 2014

Break the binders – Gender, media, & women’s “choices”

By Melonie Fullick. On March 16, Steve Paikin – the host of the TVOntario’s popular current affairs show “The Agenda” – shared a blog post titled “Where are all the female guests?”. In it, he expressed concern about the ongoing lack of gender parity among the show’s guests, which has led to male-dominated panel discussions. The main question Paikin poses is, “Why, oh why, do we have such a tough time getting female guests on our program?
”I’m always happy to see a discussion about women’s (lack of) representation among “experts” in the media. Read more...
6 avril 2014

La recherche sur le genre à l'UBO

logoLe 4 avril, une journée d'étude consacrée à "La recherche sur le genre à l'UBO : regards croisés "aura lieu dans les locaux de l'UBO.
Il est organisé par l'Institut des sciences de l'homme et de la société de Brest en lien avec la mission égalité homme/femme de l'UBO et des laboratoires de recherche
En décembre 2013, 9 laboratoires de l’UBO adhèrent au Groupement d'Intérêt Scientifique "Institut du Genre" avec le soutien de l’Université. Les disciplines représentées vont du droit à la sociologie en passant par l’histoire, les sciences de la gestion ou les études britanniques et américaines.
Quant aux recherches intégrant le genre, elles ont pour objet le cinéma, la littérature, la conjugalité, l’homophobie, la parité, les politiques reproductives, la religion, la sexualité, les vulnérabilités, le vieillissement ou encore les violences envers les femmes. Cette diversité témoigne de la transversalité des questions relatives au genre ( qu’il s’agisse d’analyses en termes de rapports sociaux de sexe, en termes de construction des catégories de genre ou encore des identités de genre) et plus loin d’une ouverture sur l’interdisciplinarité. Le programme de la journée.
Plus d'informations

6 avril 2014

Introducing 'Sexism Ed'

By Kelly J. Baker - Chronicle Vitae. When I used to teach, I did an exercise that required students to analyze my gender performance (thank you, Judith Butler). Students judged how feminine, masculine, or androgynous I was by paying careful attention to my appearance, affect, and personality. To make it easier for them, I wore a skirt, flowery tops, sparkly accessories, high heels, and more make-up than usual. By exaggerating my femininity, I helped them realize how pliable and deployable gender can be. See more...

6 avril 2014

Women in Tech: Event in NYC Apr 22, 11:30-3:30

http://hastac.org/files/imagecache/homepage_50/pictures/picture-79-873560aec16bee4b69793f2fa0fbd715.jpgBy Cathy Davidson. If you’re in the NY area on April 22nd, please consider attending this event co-sponsored by FemTechNet and the Intel Center for Social Computing featuring discussions among key feminist-inspired leaders who are shaping contemporary technological industries.
Please distribute this announcement to your colleagues who might be interested in the discussion and learning more about FemTechNet!!!

TUESDAY, April 22, 2014
11:30 - 3:30 pm

The New School
Kellen Auditorium
66 Fifth Ave, NY

Women in Tech:
An Intel Center for Social Computing and FemTechNet Collaboration

This one day event brings together FemTechNet collaborators and affiliates of the Intel Center for Social Computing to discuss women’s experiences working in high tech. Two panels will be filmed in front of a live audience of students, researchers, activists and makers - anyone interested in the reality of work life in the technology field. Read more...
Newsletter
51 abonnés
Visiteurs
Depuis la création 2 797 401
Formation Continue du Supérieur
Archives